Pony Kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Pony Kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:27

Goed gedaan!

Zie je nu wel dat je gewoon ff terug moest bellen.
Laat jij dan de 101ste persoon zijn die WEL zo verstandig is om te laten keuren ;)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:31

100 pony's zonder problemen kan, maar jij zou maar net die ene zijn die wel problemen heeft met zijn pony.
Maar, ik snap het nog niet helemaal. Wie betaald nu die keuringskosten? Jij en dat je je geld van hem terug krijgt bij afkeuring of hij en dat jij extra betaald voor de pony bij goedkeuring?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:42

Leuk dat je en pony heb gevonden, maar jammer dat de verkoper zo raar doet.

Iedereen geeft tips over het keuren, maar verder wil ik je ook graag nog op wat dingetjes wijzen.

- pony's kunnen veranderen na aankoop. Ze kunnen drukker en moeilijk worden bij een minder ervaren ruiter.

Het beste advies is volgens mij dat je na de eerste x kijken en het dier bevalt, je de 2e x met instructeur terug moet komen.
Deze kan vaak zien of de ruiter de pony aan zou kunnen, of dat deze te moeilijk is. Ook de standen van de benen en de kwaliteit hoeven kan deze bekijken. Of de rug gevoelig is, of de pony scheef is,vast zet etc, nóg voor de keuring.
Met rijden kan dat namelijk allemaal veel problemen geven.

Een keuring - klinisch - zijn in 2 soorten recreatie en sport
Laat altijd op sport keuren!
Verwacht niet dat de D.A je waarschuwd over de risico's van beenstanden. Als de pony goed loopt, wordt hij goed gekeurd, terwijl een afwijkende beenstand of slechte kwaliteit hoeven veel geld kunnen kosten in de toekomst.

succes!

PollyBarney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 13:54

Ik betaal de keuringskosten.Word die goed gekeurd dan betaal ik hem gewoon het afgesproken bedrag.Wat het rijden betreft hadden we al iemand bij ons die er verstand van heeft.Dat was allemaal prima.Oke ik laat hem dan keuren op sport.
Dankjewel allemaal.
Ik hou jullie op de hoogte :)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:21

Oke en als hij wordt afgekeurd? Betaal jij dat dan ook? Of krijg je dat van hem terug?

PollyBarney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 14:49

Dat betaal ik ook.Hij zei meteen de kosten zijn wel voor jullie.

PollyBarney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 15:21

Dierenarts die ik gebeld hebt vroeg 147 euro.Vriendin van me zei dat ze 46 heeft betaald bij Christiaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:42

Ja, dierenartskosten zijn zeer verschillend. Eerst goed rond bellen, maar vergeet niet dat je wel en goede D.A moet hebben ;)

Keuringskosten voor de koper is niet vreemd en hoeft niks te betekenen.

PollyBarney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 15:44

Nee daar heb ik ook geen moeite mee met het zelf betalen van de keuring.Waar ik moeite mee had was dat als die goed gekeurd word hij er meer voor wilde hebben dan afgesproken.Ja ben eens aan het zoeken hier in de buurt welke DA dat allemaal doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:48

PollyBarney schreef:
Nee daar heb ik ook geen moeite mee met het zelf betalen van de keuring.Waar ik moeite mee had was dat als die goed gekeurd word hij er meer voor wilde hebben dan afgesproken.Ja ben eens aan het zoeken hier in de buurt welke DA dat allemaal doen.

Idd die verhoging van de prijs is belachelijk!
Heb ik ook 1 x gehad, toen heb ik daar gelijk vanaf gezien.
Ging om een ront.keuring (rond 4 a 500 gulden toen) zelf betalen én een prijsstijging, wanneer goed.
Paard koste al 10.000 gulden toen en was nog zo groen als gras! 8)7

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:39

Ik snap best dat je geen moeite hebt met het betalen van die keuring, maar ik zou dat geld toch terug willen hebben van de verkoper als blijkt dat het paard afgekeurd wordt.
Of ben ik nu een zeikerd?

Thats_Me
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:43

MandyR schreef:
Ik snap best dat je geen moeite hebt met het betalen van die keuring, maar ik zou dat geld toch terug willen hebben van de verkoper als blijkt dat het paard afgekeurd wordt.

Ja, vind ik wel een beetje eigenlijk :D Want je hebt toch onderzoeksplicht als koper. Mocht het dier afgekeurd zijn dan ben je wel de keuringskosten kwijt maar heb je tenminste geen ziek dier op stal staan. Dat is nou eenmaal het risico wat je kunt lopen.

Bedoel de verkoper kan ook niet alles weten en als het dier altijd goed gezond is geweest en er blijkt toch wat mis te zijn vind ik niet dat je de verkoper met de keuringskosten moet opzadelen. Want jij als koper wil nou eenmaal keuren dus bij goedkeuring of afgekeurd de kosten zijn en blijven voor de koper mijn inziens :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:49

MandyR schreef:

Dat is net hoe je het af spreekt.
Als de verkoper niet wil betalen bij afkeuring, dan kun je een ander paard zoeken of het risico nemen van de keuringskosten...

De koper wil keuren, niet de verkoper, dus daar kan ik me ook wel in vinden...
Vaak is het en teken van vertrouwen om af te spreken dat de kosten bij afkeuring door de verkoper wordt betaald, maar het hoeft niks te zeggen.
Zeker bij goedkopere paarden ligt het risico vaak voor de koper.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:52

Super gedaan dat terug bellen.
Ik hoop dat hij word goedgekeurd.
Was hij ook braaf in de omgang bij poetsen ect?

PollyBarney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 18:10

Ik ben best bereid die kosten te betalen voor de keuring.Denk niet hij het terug betaald als die afgekeurd word.Dat maakt me ook niks uit.Ik weet dan wel waar ik aan toe ben.Ja femmiel hij was heel braaf ook met voetjes geven voor de hoeven uit te krabben enzo.Ook in de stal was die heel lief.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:13

Hopelijk wordt hij goedgekeurd! Fijn dat je het nu zo hebt kunnen afspreken met de eigenaar, al vind ik het wel een heel vreemde reactie!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:18

Mijn nicht was wezen kijken en verliefd geworden op een 9 jarige van Kennedy. Paard liep super onder het zadel, was enorm braaf en helemaal was zij zocht. Dier was volgens mij zelfs in het L2 uit gebracht. Op de buigproef liep het dier stokkreupel..........

Dit had niemand vooraf kunnen bedenken. Goed dat je laat keuren dus!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:25

PollyBarney schreef:
Dierenarts die ik gebeld hebt vroeg 147 euro.Vriendin van me zei dat ze 46 heeft betaald bij Christiaan.

Misschien is het en dierenarts die ook direct voor de verzekering keurt? Die zijn vaak iets duurder, maar dan ben je direct klaar - mocht je de pony willen verzekeren. Het gaat dan om een standaardverzekering, voor een uitgebreide heb je foto's nodig. Wij hebben trouwens afgelopen week een klinische keuring gehad, ook direct voor de verzekering, was €117.
Ik denk trouwens dat die handelaar een beetje aan het bluffen is, natuurlijk weet hij dat de meeste mensen hun beesten laten keuren....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:29

linda_arnold schreef:
Mijn nicht was wezen kijken en verliefd geworden op een 9 jarige van Kennedy. Paard liep super onder het zadel, was enorm braaf en helemaal was zij zocht. Dier was volgens mij zelfs in het L2 uit gebracht. Op de buigproef liep het dier stokkreupel..........

Het kan ook een minder goede/ervaren D.A zijn geweest.
Ik zou als het niet mijn eigen D.A was, in overleg een 2e keuring laten verrichten. :o

PollyBarney : ik hoop voor je dat de pony goed gekeurd wordt *\o/*

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:22

superwoman schreef:
linda_arnold schreef:

Het kan ook een minder goede/ervaren D.A zijn geweest.
Ik zou als het niet mijn eigen D.A was, in overleg een 2e keuring laten verrichten. :o

Het was de 'vaste' dierenarts van mijn oom en één van de bekendere goed aangeschreven dierenartsen hier in de omgeving.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:43

Oké en dan bij die 1e keuring gebleven? Ik zou persoonlijk ook voor een herkeuring zijn gegaan als dat nodig was.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:49

@ Paulusjuh: Maar waarom een herkeuring? Als ze kreupelen op de buigproef en je wilt een paard toch graag hebben, dan kun je beter foto's laten maken.
De kans dat ze op een herkeuring goed lopen is er natuurlijk, maar ik zou daardoor niet gerustgesteld zijn.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:58

In die trant bedoelde ik het eigenlijk ook een beetje. Ik zou niet per direct al 'nee' zeggen als hij super loopt verder. Zou dan willen weten waar het vandaan komt, dus m.b.v. foto's ofzo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:48

Paulusjuh schreef:
In die trant bedoelde ik het eigenlijk ook een beetje. Ik zou niet per direct al 'nee' zeggen als hij super loopt verder. Zou dan willen weten waar het vandaan komt, dus m.b.v. foto's ofzo.

idd ik ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:17

Kendra schreef:
@ Paulusjuh: Maar waarom een herkeuring? Als ze kreupelen op de buigproef en je wilt een paard toch graag hebben, dan kun je beter foto's laten maken.
De kans dat ze op een herkeuring goed lopen is er natuurlijk, maar ik zou daardoor niet gerustgesteld zijn.

Het is heel normaal om 2 weken na een klinische afkeuring opnieuw te keuren ivm een kleine verstapping of iets dergelijks. Gebeurd vrij veel.