Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cinnepin schreef:jah ik voel mezelf ook niet helemaal lekker erbij idd om haar hier voor te straffen! In princiepe doet ze niks verkeerds ze is alleen erg op mij gesteld!
luckyboy5 schreef:Net als bij mensen zitten er ook vreemde,eenkennige paarden bij.Je kunt dan heel stoer "het niet tollereren "en m wel laten weten hoe het hoort.Koop dan zo'n paard gewoon niet!!!
Mijn vos (arabier) is erg gevoelig én eenkennig.Niemand komt bijvoorbeeld aan haar achterhoeven,is nooit van achter bekapt,en bij de univensiteit in utrecht heeft mijn man een keer de behandeling moeten doen,omdat dit anders niet lukte.Nooit mishandeld of zo,de hele amilie heeft er last van.Moet je dan perse je zin hebben en moet hij luisteren of heb je gewoon respect voor je paard en sommige van zijn eigenaardigheden?

Cinnepin schreef:nee ok, maar ik heb eigenlijk in grote lijnen net zo opgevoed als andere veulens die ik voor anderen heb opgevoed of voor mijzelf ( voor mij zelf heb ik 3 veulens groot gebrecht ) en waren deze verschijnselen er nooit.
Ook als ze buiten staat en ze hoort mn brommer staat ze al bij t hek te dringen dat met me mee wilt enzo.
Als er dan iemand op rijd die haar goed aanpakt ( dat zeg ik ook altijd wees strenger! ) dan wil ze na een tijdje wel iets meer luisteren maar dr gedachten blijven duidelijk bij mij! oren op mij gericht kop steeds mijn richting op! Ze heeft er zelfs ( renate dit mag jij niet lezen ) er iemand afgebokt en rende ze naar mij :sIk erop en niks aan de hand
Cinnepin schreef:wil ze na een tijdje wel iets meer luisteren maar dr gedachten blijven duidelijk bij mij! oren op mij gericht kop steeds mijn richting op! Ze heeft er zelfs ( renate dit mag jij niet lezen ) er iemand afgebokt en rende ze naar mij :s
Ik erop en niks aan de hand

CarolShadow schreef:De mensen die hier beschrijven om het paard 'maar eens een lesje te leren' zijn in mijn ogen mensen die overduidelijk macht willen uitoefenen als mens zijnde, het paard als zichzelf niet respecteren (ieder paard moet hetzelfde zijn).
...

)
CarolShadow schreef:"Maar dan heb je nog steeds het idee dat corrigeren en straffen hetzelfde zijn. En dat is absoluut NIET per definitie het geval."
Nou, er zijn er maar weinig die zo kunnen corrigeren dat het niet als straf gezien wordt.
*** Die zijn er genoeg maar dan moet je GOEDE begeleiding zoeken en daar zijn een hoop eigenaren te lui/dom/eigenwijs/zuinig etc voor.
"Voeten niet op laten tillen is afwijkend gedrag."
Owja? Niet iedereen hoeft overal aan te kunnen komen.
*** Is voor de bestwil van het paard ivm bv verzorging bij blessures, en bv voor de veiligheid van je smid. Ben ik dus absoluut niet met je eens, dat je niet overal aan hoeft te kunnen komen. OF je moet ook zo sportief zijn dat als je paard bv een wond aan het achterbeen heeft je 'm doneert aan de leeuwen in Beekse Bergen. Want DAT is dan ook natuurlijk, dat 'ie dan gewoon opgevreten wordt, als een wond voor blijvende schade oid zorgt. Daar hoeft een VA dan ook niet voor op te draaien en z'n leven voor te wagen...
"idd stukje opvoeding dus, verwent gedrag niet tolereren..."
Een goed opgevoed paard, kan nog net zo'n hekel hebben aan handelingen door andere mensen.
*** Maar de relatie mens/dier laat in VEILIGE gevallen niet toe dat het paard keuzes maakt...
Negeren is ook heel kwalijk voor een dier, nog meer dan een tik denk ik.
*** Goed geven we de jouwe een schop als 'ie gecorrigeerd moet worden![]()
Ik vind niet dat je een paard kan "dwingen"(want corrigeren is je paard in wezen dwingen "normaal" gedrag te vertonen), wat is normaal? bestaat er een definitie voor normaal? nee.
*** Binnen "normaal gedrag" zijn heeeeeele ruime parameters. Maar bv veiligheid van de mensen om een dierheen kun je toch onmogelijk in het gedrang laten komen???
Als er nou levensgevaarlijke situaties zullen ontstaan, dan pas vind ik dat er maatregelen getroffen moeten worden.
*** maar DAN ben je te laat en zit je al met een stresssituatie, die NOG erger wordt omdat jij zogenaamd zoveel "respect" voor het paard had...
Noem mijn pony (die hetzelfde doet als paard van ts) verwend, vervelend, onopvoedbaar, ik weet wel beter.
Ik ben allang blij dat ze niet alles toelaat door een ander!
*** Ik vond het een heerlijke gedachte toen ik vorige week ziek was dat ik de verzorging van mijn paarden gerust uit handen kon geven. Hoe regel jij dat dan?
Ik ben van mening dat je niet alle dieren over 1 kam kan scheren!
*** DAT ben ik met je eens
Juuud schreef:Maar zoals wat Nimmy zegt:
maar met training en corrigeren/ negeren van ongewenst gedrag kan een paard op een normale wijze leren dat hij mensen gewoon moet accepteren...
ben ik 't niet mee eens: op een normaale wijze leren dat hij mensen moet accepteren.
Wij accepteren toch ook niet alles, en doen toch ook niet alles wat iedereen zegt, teminste mijn kijk is daar anders op!
Laat je paardje lekker der gang gaan, en als 't extreem word corrigeer haar dan op 'n nette manier!
Elk individu is uniek, met elk zijn eigen persoonlijkheid en gedrag!![]()
Ik denk dat wij moeten accepteren dat een paard een paard is en niet een robot die alles keurig volgens de regeltjes doet!:D