Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
florrtje schreef:Volgens mij zit het gevaarlijkheid van rijden zonder cap soms teveel tussen de oren...
maar daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat het niet goed is.
integendeel heb al zoveel verhalen gehoord dat je echt wel bedenkt van 'ojee wat had dat geweest zonder cap'.
Liefs Florrtje
florrtje schreef:shera schreef:En daarom rijden mijn kids met cap en bodyprotector
ja ik weet het hoor maar lang niet iedereen.
dan voor jou de volgende vraag :
waarom geen knielappen?
knie kan verbrijzeld worden bij het vallen.
Ik hoop dat je mijn bedoeling snapt.
en neen verplicht je lieve kids nu niet om knielappen aan te trekken.
ojee als ik daar ooit zou moeten mee rijden!:)
splash1999 schreef:wat is cozaque voltige?
florrtje schreef:shera schreef:En daarom rijden mijn kids met cap en bodyprotector
ja ik weet het hoor maar lang niet iedereen.
dan voor jou de volgende vraag :
waarom geen knielappen?
knie kan verbrijzeld worden bij het vallen.
Ik hoop dat je mijn bedoeling snapt.
en neen verplicht je lieve kids nu niet om knielappen aan te trekken.
ojee als ik daar ooit zou moeten mee rijden!:)
Daarbij zit op je rug je ruggenmerg, een dwarslaesie is ook niet wat...
), maar hoe je het ook steld paardrijden is een risico sport en als je dat risico wilt nemen om een geweldige tijd te hebben met het paard moet je het gewoon doen. houvanponies schreef:Ik zelf geen bodyprotector omdat ik het te veel vindt storen in de beweging. Ik vindt het absoluut niet lekker rijden. En ook als je hem wel draagt kan er van alles gebeuren, en als je een cap draagt kan je je hersenen minder beschadigen en je hebt er ook niet eens zoveel last van daarom heb ik wel liever een capje op mijn hoofd. Tuurlijk kan je als je naar valt letsel krijgen aan je rug (Wat ook niet goed is), maar hoe je het ook steld paardrijden is een risico sport en als je dat risico wilt nemen om een geweldige tijd te hebben met het paard moet je het gewoon doen.
Een BP stoort absoluut niet in je beweging.... 
Anne_GTI schreef:Heel simpel, met BP val ik altijd heel ongelukkig van een paard omdat ik me in de lucht niet rond kan maken en op mijn pootjes terecht kan komen. Dat is nl. wat er normaal gebeurt. Vroeger met voltige ben ik op allerlei manieren van een paard gekukeld en er zo handig in geworden om op mijn pootjes terecht te komen. Iemand die aan turnen of acrobatiek heeft gedaan zal dezelfde reflex aangeleerd hebben. Een BP belemmert mij en ik probeer het dragen ook zoveel mogelijk te vermijden.
En als je op je kop landt is het enige wat nog goed knak kan zeggen je nek. Als je het goed doet is het wel gelijk afgelopen.
Als je het goed doet is het idd gelijk afgelopen met je. Als je 'pech' hebt ben je verlamd van je nek tot je tenen, krijg je een hersenbloeding waardoor je niet normaal functioneert, mol je je hersenstam, of krijg je andere niet aangeboren hersenafwijkingen... Dat is ook niet alles om te hebben hoor
Apple schreef:Punt is dat hersenletsel over het algemeen ernstiger is en veel blijvender gevolgen kan hebben. Je hebt maar 1 hoofd.
Zal toch wat zijn als je na een val van een paard niet meer op VWO niveau kunt functioneren, maar op VMBO niveau. Dan zul je een hele nieuwe toekomst voor jezelf moeten uitstippelen. Als voorbeeld.
. Je kunt het dus niet echt zien als een rage. Apple schreef:Florrtje, ik ben het niet helemaal met je eens. Een cap is namelijk geen modeartikel. Sterker nog, er was veel weerstand tegen de cap omdat het zo'n lelijk ding was. Je kunt het dus niet echt zien als een rage.
Natuurlijk moet je er staan, met of zonder cap. Je ziet hetzelfde soms wel met oefencrossen als er een bp gedragen wordt 'oh, ik heb toch een bp aan dus kan er niets gebeuren' waardoor mensen onverantwoorde risico's nemen.
Ik denk niet dat de meeste mensen denken 'ik zet een cap op want dat is veiliger en nu kan er niets gebeuren'. Nee, je zet een cap op om risico's te verminderen en vaak voelt het gewoon kaal als je hem niet op hebt. Net als met het autorijden met gordel.
Het is een goede gewoonte.
Je kunt nog zo zelfverzekerd zijn, maar als je op je kop terecht komt dan is het nog steeds je eigen hoofd, je eigen toekomst en je eigen leven.
In Engeland zijn de veiligheidseisen wat meer doorgevoerd dan hier, dus rijdt vrijwel iedereen altijd met cap en zul je ook mensen met cap zien naast het paard.
.
. Apple schreef:Het is ook niet mijn doel om iemand te overtuigen om een cap te dragen.
Ik heb je profiel gezien en gezien wat jij aan het doen bent met je paarden, dat is allemaal helemaal prima.
Toen ik jonger was ging ik ook springen zonder zadel enzo, alleen als je wat ouder wordt dan raak je wat meer doordrongen van de risico's en dan heelt alles ook niet meer zo snel. En inderdaad, als ik op mn kop landt en daar blijvend hersenletsel aan over hou dan kan ik gelijk op zoek naar een andere baan.
Ik vraag me af, heb jij weleens een ernstige val meegemaakt?
.