Geen cap = onverantwoord! en de bodyprotector?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Geen cap = onverantwoord! en de bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:40

Bij motorrijden dragen ze ook een helm :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:41

Met fietsen ook, snowborders tegenwoordig ook meer. O ja schaatsen nu ook haha

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:42

Zeker 60% had dit jaar op de piste een helm op, niet alleen snowboarders.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:43

florrtje schreef:
Volgens mij zit het gevaarlijkheid van rijden zonder cap soms teveel tussen de oren...
maar daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat het niet goed is.
integendeel heb al zoveel verhalen gehoord dat je echt wel bedenkt van 'ojee wat had dat geweest zonder cap'.

Liefs Florrtje

Wat bedoel je precies? Dat men DENKT dat zonder cap rijden gevaarlijk is? Dat is het toch ook?
Om verder te gaan met je 2e zin; ik ben zo'n 'geval' wat een val heeft meegemaakt die heel goed is opgevangen door de cap die ik op mijn hoofd had! Daardoor heb ik het gehouden bij kneuzingen in arm en nek. Ik moet er niet aan denken dat ik geen cap op had hoor.

En rijd sindsdien ook NOOIT meer zonder!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:44

florrtje schreef:
shera schreef:
En daarom rijden mijn kids met cap en bodyprotector ;)

ja ik weet het hoor maar lang niet iedereen.

dan voor jou de volgende vraag :
waarom geen knielappen?
knie kan verbrijzeld worden bij het vallen.

Ik hoop dat je mijn bedoeling snapt.
en neen verplicht je lieve kids nu niet om knielappen aan te trekken.
ojee als ik daar ooit zou moeten mee rijden!:)

Ik hoop met cap en bodyprotector de kans op ernstig letsel aan hoofd inwendige organen en rug te beperken. Een zere knie valt voor mij niet onder levensgevaarlijk letsel.
Ik zeg ook niet dat je letsel voorkomt, maar je verkleint de kans aanzienlijk.

En tuurlijk zijn er verhalen bekend van mensen die door hun cap juist ernstiger gewond zijn geraakt, maar dat zijn uitzonderingen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:44

Punt is dat hersenletsel over het algemeen ernstiger is en veel blijvender gevolgen kan hebben. Je hebt maar 1 hoofd.

Zal toch wat zijn als je na een val van een paard niet meer op VWO niveau kunt functioneren, maar op VMBO niveau. Dan zul je een hele nieuwe toekomst voor jezelf moeten uitstippelen. Als voorbeeld.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:47

Zullen we in de auto dan ook maar een helm gaan dragen naast de gordel en voor de zekerheid veiligheidsschoenen!
Hm met paarden ook een goed idee die veiligheidsschoenen. :)* :)*
Hoe ver gaan we met alles beschermen?? :?
Ik weet een risicovolle sport maar die zijn er meer en je kan dan idd wel een opblaasbaar michelin mannetjes pak gaan aantrekken.
Op de fiets ook maar een bodyprotector want een stuur in je maag is ook niet prettig en kan grote gevolgen hebben.

Een helm op je hoofd ja dat is tenslotte de meest kwetsbare plek maar bodyprotector, niet voor mij, omdat ik niet spring/cross enz. (en nee ik denk niet dat gebeurt mij niet)
En ja ik weet ieder paard kan een keer gek doen maar iedere fietser enz kan dit ook en dus maar alles beschermen?

Ik heb een beter idee alle auto's, motoren, brommers, fietsen, paarden, vliegtuig laten we gewoon staan en we lopen voortaan of gebruiken een ouderwets stokpaardje :D

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:48

splash1999 schreef:
wat is cozaque voltige?

en we keren even terug in het verleden :

cozague voltige is de franse benaming voor kozakken voltige...
mss herken je wel het woord kozakken..

Kozakken was oorspronkelijk een volk uit rusland.
die zich op een speciale manier verdedigde tegen de vijand (te paard)

ze hadden speciaal uitgeruste zadels.
wanneer ze hun vijand tegemoet kwamen, kwamen ze uit de bocht met allerlij soorten van misleidingen.

zo heb je de figuur : 'croix de la mort' (dodenkruis)
je doet alsof je geraakt bent en hangt naast je paard... en dan heb je gewoon je vijand beetgenomen en spring je weer in je zadel en knal je hem onverwachts neer.

of dan heb je ook nog de figuur : disimulé
daar lig je eigenlijk verscholen achter de buik, schouder , en kont van het paard.
zo zag de vijand je niet en kwam je ook uit het onverwachtse weer naar boven.

of ruiters die zich gingen verstoppen achter hun paard en zo hun paard richting het andere kant lieten lopen.
of ruiters die doen alsof ze geraakt zijn en er van vallen maar met een lang touw (aan hun voet vastgebonden) of vastgehouden met de handen achter het paard aan bleven slepen en zo ook tussen de vijand terecht kwamen. (en zo ook weer gingen moorden).

ga je nog een filmpje geven waarbij het evt. wat duidelijker wordt.

het staat wel niet echt gegroepeerd,
maar je zult het er wel in terugvinden,
veel plezier!
http://www.youtube.com/watch?v=RDEBiy3YGZI

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:49

In de auto heb je je gordel al om :-)

Veiligheidsschoenen heb je al aan met paardrijden, rijschoenen en rijlaarzen hebben een klein hakje waardoor je niet door je beugel schiet :-)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:51

florrtje schreef:
shera schreef:
En daarom rijden mijn kids met cap en bodyprotector ;)

ja ik weet het hoor maar lang niet iedereen.

dan voor jou de volgende vraag :
waarom geen knielappen?
knie kan verbrijzeld worden bij het vallen.

Ik hoop dat je mijn bedoeling snapt.
en neen verplicht je lieve kids nu niet om knielappen aan te trekken.
ojee als ik daar ooit zou moeten mee rijden!:)

Omdat in je ribbenkast je vitale organen zitten. Een knie verbrijzelen is 'minder erg' dan je longen klappen, je lever scheuren, je hart kapot hebben ;) Daarbij zit op je rug je ruggenmerg, een dwarslaesie is ook niet wat...

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:52

Ik zelf geen bodyprotector omdat ik het te veel vindt storen in de beweging. Ik vindt het absoluut niet lekker rijden. En ook als je hem wel draagt kan er van alles gebeuren, en als je een cap draagt kan je je hersenen minder beschadigen en je hebt er ook niet eens zoveel last van daarom heb ik wel liever een capje op mijn hoofd. Tuurlijk kan je als je naar valt letsel krijgen aan je rug (Wat ook niet goed is :P ), maar hoe je het ook steld paardrijden is een risico sport en als je dat risico wilt nemen om een geweldige tijd te hebben met het paard moet je het gewoon doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:54

sjaantje schreef:
Zeker 60% had dit jaar op de piste een helm op, niet alleen snowboarders.

jup ik ook altijd met skiën. Ik weet ook niet beter eigenlijk... Kan me ook niet indenken dat ik zonder helm ski :+ Vind dat zo raar

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:54

houvanponies schreef:
Ik zelf geen bodyprotector omdat ik het te veel vindt storen in de beweging. Ik vindt het absoluut niet lekker rijden. En ook als je hem wel draagt kan er van alles gebeuren, en als je een cap draagt kan je je hersenen minder beschadigen en je hebt er ook niet eens zoveel last van daarom heb ik wel liever een capje op mijn hoofd. Tuurlijk kan je als je naar valt letsel krijgen aan je rug (Wat ook niet goed is :P ), maar hoe je het ook steld paardrijden is een risico sport en als je dat risico wilt nemen om een geweldige tijd te hebben met het paard moet je het gewoon doen.

dan moet je er 1 nemen die goed past ;) Een BP stoort absoluut niet in je beweging....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:59

Heel simpel, met BP val ik altijd heel ongelukkig van een paard omdat ik me in de lucht niet rond kan maken en op mijn pootjes terecht kan komen. Dat is nl. wat er normaal gebeurt. Vroeger met voltige ben ik op allerlei manieren van een paard gekukeld en er zo handig in geworden om op mijn pootjes terecht te komen. Iemand die aan turnen of acrobatiek heeft gedaan zal dezelfde reflex aangeleerd hebben. Een BP belemmert mij en ik probeer het dragen ook zoveel mogelijk te vermijden.

En als je op je kop landt is het enige wat nog goed knak kan zeggen je nek. Als je het goed doet is het wel gelijk afgelopen.

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:03

Het dragen van caps blijft altijd een gevoelig puntje onder de paarden mensen.

Ik ben het inderdaad met Apple eens. Een cap is niet zo zeer een rage, maar vooral voor je eigen veiligheid.
Hoe zeer het ook je eigen keuze is om geen cap te dragen, wees je er van bewust dat een paard een vlucht dier is en blijft. Hoe braaf het dier ook meestal is... net als de hond die nooit bijt zeg maar.

Ik denk wel dat het in Nederland nog bijzonder ontbreekt aan bekende voorbeelden van cap dragende ruiters tijdens bijvoorbeeld shows en clinics. Ik weet uit ervaring dat er tijdens bepaalde shows door ruiters geen cap gedragen wordt "omdat het paard toch braaf is".
Hier in Engeland (of in ieder geval bij ons, British Riding Clubs en bij de andere disciplines) draagt alles en iedereen een cap, omdat er tijdens evenementen ook verzekering bij komt kijken. Uiteindelijk is de organisatie aansprakelijk. Mocht het zo zijn dat om een bepaalde reden geen cap gedragen wordt, moet er eerst een disclaimer getekend worden waar bij de verantwoordelijkheid overgedragen wordt naar de ruiter zelf (grof gezegd als er dan wat gebeurd, eigen schuld, dikke bult)

Mijn mening is in ieder geval: zet je ijdelheid opzij en zet gewoon zo'n ding op je hoofd. Kleine moeite

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:06

Anne_GTI schreef:
Heel simpel, met BP val ik altijd heel ongelukkig van een paard omdat ik me in de lucht niet rond kan maken en op mijn pootjes terecht kan komen. Dat is nl. wat er normaal gebeurt. Vroeger met voltige ben ik op allerlei manieren van een paard gekukeld en er zo handig in geworden om op mijn pootjes terecht te komen. Iemand die aan turnen of acrobatiek heeft gedaan zal dezelfde reflex aangeleerd hebben. Een BP belemmert mij en ik probeer het dragen ook zoveel mogelijk te vermijden.

En als je op je kop landt is het enige wat nog goed knak kan zeggen je nek. Als je het goed doet is het wel gelijk afgelopen.

Sja.... het ligt er maar aan waar je prioriteiten liggen ;) Als je het goed doet is het idd gelijk afgelopen met je. Als je 'pech' hebt ben je verlamd van je nek tot je tenen, krijg je een hersenbloeding waardoor je niet normaal functioneert, mol je je hersenstam, of krijg je andere niet aangeboren hersenafwijkingen... Dat is ook niet alles om te hebben hoor :\

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 20:18

Apple schreef:
Punt is dat hersenletsel over het algemeen ernstiger is en veel blijvender gevolgen kan hebben. Je hebt maar 1 hoofd.

Zal toch wat zijn als je na een val van een paard niet meer op VWO niveau kunt functioneren, maar op VMBO niveau. Dan zul je een hele nieuwe toekomst voor jezelf moeten uitstippelen. Als voorbeeld.

Ik kan het wel met je eens worden,
maar zoals hier gezegd werd : er zijn inderdaad uitzonderingen waarbij de cap het erger heeft gemaakt.
maar ze zijn er wel, en die mensen moeten het dan maar weten dat ze een cap opgezet hebben...

of goed geprobeerd, helaas mislukt.

al diegene die zonder BP rijden en een maagbloeding hebben, tgoja int vervolg een BP aantrekken hé,
jammer dat het geen rage was anders had je die wel aangedaan.

mensen die belemmerd worden in hun val door een BP; tgoja jammer, tis geen rage waarom doe je hem dan aan?
eigen fout.

het blijft er dus op neer komen. dat het EIGEN keus is.
de reden dat ik ooit met discussies die soms wel zwaar doorwegen (sommige reacties komen heel persoonlijk)
is omdat ik zo werkelijk AFGESNAUWD werd op mijn eerste topic dat ik hier plaatste dat ik geen cap droeg.

dat is dus wat ik ook wou bereiken met wederzijds respect en respect afdwingen.
velen zitten hier met het idee van : ja je eigen verantwoordelijkheid als je kop verbrijzeld wordt moet je het maar weten.

Neen het zit echt gewoon puur tussen je oren (volgens mij).
je moet er gewoon staan. met of zonder cap.

als je er niet volledig achter staat bak je er niets van.
het is zoals uitgaan in foute trainingskleren.
als je er niet staat met het gedacht van : 'ik sta er'
dan krijg je scheve bekijkingen.

net als de cap als je niet denkt van : 'ik heb hem op'
dan kun je ook vallen en kom je mss iets aan je lichaam tegen...

Dat is wat ik versta onder moeder natuur:D

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:26

Iedereen moet zelf weten wat hij of zij doet. Eigen verantwoording.

Mijn kinderen komen in ieder geval zonder cap NIET op hun pony zolang ze onder mijn dak wonen ;)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:26

florrtje schreef:
velen zitten hier met het idee van : ja je eigen verantwoordelijkheid als je kop verbrijzeld wordt moet je het maar weten.

Zit het niet zo in elkaar dan?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:59

Florrtje, ik ben het niet helemaal met je eens. Een cap is namelijk geen modeartikel. Sterker nog, er was veel weerstand tegen de cap omdat het zo'n lelijk ding was :)). Je kunt het dus niet echt zien als een rage.

Natuurlijk moet je er staan, met of zonder cap. Je ziet hetzelfde soms wel met oefencrossen als er een bp gedragen wordt 'oh, ik heb toch een bp aan dus kan er niets gebeuren' waardoor mensen onverantwoorde risico's nemen.

Ik denk niet dat de meeste mensen denken 'ik zet een cap op want dat is veiliger en nu kan er niets gebeuren'. Nee, je zet een cap op om risico's te verminderen en vaak voelt het gewoon kaal als je hem niet op hebt. Net als met het autorijden met gordel.

Het is een goede gewoonte.

Je kunt nog zo zelfverzekerd zijn, maar als je op je kop terecht komt dan is het nog steeds je eigen hoofd, je eigen toekomst en je eigen leven.

In Engeland zijn de veiligheidseisen wat meer doorgevoerd dan hier, dus rijdt vrijwel iedereen altijd met cap en zul je ook mensen met cap zien naast het paard.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:10

helemaal mee eens Apple :j

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 21:25

Apple schreef:
Florrtje, ik ben het niet helemaal met je eens. Een cap is namelijk geen modeartikel. Sterker nog, er was veel weerstand tegen de cap omdat het zo'n lelijk ding was :)). Je kunt het dus niet echt zien als een rage.

Natuurlijk moet je er staan, met of zonder cap. Je ziet hetzelfde soms wel met oefencrossen als er een bp gedragen wordt 'oh, ik heb toch een bp aan dus kan er niets gebeuren' waardoor mensen onverantwoorde risico's nemen.

Ik denk niet dat de meeste mensen denken 'ik zet een cap op want dat is veiliger en nu kan er niets gebeuren'. Nee, je zet een cap op om risico's te verminderen en vaak voelt het gewoon kaal als je hem niet op hebt. Net als met het autorijden met gordel.

Het is een goede gewoonte.

Je kunt nog zo zelfverzekerd zijn, maar als je op je kop terecht komt dan is het nog steeds je eigen hoofd, je eigen toekomst en je eigen leven.

In Engeland zijn de veiligheidseisen wat meer doorgevoerd dan hier, dus rijdt vrijwel iedereen altijd met cap en zul je ook mensen met cap zien naast het paard.

hmzz...
ik geloof jullie echt allemaal hoor ...
maar heb de overtuigen nog niet gekregen om er een te dragen.

tblijft naar mijn weten gewoon tussen je oren zitten.
vele mensen weet echt niet wat ze doen op een paard.
en dan vind ik het maar goed dat ze een cap op hebben.

in een manege is het voor de paarden ook niet steeds gemakkelijk en willen ze sommige ruiters er echt wel afkrijgen..

in manege draag ik eigenlijk liever ook een cap.
maar weet niet...
ja mijn gevoel is echt heel moeilijk uit te drukken.

netloggebruikers kunnen dit filmpje zien, mss begrijpen welke feeling ik krijg :
http://nl.netlog.com/go/explore/videos/videoid=3890912

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:28

Het is ook niet mijn doel om iemand te overtuigen om een cap te dragen :-).

Ik heb je profiel gezien en gezien wat jij aan het doen bent met je paarden, dat is allemaal helemaal prima :-).

Toen ik jonger was ging ik ook springen zonder zadel enzo, alleen als je wat ouder wordt dan raak je wat meer doordrongen van de risico's en dan heelt alles ook niet meer zo snel. En inderdaad, als ik op mn kop landt en daar blijvend hersenletsel aan over hou dan kan ik gelijk op zoek naar een andere baan.

Ik vraag me af, heb jij weleens een ernstige val meegemaakt?

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 21:35

Apple schreef:
Het is ook niet mijn doel om iemand te overtuigen om een cap te dragen :-).

Ik heb je profiel gezien en gezien wat jij aan het doen bent met je paarden, dat is allemaal helemaal prima :-).

Toen ik jonger was ging ik ook springen zonder zadel enzo, alleen als je wat ouder wordt dan raak je wat meer doordrongen van de risico's en dan heelt alles ook niet meer zo snel. En inderdaad, als ik op mn kop landt en daar blijvend hersenletsel aan over hou dan kan ik gelijk op zoek naar een andere baan.

Ik vraag me af, heb jij weleens een ernstige val meegemaakt?

Jap...
heb mijn nier gescheurd...
lag in het ziekenhuis eerst dacht de dokter dat ik iets aan mijn lever had maar gelukkig in het ziekenhuis was dat niet zo...

Mijn nier was gescheurd en rond je nier zit er een kapsel.
en al het bloed hoopte zich daar een tijdje in op...

de bloeding heeft nog een tijdje geduurd en ze begonnen al te vrezen,
want wanneer ze moeten het kapsel opensnijden om aan de nier te werken bestond er geen kans meer om de nier te houden,
eens het kapsel open was was ik mijn 1ne nier kwijt, gelukkig kon je met 1 nier leven, maar zonder dat zou ik nooit meer op een paard kruipen...

gelukkig is het na een uitgeloopte periode toch gestopt.

maar een deel van mijn nier ben ik wel voor altijd kwijt,
er een flink stukje van afgestorven.

ik weet niet of je dit ernstig vind of niet.
na mijn val wou ik proberen recht te staan en ben naar het eind van de piste gelopen met ondersteuning an 2 personen net voor de uitgang gewoon in elkaar gezakt omdat ik het niet meer kon houden van de pijn...

tgoja ben er goed vanaf gekomen
en mss niet zo heel ernstig mja das mijn tot nu toe enige serieuze val,
en das wel al genoeg geweest hoor.

heb er tamelijk veel pijn aangeleden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:38

Met een gescheurde nier zou ik er dan eerder over denken om voortaan een bp te gaan gebruiken ipv een cap :D :D.

Ik heb een beetje de neiging om vooral op mn kop terecht te komen en zie daardoor dus echt wel het nut van een cap in. Ook wel eens een scheurtje in mn ribben gehad of mn pols gebroken, maar dat is een beetje risico van het rijden.