Hoe kun je bijten het beste afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cindyenjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:31

Paar adviezen die ik je kan geven...
Niet uit de hand voeren!
Niet zachtjes nippen toestaan,maar bijten bestraffen.
Direct reageren als hij/zij al met de lipjes aankomt....
Laat maar merken dat je daar niet van gediend bent,hoewel dat niet hoeft met meppen,slaan,beuk op de neus! ;)
Toevallig een elleboogje in de weg,is de pech van het paard wat in je weg komt..
Maak er een gewoonte van om de dingen die je als snackje geeft,in de voerbak of op de grond te gooien.(dan ziet hij je armen,handen en lichaam niet als voedselbron).
Zelf zet ik bij bv nog liefjes nippen al een houding op van dacht het niet!
Loop dus weg en negeer hem,of duw zn hoofd weg,of als het een beetje nukkig nippen is krijgt hij een stemverheffing.
Heb het in het begin geprobeerd met een tikje,maar dat vond hij een spelletje(niet onder de indruk dus!).
Aangezien ik er niet voor ben om dan maar een nog hardere beuk te geven(tis ook maar een minishetje)maar hou niet van meppen ookal zou het een groter paard betreffen...
Dat tikje werkte dus niet,sterker nog hij werd er alleen koppiger en happeriger van!
Ben het toen gaan negeren en omdraaien als hij begon met nippen.
Was hij echt nukkig en werd het nippen mn velletje bijna omdraaien of blauwbijten,zette ik even een hele grote mond op.
Meneer had ook de gewoonte om tijdens het wandelen plots een drafje in te zetten en even naar mn handen te happen of naar mn achterwerk :D
Dat leerde hij snel af,want liet hem elke keer als hij dat deed tijdens het wandelen,een rondje maken!
Die rondjes draaien ging hem na verloop van tijd aardig vervelen.....
Mij ook,want kreeg telkens de vraag...mevr waarom maakt u elke keer een rondje?(we wonen hartje denhaag,en ze zagen mij telkens de kleine opdonder een rondje laten lopen).
Maar het ging hem ook vervelen...dus bijten tijdens wandelen is over!
Sterker nog..als ik nu stilsta loopt hij als vanzelf een rondje om me heen en komt weer netjes aan de voet staan ;)
Duidelijk zijn dat je happen,nippen etc niet pikt,maar dat hoeft niet met geweld of meppen op neuzen of nog harder rammen hier of daar...

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:20

Hangt wel van de pony af vind ik.. Een pony die het echt niet wil geloven moet je wel aanpakken, maar als het 'rondje lopen' helpt, dan hoef je ook niet een tik te geven.

Fireheart

Re: Hoe kun je bijten het beste afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:30

M'n lievelings poown op de manege deed heel raar met z'n hoofd en probeerde een beetje te bijten toen ik hem de stal uit haalde.
Toen gaf ik een kleine tik.
En het hielp hoor. Hij keek me toen wel heel vreemd aan :P
Maargoed, hij heeft toen de hele tijd niks meer gedaan :)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:31

dus slaan hoeft niet altijd hoor!
Maar sommige paarden hebben gewoon even een tik nodig

kiwiski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 19:01

ooh ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:30

ben het eens met cindyenjan. En gniep hem anders eens in zijn neus en blijf dit elke keer herhalen als hij het weer probeerd, werk erg goed. En dan wel dat stukje neus tussen de neusgaten in, dat is het gevoeligste.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:10

Als je dat bij die van mij doet heeft ie je wel vast... :=

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:20

wat bij knijpen in z'n neus?

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:52

:j Dat kan die echt niet hebben, en gelijk heeft ie, als je mij in mijn neus knijpt bijt ik ook.

blonde84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:39

Zodra hij bijt een spons met azijn tegen haar mond aan duwen ,helpt echt.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:53

Anya schreef:
Ik vind het zo ontzettend afhankelijk van het paard. Bij de ene is nee zeggen voldoende. De ander moet je negeren. De derde zet je een stap terug en doe je de oefening nog een keer.

En dan heb je nog mijn Wiz. Die heb ik geleerd dat lipspelletje goed is, maar tanden van elkaar niet. Dat ging prima tot hij een jaar of drie was, toen dacht hij de bink te zijn en uit te gaan proberen. Die heb ik na één keer nee en een keer terugzetten gewoon ongelofelijk hard op zijn bek gestompt. Al het andere was hij niet van onder de indruk. Affijn: dat heeft geholpen. We zijn weer terug bij lipspelletje mag :j ;) Tanden van elkaar niet.

_O- ik heb me een breuk gelachen!

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:05

Ik heb veel gehoort dat terug bijten helpt 'dat die het daarna nooit meer heeft gedaan'

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:14

Mijn verzorgpaard bijt ook. Al vanaf het moment dat mijn vriendin hem heeft. Het ging een tijdje beter maar we zijn weer terug bij af. Mijn vriendin gaf hem altijd een klap op zn neus en wilde dat ik het ook deed naja ala. Maar als hij nu met zijn hoofd dichterbij je komt en je beweegt je hand (hoeft niet naar hem toe te zijn) schiet hij al weg met zijn hoofd. Resultaat van die tikken? Niks een hoope ellende. Je kan hem niet over zn koppie aaien want dan bijt hij en beweeg je schiet hij bang weg. Nu is dat paard zoiezo niet zo goed in luisteren maar goed.

Ik heb inderdaad wel meer dingen gehoord over iets heel smerigs op je jas smeren (of op de plek waar hij bijt) zodat wanneer hij bijt hij het vreselijk smerig vind. Wij gaan dit nu ook proberen, hopelijk helpt het.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:09

Als je na een aantal keer merkt dat hij op een tik niet reageert, moet je er in ieder geval niet mee door gaan. Geloof het of niet, maar ik ken een pony die bijt zodat hij een tik krijgt; hij is veel erger gaan bijten door deze manier van corrigeren. Zoals al eerder is gezegd: negatieve aandacht is ook aandacht.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:23

ik heb electrische vliegenmepper gebruikt, klinkt heel zielig ik weet het, maar als hij mij beet, hield ik vrolijk dat ding tegen zn neus, na een keer of 5 was de lol er wel vanaf.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:43

Maak het makkelijk voor 'm. Zorg dat hij niet de mogelijkheid/behoefte krijgt om te bijten. Laat hem uit 'jouw ruimte' blijven. Niet aan je handen likken, niet uit de hand voeren, niet aan je jas ruiken.

Geef 'm de kans niet om te bijten, let goed op, als je ziet dattie het van plan is, vraag 'm dan om een stap achteruit te doen, of vraag wat anders. Of zorg dat jij precies op dat moment een snelle beweging richting hem maakt, zodat hij zich 'per ongeluk' tegen jouw stoot..

Je kan ook gaan slaan, met het risico dattie alleen maar gemener gaat bijten (hij moet snel zijn voordat jij de klap uit deelt, waardoor hij zown fijn velletje te pakken heeft & snel wegtrekt). Of dat hij kopschuw wordt...

loraine_rz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:10

blonde84 schreef:
Zodra hij bijt een spons met azijn tegen haar mond aan duwen ,helpt echt.

Haha.. soms niet hoor.. ken een paard die likte de azijn zo van me vingers af zo lekker vond hij het :P

Mijn idee over bijtende paarden is kijk naar hoe ze het in de kudde oplossen. Rang bepaling is hierin erg belangrijk. Als jij boven je pony/paard staat zal hij waarschijnlijk niet proberen te bijten. Deze status kan je op vele manieren bereiken. En ik zou hiermee niet als eerste de tikken proberen.

Succes!

suzanne15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:35

sorry orr maar als je een paardd slaat is dat egt niet sielug!!! en al helemaal geen mishandeling. je doet het alleen maar zodat hij er wat van leert..
SnuifjeX schreef:
maar als je paarden slaat is dat egt sielug hoor.. dat is dierenmishandeling!!!

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:47

Cassidy schreef:
Hangt van het paard af. En ik betwijfel of de TS die hele harde correctie wel kan/durft te geven.

Hoe weet jij dat nou?

Loukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:24

kazary schreef:
Nou, een keer een hele ferme tik kan anders best wel helpen hoor. :D

Dat vind ik ook :o
Ik heb er ook eentje gehad die nogal hapgraag was, en hij kreeg toch echt zo af en toe een pets om zijn snoet.
Bijten doet ie maar in zijn soortgenoten, maa r niet in mij.
En altijd blijven opletten met een 'happer' .

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:12

Loukie schreef:
kazary schreef:
Nou, een keer een hele ferme tik kan anders best wel helpen hoor. :D

Dat vind ik ook :o
Ik heb er ook eentje gehad die nogal hapgraag was, en hij kreeg toch echt zo af en toe een pets om zijn snoet.
Bijten doet ie maar in zijn soortgenoten, maa r niet in mij.
En altijd blijven opletten met een 'happer' .

Inderdaad! Mijn merrie heeft vroeger geprobeerd te bijten, 1x maar want na een flinke tik was het voorgoed over. Nooit meer in de 12 jaar heeft ze gebeten of het geprobeerd. Dit geldt ook voor alle andere ongehoorzaamheden. Aanpakken op jonge leeftijd en consequent aanpakken ook, niet dingen door de vingers zien want dan is deze verwarring wel heel sneu voor het paard. Geen dingen op je jas of spullen gaan smeren, hij mag er gewoon niet aan bijten klaar, geen omwegen verzinnen. Straks ga je nog op je knieen voor je paard. Er mist duidelijk een baas-positie, het paard staat onder de baas. Mijn merrie doet alles voor mij en ik dus ook voor haar, we zijn maatjes/vrienden maar ze staat duidelijk onder mij. Soms vergist ze zich wel eens en dan zie je haar gelijk geschrokken kijken, niet erg maar als ik mijn consequentie ook maar 1x laat verslappen gaat de trucendoos open, en logisch. Ik ben niet consequent en dan dus niet duidelijk, oftewel altijd consequent zijn. Je hebt te maken met een groot dier en een kuddedier. Natuurlijk is er een goede band tussen ons maar wel een duidelijke band. Ook bij andere mensen zou ze niets doen en ze zou andere mensen alles bij haar laten doen. Stemverheffing is nu al voldoende maar soms wil ze weer eens in het eigenwijze veranderen en dan moet ik toch even flink optreden. Ik heb door deze consequentie en dat ik boven haar sta een veel betere band dan toen zij boven mij stond in het begin en ik veel moeite had met straffen. We zijn nu een gelukkige, veilige en een sterke combinatie ook voor anderen.

Maris_Janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 00:36

T is heel verschillend per paard.

Bij mijn paard hielp een flinke tik op zijn neus nu laat hij t wel uit zijn hoofd om me te bijten. Soms wil hij andere mensen nog wel eens bijten heb hun verteld hem een tik tegeven dit is t enige wat helpt je kan hem wel streng/straffend toe spreken maar daar is hij echt totaal niet van onder de indruk!

Maar zo als ik zei is t heel verschillend per paard je moet wel echt een reactie krijgen nadat je een aantal keer een tik heb uit gedeeld, en niet blijven slaan daar kan je t uiteindelijk ook erger mee maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 00:49

blue_kim schreef:
ik heb electrische vliegenmepper gebruikt, klinkt heel zielig ik weet het, maar als hij mij beet, hield ik vrolijk dat ding tegen zn neus, na een keer of 5 was de lol er wel vanaf.

Juiiiist... alternatieve methodes.. christus, wat bedenken mensen wel allemaal niet.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 00:50

Gek, op traditionele manier had ik het in een keer afgeleerd...

Wederom geheel met je eens WW

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 01:43

Nou ik geef dan toch echt wel een tik terug hoor!