Hoe gaan de jury's straks om met de nieuwe kledingregels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:51

Billy schreef:
Ok, maar als je iemand hebt die start in een grijze krijtstreep of je hebt iemand die start in zuurstokroze, en ze rijden gelijkwaardig....
DAn denk ik toch dat je de neiging hebt om de outfit de doorslag te laten geven ;)

Als het goed is geeft de jury gewoon punten en gaat niet kijken welke er in zijn/haar opinie zou moeten winnen....
Je mag gewoon hetzelfde aantal punten geven, dus snap deze reactie niet.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:55

Jester_LeX schreef:
En bytheway mijn moeder is Z jurylid. Zoek maar op KNHS site bij juryleden. EN zodra ik achttien ben doe ik die cursus.

:+ :+ :+

Ik ga even bij de KNHS zoeken op eeeh jury Jester-LeX

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:32

Ik heb zelf al een nieuw jasje aangeschaft, ik ben er blij mee! :)
Billy schreef:
Ok, maar als je iemand hebt die start in een grijze krijtstreep of je hebt iemand die start in zuurstokroze, en ze rijden gelijkwaardig....
DAn denk ik toch dat je de neiging hebt om de outfit de doorslag te laten geven ;)

Bij de zuurstokroze krijg ik knallende koppijn en daalt mijn humeur samen met de punten. :D
Ik denk trouwens niet dat er mensen in het roze aan de start zullen komen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 06:05

Gulpje schreef:
Jester_LeX schreef:
En bytheway mijn moeder is Z jurylid. Zoek maar op KNHS site bij juryleden. EN zodra ik achttien ben doe ik die cursus.

:+ :+ :+

Ik ga even bij de KNHS zoeken op eeeh jury Jester-LeX

Zomaar een vraagje? Die moeder, wat heeft dat er mee te maken? en een jurycursus 'doe'je niet zomaar . Eerst maar eens toegelaten worden.

daffodil

Re: Hoe gaan de jury's straks om met de nieuwe kledingregels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:10

En met zulke opvattingen kom je niet eens door de eerste ronde vrees ik!!!

Ik krijg eerder hoofdpijn van rukkende ruiters......dan van een gekleurd jasje. Ik vermoed dat er straks hele kleine meisjes van top tot teen in het roze gekleed zullen rijden, daar kan ik alleen maar hard om lachen en ze krijgen gewoon hetzelfde cijfer als die zwart witte. Bij de volwassenen zal het echt wel meevallen!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 15:25

Leuk karin, wat voor jasje heb je gekocht :D Ook in de goede moed dus :D Ik vind het wel eluk hoor een beetje meer kleur in de ring :D

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:33

Dressuur is sowieso een jurysport. Daarmee wil ik absoluut niemand tegen de schenen schoppen. Ik ben van mening dat welk punt je ook krijgt, het de persoonlijke mening van een jurylid is. Ik heb het ook wel eens afgelegd tegen mensen waarvan zelfs ik vond dat ze stúkken slechter reden en als ik iets zelden tot nooit doe dan is het wel zeggen dat ik beter gereden heb. Ik heb eigenlijk ook zelden commentaar op een jury, ik vind mijn eigen gevoel belangrijker. Het is gewoon net wat de jury wil zien denk ik...

Overigens rij ik in een knalgele verenigingspolo, wat bij 'ons' toegestaan is, maar ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat ik daar heus wel eens een aftrekpunt voor gekregen heb.

Voor wat betreft die kleding hier, ik weet niet wat ik er van moet denken. Ik vind het zwarte toch wel echt dé wedstrijdoutfit. Ik denk dat het er ook gewoon van af gaat hangen hoe de ruiters er mee om gaan. Het jasje dat eerder geplaatst werd vind ik erg mooi om te zien. Ik geloof niet dat daar aftrekpunten voor gegeven worden. Maar om nou in je roze rijbroek en geel jasje te starten...? Dat vind ik persoonlijk niet verzorgd en ik kan me levendig voorstellen dat een jury dat ook vindt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:51

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 17:01

Oeh mooi hoor :D

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:06

Dat is echt een heel mooi jasje... :j

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:18

De kleur van de rijbroek is toch niet vrijgegeven? Die moet volgens mij gewoon wit/creme/champagne ed blijven.. Maargoed. Ik vind dat de kleur van je jasje/outfit de punten van de jury bepaald. Net zoals ik dat vind van ras/type enzovoorts. Jureer wat je ziet aan gevraagde oefeningen en of daar aan voldaan wordt. Maarja, ik vind de jury's van tegenwoordig errug veel letten of je paard in de krul loopt (vanaf je 1e B proef af aan) en als ze dan helemaal over de schouder weglopen met wijken; ach geef maar een 7, paard loopt toch in de krul, en zodra je paard niet in de krul loopt krijg je never nooit geen wp. Daarom spring ik ook lekker :) Dus maak mezelf er ook niet druk meer om.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:25

Als het goed is geven ze punten op je rijden ja, maar we weten allemaal dat die punten gegeven worden door mensen met een mening. Ik heb vaak genoeg geschreven als onze vereniging wedstrijd had en vaak gaven jury's dan ook gewoon toe dat ze een paard lager gingen jureren omdat het een fries was, of omdat ze niet van schimmels houden. (serieus ooit geschreven bij iemand die een fries voor ieder onderdeel een punt lager gaf, want "een fries hoort voor een kar")

Datzelfde heb je dadelijk natuurlijk met de kleding. Komt bij dat iemand die in fel roze binnenkomt wel de aandacht flink op zich vestigt en dat kan uitlokken dat mensen extra kritisch gaan kijken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:44

superwoman schreef:
Billy schreef:

Als het goed is geeft de jury gewoon punten en gaat niet kijken welke er in zijn/haar opinie zou moeten winnen....

Ik begrijp de reactie wel denk ik. Dat is het type ruiter die van te voren al heeft bedacht hoe de jury over e.e.a. een mening heeft, en heeft daarop zijn-haar smoesjeslijst al aangepast.
Dus logisch dat er nu na ras, kleur, geslacht ect het klledingpunt bij komt. Er is nog geen wedstrijd gereden onder de nieuwe regels, maar er zijn van die Char achtige types die ons juryleden alweer van alles in de mond leggen. Die eigenlijk
nu al menen te weten wat de jury er straks van vind.
Of dekken deze ruiters zich alvast in voor het geval een proef niet helemaal naar wens gaat(komt door mijn bruine streepjasje enz enz')

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:45

superwoman schreef:
Billy schreef:

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:43

Ik kan mij wel zo voorstellen dat wanneer je als volwassene verschijnt in een hysterische outtfit ala Gerard Joling (bijvoorbeeld paars met een zebraprint van gekleurde swarovskikristallen en de tekts Maak me Gek op je helgroene dekje met glitters) dat je dan kunt verwachten dat de jury door je outfit ietwat zal worden afgeleid van je rijden. En dat kan dan in je voordeel of nadeel werken (waarschijnlijk het laatste). Ik kan mij ook voorstellen dat juryleden volwassenen in een dergelijke outfit (onbewust) toch een pietsie minder serieus nemen.

Verder lijkt het mij dat outfits met rustige goed op elkaar afgestemde kleurencombinaties geen problemen opleveren...

CharleyT schreef:
Ik begrijp de reactie wel denk ik. Dat is het type ruiter die van te voren al heeft bedacht hoe de jury over e.e.a. een mening heeft, en heeft daarop zijn-haar smoesjeslijst al aangepast.
Dus logisch dat er nu na ras, kleur, geslacht ect het klledingpunt bij komt. Er is nog geen wedstrijd gereden onder de nieuwe regels, maar er zijn van die Char achtige types die ons juryleden alweer van alles in de mond leggen. Die eigenlijk
nu al menen te weten wat de jury er straks van vind.
Of dekken deze ruiters zich alvast in voor het geval een proef niet helemaal naar wens gaat(komt door mijn bruine streepjasje enz enz')

Dat probleem voorzie ik ook een beetje... Voor ruiters die niet kunnen rijden zou ik zeggen: schaf een hysterische outfit (liefst voor veel geld) aan! Dan heb je altijd een goed excuus voor je slechte punten ;)

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:17

Ach, dat ene punt van verzorgen, het lijkt me sterk dat je een vijf krijgt voor je outfit... Knal paars, geelgroenrozeroodgestreept, wat voor outfit dan ook. Neem aan dat als je een beetje kan rijden en je outfit niet uit elkaar hangt je met een zes op verzorging ook nog rondkomt, het haalt je gemiddelde niet omhoog of naar beneden :) .
Als ik jury zou zijn en iemand in een Gerard-Joling-style pak zou zien rijden zou die bij mij niet omlaag gaan in de punten. Als het echt heel bont is kan je toch rustig een kleine opmerking op het protocol zetten, zonder de punten omlaag te doen. Per slot van rekening is het nu toegestaan, al die kleurtjes... :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:05

@ Charley T, ik hoef geen smoesjes te verzinnen, want ik rij geen wedstrijden. Als ik wel weer ga starten, start ik gewoon in het zwart, want ik ga geen vrijwel nieuuw jasje aan de kant gooien omdat de mode verandert...
Daarbij heb ik een vreselijke hekel aan felle kleuren, dus die zou ik nooit dragen. Ik was gewoon nieuwsgierig.