Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
(en ja dat vind ik nog steeds heel ziek om te beweren, ook al is het zo lang terug)
elmiran schreef:Als ik mijn paard naar de slacht zou brengen zou ik het echt heel erg vinden als er mensen zijn die haar kopen omdat ze het zielig vinden. Om die reden zou ik m'n paarden ook liever in laten slapen (hou er zowizo niet van om ze te laten slachten).
Snap best dat mensen zulke paarden kopen bij de slacht omdat ze het misschien zielig vinden. Eigenlijk zou t verboden moeten worden maarja dat is mijn mening heb er hele slechte dingen over gehoord vandaar dat ik er zo over denk. De paarden die er staan, staan er vaak niet voor niks. Vraag me af of je een dier er gelukkig mee maakt door het te redden. Al die operatie's, en medicijnen is voor zo'n dier ook niet leuk, en misschien wel heel zwaar. Ookal lijken ze misschien gelukkig, je kunt het nooit voelen of ze wel of geen pijn hebben.
Vind het ook niet verstandig om een paard te kopen waar iets mis mee is als je het geld er niet voor hebt. Je weet van tevoren dat het een hoop geld gaat kosten, en als je het niet kunt betalen moet je er niet aan beginnen.
daffie1986 schreef:Ik weet niet of het hier goed staat maar wist anders ook niet waar het moest.
Ik schrijf dit stukje naar aanleiding van HvN over het paard Miss Master Pagella, meer info op [VN] Miss Master Pagella van bokker Ambiiee vanavond op TV.
Waarom denken mensen bij zo'n paard we redden hem van de slacht? Zulke mensen hebben imo geen geld voor een duurder paard en dan kopen ze dus heel impulsief zo'n beestje, terwijl het dan geopereerd moet worden en/of hele dure medicijnen moet hebben wat de mensen niet kunnen betalen.
Zo is er ook stichting paard in nood(http://www.paardinnood.nl). Deze hebben een aantal paarden staan met een zenuw beschadiging 1 ervan(weet ik zeker uit m'n hoofd) kan dus niet meer bereden worden(staat overigens bij alle paarden met deze afwijking) omdat hij kan omvallen. En dan denk ik bij mezelf: Je hebt dus een paard dat afentoe vanuit t niks kan omvallen, hoe zal het paard dit zelf vinden. Ik heb altijd geleerd en meegemaakt als paarden iets als dit overkomt ze vaak ook nog in de stress raken, was het dier dan niet beter af geweest als het gewoon geslacht was?
Waarom gaat de DB/AID/LID hier niet eens iets aan doen.
Dit is overigens geen aanval op die mensen die deze paarden kopen wel op de eigenaren die deze paarden verkopen omdat ze het geld interessanter vinden. Ik snap t niet dat je zo aan je eigen emotie kan denken i.pv. wat het beste is voor het paard.
p.s: Hou de reactie vriendelijk en respecteer elkaars meningen!!!
PeelSlowly schreef:Ik ga proberen uit te leggen hoe ik me hier bij voel, en ik hoop dat het duidelijk wordt. Eigenlijk zou je het woord 'slacht' eens moeten inruilen voor 'in laten slapen'. Een paard wordt door sommigen naar de slacht gebracht omdat het niets waard is, niet mooi loopt, of een gebrek heeft waardoor het nooit een gebruikspaard kan worden (maar waar het paard zelf niet onder lijdt). Een ander brengt het paard naar de slacht als een vorm van in laten slapen; het dier lijdt, er is niet redelijkerwijs uitzicht op verbetering, en het is beter voor het dier als het overlijdt.
Categorie 1 mag van mij best gered worden door mensen die het beestje oplappen en hem als weidemaatje annex graasmachine inzetten. Niet ieder paard hoeft een gebruikspaard te zijn en zo krijgen paardjes die anders een worst werden toch nog een leuk leven, met wat geluk. Bovendien staat er dan niet een flashy supertopper niks te doen in een wei, wat je als zonde zou kunnen zien. Categorie 2 moet je niet alsnog aan gaan lopen sleutelen; dat soort paardjes moet je gewoon laten gaan.
MarcoBorsato schreef:Na 3 jaar emmeren met veeartsen, klinieken, tildrin en nog steeds een paard met pijn heb ik het opgegeven. Ook al wordt er door een suf mens op bokt beweerd dat ik hem te weinig rust heb gegeven(en ja dat vind ik nog steeds heel ziek om te beweren, ook al is het zo lang terug)
timilon schreef:@ brigitta1987: ik was het tot een paar jaar geleden helemaal met je eens..
tot ik een jong paard had die dus in paniek is afgeschoten:'(
dat dier hadden we veel beter thuis in kunnen laten slapen.
ik kies er nu voor om per paard te kijken hoe hij reageert op dierenarts en/of andere omgeving en van daaruit te beslissen.
elk paard is anders,slachten is niet per definitie beter dan inslapen,evenals dat inslapen niet zaligmakend is.
overigens gaat dit wel een beetje off-topic.
PeelSlowly schreef:Ik vind het mooi dat jullie dat jullie dat zeggen [***] en timilon. Wat ik het belangrijkst vind bij het afmaken van een paard is dat het paard daar zo min mogelijk onder lijdt. En soms is slacht die manier. Dat is eigenlijk een hele paardvriendelijke, zachtaardige afweging, al klinkt het niet zo.
En ik denk dat het wel relevant is voor de discussie om de reden die ik al eerder aangaf: vervang het woord slacht eens door 'in laten slapen'? Als je zegt "ik heb een paard gered van de slacht" klinkt het als een heldendaad, als je zegt "ik heb een paard gered van het in laten slapen" krijg ik een naar gevoel - er is toch zeker een reden dat een paard wordt ingeslapen? Terwijl dat voor een slachtpaard ook geldt. Daarom denk ik dat het niet verkeerd is als slachten uit de taboesfeer wordt gehaald al kan ik me héél goed voorstellen dat veel mensen hun maatje niet bij de buren op bord willen zien eindigen.