Wat kan ik doen met een jong paardje (bijna 2)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat kan ik doen met een jong paardje (bijna 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 02:45

Longeren erger dan een join-up??? Middels een join-up breek je een paard geestelijk en een join-up is totaal van de gekke bij een paard wat normaal gedrag vertoont en relatief braaf is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 02:46

Mja, bij longeren blijf je hem maar opdrijven zonder ook maar acht te slaan op zijn vredesonderhandelingen :D. Tenminste, als je het vanuit een bepaalde denkwijze benadert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 02:49

Laat dat nou net niet mijn denkwijze zijn ;)
Ik rook met mijn paarden altijd de vredespijp :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 02:57

Je kan een twenter toch niet aan het roken zetten, dat is echt onwijs slecht!
Zonder gekheid, je kan best zo nu en dan iets met je jonge paard doen, maar doe dan wel iets wat je later nog kunt gebruiken. Het is ook handig om bepaalde vaste rituelen alvast te beginnen, je hebt nog tijd en gelegenheid genoeg om simpelen dingen zo vaak te herhalen dat ze gewoon worden. Dit kunnen dus dingen zijn als hoeven opnemen en uitkrabben, poetsen, halster op en af, vast staan enzovoort. Denk gewoon aan alle normale dingen die je van een paard verwacht en begin met het makkelijkste en probeer dit steeds hetzelfde te herhalen, je zult zien dat ze het al snel gaan herkennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 03:00

Tuurlijk Lovely, maar ik ben nou eenmaal geen voorstander van join-ups....

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:17

ccathalijne schreef:
Ze komt zeker elke dag in handen maar 1 a 2 keer in de twee weken ondernemen we een "activiteit" als longeren ( ga ik dus nu mee stoppen, bedankt voor alle tips wist niet dat dat niet goed was!!!) trailertraining etc etc.

Iedereen bedankt voor de tips. Heb haar vanmiddag in de bak gelaten met haar vriendinnetje,had een stuk zeil en een paar tonnen in de bak gelegd, ze vonden het super interessant.....Dat het te vroeg is om peesjes om haar beentjes te doen begrijp ik niet, kan je dat uitleggen?

Die tarilertraining is imo niet zo verkeerd hoor, maar hou het echt bij dingen waar je dus later profijt van kan hebben. Rustig laten wennen aan een trailer(je hoeft er nog niet mee te gaan rijden), buiten wandelen zodat ie kan wennen aan het verkeer, leg idd eens een zeil in de bak en ga er mee schudde, een kliko bak en sla hem hard dicht en nog meer van dit soort dingen. Dus in feite alles wat je later kan tegen komen als je door een wijk wandelt/rijdt of over een boerenweggetje waar veel trekkers met een klapperende lading komen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 25-03-09 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quotetags 'gerepareerd'.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:30

clickertraining is ook een soort spelletje; niks moet, we hebben een hoop lol en er komt nog lekkers bij kijken ook. Kan ook prima met een wat jonger paard.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:59

.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 18:18

westernjo schreef:
clickertraining is ook een soort spelletje; niks moet, we hebben een hoop lol en er komt nog lekkers bij kijken ook. Kan ook prima met een wat jonger paard.

Kan je me er iets meer over vertellen?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:40

Laat dat dier lekker staan, over minder dan een jaar kun je al fanatiek aan het echte werk beginnen.
En alle dingen zoals vaststaan, poetsen en hoeven uitkrabben leer je ze met 2 dagen als ze het land uitkomen.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:42

ja tuurlijk, ben begonnen met clickertraining via de hondenschool met mijn hond, maar met een paard werkt het eigenlijk net zo. Weet niet of je al iets weet over clickertraining? Elk dier valt ermee te trainen, zelfs kippen en vissen. Het idee is dat je een bepaald geluid hebt (bijvoorbeeld dus de clicker maar kan ook een woord zijn met je stem, "Eks" wordt ook nogal eens gebruikt). Dat geluid gebruik je als een soort van teken wanneer het paard iets doet wat jij goed vindt. En om te zorgen dat je paard doorkrijgt dat dat geluid iets betekend geef je hem na elke klik iets lekkers (stukje wortel, handje muesli). Voorbeeldje: je wilt dat je paard een pion of je hand aanraakt (de target). Je steekt je hand duidelijk uit, paard gaat snuffelen en zodra hij je hand aanraakt, klik je, en geef je een stukje wortel of iets dergelijks. Natuurlijk snapt het paard nu nog niet waarom hij die wortel kreeg. Daarom doe je het nog eens, je steekt je hand weer uit, en t kan ff duren maar dan raakt je paard (toevallig) je hand weer aan en je klik en beloont. Na een paar keer zie je dat het kwartje valt en je paard gaat bewust je hand aanraken omdat hij weet, als ik dat doe doe ik iets wat t baasje wil. Met deze manier van trainen kun je je paard een hoop dingen leren. Grondwerk dingen zoals vaststaan, afspuiten, stilstaan. Schriktraining zoals over plastic gaan, paraplu openklappen, etc. En vrijheidsdressuur zoals kleine kunstjes, iets oprapen, flemen, een rondje draaien.
Tis een heel verhaal geworden, maar je kunt hier op google ook zat info over vinden.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:45

en zoals al gezegd: voor het paard erg leuk, want een hoop aandacht en beloningen. Er wordt nooit niet gestraft, paard leert zelf nadenken en je krijgt er een sterkere band door.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:47

Oh ja, nog iets, ik las je eerste post. Neusje over de grond met longeren, is dat echt ontspannen of is dat van haar uit een kalmeringsteken omdat ze 'opgejaagd' wordt? Ik weet het niet hoor, ik vraag het maar. Ik hou niet zo van longeren.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:50

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om mijn twentertje te longeren. :o Ik speel met hem door de bak, op commando laten komen en wat kleine dingen zoals 'achteruit' lopen op commando of netjes vast staan op de poetsplaats. Ben er hooguit 1x in de week 10 min mee bezig, voor de rest laat ik hem lekker jong zijn. Werken komt later wel. :)

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:54

werkpaarden zijn er nauwelijks nog. Alleen nog luxepaarden hahaha. Wat is werk en wat is spel. Van rijden kun je ook een spelletje maken en als je een paar keer in de week een half uurtje rijdt, is het in ieder geval geen zwaar werk. Ik zal in ieder geval naast rijden, ook veel andere dingen met mijn paard blijven doen. Van alleen rijden maak je je band niet sterker natuurlijk.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:00

Vudress schreef:
Laat dat dier lekker staan, over minder dan een jaar kun je al fanatiek aan het echte werk beginnen.
En alle dingen zoals vaststaan, poetsen en hoeven uitkrabben leer je ze met 2 dagen als ze het land uitkomen.

daar ben ik het helemaal mee eens!

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:19

Ik zou echt vanalles en nog wat op de rug leggen, onder de buik, over de benen, hals, etc. Vuilniszakken, handdoeken, jassen, sjaal, wat je maar hebt :P Zo leert je paard dat ie overal aangeraakt mag worden door jou en dat scheelt straks weer bij het zadelmak maken en opstappen (over lange tijd dus ;))

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:49

mijn mening is dat het toch wel belangrijk is om met een jong paard bezig te zijn ik heb zelf een jaarling veulen en wandel met hem langs de weg moet toch wel correct een voetje geven ôp dezelfde manier als de bij de hoefsmid om dat dit toch later je rug spaart na hem dit rustig geleerd te hebben
en als we in de binnen bak spellen en ik roep hem dan beloon ik heb als hij kom
longeren doe ik er nog niet mee kan nog wel wachten maar trailer laden het wennen aan een dekentje op zijn rug vind ik dat moet kunnen ik zeg dus niet dat ik dit iedere dag doe maar je brengt na mijn idee je paard toch een stukje socialitiet bij na de mensen
daarnaast heb ik hem al laten wennen aanwater over zijn lijf gewoon om profeit van te hebben het aan zijn mond mogen zitten om dit te controleren

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:38

ik heb ook een verzorgpaardje. Ze is nu net 2 jaar. Ik ken haar vanaf haar geboorte.
Ze is een heel mak paardje voor haar leeftijd. Ik ben er meestal 2x 3x per week op stal.
Ze staat overdag lekker in de wei en 'snacht op stal.
Ik poets haar, ga met haar in het bos wandelen, en ze speelt in de bak met haar vriendin een a-welshje,
Ze kent de tuinslang af en het wassen. Dat is weer hard nodig.
De eigenaar wou dat ik begon met longeren maar daar ben ik absolut niet mee eens, dat probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:43

Ik heb mijn paard ook vanaf baby.. Ze komt het hele jaar door buiten, met leeftijds genootjes, maar ook oudere paarden. We hebben een leuke kleine kudde, en het was ook mijn eerste paardje.. Ik heb hoe dan ook nooit problemen met mn paard gehad. En paarden voeden elkaar wel op, maar paarden leren echt geen voetjes geven van elkaar hoor.. Ze is vanaf 6 maandedn 3x per week in de hand geweest, al was het een kwartiertje poetsen. Ook heb ik veel met haar buiten gelopen, om haar verkeersmak te maken. Dat is me nu aardig gelukt... Ze is nu tijdje onder het zadel, maar ik kan zonder pardon overal naar toe waar ik heen wil. Vriendin van me ( l0ttt op bokt ) heeft ook een paard van 4, ook vanaf kleins.. Ook iedere dag in de hand gehad, mee naar buiten etc.. We hebben ook nu een jaarling, komt ook bijna iedere dag in de hand.. Ik ga er gewoon mee naar buiten, grazen etc. l0ttt heeft net 2 maanden weer een jonkie gekocht.. Komt ook bijna iedere dag in de hand.. Nou, 2 paarden van de 4 zijn dus al groot.. Maar ze zijn echt nooit wat te kort gekomen hoor.. Ze hebben altijd fijn paard kunnen zien.. Een dag heeft 24 uur.. Dan kan ie echt wel een kwartiertje/half uur van zn tijd missen hoor.. Zolang ie maar leeftijdsgenootjes heeft, en wat oudere paard, vind ik ZELF persoonlijk een goeie kudde. Ik en l0tt vormen samen een kudde, de 1 is 8 mnd, 1 1,5, 1 is 3, en de 1 is 4.. Ze vormen een perfect stel samen, en dat wij de paarden zo vroeg bijna iedere dag in handen hebben genomen, heeft hun nooit kwaad gedaan..

Voor iedereen is er een eerste keer.. Ik heb ook geen boeken gelezen.. Nooit niet over paarden.. l0ttt overigens ook niet, maar vind toch echt dat we het echt niet slecht hebben gedaan hoor!

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:29

ik heb heel weining met mijn pony gedaan toen hij 2 was. ik heb hem ook pas ingereden met 4,5 en dat heeft hem echt goed gedaan. ik geloof niet dat een paard daar al klaar voor is op zijn 3e.
wat ik zou doen als ik jou was is lekker spelen met je paard. lees boeken van nh over spelen met je paard en probeer wat uit. hempling, robberts, voest gewoon kijken wat je lekker voelt. het is nu denk ik belangrijk om een band op te bouwen. gewoon er zijn. stop een rugzak vol eten en drinken op een mooie dag, ga lekker samen een stuk wandelen kies een mooi grasveldje uit, ga er lekker bij liggen en laat je pony aan een lang touw eten, voer haar lekker hapjes onderweg. maak lol samen. speels oefenen met een skippy bal en allemaal enge voorwerpen in de paddock kan ook heel leuk zijn, ga gewoon allemaal leuke dingen zonder druk op haar te leggen. haar leven is nog lang genoeg! :P

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:33

er is ook een heel leuk boek over jonge paarden van nathalie penquit! echt een aanrader

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:38

de join-up is ervoor om paarden ervan te overtuigen dat ze in jou kudde mogen blijven en daar ook veilig zijn ;)
Maar dat kan je heel goed doen ja met een jong paard daar heb je namelijk héél veel aan als je hem gaat inrijden dan vertrouwt hij je meer en vind het minder eng :#

X Ivanka *D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:18

westernjo schreef:
10kg is niet zoveel met fitness, maar ik snap je idee :) vind dat slap houden verhaal beetje onzinnig, hallo, dat is gewoon een paard van 500kg die krijgt je dr echt wel af als ie daar zin in heeft. Vertrouwens en goede voorbereiding is belangrijker

voor mij is dat heel veel ;) maar verder Amen! ben het geheel met je eens.

maar door dus niks met je paard te doen bouw je geen vertrouwen op. zou hem gewoon lekker in handen houden, dat half uurtje per dag stelt niks voor. lekker wandelen en enge dingen oefenen, shabrakkie op zn rug leggen/longeersingeltje en dergelijke, daar wordt geen paard slechter van en als de tijd daar is kan je lekker gaan longeren en wat zwaardere dignen oefenen en dan kan je er zo opstappen en wegrijden.

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:22

ik heb wel vanaf ska's zijn tweede jaar dingen met hem gedaan om een team te worden. niet veel van hem gevraagd of verwacht, ook gewoon is een week niets of gewoon met een boek in de wei gaan liggen. veel gespeeld en nh gedaan. ook gewoon grondwerk los en zo. volgens mij word hij daar niet slechter van. ska en ik hebben nu een inmens sterke band. ik kan met hem lezen en schrijven, hij si alleen best wel eenkennig. als ik erbij ben en mijn vriendin wil eens wat met hem doen dan let hij alleen op mij.
helemaal niets doen lijkt me ook niet goed. maar longeren en zo is te zwaar, gewoon lang leve de lol