RIJschoenen met stalen neus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: RIJschoenen met stalen neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:40

Bij goede stalen neuzen is de kant die naar je voet wijst hol uitgesneden. Als hij dan omklapt (door een zachte ondergrond bijvoorbeeld) is het onmogelijk dat je tenen eraf gehakt worden.
Stalen neuzen die dit niet hebben kunnen idd hele gevaarlijke situaties opleveren, daar zullen die verhalen wel vandaan komen.

Maar zolang je paardrijschoenen koopt kan je er denk ik wel vanuit gaan dat het goed is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:43

Stalen neuzen kunnen minimaal 1000 kg dragen,en zelf ga ik jogger werkschoenen bestellen die zijn veel goedkoper.

WildRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:56

is wel handig

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:06

Die schoenen van MountainHorse, met stalen neus, zijn prima geschikt om te rijden. Nu na circa 1 jaar nog steeds prima.

Er bestaan veel indianenverhalen over stalenneuzen in schoenen. Een stalen neus kan omklappen en de bovenkant van je tenen ontvellen, dat is waar. Dit gebeurd alleen als je op het achterste deel van de stalenneus een puntbelasting krijgt, die echt heel hoog moet zijn. Meestal ligt de rest van je voet dan ook al in de kreukels.
De kans dat een paard op de rest van je voet/ tenen gaat staan is vele malen groter, dan dat de neus omklapt.
In al die jaren dat ik als veiligheidskundige werk, pas 1x meegemaakt dat de stalenneus, naar binnen klapte. Vele tientallen keren, al gezien dat stalenneuzen gekneusde of gebroken tenen heeft voorkomen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:28

Ik heb ook de schoenen van Mountain Horse een daar rijd ik ook mee.
Afbeelding
Deze dus.

Bevallen mij prima, zowel met lopen als met rijden. Ik rijd er persoonlijk wel alleen met buitenritten mee, omdat ik als ik dressuurmatig rijd lekkerder rijd met laarzen, maar dat heeft niets met de schoenen an sich te maken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:31

Die mountain horse die hierboven staan heb ik ook. Prettige schoen loopt erg lekker maar het elastiek vind ik dus wel van slechte kwaliteit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:32

Dat vind ik persoonlijk heel erg meevallen. Ik heb ze nu 2 jaar en loop er vrij intensief op en bij mij blijft het elastiek prima.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:34

Eefje1987 schreef:
Silence schreef:
Wees er wel voorzichtig mee. Ik heb meer dan zelden gevallen gezien van mensen die ook met stalen neuzen in het ziekenhuis belanden. Door het gewicht van het paard kan het staal indeuken met als gevolg dat je je tenen dus alsnog flink verwond en bekneld komen te zitten.

Die verhalen heb ik idd ook gehoord, dat is een van de redenen dat ik hier om tips vraag :D
De Mountain Horse werden mij door de verkoopster van Divoza afgeraden om mee te rijden (?) maar dat kan dus prima als ik jullie ervaringen zo lees...

Ik ben dus ook op zoek naar rijschoenen met stalen neus en het fabeltje over afgesneden tenen etc. is maar voor een heel klein gedeelte waar. De Mythbusters hebben dit ooit onderzocht en uit hun onderzoek bleek dat er echt zo ongelooflijk veel gewicht op het juiste punt van de schoen moest komen om dit effect te veroorzaken dat je je af moest vragen of het A) wel reeel was dat zoveel gewicht op een voet zou vallen en B) wat zou de schade zijn zonder schoenen met stalen neus. Persoonlijk ga ik dan liever voor een fikse snijwond aan mijn voet dan een compleet verbrijzelde voet.

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:40

Ik heb dezelfde schoenen die Marije_jiplover heeft geplaatst. Ook ik rij er vaak mee en vind ze erg fijn lopen. Van het elastiek heb ik nog geen last gehad..

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:43

Ik heb werkschoenen bij de Aldi gekocht met stalen neus voor 20 euro en die gaan een seizoen mee, en heb er reuze veel plezier mee. OK, je moet niet modebewust zijn, als je met deze schoenen ondloopt en ik woon wel in Duitsland en daar heeft de Aldi een andere assortiment. De Mountain Horse schoenen zijn ook goed, maar ik vond ze duur en na 2 jaar waren ze bij mij aan de rand helemaal kapot.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:54

Dan heb ik dus pech die van mij zijn een jaar oud elastiek zit toch aardig los

bernadette25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:39

ik denk niet dat het verstandig is die stalen neus kan ook indeuken als ze op jou tenen gaan staan
dat het dan indeukt.
lijkt me niet egt prettig

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:40

Een stalen neus deukt echt niet in als er een paard op gaat staan hoor... en dat heb ik al heel vaak geprobeerd :P

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:48

Ik heb rijschoenen van Euroriding met stalen neuzen.
Ik wil niets anders meer!!
Dit merk schoenen zijn ook niet zo duur, en zijn ook stevig.
Ik heb er al eens een paardenvoet opgehad, het enigste wat kapot was, was het leer op de top van de stalen neus!!!

Linny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 23:40

Ik heb zelf (vroeger :o ) rijschoenen met stalen neuzen gehad en koop het NOOOIT meer! Een paard is op mijn voet gesprongen en het staal is in mijn voet gegaan. Schoen ging natuurlijk niet meer uit en ik moest naar het ziekenhuis. Heel pijnlijk!!!!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:16

Wat voor merk had je dan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:50

Ik geloof dat ik toch ook niet wil weten, Linny123, wat er met je voet was gebeurd als je geen stevige schoenen aan gehad had.
Als het staal is ingedeukt, moet er een enorme kracht op de voet zijn neergekomen. Ik vermoed dat je dus zonder stalen neuzen ook een zeer pijnlijke voet zou hebben gehad?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:53

Je kunt ook andere beugels nemen ipv andere schoenen.
In beugels voor ijslanderzadels pas je ook met "gewonde" werkschoenen. Die zijn een stuk goedkoper in aanschaf.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:57

De meeste gewone werkschoenen hebben geen hak, dan moet je daar wel op letten (ivm door de beugel schieten)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:20

er zijn wel speciale maar ik weet niet waar je ze kan kopen