Te zwaar voor paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mopske08

Re: Te zwaar voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:14

ik weeg ook 80+, maar heb wel een stevige tinker onder men gat ;)

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:24

ik weet niet welk gewicht dat is. kijk ik ben zelf niet lang en weeg niet veel (55 kilo). het gewicht van een gemiddelde vrouw met een gemiddele lengte weet ik niet.
maar ik denk dat wanneer je geen normale kleding kan vinden/kopen, dat iemand toch echt te dik is. ik heb het echt niet over een paar kilos en ook niet over 10 kilo. maatje 36 is niet voor veel mensen weggelegd!
maar dat meisje vd week op die halflinger, een jong ding nog mss jaar of 15 en ze kon niet erop komen, zadel hing aan 1 kant bij opstijgen, na 3 rondjes draven was ze buiten adem en paard ook;-(
en als zo een meisje/vrouw nou es een x een rondje gaat hobbelen, ok prima paard kan wel wat hebben maar als dit gemiddeld 5 x per week gebeurt....gezond voor een paardenrug kan het niet zijn...en dan krijg ik medelij met zo een paard/pony. en denk mss wel vele met mij alleen die durven het mss niet te hardop te zeggen maar denken het wel.

MAAR zal wel even op mn woorden letten...zie al dat het behoorlijk heftig wordt opgevat. maar toen ik zelf zwanger was en dus ook errrug zwaar, noemde ik mezelf een ZEEKOE. dus ja.......maar zat toen niet op mn paard hoor en NIET vanwege mijn gewicht maar vanwege de veiligheid.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:31

hoe je het nou wend of keert, te zwaar blijft te zwaar of je nou met eten geen maat kan houden of het door de medicijnen komt.
En dat je paard het volhoud zegt meer over het paard dan over de ruiter want dan is het tranen met tuiten als ie na een paar jaar ineens zware rug of beenproblemen heeft. 'hoe kan dat nou, want het ging altijd goed zeggen ze dan' Als jij met je 60 kilo met een bepakking van 25 kilo op je rug moet lopen houd je dat misschien een tijdje vol op uithoudingsvermogen en wil maar na een tijdje krijg je absoluut last van of je rug of je benen. Voor een paard geld dat ook en die kan geen Nee zeggen.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 08:18

Ik stap zelf ook niet snel op een paard hoor, moet ik toegeven, ik vind het ook al snel zielig, laatst werd mijn gevraagd of ik op een fjordje van 1.30 wou gaan zitten ik heb nee gezegd (ik weeg rond de 95 kg) mede omdat ik zelf 1.75 ben, maar ook omdat ik vond dat het met mijn gewicht niet kon. een grote kwpn'er van 1.75 ben ik wel een rondje op gaan zitten (in stap) omdat ik weet dat zo'n paard het makkelijk hebben kan. (en dan hebben we het over een rondje he?)

Maar ben het er wel mee eens dat als je echt veel te zwaar bent voor een paard/pony je er niet op moet rijden, maar eerder een ras zoekt wat bij je gewicht past. (denkt aan belg, shire etc.) wil je geen koudbloed? nah dan zou ik niet rijden. :n

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 08:28

TS lekker afwachten tot je pony oud genoeg is en dan zie je wel verder; misschien heb jij die extra kilo's van de zwangerschap er dan al weer af :)
Zoek tegen die tijd in elk geval een lichter iemand om de pony te beleren; als je nu al twijfelt over je eigen gewicht (wat heel goed is, om er over na te denken en bij de consequenties stil te staan!) moet je er zeer zeker niet iemand opzetten die steviger is dan jij.
Laatst bijgewerkt door Judje op 08-04-09 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:32

Mooi licht rijden door een ervaren zwaar persoon is wel beter dan een licht onervaren persoon is weer zo'n dooddoener. Een ervaren persoon zit veel beter mee met de bewegingen dan een beginner dat klopt wel, maar uit een onderzoek is gebleken laatst (stond in bit of zo) dat de belasting in draf en galop van een ervaren ruiter zo'n 2 x het totale gewicht is, en bij een onervaren ruiter zelfs 3 x. Dus als je 50 kg weegt en lichtrijdt, krijgt je paard telkens een piekbelasting van 100 kg op z'n rug. En als je slecht kunt meebewegen 150 kg zelfs. Vindt 80 kg een redelijk normaal gewicht, maar wel de max, maar stap dan op een wat groter paard met stevige bespiering die jou kan dragen, en een niet te lange rug want hoe korter hoe meer draagkracht. Had ooit eens 2 maanden een bijrijder van ook ongeveer 85 kg voor m'n friese ruin. Ze zat ook echt te bonken en kon niet lekker meebewegen helaas, en m'n paard heeft een redelijke zwakke rug met slappe lendenen/achterhandbespiering, dat is eenmaal z'n bouw. Ook kon ze hem niet fijn 'dragend en compact' rijden wat toch wel een vereisde is om een ruiter te dragen. Arme paard kreeg erg last van z'n rug daardoor en daarom zijn we maar gestopt met die bijrijder, ondanks ze maar 2 keer per week reed. Sindsdien heeft ie nergens meer last van. Zelf weeg ik ook 75 kg, maar wel ervaren en hou hem heel zonder problemen. Verder is m'n ruin 1.65 m hoog, en erg elegant en lang gebouwd voor een fries, dus eigenlijk niet zo geschikt voor hoge belasting, maar onze combinatie gaat goed. Zou dus gaan voor een stevig paard met dito bespiering.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 26-03-09 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:39

Ik heb een klein paardje en ik heb zelf veel geschommeld qua gewicht. Van 55 tot 76 kilo. En dan merk je toch veel verschil bij je paard. Als ik altijd 76 zou hebben gewogen, dan zou ik denken dat het prima gaat. Maar ik merk nu het verschil als ik een stuk lichter ben. Ik heb dus ook vanwege mijn gewicht een tijdje niet gereden. Ik zou er nu dus niet meer opstappen als ik boven de 67 kilo weeg. Maar het zal ook wel per paard verschillen. Maar daar moet je dan wel eerlijk naar kunnen kijken.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:25

sjorsie schreef:
hoe je het nou wend of keert, te zwaar blijft te zwaar of je nou met eten geen maat kan houden of het door de medicijnen komt.
En dat je paard het volhoud zegt meer over het paard dan over de ruiter want dan is het tranen met tuiten als ie na een paar jaar ineens zware rug of beenproblemen heeft. 'hoe kan dat nou, want het ging altijd goed zeggen ze dan' Als jij met je 60 kilo met een bepakking van 25 kilo op je rug moet lopen houd je dat misschien een tijdje vol op uithoudingsvermogen en wil maar na een tijdje krijg je absoluut last van of je rug of je benen. Voor een paard geld dat ook en die kan geen Nee zeggen.

Vind ik ook en daarom vind ik dat je als ruiter reeël moet zijn en ten alle tijden moet luisteren/kijken naar je paard, wat hij/zij aan kan. Tenenkrommend vind ik het als ik een ruiter zie rijden die én dik is en ik het paard zie puffen van ellende en dat de ruiter gewoon door blijft rijden.... Zweepje erbij en "we zullen het arme dier het weleens leren"... :x :x

Ik heb echt niks tegen vollere mensen, maar wees reeël en blijf altijd objectief naar jezelf en je paard kijken. Paarden geven signalen af en handel daarnaar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:14

natuurlijk dat is absoluut waar,en het geldt niet eens alleen voor zwaardere mensen.
zowieso moet je paard gewoon voorop staan!

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:05

ik vind dat als je overgewicht hebt dat je eerst wat aan je zelf moet doen en dan pas weer gaat rijden. of zoek een paard wat nu bij je gewicht past. denk dan vooral aan een grof gebouwd koudbloed.

ik heb ook een vrouw op les en die is echt veeeeeeeeeeeelste zwaar. ik heb egwoon medelijden met dat paard. zij kan nog niet eens normaal lichtrijden. laat staan springen (wat ze dus wel is doet) als ze springt knallen die benen gewoon zo weer naar de grond ik vind het echt zielig voor het paard.

het welzijn van het paard moet gewoon op nummer 1 staan.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:22

Ik vind dat hier door bepaalde personen onnodig kwetsend wordt gesproken over zwaardere mensen, waarvan ik er een ben. Je wilt niet weten wat een strijd het kan zijn om af te vallen, en nee... ik ben geen mezelf volproppend monster. :+

Anderzijds vind ik ook dat als je zwaarder bent, je idd een paard dat daarbij past moet uitzoeken, zou zelf nooit op een kleiner/lichter type paard rijden...
Dus in dit geval (ontopic) zou ik lekker kijken naar hoe dit paardje uitgroeit, en dan eens verder kijken, al klinkt het niet alsof het een stevig type zal worden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 07:48

ik denk dat het bij de meeste mensen er ook om gaat dat je een passend paard hebt.
veel mensen hebben overgewicht,waar je het ook niet altijd aan ziet.
ik ben zelf ook stevig en heb ook een passend dier gekozen.
nu ben ik wel onder begeleiding aan het sporten en afvallen,omdat ik dat ook beter vind voor mijn paard(uiteraard ook voor mezelf)

inderdaad kijken hoe het dier uitgroeit,kan nog weleens verrassend zijn!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 07:55

80 kilo vind ik nog niet immens zwaar hoor.

Hoewel dagelijks rijden op een pony zou ik dan weer niet doen.
Ik weeg zelf 74 , heb ook 82 gewogen, maar ook met 74 kilo wil ik niet dagelijks een pony rijden onder de E-maat.

Om meteen een koudbloed aan te raden, nee, maar wel een flinke E-pony of een paard zou ik met dit gewicht verkiezen bij dagelijks rijden.

Bij mensen met meer overgewicht komen er meer dingen kijken, zo zit je met een pony al snel te kijken met een zadel dat niet groot genoeg is voor de ruiter, omdat pony een te korte rug heeft.
Gevolg is dan dat een te grote derriere in een zadel word gepropt, waardoor er een ongelijke druk ontstaat, er komt teveel druk op de lepel en de druk-verdeel-functie van het zadel valt totaal weg.

Ik zie hier op bokt enkele stevige meiden die bewust dan ook voor een groot paard of een flinke koudbloed hebben gekozen, ik heb meer dan respect voor deze meiden.
Ook zie je hier helaas mensen voorbijkomen met dat derriere verhaal, ze hebben dan wel een koudbloedje, een fjord of haf, maar toch is de combinatie niet oke. Ik vind dat je als ruiter zijnde bewust moet zijn van het effect op lange termijn.
Ik rijd ook wel eens D-pony's voor derden, vooral om te corrigeren, maar ik train ze nooit lang, dat wil ik niet. Omdat ik met 74 kilo niet een pony wil overbelasten. Want dat gebeurd op den duur.
Hoe goed je ook met de beweging mee bent.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:02

ik heb voor mijn fjord een zadel wat kort is zodat het wel goed op de rug past en niet voorbij de laatste rib komt(zeg ik het goed)en achter mijn derriere past nog een ruime hand.
nee een zadel waar je je in moet proppen is niet fijn voor je paard en ook niet voor jezelf.

een groot paard betekend ook niet altijd dat die veel kan dragen.
ik heb altijd begrepen dat langere ruggen ook vaak zwakker kunnen zijn.

nouja iig moet je het per combinatie bekijken

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:21

Ik las hier ergens een pony van 145cm en 600kg >;) als dat een normale pony is, dus geen fjord haf of een tinker dan is dat onmogelijk.

Ik heb een vreselijkge gespierde welsh met een super kont, rug en vette speknek en die weegt maar 425 kilo.
Ik denk dat veel mensen niet eens echt weten wat hun paarden wegen.

Goed om terug te komen op pedagogisch verantwoord je kind opvoeden.
Het ligt vaak wel aan de ouders, dat een kind overgewicht heeft, door hem niet op sport te laten, makelijk koken, en snoep in huis halen.
Mijn vriendin (geen paardenmens) weeg zo'n 30 kilo zwaarder dan mij en neemt het haar moeder ook kwalijk, zij kreeg als kind veel te veel snoep vanaf dat ze heel klein was.
Ik leerde haar kennen in de brugklas en was het een propje, toen is ze opgaan letten maar het is er nooit helemaal afgegaan.
Nu is zijn zelf moeder (en zwanger van 2e :D ) en ze haalt geen snoep in huis, zorgt gezond en kleintje moet over paar jaar op sport.
Zij waakt ervoor om er voor te zorgen dat haar kindje dik gaat worden door haar schuld.

Nu de vraag van de ts...als ik eerlijk mag zijn :n je past met 80 kilo niet op een pony helemaal niet als het Hackney en Welsh in zit.
Zelfs voor een Forrester vind ik het te zwaar.
Utrecht heeft gezegd dat je tussen de 15% en bij uitzondering van zwaardere paarden 20% moet zitten van hun lichaamsgewicht.

Ik durf te wedden als het een normaal pony gaat worden, gaat ie minder wegen dan de mijne dus gaan we voor het gemak uit van 400 kilo dat betekend dat ie rond de 60 kilo mag dragen bij 15% als het een zeer zware forrester wordt dan is het 80% maar voor het oog is het geen gezicht en voor de rug is het de komende jaren ook niet goed aangezien een paard tot zijn 7e groeit.
Ik zou het iig niet op mijn geweten willen hebben, dat ik mijn paardje overbelast

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:25

Ben je egt niet te zwaar hoor? een paard/ stevige pony, kan je makkelijk tillen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:41

dat is moeilijk te drukken denk ik.
wat is een doorsnee pony?

er is zoveel verschil............neem nu een groffe haflinger of een fijn welshje........

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:46

Als je mijn bovenstaande post lees, kun je daar veel uit halen.

Laten we eerlijk zijn ook een stevig haf kan niet iemand dragen van 120 kilo

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:49

oh nee maar dat bedoel ik ook niet!
ik denk dat 120 voor de meeste dieren te veel is.

ik wil alleen zeggen dat er zoveel verschillende paarden/pony's zijn,dat je niet echt een algemeen oordeel kan geven vind ik.
maarja ik ben dan ook geen expert

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:21

Denk dat je dat helemaal goed zegt snoevie. Er is geloof ik ook geen kant en klaar antwoord voor.

Ik heb pas nog op een Haf gereden, dat ging prima en stond ook helemaal niet raar. Jaren terug toen ik nog vrij slank was heb ik op een Fjord gereden en dat was geen gezicht, terwijl ik toen een normaal postuur had.

Denk dat je zoiets dus per combinatie moet bekijken, verder denk ik ook dat iedereen met een maatje meer zich daar heel goed bewust van is en over het algemeen prima kan beoordelen of een combi passend voor hun is of niet.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:35

Ik denk dat gewicht allen niet heel belangrijk is... Iemand van 60 kilo die zn paard steeds in de weg zit en m tegenwerkt heeft ie ws meer last van dan iemand van 80 kilo die heel fijn mee kan zitten en m niet in de weg zit.

Waar je op kunt rijden is meer afhankelijk van de bouw en de sterkte van je pony. Een grote sterke pony met een weke rug kan minder hebben als een iets fijner gebouwde pony met een sterke rug.

Wat voor max. gewicht verantwoordelijk en eerlijk is tegenover je pony kan en wil ik niet veel over zeggen. Gezien ik zelf krap 60 kilo weeg (PS: cross soms nog wel even met me shet door t bos... soms al bokken ;) kan ie best hebben)

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:56

Zoals hierboven vermeld moet iemand van 120kg niet op een paard gaan kruipen, maar ik vind iemand van 80 kg echt wel kunnen naargelang de bouw van het paard natuurlijk. Zo iemand moet je niet op een shetter zetten bvb...

En je moet ook zien naar wat je paard of pony aankan. Sommigen hebben van jongsaf gevoelige rug en deze moet je dan wel sparen natuurlijk. Daar zet je niemand op die wat meer weegt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:12

Als 80 kilo niet meer mag dan kunnen er maar weinig mannen paardrijden. Dat je dan niet op een iele pony gaat zitten lijkt me logisch, maar een fjord of tinker of een kwpn paard niets mis mee.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:15

Idd, een compact paard met een kortere rug is vaak ook al echt sterker! Zadelprobleem heb ik zelf ondervonden, maar nu na een jaar lang goed zoeken en door diverse winkels/passers geholpen te zijn heb ik eindelijk een goed passend zadel voor paard en mezelf. Ben overigens ook aan het afvallen, maar kost zoveeeeeeel moeite!

Ouders en opvoeding heeft er niet altijd wat mee te maken, ik kom uit een groot gezin (8 kinderen) waarvan niemand dik is, behalve ik dus... Gewoon kwestie van aanleg... heel vervelend voor mij. :Y)

120 kilo is wel echt behoorlijk wat, denk dat je dan toch aan een Belg ofzo moet denken...

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:41

Ik vind dat je zelfs een belg niet op mag zadelen met 120 kilo + zadelgewicht.. Het blijven horizontale wervels met ruggemerg erin.. 80 kilo moet kunnen op een paard met een sterke rug, voor mij ligt daar de grens wel eerlijk gezegd..