mijn 5 jarige merrie vind het ook verschrikkelijk om uin de wei te staan, de laatste keer dat ik het geprobeerd heb, is ze zo over de zeik gegaan dat ze vervolgens tegen het spierbevangen aan zat. In de paddock gaat goed voor een uurtje maar ook echt niet langer. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik een binnenpaardje heb, op stal voelt ze zich helemaal happy. Ze heeft iedere keer samen met andere paarden gestaan, maar vind het gewoon echt niet leuk.
mijnvlinder
Geplaatst: 10-03-09 22:45
Ik heb ook een merrie die er niet van houd om te lang buiten te staan. 30 minuten gaat nog net maar daarna gaat ze ook schrapen en draaien voor het hek. Als ze het zat is springt ze over de omheining en gaat ze op stal staan. De oplossing, we hebben het hekwerk van de wei doorgetrokken tot aan de stal. Nu laat ik gewoon 24/7 de staldeur open staan en kan ze als ze wil de wei in. Het grappige ervan is dat ze alleen naar buiten gaat om te rollen, en daarna meteen weer naar binnen rent. En ook die van mij staat met soort genoten. Maar als ze wil kan ze dus wel naar buiten.
da's wel een fijne oplossing ja, goed bedacht en mooi dat dat mogelijk was. Dat is bij mij helaas niet zo, ik sta op een pensionstalling met +/- 30 anderen....Gelukkig gaat het steeds beter en leert hij ook in z'n eentje buiten staan, maar ik twijfel of ik hem een plezier doe met 24/7 buiten...
simodi
Geplaatst: 11-03-09 10:07
Als je echt het idee hebt dat hij heel lang buiten niet fijn vindt, gewoon niet doen! Misschien wil hij volgend jaar wel langer, moet hij er aan wennen, dus geef hem de mogelijkheid om weer naar binnen te kunnen als hij dat aangeeft (binnenzetten in jou geval dus).
Paarden kunnen hierin veranderen. Mijn oude merrie wilde ook een tijdlang niet alleen naar buiten, nu samen met een andere merrie vindt ze heerlijk, dan staat ze echt te wachten of ze al naar buiten mogen, maar toch gaat ze na een uurtje of 2 weer graag naar binnen. (En dat doe ik dan ook).
er zijn genoeg mensen overdag op stal met wie ik afspraken zou kunnen maken dat die hem 's middags al binnenzetten ipv dat ik dat zelf 's avonds zou doen, dus hij hoeft echt niet "omdat dat nou eenmaal moet" tot 's avonds buiten te blijven staan. Wel vind ik het persoonlijk nog steeds raar dat een paard liever in een klein hokje staat dan lekker met z'n vriendjes buiten in het gras....Maar misschien valt dat nog wel mee en vindt ie het van de zomer helemaal het einde en wil ie niet eens meer naar binnen
Hagar_Helga
Geplaatst: 11-03-09 10:28
Wat ik er nog niet bij zag staan is: Geef hem niet gelijk eten als je hem weer binnen zet. Anders is dat een extra drive om snel naar binnen te willen. En wat de andere zeggen ga op je vrije dag een lekker bij hem midden in de wei staan. Leuke speelmaatjes maken het natuurlijk ook gezelliger in de wei, zoals je zelf al zag. Normaal gesproken kiezen ze buiten spelen met soortgenoten boven het binnenstaan en mensenaandacht te krijgen.