Meeste dressuurruiters neusriem erg strak. Waarom??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:51

Karennnn schreef:
lijntje87 schreef:
voor mij ook neusriem en sperriem maar zo los dat de sperriem vaak los bungelt (paard schud 1 keer en hij vliegt er af), en de neusriem kan ik al mijn vingers tussen stoppen.
altijd zo gereden, nooit anders gewild, zo ook niet weten waarom.

Waarom doe je het er dan niet gewoon af? :)
Zo lijkt het me toch van weinig tot geen belang en bovendien is het niet leuk als je telkens van je paard moet stappen om de sperriem terug rond zijn neus te binden :D

en als je ze los laat bungelen lijkt me dat vreselijk irritant voor zo'n paard.. Ik heb ze wel altijdredelijk los, maar niet zo los dat t gaat bungelen..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:58

Ik heb mijn neusriem iets strakker omdat hij anders tijdens het stilstaan zijn tong over het bit gooit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:05

powerzoe schreef:
Nou de dressuurruiters gebruiken meestal een aansnoer riem. En op concour zie ik vaker dat de sner/neusriem bij de dressuur strakker zit dan bij springen of de cross

dit is helaas waar hoor....heel strak die aansnoerneusriem....
zou het niet zijn om te voorkomen dat het paard zijn mond open doet?
dat kost punten op een wedstrijd...
ik ben er tegen....die van mij hoeven niet aangesnoerd worden....ik heb een normale neusriem waar gewoon 2 vingers tussen (of meer)kan.
Het moet wel leuk blijven...vooral voor het paard....maar goed ik heb geen wedstrijd ambitie...waarschijnlijk daarom...

powerzoe

Re: Meeste dressuurruiters neusriem erg strak. Waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 12:13

Ben het helemaal met je een geerke. Ik vind echt dat ze op concour moeten gaan controleren. Ook bij de pony's want die doen net zo goed mee:(

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:22

powerzoe schreef:
Nou de dressuurruiters gebruiken meestal een aansnoer riem. En op concour zie ik vaker dat de sner/neusriem bij de dressuur strakker zit dan bij springen of de cross

Dus een aansnoerneusriem is per definitie strak insnoeren? Ik denk dat jij je feiten beter op een rijtje moet krijgen :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:40

Ik gebruik thuis een aansnoerneusriem en die zit losser als de gewone neusriem die ik op wedstrijd gebruik omdat hij tijdens de training niet stil hoeft te staan, dit gebeurt tijdens wedstrijd nogwel eens en dan gooit hij zijn tong over het bit. En het klopt dat een aansnoerneusriem strak aangenoerd kan worden, maar als je dit doet ben je in mijn ogen geen goed amazone/ruiter

@powerzoe: let even op je abn, moet af en toe meerdere keren lezen wat er nu staat, dankje. En als ik in jou profiel zie hoe hoog jij je 4-jarige laat springen vindt ik ook dat daar een verbod op moet komen.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:01

Ik ken ook heel veel mensen die de neusriem echt strak aansnoeren :x

Zelf heb ik het los zitten, ongeveer 2 vingers bij neusriem en sperriem sluit aan. Hij kan iig makkelijk zijn tong over het bit gooien en aan alle kanten uitsteken. Gelukkig doet hij dit alleen als hij even ergens moet wachten en niet tijdens het rijden ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:07

nou dat heb ik dus met die van mij ook.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:15

Bij de pony's van onze kinderen heb ik van een ervaren lesgeefster geleerd dat de neusriem (NIET de sperriem.. die zit vergeleken bij de neusriem 'n stukje losser) beter strak aangespannen kan zijn. In de mond van een paard/pony zitten meerdere lagen, en als de neusriem te los zit kan het paard/pony het bit op een verkeerde manier aannemen (precies de inhoud v/h verhaal weet ik niet meer, maar de strekking was mij duidelijk en aannemelijk).
Bovendien rust de neusriem op bot, en niet op kraakbeen zoals bij de sperriem (die mag absoluut niet te strak zitten ivm ademhaling).

@Powerzoe
Als jij het fijn vindt dat de neusriem losjes zit, waarom laat je hem dan nog aan je hoofdstel zitten? Of gebruik je wel de sperriem om het bit wat op z'n plaats te houden? Want een neusriem die te los zit heeft geen functie (tenzij voor de mooie sier).

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:21

Ik had de neusriem zo zitten dat er 2 a 3 vinger tussen konden als ik hem strakker zo willen doen dan werd mijn paard terughoudender. Bij de sperriem kan ik 1 vinger tussen doen.

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 13:27

ik moet wel een neusriem hebben anders kan ik niet starten. Hij zit gewoon heel los. Heb een sperriempje gewoon omdat ik vind dat dat bij een hoofdstel hoord. Een aansnoerneusrien is door de dressuurruiter ontwikkeld en nee het hoeft niet gelijk strak te zitten, dit heeft mijn moeder ook niet. Maar de gemiddelde dressuur wedstrijd ruiter gebruit deze neusriem wel. En daffie1986 het is heel mooi dat je dit zo zegt. Maar ik denk dat een paard op deze leeftijd het leuker vind een sprongetje te doen dan dat zijn mond helemaal dichtgesnoerd word. Ik ben nog rustig met springen. Ze zijn bij mij niet 4 en L 5 en M en 6 en Z duss....

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:11

powerzoe schreef:
Maar ik denk dat een paard op deze leeftijd het leuker vind een sprongetje te doen dan dat zijn mond helemaal dichtgesnoerd word. Ik ben nog rustig met springen. Ze zijn bij mij niet 4 en L 5 en M en 6 en Z duss....

Dat zal ook wel dat ie dat springen leuk vindt maar zo hoog voor een 4-jarige is eigenlijk ook niet gezond(neem overigens aan dat je het neit elke dag doet dit maar dit is dus wel een opmerking vanuit een momentopname zoals jij die ook maakt over de neusriem. En wat betreft je 2de zinnetje ben ik helemaal met je eens.

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 18:09

Umm die vrijspring foto is niet bij mij gemaakt, dus let aub voortaan even op als je zomaar een uitspraak doet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:13

Ja, ik zie ook dat de neusriem EN de sperriem vaak vrij strak zitten, ook bij 'gewone' ruiters trouwens.
Hmmm, denk dat mijn paard blij is dat hij daar geen last van heeft bij het (bitloos) rijden.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 10-03-09 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:15

heb m vaak wel redelijk strak zitten, of heen neusriem. anders word het bit onrustig :) maar ik rij ook wel eens zonder dus is echt niet omdat anders het mondje open gaat ;)

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 18:18

Dan doe je het bit een gaatje hogen. Licht het ook stiller

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:22

nee dan ligt het bit niet stiller. dan ligt het strakker. dat was nou net niet de bedoeling ;) das pas zielig. al sik jou een stang in je mond doe beweegt hij ook niet als ik m maar hoog genoeg doe.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:22

Bedoel je dat "men" in zijn algemeenheid de neusriem te strak heeft of dat je het voornamelijk op wedstrijd ziet gebeuren?

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:07

tsjah, ik krijg ook vaak commentaar dat ik mijn sperriem te vast snoer, als mensen kijken terwijl ik opzadel. Dan lach ik en bied ik ze aan na het rijden het paard af te zadelen.. Sperriem gaat dan gewoon over de neus er af, zonder los te maken, zo los zit deze.

Geen idee of dit bij mijn paard een uitzondering is (meneer heeft heel veel vel bij zijn neus, dara zou het dan miss. aan kunnen liggen), maar misschien ziet het er erger uit als het is?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:41

Thuis rij ik met een hoge neusriem (geen aansnoer) die ook gewoon echt behoorlijk los zit, die trek ik niet aan. Op concours heb ik wel een gecombineerde aansnoerneusriem (die ik trouwens niet 'aansnoer'), en de sperriem zit dan gewoon op 2 vingers strak. Op concours is ze (helaas) toch wat gestresster en gaat als reactie nog wel eens als een wilde op t bit lopen kauwen. Vraag me niet waarom, want dat doet ze ook rustig als ik er nog helemaal niet opzit, en thuis doet ze hetzelfde als ze in de stress schiet. Normaal gesproken is ze wel fijner op alleen een hoge neusriem, maar na dat eens te hebben geprobeerd op concours heb ik dat maar weer gelaten. Madam loopt dan op een los teugeltje met uitstappen nog met haar mond wijd open te kauwen, als ze meent dat het spannend is. Met sperriempje heeft ze die neiging natuurlijk ook wel, maar doet ze dr smoeltje iig niet wijd open en verstoort het t beeld niet zo. Als ze gewoon ontspant doet ze trouwens niets van dit alles, ongeacht de neusriem. En ja, ik werk aan de ontspanning op concours (voordat er iemand gaat preken dat ik de oorzaak weg moet nemen van t gekauw)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:49

Ik vind bv een kneveltrens veel fijner dan een neusriem of sperriem. Bit kan in hoogste nood niet door de mond getrokken worden en peerd heeft wat meer vrijheid.
Zelf rij ik ofwel met losse neusriem ofwel zonder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:16

Ik rij de meeste paarden met een vrij losse neusriem.

Heb er ook een die ik wel flink aansnoer. Als er ook maar iets of wat speling opzit, krijgt hij gelijk schaafwondjes/blaartjes van het bewegen/schuiven/schuren van de neusriem.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:00

powerzoe schreef:
Umm die vrijspring foto is niet bij mij gemaakt, dus let aub voortaan even op als je zomaar een uitspraak doet

Nouja daar gaat t ook verder niet om t gaat mij er om dat ik dus nu een uitspraak doe op 1 oogblik, en dat doe jij imo ook over de neusriem, ik bedoel er zullen vast mensen zijn die dat doen maar ik zie ze nooit hoor op wedstrijd.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:02

Dorienn schreef:
Ik vind bv een kneveltrens veel fijner dan een neusriem of sperriem. Bit kan in hoogste nood niet door de mond getrokken worden en peerd heeft wat meer vrijheid.
Zelf rij ik ofwel met losse neusriem ofwel zonder.

Kneveltrens veel fijner als een neusriem en sperriem? Dit zijn toch 2 verschillende dingen, ik snap degze vergelijking niet, kun je die eeven uitleggen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:09

Wisten jullie dat er momenteel een wereldwijde petitie loopt onder het motto "de twee-vingers-regel"om dit probleem te bestrijden? Horses for Life meldde deze petitie:
http://www.ipetitions.com/petition/SavingTheHorses