Wedstrijd: Geen vlechten, geen hengstenvlecht, dus...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 22:13

Leonoor schreef:
Een onderhandse hengstenvlecht is hetzelfde als een gewone hengstenvlecht, alleen vlecht je dan onder de andere strengen door (dus de pluk die je normaal naar het midden, bovenlangs, brengt, breng je dan onder de andere door naar het midden).

Is dat even stevig of steviger dan een normale hengstenvlecht?
Ga dat ook eens proberen. (of vraag het iemand te doen. :o )

Poosje81

Re: Wedstrijd: Geen vlechten, geen hengstenvlecht, dus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:21

Absoluut steviger. En ik heb echt ergens wel foto's ervan, maar waar?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:29

Je kan ook proberen om een vlecht te maken op de manenkam, dus net alsof je je eigen haar invlecht, maar dan midden op de manenkam. Je krijgt dan een vlecht precies in het midden en omdat je haar aan 2 kanten wegpakt, is de vlecht steviger.
Je moet precies in het midden van de manenkam een scheiding maken en van boven naar onder vlechten, om de vlecht zo recht en strak mogelijk te krijgen maak je de manen iets vochtig (ruim een week van te voor al geen glans- of antiklitspray erin spuiten) en op de rug van het paard gaan zitten. Goed strak vlechten.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 22:34

Leonoor schreef:
En ik heb echt ergens wel foto's ervan, maar waar?

+:)+
Elke andere foto variatie is ook welkom!

Storm76 schreef:
Je moet precies in het midden van de manenkam een scheiding maken en van boven naar onder vlechten, om de vlecht zo recht en strak mogelijk te krijgen maak je de manen iets vochtig

Hmmm... interessant. Die ga ik ook proberen!
En dan nog even naar de kapperszaak voor witte klemmetjes. Er zit "halsstrekken in vrije stap op de gebroken lijn" ( >;) ) in de proef, en dat doet hij erg diep, dus heb dan het idee dat alles los schiet. Of dat de vlecht zo strak zit dat hij niet eens kan strekken..
Moeilijk, moeilijk..

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:52

En nu je het toch over foto's hebt.......
Ik ben inmiddels wel erg benieuwd geworden naar het betrffende paard. :P
Heb al in je profiel gespiekt, maar daar wordt ik niet veel wijzer. Wel mooi paarden en foto's trouwens.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 23:44

MandyR schreef:
Ik ben inmiddels wel erg benieuwd geworden naar het betrffende paard

Het weerspiegelt de nare realiteit niet helemaal, maar ik zal een poging wagen fotos te plaatsen van zijn problematische haardos.

Afbeelding
Hier zie je de lengte, het is een oude foto dus ondertussen zijn ze nog langer.
Het lijkt heel wat... maar als je goed bij zijn schoft en voorpluk kijkt dan zie je dat het net engelenhaar is, van dat hele vlassige dunne.

Aanschouw een uitgezakte dubbele hengstenvlecht.. Maar een enkele hengstenvlecht is nog steeds een iel en snel uitzakkend gevalletje.
Afbeelding

Hieronder zie je het idee, en zo zag het er ook (bijna) uit de eerste 10 minuten :D , maar Viking heeft hele dikke manen en dat blijft wel mooi en goed zitten.
http://pic50.picturetrail.com/VOL459/43 ... 580844.jpg
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-03-09 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Buiten de fotofora zijn mx. 2 afbeeldingen per post toegestaan, dus de 3e omgezet naar link.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:17

Die foto in link is een onderhandse vlecht. Dan is dat verschil ook meteen duidelijk ;)
Op de foto heb je hele grote plukken gebruikt in je hengstenvlecht. Misschien blijft hij beter zitten als je veel kleinere plukjes erbij pakt. Nu heb je maar ong. 11x een pluk erbij gepakt, als je dat nu eens vermeerderd naar 30 (zoals ook op de foto in link), verwacht ik dat hij ook al beter blijft zitten.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:22

een vriendin van mij heeft ook een paard met dunne manen waar de vlecht slecht in blijft zitten... Zij vlecht gewoon een pantykous (in de kleur vd manen natuurlijk) mee, of trekt die door de vlecht heen. Hierdoor blijft de vlecht redelijk goed zitten (geen urenlang, maar lang genoeg om de proeven te rijden). Ook zou ik je adviseren om de vlecht zo hoog mogelijk te vlechten, dus strak langs de manenkam en, zoals een ander al zei, onderdoor vlechten.

een voorbeeldje, niet zo duidelijk, maar ja:
Afbeelding
en vanaf n afstandje:
Afbeelding

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 17:43

Sjonniej schreef:
Die foto in link is een onderhandse vlecht. Dan is dat verschil ook meteen duidelijk ;)

Is het echt? Haha! Geen idee, dacht dat dit de normale was. Weet ik dat ook weer!

kaatjemuts schreef:
Zij vlecht gewoon een pantykous (in de kleur vd manen natuurlijk) mee, of trekt die door de vlecht heen.

Supertip! Wat is dit forum toch nuttig. Ik dacht al aan haar donatie van een ander paard. Maar een witte panty is een betere oplossing.

Citaat:
Ook zou ik je adviseren om de vlecht zo hoog mogelijk te vlechten, dus strak langs de manenkam

Zo lag hij wel, strak tegen de manenkam aan. Maar na 4 rondjes met zijn hoofd schudden en door de bak ploegen werd het al minder, en bij het uitstappen had ik het resultaat van de foto boven.

Kleinere plukjes is ook de moeite waard.

Heb volgens mij nu al 7 tips ofzo. Krijg het druk om dat te proberen voor zaterdan en zondag!

Allemaal bedankt!
En voor meer tips en fotos, houdt u vooral niet in.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:09

Wat ik wel eens heb gehoord, is de manen aan de andere kant vlechten, dus de hele bos manen naar de andere kant van de hals gooien waar ze dus normaal niet hangen, en dan vlechten.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:20

Storm76 schreef:
Je kan ook proberen om een vlecht te maken op de manenkam, dus net alsof je je eigen haar invlecht, maar dan midden op de manenkam. Je krijgt dan een vlecht precies in het midden en omdat je haar aan 2 kanten wegpakt, is de vlecht steviger.
Je moet precies in het midden van de manenkam een scheiding maken en van boven naar onder vlechten, om de vlecht zo recht en strak mogelijk te krijgen maak je de manen iets vochtig (ruim een week van te voor al geen glans- of antiklitspray erin spuiten) en op de rug van het paard gaan zitten. Goed strak vlechten.

Dit doe ik dus ook soms bij mijn tinker, en het staat erg netjes!
Ik heb hier wel wat foto's van:
Veraf
Afbeelding

Dichtbij
Afbeelding

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:29

Dat is de merrievlecht.

Idd erg handig voor paarden waarbij de manen te lang/slierterig zijn voor mooie knotjes, maar nog te dun/kort voor een mooie hengstenvlecht.
Bij mijn paard heb ik niet dat hij uitzakt, maar een hele dunne hengstenvlecht wordt meestal niet erg netjes, dus is dat de ideale oplossing om het toch mooi te vlechten. :)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 01:20

Heb nog een paar dagen om het 1 en ander uit te proberen. (als hij me nog in de buurt laat met al dat gepluk van mij.)
Maar de merrievlecht ga ik zeker proberen op deze uhmm... hengst.

Om me even te helpen, (zoals je op de foto zag kan ik een carriere in het paardvlechten wel vergeten), hoe verdeel ik de plukken?
Manen in plukjes verdelen en dan: 1ste plukje rechts hangen, 2de plukje links hangen, 3de plukje rechts hangen, 4de plukje naar links hangen, etc. En dan met plukje 1, 2 en 3 de vlecht beginnen. Of zit het ingewikkelder in elkaar?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:50

Gewoon de manen in twee delen over de hele lengte van de hals, dus de helft van de manen links en de andere rechts en vlechten maar.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 06:03

Ik zou bij de hengstenvlecht bij het vlechten zorgen dat je tussen je handen en de hals maar een heel klein stukje manen over hebt. Zo weet je zeker dat je het strak vlecht en de vlecht zo ook dicht op de manenkam komt te leggen. Meer bovenop vlechten, zoals sommigen al zeggen hier.
En misschien ook kleinere plukken nemen.

Off topic:
Ik zie dat je Lusitano's rijdt :D Ik ben ook een Lusitano liefhebber. Heb afgelopen december een paard gekocht in Portugal ( via Lusitana hier op Bokt ).
Volgens mij woon je in een paradijs! Lijkt me geweldig daar te werken o.i.d.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:11

Genoeg tips voor de hengstenvlecht! Zal ik je nog even een tip geven voor mooie knotjes met lange manen ;)

Helemaal met dunne manen wil het prima! Je vlecht neit de hele pluk maar een klein stukje, zolang dat je er een mooi knotje van kan maken (2 keer dubbel is vaak het mooist) je kan zelf bepalen hoe dik je je knotten doet :) Voor het vlechten maak ik het haar nat en doe er mouse in zodat het bijelkaar blijft zitten, de pluk die je nog over hebt draai je helemaal om het knotje heen en zet je ook vast met een elastiekje (ik gebruik dan wel minstends 5 elastiekjes per knotje :P) Als je pluk nog wat pluizig is moet je hem voor het draaien nog even nat maken + evt. wat mouse, als je alles af hebt wat haarlak erover en tadaa prachtige KWPN knotjes op een Lusitano :P
Zo heb ik ze op mijn pony (NF × Arab): http://i189.photobucket.com/albums/z177 ... C03281.jpg
Ik heb ze best wel dik maar je kan ze ook dun maken is maar net wat je zelf mooi vind :)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 23:31

Sjaad schreef:
Volgens mij woon je in een paradijs! Lijkt me geweldig daar te werken o.i.d.

Werk er helaas niet, maar heb wel een "office & advies" functie. :+ Help met het organiseren van dingen en activiteiten. Probeer wel zo vaak mogelijk te rijden, maar heb er ook nog een fulltime baan bij die niets met paarden te maken heeft. Over paradijselijk wonen gesproken, zelf woon ik 16 hoog in een torenflat in het centrum van São Paulo aan een 10 baans weg. Fantastisch uitzicht, geweldige faciliteiten, maar zou het zo inruilen voor een houten hutje op de stoeterij!

QueenE schreef:
http://i189.photobucket.com/albums/z177 ... C03281.jpg
Ik heb ze best wel dik maar je kan ze ook dun maken is maar net wat je zelf mooi vind :)

JA! Deze ga ik ook zeker proberen. Doordat je de rest eromheen draait wordt het ook een soort versiering. Of het "tape" effect wat je vroeger had, maar dan in dezelfde haarkleur. Morgenochtend zal ik een poging wagen. Iedereen heeft hier een hengstenvlecht, dus ga proberen er wat hollandsche creativiteit tegenaan te gooien. New Dutch fashion.

Gennoeg tips in ieder geval in dit forum!

quintjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:36

Laatst bijgewerkt door Judje op 24-03-09 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Er zijn een aantal foto's omgezet naar links. Buiten de ITP en HAW fora zijn er maximaal 2 foto's ter illustratie toegestaan.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:51

quintjeee, Beetje veel foto's, die had je beter in een link kunnen zetten maar, het ziet er wel erg leuk uit. Hoe lang ben je daar mee bezig geweest?

Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de TS er van gemaakt heeft uiteindelijk?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 21:44

Vindt de shetlander vlechten leuk, zou alleen zelf de "vlechtresten" niet naar beneden laten hangen maar ook weer verwerken. Denk dat het voor Splanado niet gaat lukken want omdat hij niet zoveel haar heeft, zlefs 2 losse hengstenvlechten zijn al erg dun, voor 5 heeft hij zeker niet genoeg. Maar vond het wel interessant om te zien, brengt weer op nieuwe ideen. Inspiratie!

MandyR schreef:
Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de TS er van gemaakt heeft uiteindelijk?

Vanalles geprobeerd met shockingly slechte resultaten, net toen ik dacht, dan maar een enkele hengstenvlecht zoals iedereen, kwam mijn instructeur en die zei "Nee, we doen een dubbele hengstenvlecht, want dat is optisch in evenwicht, dat zal je helpen!" En wie ben ik mijn instructeur tegen te spreken! :D
Splanado heeft namelijk de neiging om stiekem rond te spieken en zijn nek ietsje te kantelen, met zijn speknek is het al niet makkelijk te zien, met lange manen helemaal niet, en een 'uitpuilende' hengstenvlecht aan 1 kant is het evenwicht -optisch- ook een beetje verstoord. Vandaar dat mijn instructeur aanraadde om een dubbele hengstenvlecht te maken. Dan is voor mij makkerlijker om Splanado´s halshouding te behoordelen. En ik grijp alles aan als dat ook maar een beetje zou kunnen helpen! Want onze A-C lijn zijn niet de hoogtepunten van de proef.