Paard laat niemand toe aan zijn achterbenen te komen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aliine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 23:34

ShamalArabs schreef:
Gewoon doorgaan zoals je nu bezig bent. Je hebt hem pas 3 maanden en hij heeft een behoorlijk verleden dus dat heeft nog véél meer tijd nodig! Vertouwen moet je opbouwen, dat kun je niet in een dag creëren... Hou je eigen veiligheid wel in het oog, en omdat hij ook al gespannen reageert op de achterhand zou ik je zelf adviseren om voorlopig alleen aan de bovenzijde te werken tot hij daar gewend is en ontspannen blijft. Zoek naar kriebelplekjes en masseer de spieren een beetje, dat wil wel eens helpen. Hij moet gewoon worden met de aanrakingen daar, vertrouwen krijgen... Nogmaals, dat kost een boel tijd en rust! Moet hij echt naar de smid, vraag dan de DA om een roesje te spuiten zodat hij het niet als een nare ervaring ervaart en zoek een smid die zijn verleden begrijpt en met geduld en rust hem wil bekappen.

Wat betreft de bovenstaande reacties, ik denk zomaar dat de meesten geen ervaring hebben met trauma's door/uit het verleden...
Niets forceren wanneer je met angst werkt, dan kan angst omslaan in paniek en paniek is levensgevaarlijk!!

voila iemand die mij begrijpt... ik wil hem gewoon kalm houden, want als hij hem opjaagt kan ik er niks meer mee doen, hij is redelijk groot (1m74) en heeft vééél meer kracht dan ik, dus hoe kalmer hij eronder blijft, hoe beter.
de hoefsmid die geweest is heeft zijn voorhoeven rond gevijld, de achterhoeven moeten voorlopig nog niet gedaan worden.
hij loopt als een hondje achter mij, dus hij vertrouwd mij wel denk ik, maar juist die benen duren wat langer, ik heb geduld voor hem, maar kwou zeker zijn dat ik niks verkeerd deet. hij heeft mij nog nooit gebeten of geslagen, dus ik ben er van overtuigt dat hij het niet slecht bedoeld, maar gewoon heel bang is. dus wil ik hem niet nog banger maken door hem te dwingen, maar hem liever zelf laten kiezen om mij aan zijn benen te laten komen.
ik ben ook bezig hem te laten wennen aan andere mensen.
ik hoop dat de anderen me begrijpen dat ik hem liever niet dwing en bang maar door hem te dwingen om het te accepteren, want misschien raakt hij dan het vertrouwen terug kwijt..

ik denk dat ik er met veel tijd en geduld wel kom.

wakiekie

Re: Paard laat niemand toe aan zijn achterbenen te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:40

benen afspoelen helpt ook heel goed, en hierbij kan hij net zolang
blijven slaan zonder tegen een stok aan te slaan of dergelijke.
en dit dan gewoon een paar dagen achter elkaar.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:12

Zoals er al velen hebben gezegt, wees voorzichtig, je paard wil jou inderdaat niet echt slaan, maar zal het wel zonder enig probleem doen hoor, een paard ligt daar helemaal niet wakker van.

En ik zou er inderdaat zelf iets meer druk achter zetten, als je aan iets begint moet je het ook trachten af te werken, doe voort tot hij zijn voet geeft, als dat een uur werk vraagt ok dan ben je er een uur mee bezig of zelfs iets langer maar stop niet voordien. Geeft hij zijn hoef uiteindelijk dan wel, dan stoppen en belonen, mssn diezelfde dag nog weer herhalen, de dag erna weer en na enkele dagen moet hij braaf zijn voetjes geven.
Dus dit mag zeker geen maanden duren.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:28

Mijn jonge hengst was ook zo bang. Toen de hoefsmid kwam had ik zijn achterbenen nog niet een keer laag aan kunnen raken, laat staan optillen. Hij was ' not amused' dat is zeker :o .
Toen heeft de hoefsmid me het advies gegeven om met iets anders (bv een lang halstertouw) telkens weer opnieuw zijn lichaam aan te raken (niet slaan dus, alleen tegen hem aan laten komen) en dan dus ook zijn benen. Als hij dan een keer (uit schrik) trapt dat raakt hij iig niet jou maar alleen dat touwtje. Als hij na een paar dagen oefenen helemaal niet meer op dat touw reageert, probeer dan eens mbv het touw zijn been een heel klein stukje op te tillen. Dat ook telkens een beetje meer, en een beetje langer.
Ik heb dit zo 3 weken geoefend en toen de hoefsmid terug kwam kon het paard probleemloos bekapt worden!
succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:53

koop een carrotstick (die is wat handzamer en steviger dan een bezem) en ga hem daarmee overal krabbelen alsof je het met je hand doet en begin bij zn schoft en dan langzaam naar achteren, als je ziet dat hij gaat spannen stop je net even vóór die ´niet zo lekker´ plek en ga je daar krabbelen tot hij ontspant. Dan ga je weer verder tot het volgende plekje, steeds verder uitbreiden en niet stoppen met krabbelen als hij spant maar stapje terug doen naar een eerder ´lekker plekje´.

Zo ga je steeds verder tot hij meer vertrouwen geeft, niet te vlug stoppen met oefenen, als je een aantal keren zo´n ´niet lekker´plekje hebt kunnen aanraken dan ga je weer verder.
Je leert ze dan dat die stick niet eng is maar lekker en ondertussen kun je hem steeds verder aanraken en veilig blijven voor die achterbenen.
Pas als je m met die stick overal kunt aanraken kun je met je hand beginnen op dezelfde manier, elke keer lekker kriebelen tot je een ´niet zo lekker´plekje vindt en die meer aandacht geven, stop niet met kriebelen omdat hij het niet lekker vind maar pas als hij ontspant. Anders leert hij dat je gelijk stopt als hij vervelend doet.

Aliine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 22:15

VANDAAG:
Na de springtraining stond mijn paard los in de piste (hij had lekker gerolt) en ben ik bij hem gegaan, en heb hem beetje gewreven, en ben toen in 1 keer (!!), zonder schoppen of slaan of zelfs maar zijn been op te heffen, tot volledig aan zijn koot geraakt!
Heb hem meteen uitbundig beloont en een wortel gegeven, en ben gestopt, beter 1 been dan geen, dus morgen is het andere been aan de beurt, en dit van vandaag misschien ook wel nog eens als alles goed gaat!
We boeken vooruitgang!

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:03

Super!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:28

ik zou gewoon nog even wachten met zijn achterbenen optillen.
mijn 3jarige had er ook een hekel aan dat ik aan haar benen zat.
ben begonnen met poetsen. uiteindelijk de voorbenen optillen.
achterbenen heb ik erg lang mee gewacht omdat ze nogal een losse achterbeentjes had.
uiteindelijk is het bijna vanzelf gegaan. ik pakte haar koot en zei 'voetje' [zelfde als bij voorbenen] en
ze gaf hem vrijwel vanzelf.

vooral bij een paard met een verleden zal het veel tijd kosten.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:39

Hallo,
ik heb een 5-jarige merrie met hetzelfde probleem. Nu, zij komt uit een fokkerij waar ze de eerste 3 jaar gewoon in het wild leven. Daarna worden ze gewoon ne trailer opgejaagd om naar een keuring te gaan (eerste keer aan de hand dan) om zo verkocht te worden. Dus, zij is eigenlijk gewoon WILD.
Haar voorbenen geeft ze heel goed, gewoon op commando, maar haar achterbenen zijn ook een hel. En als ze een smid ziet, gaat ze al in de verdediging. Tja, dat geluk heb ik dan ook nog: zij kent geen angst, zij gaat gewoon direct in de verdediging met lijf en leden. Poetsen en zo gaat heel goed, maar heffen van de achterbenen niet. Ze stampt niet, integendeel, ze gaat gewoon op 3 benen aan de kant en dan stampt ze van frustratie. Maar ze gaat wel eerst uit mijn buurt. Laatst was ik haar aan het poetsen, en ze stond rechtsachter in rust. Ik zag mijn kans en greep die. Ik hefde haar voetje stilletjes omhoog, en verplaatste het. En dit was de eerste maal dat ze dit toeliet!! Ik was zo fier. Maar ik ben al wel meer dan 6 maanden beziggeweest met haar, laten wennen, vertrouwen en zo. Ze is ook nog niet zadelmak. Ik denk gewoon dat wanneer de moment er is, dan komt het wel. En vooral niet opgeven. meestal weten ze gewoon niet wat de bedoeling is, of hebben ze het echt te moeilijk ermee.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:49

Citaat:
ik zou gewoon nog even wachten met zijn achterbenen optillen.

hij zal toch een kéér naar de smid moeten..... en het is een normaal onderdeel van de training en opleiding van een paard, ze moeten het gewoon leren alleen moet ze nu even voorzichtig zijn dat ze geen lel krijgt.
Veulens moet je het al leren en door de jaren heen zal ook een jong paard een aantal keren naar de smid moeten, niks zo vervelend voor een smid die telkens van die vervelende krengen moet bekappen omdat mensen ze niet al van jongs af aan opvoeden.
In dit geval heeft hij een verleden en kan ze daar niks meer aan veranderen, maar opvoeden kan altijd nog en het liefst zo snel mogelijk in dr eigen belang.

Citaat:
Ik denk gewoon dat wanneer de moment er is, dan komt het wel. En vooral niet opgeven. meestal weten ze gewoon niet wat de bedoeling is, of hebben ze het echt te moeilijk ermee.

en toch is het te leren, je moet er alleen wel wat voor doen, je zegt dat het moment ervoor wel een keer komt.... wie bepaalt dat moment dan? je paard dan toch zeker? dat is niet de bedoeling! dan kun je lang wachten.
Gewoon elke dag oefenen en misschien zelfs een paar keer per dag, dan is het zo over en weten ze niet beter. Maar wel op de juiste manier oefenen dat je vooruitgang ziet en niet dat het steeds erger wordt, dus je timing en manier van oefenen moeten wel goed zijn.
Ik ken mensen die het oefenen uitstellen tot de smid komt en dan mag die oefenen.... zooo frustrerend voor die smid, is al een zwaar beroep en dan wordt het ook nog gevaarlijk.