Niet uit de hand voeren!
Niet zachtjes nippen toestaan,maar bijten bestraffen.
Direct reageren als hij/zij al met de lipjes aankomt....
Laat maar merken dat je daar niet van gediend bent,hoewel dat niet hoeft met meppen,slaan,beuk op de neus!
Toevallig een elleboogje in de weg,is de pech van het paard wat in je weg komt..
Maak er een gewoonte van om de dingen die je als snackje geeft,in de voerbak of op de grond te gooien.(dan ziet hij je armen,handen en lichaam niet als voedselbron).
Zelf zet ik bij bv nog liefjes nippen al een houding op van dacht het niet!
Loop dus weg en negeer hem,of duw zn hoofd weg,of als het een beetje nukkig nippen is krijgt hij een stemverheffing.
Heb het in het begin geprobeerd met een tikje,maar dat vond hij een spelletje(niet onder de indruk dus!).
Aangezien ik er niet voor ben om dan maar een nog hardere beuk te geven(tis ook maar een minishetje)maar hou niet van meppen ookal zou het een groter paard betreffen...
Dat tikje werkte dus niet,sterker nog hij werd er alleen koppiger en happeriger van!
Ben het toen gaan negeren en omdraaien als hij begon met nippen.
Was hij echt nukkig en werd het nippen mn velletje bijna omdraaien of blauwbijten,zette ik even een hele grote mond op.
Meneer had ook de gewoonte om tijdens het wandelen plots een drafje in te zetten en even naar mn handen te happen of naar mn achterwerk
Dat leerde hij snel af,want liet hem elke keer als hij dat deed tijdens het wandelen,een rondje maken!
Die rondjes draaien ging hem na verloop van tijd aardig vervelen.....
Mij ook,want kreeg telkens de vraag...mevr waarom maakt u elke keer een rondje?(we wonen hartje denhaag,en ze zagen mij telkens de kleine opdonder een rondje laten lopen).
Maar het ging hem ook vervelen...dus bijten tijdens wandelen is over!
Sterker nog..als ik nu stilsta loopt hij als vanzelf een rondje om me heen en komt weer netjes aan de voet staan
Duidelijk zijn dat je happen,nippen etc niet pikt,maar dat hoeft niet met geweld of meppen op neuzen of nog harder rammen hier of daar...

Dat kan die echt niet hebben, en gelijk heeft ie, als je mij in mijn neus knijpt bijt ik ook.
ik heb me een breuk gelachen!