Zomervacht lelijk als je knipt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Zomervacht lelijk als je knipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:51

Nee hor! Mijn fries heeft ook shetlander haar en dat knip/scheer ik ook weg! Niet tot op de huid natuurlijk, maar zover dat de ergste plukken een stuk minder zijn! Door het verharen verliest ze dat uiteindelijk ook, en in de zomervacht zie je er niks meer van!
Ik doe het vooral zodat onder dr singel niet teveel haar zit, wat zorgt voor wondjes.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:56

Haar dat zorgt voor wondjes?? Zou je dat aan me uit willen leggen want dat is echt het eerste dat ik hierover hoor? Wel modder en zand in de haren dat voor wondjes kan zorgen, ook singels enzo maar nog nooit over de haren zelf.

En jawel, elk haar van paarden heeft een functie. Stugge lange haren, kortere zachteren haren in de vacht, tastharen, oorharen, alles heeft zijn eigen functie om ervoor te zorgen dat het paard oa droog en warm blijft.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 19:09

@ Breghje..

Ik zou ook anders willen dat ze vaker in de wei kon staan..
maaar bij de stalling is alleen maar tenen te vinden!
( & een klein paddockje dan )
want de stalling heeft 4 stallen..
en 1 paddock..
verder niks..
ook geen weilanden ofso..
het zit namelijk ook gelijk op een autobedrijf iets ;o
Zoiwezo komt ze er iederedag uit!
en als wij er zijn staat ze ook in de bak!
& in de zomer gewoon 24/7 op de wei..in weer & wind ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:42

Echt heel erg sneu... ik heb idd ook 3 stallingen versleten voor ik vond wat ik nu heb, maar naar buiten zomer 24/7 en in de winter minimaal als het licht is is voor mij een voorwaarde. In de winter alleen op stal moeten staan dat is voor mij acute reden tot vertrek tenzij ze hele dagen in de paddock of op de stenen zou mogen staan, stenen is ook geen probleem voor een paard, alleen dan de hoeven in de gaten houden.

Je zegt wel dat ze eruit komen, maar dat is ook alleen maar zolang jij er bent. Ik snap dat je je best doet voor je knollie hoor.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 19:47

Ze staan met ze 2 :P
( dus mijn vz. en haar eigen paard )
en ze komt er alleen uit als wij er zijn!
Of het moet echt super mooi weer zijn..
dan staan ze beide buiten ;)
Het beste is je paard/pony aan huis..
zelf alle grond hebben..
heb je alles wat je wilt tog? (A)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:23

Breghje schreef:
Haar dat zorgt voor wondjes?? Zou je dat aan me uit willen leggen want dat is echt het eerste dat ik hierover hoor? Wel modder en zand in de haren dat voor wondjes kan zorgen, ook singels enzo maar nog nooit over de haren zelf.

En jawel, elk haar van paarden heeft een functie. Stugge lange haren, kortere zachteren haren in de vacht, tastharen, oorharen, alles heeft zijn eigen functie om ervoor te zorgen dat het paard oa droog en warm blijft.

Dat haar is zo lang (echt extreem lang, zo'n 5/6 cm), dat het ahw propperig onder de singel gaat zitten en daardoor ontstaan de plekjes..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:41

Jibbel schreef:
Breghje schreef:

Dat haar is zo lang (echt extreem lang, zo'n 5/6 cm), dat het ahw propperig onder de singel gaat zitten en daardoor ontstaan de plekjes..

Zelfs als je het gladstijkt onder de singel?? Jeu dan moet ze wel idd heel erg stug haar hebben ook, hier op stal staan meerdere paarden met zo'n baard onder de buik zeg maar en die hebben daar (gelukkig voor hen!) geen last van. Die hebben dacht ik neoprene singels, misschien is het de combi haar en singel? Is idd niet lekker op die manier, bedankt voor je uitleg.