Welke bodem in jou trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:10

ingvdh schreef:
ik volg dit topic even met belangstelling, de laadklep van mijn trailer moet vervangen worden, zijn die planken daar ook voor geschikt?

De maat van de laadklep is nl zodanig (127 x150) dat deze net niet uit een standaard betonplex plaat kan gaan, of hebben er mensen ervaring met een klep waarvan de plaat uit twee delen bestaat?

Waarom niet je hebt allerlei afmetingen, standaard zou een plaat van 1.515 by 2.5 m moeten passen, je moet hem dan wel even op maat zagen, je hebt ook allerlei diktes van 9 tot 30 mm.
Kijk maar even by http://www.intplywood.nl

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:06

Paul11 schreef:
Roos_s schreef:
wij hebben de planken ook een stukje van elkaar af gelegd zodat de planken kunnen luchten. een nadeel van onze planken is dat er aan de bovenkant groeven inzitten waardoor het lastig schoonhouden is als er iets onder de mat komt te zitten... moeten we nog maar een oplossing voor verzinnen :D

Je geeft aan , dat er groeven zitten in je planken, daaruit maak ik ( misschien ten onrechte ) op
dat je hardhouten vlonderplanken hebt gebruikt.
Ik hoop voor je dat je de juiste dikte hebt gekozen, want het wettelijkvoorschrift t.a.v. van de laadvloerbodem voor hardhout bedraagt 30 mm ( de meeste vlonderplanken zijn echter slechts 21 mm )
Dat zou dus kunnen betekenen ,dat je trailer niet aan de wettelijkgestelde eisen voldoet.

Overigens is je opmerking t.a.v. geperste platen niet helemaal terecht, doordat de fineer lagen kruislings op elkaar liggen, wordt de sterkte aanzienlijk verbeterd en is veelal sterker, dan volhout van dezelfde dikte. Dat is ook de reden dat de eisen t.a.v. hechthout ( dus multiplex/ betonplex etc.) voor de laadvloer lager zijn dan voor volhout ( hechthout 24 mm, hardhout 30 mm en zachthout zelfs 50 mm, met dank aan Chloek )

Waar haal jij deze maten als wettelijk voorgeschreven vandaan??? Doe mij uberhaupt de huidige wettelijke regels eens voor de opbouw van een veetransportwagen.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:01

Regeling diervervoer

Paragraaf 2 , artikel 10

De laadvloer van voertuigen, bestemd voor het vervoer van vee, bestaat uit: hardhout met een dikte van ten minste 30 mm, zachthout met een dikte van ten minste 50 mm, hechthout met een dikte van ten minste 24 mm, lichtmetaal met een dikte van ten minste 20 mm en met een trekvastheid van ten minste 29 kg per mm

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:16

Ok, kwam net tot de ontdekking dat die regeling is vervallen en vervangen door een EG richtlijn, zal eens kijken wat die inhoud :D

Roos_s

Re: Welke bodem in jou trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 07:33

nou ben benieuwd ernaar :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:14

Paul11 schreef:
Ok, kwam net tot de ontdekking dat die regeling is vervallen en vervangen door een EG richtlijn, zal eens kijken wat die inhoud :D

Dat zal ik je even uitspellen: n.i.e.t.s.

De richtlijn EG 1/2005 heeft het alleen over constructies die geschikt zijn voor het bedoelde werk.
Beetje zoeken op I-net levert je een PDF-file waarin de regelgeving wordt beschreven.

MaRiskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:27

Nou, het is er allemaal niet duidelijker op geworden met die richtlijn. Ik hou maar gewoon de oude regeling aan voor de dikte van de vloer en de wanden, dan zit ik in ieder geval goed.

Heeft iemand overigens een adres voor paardentrailer onderdelen (zoals schuiframen, matten etc.) in de Randstad?

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:20

MaRiskie schreef:
Nou, het is er allemaal niet duidelijker op geworden met die richtlijn. Ik hou maar gewoon de oude regeling aan voor de dikte van de vloer en de wanden, dan zit ik in ieder geval goed.

Heeft iemand overigens een adres voor paardentrailer onderdelen (zoals schuiframen, matten etc.) in de Randstad?

Lijkt me heel verstandig :D

Informeer eens bij webshop http://www.trailerplus.nl, hebben heel veel spullen voor een trailer en prima service, voor Euro 7.50 krijg je alles wat je besteld keurig thuis afgeleverd.
Heb daar zelf ook veel besteld en ben zeer tevreden.
Laatst bijgewerkt door Paul11 op 14-05-09 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:25

ikke schreef:
Paul11 schreef:

De richtlijn EG 1/2005 heeft het alleen over constructies die geschikt zijn voor het bedoelde werk.
Beetje zoeken op I-net levert je een PDF-file waarin de regelgeving wordt beschreven.

C.o.r.r.e.c.t.

Zelfs niet eens bestemd voor niet beroepsmatig veevervoer :?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:25

Paul11 schreef:
ikke schreef:

C.o.r.r.e.c.t.

Zelfs niet eens bestemd voor niet beroepsmatig veevervoer :?

Juist! Ik hanteer voor eigen gebruik dus ook maar de oude regelgeving, waarvan ik gelukkig een kopie heb bewaard.

Extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:45

Wij hebben in onze ene trailer rubberen matten met daar houtskrullen overheen. In onze andere trailer hebben wij rubberen matten met vlas overheen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 09:11

Extreme schreef:
Wij hebben in onze ene trailer rubberen matten met daar houtskrullen overheen. In onze andere trailer hebben wij rubberen matten met vlas overheen.

en eronder zeker niets ;)

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:36

Moet wel een heel dikke rubber mat zijn, maar veert wel lekker mee misschien ;) :D

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 23:32

ja idd :D handig bij drempels... als hele hoge zijn huppelt je paard mee :))

MaRiskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:31

Wij zijn nu ondertussen ook begonnen met het vervangen van de vloer en de wanden. De vloer zal worden gemaakt van hardhouten planken die iets van elkaar af gelegd worden. Maar wat zouden jullie aanraden qua rubber op die hardhouten planken? Op zich lijkt een rubber mat mij wel fijn omdat die het geluid lekker dempt en eruit kan zodat de vloer altijd goed kan drogen en je de staat van de vloer gemakkelijk kunt controleren. Aan de andere kant lijkt het me ook wel een heel gedoe om die mat er elke keer uit te halen en ergens te laten drogen. Zo'n mat is immers loodzwaar.
Hebben jullie misschien nog briljante ideeën voor op een bodem bestaande uit planken die uit elkaar liggen?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 10:37

Wij hebben er wel gewoon rubberen matten erop gedaan. In twee delen dan wel.. We verschuiven de matten wel als er geen paard in staat zodat het mooi drogen kan. is idd wel een gehannes, maar hopelijk blijft onze bodem dan wel langer behouden.... maar echt handig is het niet...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:25

Ik heb ook een mat los in mijn trailer, alleen de achterkant van de trailer wordt ooit nat, dus ik rol alleen het achterste gedeelte naar voren.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:57

helaas ben ik ook toe aan een nieuwe bodem van mijn trailer,mijn trailer had een rubber gegoten laag op de bodem,ik laadde mijn paard in en zag een deuk onder het rubber!
tja bodem verrot!
dat zie je dus bijna niet met zo"n laag erover heen.
bij de trailerdealer raadde ze me aan om een betonplex plaat te plaatsen (eerst oude bodem eruit natuurlijk)van minimaal 21 mm dik.
nu zit ik in dubio of ik de rubbere laag er geheel uit ga proberen te halen,of staks matten ga nemen (ene paard kan nogal schrapen in de trailer.)
graag advies van jullie?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 17:40

ik neem geen gegoten bodem meer iig... je hebt totaal geen zicht op wat er onder dat rubber afspeelt.. plus als er vocht onder zit dan kan het niet weg, waardoor het weer eerder verrot...

Ben nog steeds erg tevreden met onze bankirai bodem met losse matten... al zijn de groeven in de houten bodem niet altijd handig.. dat is het enige nadeel

hebben er wel rubberen matten op.. ene paard wat ik rijd krabt en is ontzettend gek in trailer, en rubberen mat helpt goed!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:34

happytime schreef:
helaas ben ik ook toe aan een nieuwe bodem van mijn trailer,mijn trailer had een rubber gegoten laag op de bodem,ik laadde mijn paard in en zag een deuk onder het rubber!
tja bodem verrot!
dat zie je dus bijna niet met zo"n laag erover heen.
bij de trailerdealer raadde ze me aan om een betonplex plaat te plaatsen (eerst oude bodem eruit natuurlijk)van minimaal 21 mm dik.
nu zit ik in dubio of ik de rubbere laag er geheel uit ga proberen te halen,of staks matten ga nemen (ene paard kan nogal schrapen in de trailer.)
graag advies van jullie?

Nou kijk, precies daarom wil ik geen gietbodem meer.
Gewoon losse rubber matten erin. Zoek maar eens op Sagustu; Duitse club die gewoon in NL levert, ook aan particulieren! Niet de goedkoopste club maar ze hebben heel mooi spul.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:59

bedankt voor jullie reacties, ga eerst een bodemplaat leggen en dan er eens goed over nadenken wat ik ga doen, probeer wel mijn rubber gegoten deel te redden, al is het maar voor nood tegen het schrapen aan de voorkant.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 06:15

proberen te redden?? je bedoelt dus datgene wat er nu nog in ligt... lijkt me niet heel makkelijk...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:11

In de Paard en Sport stonden afgelopen keer al 2 advertenties voor betaalbare rubbermatten voor in de trailer, op markplaats staan er ook verschillende, persoonlijk zou ik niet moeilijk gaan doen en een losse mat aanschaffen.

Maar ja, toen ik eracher kwam dat de bodem in mijn trailer kapot was heb ik hem gelijk weggedaan, dat zag ik niet meer zitten om zelf te repareren en handige mensen heb ik ook niet echt in de buurt. Heb hem eerlijk verkocht met mededeling van de bodem, nu staat hij op marktplaats mooi verhaal, maar nergens melding van een rotte bodem, wel van de nieuwe banden en achterklep. Persoonlijk hou ik hier dus niet van.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:22

mijn trailer heeft 1,5 jaar geleden al nieuwe wanden gehad(toen was de bodem nog goed) nieuwe banden, verlichting.
ik denk dat je mijn antwoord verkeerd heb begrepen...mijn vloer gaat er geheel uit, maar probeer de rubbere laag te redden,om die voorlopig op de nieuwe bodem te leggen(tegen het schrapen )rubbere laag is meer dan 1cm dik,dus moet te redden zijn.
de nieuwe vloer kost al genoeg, en aangezien ik geen geldboom heb :(

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:13

hoe hebben jullie de bodem in jullie trailer gekregen? wij gaan toch voor een betonplexplaat van 21mm dik (werd aangeraden door trailerdealer) maar hoe krijgen we die erin..in zijn geheel? (mijn zijwanden staan op de bodem,dus plaat moet eronder geschoven worden) maar kom tot mijn ontdekking,dat als we de nieuwe plaat erin willen schuiven, we met de metalen rand van de bodem zitten bij de achterklep.
hoe deden jullie dat?