Hulp gevraagd: Tinker met accuut (ernstig) gedragsprobleem..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:48

Hoi hoi,

Ik kom net dit topic tegen, en ben geschrokken.. Ik ken(de) dit tinkertje heel goed.. Het is 't eerste veulentje van mijn merrie Spetter. Wat hefig en naar dat hij zo doet. Eng.
Er werd wat geschreven over een stalling met weidegang/een buiten, ook in de winter. Dat is wel degelijk mogelijk in onze omgeving! Ik sta zelf met mijn tinker in Schoonhoven op een stal waar de paarden nu alweer de hele dag buiten staan, en vanaf volgende week dag en nacht. In de winter hele dag in paddock (17x17m) Dit is misschien wel een optie voor hem?
Daarbij was Spetter toen ze 6 was ook verschikkelijk moeilijk. Dat was haar top van de puberteit. (uitte zich bij haar in naar voren schoppen (uit angst.. want ze was heel bang door mishandeling in verleden) en ze stond alleen nog maar stil)
Ik hoop dat jullie eruit komen met hem. Hij is het waard om te achterhalen wat er mankeert.. Heel veel sterkte ermee! Als je nog wat wil weten over de stalling hoor ik het wel.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re: Hulp gevraagd: Tinker met accuut (ernstig) gedragsprobleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 23:59

@ Eefste: stalling van jou hebben ik idd ook ooit nog overwogen voor mijn pony destijds, hoe zijn eigenaresse daar verder over denkt durf ik niet te zegggen. Kan het altijd opperen natuurlijk! Het is echt heel jammer dat hij ineens zo is omgeslagen, niemand kent hem zo. Daarom denken we ook niet dat het gebrek aan weide in de winter het probleem is, omdat het zo accuut is en omdat het al een lange tijd wel goed gaat zo. Gelukkig is er zodra het beter weer wordt weer weidegang mogelijk op stal bij ons, en ook nog een stukkie verderop waar we ze dan altijd 24/7 heen (kunnen) brengen. Verhuizen is dus niet per se iets wat nu direct gaat gebeuren denk, een beetje mooi weer en ze kunnen ook hier weer naar buiten.

Hij is het ook zeker waard te achterhalen waarom hij zo doet, we snappen het echt niet en zijn eigenaresse heeft echt wel het beste voor met hem!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:23

Kan ik me voorstellen hoor! Ik vermoed ook niet dat het met de weidegang te maken heeft.. zou wel heel gek zijn zo ineens.
Maar het is natuurlijk heerlijk als ze straks weer lekker t land op kunnen. Snap dat jullie niet gelijk aan verhuizen denken hoor.
Ik weet dat eigenaresse (en jij/jullie) t beste met m voorhebben. Ik ben super blij dat hij zo'n goed plekje heeft gekregen bij jullie!! Daar ligt het echt niet aan.
Sterkte.

Loukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:33

Tjee wat een vervelend probleem. Ik vraag me af of het te maken heeft omdat de tinker en de shet samen in een stal staan. Bezitterig gedrag?
Of misschien toch een lichamelijk probleem van de tinker? Dat hij ergens last/pijn aan heeft?
Hij heeft dit zelfde soort gedrag nooit eerder vertoond? Hm, het zijn allebei ruinen, dus ik denk niet dat het hormonaal bepaald is.

Een schokkend idee misschien voor je: maar het zou misschien iets kunnen zijn in het hoofd van de tinker? Een tumor? Het is misschien vergezocht, maar zoiets kan ook nogal eens gedragsveranderingen teweeg brengen.

Kan je denk ik niet echt iets concreets zeggen.
Ik hoop alleen voor jullie dat het van tijdelijke aard zal zijn.

Sterkte.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:13

Het eerste wat ook ik zou proberen is het paard naar buiten doen. Is echt belachelijk weinig wat hij nu uit zijn stal komt. Zou me niks verbazen als hij oknapt als hij lekker de hele dag buiten is zoals het hoort.

Kan me best voorstellen als het al jaren zo gaat dat hij het een keer zat is om binnen te staan.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:13

Mijn eerste reactie is heeft dit paard geen pijn?
Aansingelen en een deken op doen doet hem zeer dus dat kan zeker de oorzaak zijn van een spierprobleem na b.v. een trauma : http://www.happy-athlete.nl/content.aspx?i=23 dit is iets anders dan fysio!

Daarbij heeft het paard weinig te doen +- 23 uur op stal, ook al bied de stal waar het paard nu staat geen mogelijkheden de eigenaar kan op zoek gaan naar een stal die wel op z'n minst een paddock bied.
Wat kunnen paarden genieten van het voorjaar heerlijk plat liggen in de bak,daar worden ze echt blij van !
Vaak heeft het paard buiten ook meer rust dan in een eventueel remoerige stal.

Ook staat het paard niet meer op stro, ik zou zelf niet blij worden van op stal staan en niets te doen hebben, minimaal 4 x per dag (arm) hooi is wel op z'n minst nodig,of als hij niet te dik is onbeprekt arm hooi
Een soort voernijt kan eventueel een mede gevolg zijn gedrag.

Als het paard te kort beweging krijgt en energie over heeft die hij niet kwijt kan wordt ie ook niet blij van.

Maar een agressieve reactie van het paard komt meestal ook voort uit pijn.
Sinds ik iemand heb laten komen van happy-athlete weet ik wat een echt los paard is, hij veranderd na een massage ook van vorm omdat de spieren letterlijk boller worden als ze behandeld zijn na een blessure>die voor een verkleving zorgt (zie ook de site),doormate van druk komt de doorbloeding weer op gang.
Pijn bij de singel duidt eigenlijk altijd op een spierprobleem.

Niet alleen vanwege zijn gedrag ook in het geheel kan er zeker veel verbeterd worden.
Als het paard zich na de juiste veranderingen beter voelt zal het zich beter gedragen en kan er weer vertrouwen opgebouwd worden, ook voor de eigenaar.
Heel veel succes!

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 15:41

Iedereen bedankt voor de reacties, ook via pb.
Ik ben vandaag met hem samen met de eigenaresse aan de gang geweest: we zijn naar een crosstraining gegaan welke al een tijdje gepland stond. Het lijkt heel erg alsof hij nu lelijk doet tegen haar en niet tegen mij, maar zelf denken wij dat hij wel doorheeft dat zijn eigenaresse nu angstig is. Het is een slim paard. Hij heeft verder vandaag geen last gegeven ofzo, sterker nog: met de cross liep hij het vuur uit z'n sloffen voor me, echt alle hindernissen zonder enige twijfel... Op een paar geintjes tussendoor dus weer een hartstikke lief paard.

Daarom twijfelen wij eraan of het aan pijn ligt, zodra hij uit z'n box is doet hij namelijk normaal. Als hij ergens pijn heeft zou hij ook met rijden, deken omdoen in de paddock enzo raar moeten doen, maar dat doet hij niet.
Mede daarom denken we ook dat hij niet bezitterig is naar de shet, omdat hij in de paddock ook gewoon normaal reageert en dan ook niet aanvalt om de shet te verdedigen ofzo.

Een tumor is inderdaad een vreselijk idee, maar is iets wat wel degelijk ook door mijn hoofd geschoten is. Nu maar niet meteen uitgaan van het ergste, maar mocht er lange tijd geen verbetering optreden is het een idee dit na te laten kijken.

Ik zal de reacties hier nog laten lezen door z'n eigenaresse, heb al wel het eea geprobeerd uit te leggen maar kan moeilijk zoveel tips onthouden, haha! Het plan is nu in eerste instantie om hem een maand bij iemand te brengen die met veel geduld én consequent zijn met hem aan de gang kan. Angst maakt namelijk dat het even niet lekker communiceert tussen hem en z'n eigenaar, en ik moet zeggen dat ik zelf ook érg op mijn hoede ben met hem.

Nogmaals bedankt aan iedereen voor de moeite dit te lezen en te reageren. Als er nieuws is zal ik het hier nog wel plaatsen.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:38

_Diesel schreef:
Het plan is nu in eerste instantie om hem een maand bij iemand te brengen die met veel geduld én consequent zijn met hem aan de gang kan.

Goed plan, maar ben wel voorzichtig dat het écht een goed iemand is. Ga ook zelf om de dag kijken enzo. Veel mensen hebben vooral ervaring met warmbloeden, en als ze dan een koppige tinker voor zich krijgen willen veel mensen ze nogal eens 'op de plek zetten'.. Daar gaat het bij tinkers vaak mis, zeker bij tinks die sowieso al wat bang zijn en misschien al veel hebben meegemaakt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:55

Hele verhaal gelezen.. en ik snap dat je twijfelt of hij echt ergens pijn heeft gezien het verhaal. Echter een plotselinge omslag van het karakter heeft wel als oorzaak 1 pijn. Al zou iemand hem een keer geslagen hebben in de stal moet ie daar wel weer van herstellen met een paar dagen hooguit weken hoor.

Dus ik zou toch echt eerst iets van pijn uitsluiten meid.. je kunt heel lang met deze problemen blijven tobben maar het is vrij simpel:

1. pijn uitsluiten altijd dan kan je dat wegstrepen
2. voldoende bewerging en daarop aangepast voer van overvoeren worden zo ook echt vervelend.
3. rust in en om de stal
4. hulp vragen van iemand die meer van gedrag weet dan jij.

Ook zou ik het paard meteen alleen in een box zetten en niet meer met de shet. Dan heeft hij ook niets meer te verdedigen.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 23:31

MysticTinker schreef:
_Diesel schreef:
Het plan is nu in eerste instantie om hem een maand bij iemand te brengen die met veel geduld én consequent zijn met hem aan de gang kan.

Goed plan, maar ben wel voorzichtig dat het écht een goed iemand is. Ga ook zelf om de dag kijken enzo. Veel mensen hebben vooral ervaring met warmbloeden, en als ze dan een koppige tinker voor zich krijgen willen veel mensen ze nogal eens 'op de plek zetten'.. Daar gaat het bij tinkers vaak mis, zeker bij tinks die sowieso al wat bang zijn en misschien al veel hebben meegemaakt.

Daar wordt uiteraard rekening mee gehouden, op de plek zetten is hier inderdaad niet aan de orde. Hij zal ook alleen naar iemand gaan die hem ook al kent, dus niet een of andere trainingsstal ofzo.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:15

Natuurlijk gedrag uiten is voor paarden heel belangrijk, vaak wordt dit heel erg onderschat. Denk aan: 24/7 ruwvoer, 24/7 de benen kunnen strekken, in een vaste kudde staan en een leider hebben. Wanneer paarden dit gedrag niet kunnen uiten kan zich dit uiten in coping gedrag: de enige manier voor een paard om in de situatie te kunnen overleven. Dit kunnen stalondeugden zijn, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat het zich uit in dit soort gedrag. Inderdaad ook kijken naar het voer: paarden die nog niet eens een uurtje per dag worden bereden hebben geen krachtvoer (en daar valt ook muesli onder) nodig, enkel ruwvoer en een liksteen. Hoe zou jij je voelen als je elke dag heel veel energie had maar het niet kon uiten? Juist, gefrustreerd.

Probeer dus zo snel mogelijk iets te veranderen aan de huisvesting. Haal alsjeblieft de shet niet weg, dit zou voor zowel de shet als de tinker erg oneerlijk zijn. Zoek inderdaad een professional die jou kan helpen, ga in ieder geval geen join-up proberen, en al helemaal niet zelf. Zoals je al zei is de tinker op zijn plaats zetten hier niet nodig, en dat is precies wat de join-up doet. De join-up moet je zien als een ultimatum voor een paard: of je gaat dood of je doet wat ik zeg. Niet echt vriendelijk dus.

Veel succes! :)

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:55

Ik moest ook gelijk denken aan de huisvesting. Paarden, maar zeker tinkers, kunnen zeer slecht tegen weinig weidegang. Ook al ging dat geruime tijd goed, dat hoeft niet te betekenen dat dat nog steeds goed is.
Ik ken verschillende tinkers die na verloop van tijd onhanteerbaar werden op een stal met weinig tot geen weidegang. Deze onhanteerbare paarden werden weg gedaan, maar kwamen bij anderen zeer veel of zelfs 24/7 op de weide. Binnen een ommezien waren het weer de brave paarden, die ze altijd geweest waren.

Verder kan een teveel aan energie ook vervelend gedrag veroorzaken, maar zoals je het beschrijft gaat het om aggressief gedrag en niet om alleen vervelend gedrag. Aggressief gedrag komt toch vaak voort uit pijn, een trauma of een zeer nare ervaring. Hiervoor zou ik iemand die veel verstand heeft van dit soort problemen met paarden erbij halen. Daar moet je niet zelf mee gaan prutsen.

Dus kortom, wat ik zou doen: verplaatsen naar een plaats waar véél meer weidegang is met soortgeno(o)t(en) en iemand erbij halen die er verstand van heeft.

En verder, zeker het shetje er niet bij vandaan halen. Dat is onnodig en kan het gedrag alleen maar verergeren. Shetje is hoogstwaarschijnlijk niet de oorzaak, dus waarom zou je de twee vrienden uit elkaar halen. Het shetje is waarschijnlijk zijn steun en toeverlaat, als je ze uit elkaar haalt zal de tinker zich helemaal doodongeluk gaan voelen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:48

Over het algemeen is plotseling veranderd gedrag te wijten aan ongemak. Je gaf al aan dat het paard wat in een dipje leek te zitten en pas later zich aanvallend ging gedragen.

Het nare is dat je er niet 24 uur bij bent over het algemeen, ik ken situaties waarin een paard getreiterd werd door andere pensiongasten bijvoorbeeld.

Het paard mag zich wel uiten vind ik persoonlijk, hij moet laten zien dat hij zich niet okay voelt. Dat heeft ie ook gedaan alleen zijn wij niet altijd bij machte direct op een oorzaak tekomen. konden ze soms maar praten! Maar bijten en aanvallen kan niet. Dat moet je direct terechtwijzen, je timing moet goed zijn anders is het nutteloos. Maar doe vooral leuke dingen met hem. Je gaf al aan dat bij de cross hij het vuur uit zijn sokken voor je liep. Wellicht is het een vorm van jaloezie. Een van mijn eigen hengsten loopt met ruinen, en als je een ruin uit zijn weide komt halen is hij het daarmee helemaal niet eens bijvoorbeeld.

Je zult diverse situaties moeten doornemen om te gaan bepalen waar het probleem ligt!

En Tinkers? Die zijn echt niet altijd even makkelijk hoor! Wij hebben ze hier getraind in varianten van raceTinkers, tot bokkende Tinkers tot niet vooruit te branden!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:09

ik heb je verhaal en de reacties gelezen, maar ik denk dat het er mee te maken heeft dat de shet uit het hok wordt gehaald.
Het klinkt haast een beetje als verdedigen van de shet.

het is natuurlijk niet zo dat een paard alleen maar agressief doet wanneer hij pijn heeft. een hengst zal ten slotte ook zijn kudde verdedigen wanneer hij dat kan.

De tinker en shet zijn maatjes, zoals je al zegt en wanneer het hok merendeel open gaat om de shet weg te halen zal de tinker boos worden.
Hij wordt jalours en probeert zijn Maatje bij zich te houden.
Ik weet niet of er een mogelijkheid is dat de tinker ook naar even naar buiten kan wanneer de shet les moet lopen?
Dat zou natuurlijk ook een optie zijn.
En anders zal de shet denk ik toch in een andere stal moeten, maar dat kon niet vertelde je omdat er geen stallen meer zijn.

Nare situatie hoor dat is zeker.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:29

Ik kan me dus een hele goede voorstelling maken van wat er is gebeurd!
De shet werd voorheen nooit bij de tinker weggehaald en ineens komen daar vreemde mensen je grote vriend weghalen en sta je plots alleen op stal en weet niet wanneer, of dat hij ooit wel terug komt.
Na een paar keer heb je het wel gezien en het bevalt je totaal niet...dus er moet iets gaan gebeuren wil je je vriend op stal houden...beste is in de aanval! In het begin gewoon een beetje lelijk kijken, maar dan word je vriend alsnog weggehaald en wat nog erger is, jij krijgt een boze tik dat je niet zo lelijk mag doen.
Dan maar een keertje proberen te bijten...en ja hoor een flinke mep is het gevolg. Nu is het hek van de dam en vertrouw je niemand meer die in je box komt! Dit gaat dus van kwaad tot erger en nu heeft de Tinker de naam van gevaarlijk op stal!!
Ik kan jou Tinker in dit geval goed begrijpen.....
Nu de oplossing....dat word wel een beetje moeilijker en een lange weg vrees ik.
Alleen nog de eigenaar de stal in of anders 1 persoon die hem voert en buiten zet.
DE shet in elk geval niet meer de les in of anders samen!
Diegeen die de stal nog in moet, zal heel consequent moeten gaan optreden. Belonen voor goed en straffen voor slecht gedrag.
Jammer, heel jammer dat een braaf paard zo veranderd door stalpersoneel, en leiding, die het misschien goed bedoelen, maar niet hebben ingeschat wat het deed met jou paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:34

Kan het zijn dat hij honger heeft en daardoor sjaggie is geworden? Grote kans dat hij vlas eet en dat hij daar ook buikpijn van heeft. Als je zijn rantsoen hooi vergroot? Zeker weten dat hij geen wormen heeft? Ik ken een tinker die al 5 was en toen kwamen pas de wormen af, hele trossen, hij heeft er jaren mee gelopen. Hij had vaak lichte koliek, wat door een DA in eerste instantie werd afgedaan als zandkoliek.

Persoonlijk ben ik voorstander van veel langer buiten zijn, ook in de winter op een paddock met maatje samen laten zijn en spelen. Krijgen de meesten een beter humeur van.

Wat Aerdenhout zegt, daar sta ik helemaal achter! Zeker als paarden samen in een box staan en dat 24 uur per dag,dan is de vriendschap heel hecht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-03-09 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:38

jaloezie?
ze komen geregeld zijn vriendje weghalen zonder hem een ogenblik aandacht te gunnen :)

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:48

In Zuid Holland ergens in de buurt van ZwarteWaal zit montyroberts.nl
Misschien dat je daar je vraag eens kunt neerleggen.
En anders misschien Harry Hoevers? Heb ik ook hele goede verhalen over gehoord.
Succes en hopelijk kunnen baasje en tinker snel weer van elkaar genieten.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:10

Ik ken inmiddels aardig het ras tinker, heb er zelf ook 1 :+
Ik denk dat deze tinker opgekropte woede heeft en zich giga verveelt in de box. Deze tinker heeft het lang volgehouden (dat is de goedaardigheid), maar kan nu niet meer het geduld opbrengen, wat zich uit in agressief gedrag. Woede en angst is te onderscheiden.

Bijna alle tinkers zijn opgegroeid op in de weides. Alhoewel het voor ieder paard belangrijk is om een aantal uren per dag er uit te komen, te kunnen spelen, te rollen, lijkt het voor een tinker nog belangrijker, omdat ze snel verveelt zijn en hun woede kunnen opkroppen. Deze tinker komt echt veel te weinig eruit, 2 keer half uurtje is gewoon mentaal niet vol te houden.

Dat het 2 jaar goed is gegaan is bijzonder te noemen.
Om deze tinker te straffen is er oneerlijk, je krijgt daarmee een angstig paard. Een tinker kan zich bovendien volledig afsluiten, maar ook in woede uitbarsten. Er zijn veel getraumatiseerde tinkers helaas. Mede door transporten uit ierland en engeland, maar ook door verkeerd behandelde tinkers. Het blijkt toch vaker dat tinkers een ras apart is en veel mensen de handleiding ervan niet begrijpen.

Daar komt bij, veel tinkers worden als allemansvrienden gezien, maar de tinkers die ik ken zijn allen eenkennig. De huisvesting past niet bij de levenswijze van dit paard. Hij voelt zich hier overduidelijk niet prettig. Als je daaraan iets verandert en hem meer afwisseling biedt (5 keer in de week dressuren is ook erg vaak, maar ook eens buitenritten), dan krijg je weer een lieve tinker.

Verder zijn er veel andere goede tips gegeven.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:25

@Diesel: heel simpel, begin eens met de tinker op een plaats te zetten waar hij gewoon meer naar buiten kan. Ieder uur per dag weidegang is winst! Ik ben er van overtuigd dat het dier dan in zijn meest natuurlijke gedrag terugkomt en dit probleem als sneeuw voor de zon verdwijnt.

Ook zou ik uiteindelijk zorgen dat shet en tinker ieder een eigen stal krijgen, liefst met contact mogelijkheid (kunnen neuzen of elkaar zien) natuurlijk, maar ook met ieder zijn eigen space, eigen ingang/deur en voerbak.

Je kunt aan allerhande ernstiger oorzaken denken en tuurlijk zijn er even zoveel goede adviezen, ik ben voorstander van beginnen bij het begin, zorg dat je paard gelukkiger is in zijn leefwijze (stalling, contact met soortgenoten, weidegang, bewegingsvrijheid) Pas als je dat hebt uitgeprobeerd komt fase 2. Je kunt het belang van bewegingsvrijheid en buiten komen (in wei of paddock) niet weg redeneren en vervolgens wel allerhande ernstiger zaken als mogelijkheid bekijken. Sluit eerst de basis zaken uit.

Maak je paard weer paard. Ga zelf maar eens de hele dag in een toilet zitten van 2x1m, waar je mag poepen, plassen én eten. Je bovendien een klein formaat buurman als gezelschap erbij krijgt die wel regelmatiger door de deur naar buiten mag (wordt opgehaald). Daar wordt ieder gezond wezen toch narrig, zuur en onvoorspelbaar chaggie van.

En honderduizend excuses dat er geen passende stalling met weidegang in de buurt voorhanden is neem ik niet serieus. Er is ALTIJD een oplossing als je zelf bereid bent en de wil hebt. Stel je paard als prioriteit en het lukt.

Ik wens je veel succes en heb reuze met het dier te doen. Heb voldoende tinkers in handen gehad én nog op stal om te weten dat ze weinig nodig hebben om plezier te hebben in het leven en werk.

Groet Tinkerlady

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:29

Daar ebn ik het echt zo helemaal mee eens!!

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 22:59

@ iedereen:
Even tussendoor: het betreft hier wel een pony die ik eens in de zoveel tijd rij he? Dus ik heb dr niks over te zeggen, al helemaal niet over zijn huisvesting. Ik had alleen geopperd het hier eens te vragen om haar te helpen.

Daarbij is het een andere discussie of het met weidegang hier wel of niet mogelijk is, die heb ik destijds al eens gevoerd in een topic over geen weidegang = geen paard. Maar geloof me: ondanks dat ook ik best zou willen inleveren op luxe heb ik nog geen passende stal kunnen vinden waar ook het hele jaar door weidegang is. Gelukkig komt ook voor onze paarden het weideseizoen er weer aan... En nu weer ontopic.

Ik heb de eigenaresse ook de reacties laten lezen en pb's doorgestuurd. Heb haar alleen niet meer gesproken over wat ze nu met hem gaat doen. Ik kan niet meer doen dan eens rondvragen en informeren, alle beslissingen blijven uiteraard aan de eigenaresse.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:05

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:07

Volgensmij is het ontopic.Jij vraagt hulp en mensen dragen aan dat je eerst eens moet gaan kijken naar de eerste basis behoefte, ruimte en paard kunnen zijn.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 23:12

Uiteraard, zoals ik in de beginpost zei: onderbouwde reacties enzo daarop prima, dus ook niet tegen jullie bedoeld. Was meer dat m'n eigen reactie offtopic ging over de discussie of het hier in de buurt nu wel of niet mogelijk is.
Maar nogmaals: het is niet aan mij om daarover te kunnen beslissen... Ik kan alleen dit laten lezen...