Wat vinden jullie hier nu van deze manier van inprenten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:40

Ik ben er inmiddels vanaf gestapt.

Ik heb veulens gehad waarbij ik dat wel gedaan heb (baat het niet dan schaadt het niet) en ik heb er ook gehad die s morgens er ineens stonden en het dus geen zin meer had. Ik heb nooit enig verschil in de omgang kunnen bespeuren later :n .
Sterker nog, ik heb een merrie die met anderhalf jaar pas voor het eerst in mensenhanden is gekomen. Een zeer angstig dier aanvankelijk. Maar nu kan je je een liever en braver paard niet voorstellen. Ik stuur er letterlijk kinderen mee weg, ze kunnen er alles mee doen. Terwijl het zeker geen dooie diender is, want inmiddels is loopt ze ook Z2.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:08

Axel_Valerie schreef:
ik ben heus wel voor het aanraken van het buikje en de hoefjes voor het vertrouwen.
Ik zal alleen nooit zomaar mijn vingers in de anus of peniskoker van mijn veulen steken omdat ik vind dat hij daar maar aan moet wennen!

Waar staat dat iemand zijn vingers in de anus willen steken??? :?
Aanraken is toch héél iets anders dan er iets insteken!
Dat zal ik nooit of te nimmer doen, tenzij het veulen echt getemperatuurd zou moeten worden.
Ik bedoelde als je je veulen aait in alle rust en de beentjes aait en de staart (daarmee alles in rust en zonder dwang) dat je best een keer de anus of de penis kan aanraken.
En dat hoeft niet élke keer maar dat dat vanaf veulen al eens is gebeurd zodat je later makkelijker de penis kan schoonmaken of kan temperaturen.
Ik zie zoveel ruinen die een drama maken als ze de peniskoker moeten schoonmaken. Nou, dan ben ik blij dat mijn veulen er wel aan gewend is om daar aangeraakt te worden.

Cassidy

Re: Wat vinden jullie hier nu van deze manier van inprenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:42

De hele methode van imprinting is ontstaan in de USA, waar de meeste farms met meer dan een veulen te maken krijgen en er gewoonweg geen tijd is om de veulens in de eerste weken na de geboorte vaker in handen te nemen. Als je dan imprinting doet vlak na de geboorte en een aantal dagen later deze herhaalt, zal het gerust zijn voordelen hebben. Maar hier in Europa zie ik dat niet. Sterker nog, een verkeerd uitgevoerde imprinting kan zeer zeker nadelig werken.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:51

nou sorry ik keer me er gewoon vanaf ik doe het op mijn manier en ik moet zeggen een beetje van parelli en een beetje van mezelf gaat prima!

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:30

Axel_Valerie schreef:
nou sorry ik keer me er gewoon vanaf ik doe het op mijn manier en ik moet zeggen een beetje van parelli en een beetje van mezelf gaat prima!

ik stem hierbij in!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:37

Mag ik vragen om wat voor cursus het is gegaan en bij wie en/of waar?
Dwingen is nooit de manier en als ik zie hoe bv een Emiel Voest het doet, zie ik echt geen dwang, hoor. :n

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:30

Nee ik heb mijn boeken er ook nog eens op nageslagen maar ik heb ook niks gevonden!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 00:30

Ik vind er helemaal niks mis mee hoor, je doet er helemaal niks verkeerd mee.
Met al die handelingen te doen als ze zo jong zijn , heb je er idd alleen maar je profijt uit als ze eenmaal sterk en groot zijn hoor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:41

aeolusnr1 schreef:
heb je er idd alleen maar je profijt uit als ze eenmaal sterk en groot zijn hoor.

Dat betwijfel ik dus ernstig. Baat het niet dan schaadt het ook niet, maar uit behoorlijk wat ervaring is mij gebleken dat het nut er nauwelijks is.

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:24

aeolusnr1 schreef:
Ik vind er helemaal niks mis mee hoor, je doet er helemaal niks verkeerd mee.
Met al die handelingen te doen als ze zo jong zijn , heb je er idd alleen maar je profijt uit als ze eenmaal sterk en groot zijn hoor.

Als ze 'groot en sterk' zijn kan je toch ook met respect werken? Dat is iniedergeval mijn wijze om met me paardje om te gaan.. wederzijds respect. En dat hoef je echt niet zo af te dwingen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:31

Je dwingt niets af.
Je maakt gebruijk van het biologische feit dat een veulen de eerst uren na de geboorte zich makkelijk hecht. In de natuur is het aan zijn moeder, in het geval van een gedomesticeerd paard kun je hem ook aan jezelf laten wennen. Het dier ziet je dan als tweede moeder, en leert je zo compleet vertrouwen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:54

Cassidy schreef:
Je dwingt niets af.
Je maakt gebruijk van het biologische feit dat een veulen de eerst uren na de geboorte zich makkelijk hecht. In de natuur is het aan zijn moeder, in het geval van een gedomesticeerd paard kun je hem ook aan jezelf laten wennen. Het dier ziet je dan als tweede moeder, en leert je zo compleet vertrouwen.

Ik bedenk mij ineens dat dat bij mensen toch ook zo gaat?
Kind word neergelegd om de luier te doen, vastgehouden om de kleertjes aan te krijgen, vast gesnoerd in de auto of buggy?
En je zet je paard toch ook in een stal? Of vast aan het halster?

Ik ben het er wel mee eens dat je niet een veulen om gaan tekkelen en hem met man en macht tegen de grond moet gaan werken, erop zitten om hem te kunnen aaien.
Maar een beetje aanmoediging kan geen kwaad.
Jij bent toch ook duidelijk naar je paard?
In principe werk je met paarden meestal met druk. Druk op de halster is lopen (of stilstaan), druk van je been is vooruit, druk op de teugel is sturen.
Vroeg geleerd is oud gedaan.

En voordat ik bokt over mij heen krijg: ik ben alleen voor deze methode als je het goed doet, op een rustige manier.
Dus niet de tekkel je veulen, geef hem de schrik van zijn leven en druk hem plat tegen zijn zin op de grond.

Mijn motto is rust en liefde maar ook duidelijkheid.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 05:53

jeetje wat een verhaal hee op de vroege morgen...

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:05

Ariebren schreef:
Mijn heel lieve en aaibare merries accepteren deze manier van benaderen van hun veulens niet.
Voordat je het weet heb je twee achterbenen in je lijf staan.

Kun jij niet de "fluisteraars" die dit systeem aanhangen uitnodigen om jouw veulens van betreffende merries te aaien }:)

Sorry, ochtendhumeur en als je de begintopic leest, beeld krijgt, vond ik dit wel een leuke oplossing!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:32

Een andere kijk op de zaak:

Human interaction with foals at a critical early developmental age appears to be a stressor, whereas positive human interaction with the dam creates a strong model for the observing foal, according to a series of ongoing research projects at the University of Rennes in northwestern France.
The team's new findings are raising questions about the 15-year-old desensitization technique of imprinting and the common practice of guided suckling, according to Séverine Henry, PhD, professor of animal behavior at the university and co-author of the studies. Imprinting involves human handling of newborn foals in the first hour after birth. In guided suckling, foals are hand-led to their dam's teats within that same hour.

Since 2004, the team of behavioral biologists has been leading comparative studies that focus on the short- and long-term consequences of various human intervention practices in the immediate postnatal period on foal behavior.
"Our most recent study has focused entirely on imprinting techniques, and what we found was that it really wasn't very effective," Henry said.

The results, parts of which were published in Developmental Psychobiology and the Journal of Comparative Psychology, reveal that foals handled by humans during the first hours following birth remained closer to their dams and appeared to be more cautious about approaching humans at several weeks and months of age than foals in a control group that had not been handled. Human-handled foals were also less social with other foals and less likely to explore their surroundings or separate from their mothers, even at six months of age, Henry said.
By contrast, foals that had not been handled directly, but had witnessed gentle human handling of their dams, were more likely to trust humans, the studies showed.
"What we have discovered is that everything that the foals experience very, very young is something that is then fixed into their memory over the long term," Henry said. "It's evident that we're dealing with a period which is very important for their (behavioral) development."
Henry explained that because horses show affection differently from humans and other domestic animals, using less physical interaction, the early human contact is unnatural and could be perceived as negative.
"It seems that the best way to establish confidence with a new foal is through good contact with its mother," said Henry. "Clearly, to create a positive horse-human relationship, it's not a good idea to intervene in the natural progression of postnatal events, nor in the early mare/foal relationship."
The team plans to continue following the 16 study and control foals to further investigate the effects of early human handling over the long term

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:55

Twiggy2008 schreef:
Mag ik vragen om wat voor cursus het is gegaan en bij wie en/of waar?
Dwingen is nooit de manier en als ik zie hoe bv een Emiel Voest het doet, zie ik echt geen dwang, hoor. :n

Ik heb nog steeds niet gehoord om wat voor cursus het gaat en bij wie en/of waar. Dus ik quote mijn vraag nogmaals.
Want DAAR ben ik wel eens benieuwd naar. Kom eens met wat concreters, TS??? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:06

Dat "dwingen" zal er wel bij gefantaseerd zijn, want het is absoluut niet nodig om een veulen te dwingen wanneer je 'm wilt inprenten. Wanneer je rustig bij het veulen gaat zitten terwijl het ligt, dan kun je in alle rust je gang gaan.

Zelf heb ik mijn veulen overigens ook ingeprent - zonder te dwingen, ze vond het allemaal prima.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:03

Succubi schreef:
Cassidy schreef:
Je dwingt niets af.

Ik bedenk mij ineens dat dat bij mensen toch ook zo gaat?
Kind word neergelegd om de luier te doen, vastgehouden om de kleertjes aan te krijgen, vast gesnoerd in de auto of buggy?
En je zet je paard toch ook in een stal? Of vast aan het halster?

Mijn motto is rust en liefde maar ook duidelijkheid.

Uhhmmm ik doe geen luier om bij mijn paard.. Voor ons is dat natuurlijk gedrag ik denk niet dat het in de beginpost over natuurlijk gedrag gaat. Een paard is geen mens.. Persoonlijk vind ik dit niet echt een realistische visie op de zaak maar met sommige dingen uit je post ben ik het dan wel weer eens : rust en duidelijkheid..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:27

@Axel_Valerie: Oke klopt, een paard is geen mens, was ook geen beste vergelijking.
Ik bedoelde meer dat je met gewone omgang ook in lichte mate dwang hebt.
De moeder van het veulen dwingt het paard ook soms een hoekje in als er een onbekend paard komt.
Het was meer een voorbeeld dat je het vaker doet dan je denkt, dat het gewoon in ons dagelijks doen en laten al naar voren komt.
Ik ben het niet eens om een veulen die het eng vind om hem op de grond te trekken en zo'n soort dwang te gebruiken.
Maar een halster omdoen en leren mee te lopen valt mijn inziens ook onder dwang :)
We vinden dit zielig maar wat denk je van afspenen?
Van de 1 op de andere dag van de merrie weg, dat vind ik ook traumatisch voor een veulen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:37

ja er zijn een aantal dingen die altijd traumatisch blijven voor een veulen.
Ik vind het gewoon belangrijk dat je jezelf in de vertrouwenskring van de merrie en het veulen begeeft en dat je ervoor zorgt op een zo vriendelijk mogelijke manier het veulen te "beleren" door inprenting.. Ik ben dus wel voor inprenting maar dan op een zachtere manier.
Zoals zegmaar het strelen als het veulen zelf in een comfortabele positie is dus als hij ligt of bij je staat..

edit: Maar ik denk dat jij daar ook zo over denkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:52

En als het veulen beslist om niet bij je te willen zijn? Als het achter en onder zijn moeder langsgaat? Zo laten gaan dan? Denk je niet dat je een trauma veroorzaakt op de momenten dat het echt nodig is dat je met een aantal mensen hem moet vangen omdat hij die bekapbeurt, die veulenprik, dat eerste halster om hebben moet?

Als je het echt laat afhangen van het initiatief van de kant van het veulen, krijg je sommige paarden gewoon helemaal nooit in handen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:21

Dit hele topic lijkt mij inmiddels een broodje aap verhaal. ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:27

@Twiggy: Broodje aap verhaal? Dat is een verzonnen verhaal. Deze methode is niet verzonnen.

@Axel: Zo denk ik er idd ook over :)

@Cassidy: Daar heb je ook een punt. Dit is ook in het ideale geval.
Als een paard erg schuw of geen interesse in mensen heeft zal ik het door middel de merrie proberen te benaderen.
Maar sommige dingen moeten gewoon zoals veulenprik etc.
Maar alsnog zal ik mensen zoeken die ikzelf een prettige benadering vind hebben.
Zo heb ik bv een hele fijne paarden tandarts die eerst contact maakt, overwicht heeft maar wel alles in rust doet.
Ook een dito hoefsmid en dierenarts.
Mocht dat niet lukken ja... Dán zal het veulen er denk ik helaas wel aan moeten geloven en zal ik miss idd wel via deze methode verdergaan (mits goed uitgevoerd!)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:31

De methode is ook niet verzonnen, dat zeg ik ook niet, Succubi. Maar ik vind dit topic met een verhaal over paardenfluisteraars die met enorme dwang inprenten een beetje een apart verhaal. ;)

Zeker gezien het feit dat er niet gereageerd wordt op mijn vraag WIE dit soort cursussen dan aanbiedt. Ik ken geen 'paardenfluisteraar' die met heftige dwang inprent. Dus als iemand zich wel zo uitgeeft, hoor ik graag concreet eens wie dat is. :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:39

Ze zegt ook geen paardenfluisteraar.
Een cursus heeft dit als deel uitgelegd (als in: dit is ook een mogelijkheid)
Ik ben het zelf ook meerdere malen tegen gekomen in boeken en internet (pin mij er niet op vast wie, wat en waar).
Vooral in Amerika doen ze dit en vooral met dwang en tegen de zin neerpinnen en aaien.
En "paardenfluisteraars" gebruiken de wat rustigere manier. Als het veulen al ligt overal aanraken en evt lichte druk toepassen als het wil opstaan, en zodra het veulen ontspant mag het weer opstaan.

Het ligt in het belonen. Pas als het veulen ontspant mag je het loslaten. Als het nog enigzins gespannen of angstig is en je laat hem los dan rennen ze alsnog weg voor iets wat ze eng vinden (verkeerde inprinting).