paard blijkt 3 maanden na aankoop tumor te hebben.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: paard blijkt 3 maanden na aankoop tumor te hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 11:43

Nou het is uitgebreid onderzocht. Een prognose gemaakt en dus conclusies getrokken namelijk dat de kans 50% is dat het (erger) terug komt. Het kan dus weg blijven en het kan dus terug komen. En als het dan dus erger terug komt is ze dus de pineut. het was nu nog niet levens bedreigend maar dat kan het dus schijnbaar wel worden.

conclusie blijft dat als je zoiets van te voren weet je geen 8 ruggen voor een paard neerteld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:46

__Nathalie__ schreef:
Heb gister eigenaar even gesproken via sms. Uitgelegd wat ze waarschijnlijk kan doen.
Ze gaat er even over denken wat ze wil gaan doen maar het liefste houd ze het paard. Want ze heeft er onwijs goede klik mee. Maarja natuurlijk niet voor 8 rugge.

Ik zat inderdaad ook al te denken om te kijken of we de dierenarts waar ze altijd kwam te achterhalen om te kijken of er al eerder 1 is weggehaald omdat de kans dus 50% is dat het terug komt, en dus ook 50% kans dat het erger terug komt.

Als het een verborgen gebrek blijkt te zijn (wat imo moeilijk te bewijzen valt, aangezien het eerst echt een wondje geweest kan zijn) en ze het paard retour kan geven = ze het paard kwijt.
Als ze het paard wil houden kan ze 'wettelijk' geen deel van het geld terug krijgen...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:54

Nou, dat is wel balen zeg! Ik zou, zeker voor 8.000 euro, juridisch advies inwinnen.

Daarna zou ik de verkopers benaderen en wellicht dat ze samen tot een goed oplossing komen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:55

Maar ze kan wel met de vorige eigenaar een deal maken: of paard terug of helft van het geld terug. Oude eigenaar zit waarschijnlijk ook niet te wachten op een paard met zoiets.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:58

Bizzybijtje schreef:
Ik vind dat je ermee naar de vorige eigenaar moet stappen. Dit kan gewoon niet, en dat ze dan zeggen dat het met het scheren is gebeurd vind ik al helemaal vreemd.

Hoe kan de vorige eigenaar dat nu weten. je ziet toch niet ergens een tumor zitten. want als dat kon hadden we niet zo veel problemen. ik denk dat de nieuwe eigenaresse enorm veel geluk heeft qua het vinden van de tumor. die vind je nog niet zo gemakkelijk.
en misschien zit het wel op een plek waarvan je dacht dat het van het schoren kon zijn.

bovendien had de dierenarts dat bij het keuren moeten zien. of het is daarna pas gekomen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:02

GamblersCup schreef:
Maar ze kan wel met de vorige eigenaar een deal maken: of paard terug of helft van het geld terug. Oude eigenaar zit waarschijnlijk ook niet te wachten op een paard met zoiets.

Als ik zou weten dat de huidige eigenaar het paard niet kwijt wil (en ik ook niet wist van de tumor!) zou ik geen geld terug geven....

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 12:04

Dat is nu dus iets waar ze over aan het nadenken is. Misschien kan ze dus met de vorige eigenaar wel zoiets overeen komen.
Vorige eigenaar zit ook niet op het paard te wachten. Ze deed hem weg omdat ze met haar andere (jongere) paarden verder ging. Hij stond al een hele tijd te koop. Dus dan is de kans vrij groot mochten ze meewerken dat ze een deel terug willen betalen ipv het paard terug nemen.

Maar het gaat er nu eerst even om wat haar rechten zijn en wat ze kan eisen.

Mocht ze dan het paard willen houden ondanks ze geen geld terug krijgt is dat haal keuze.
Mocht ze het paard terug kunnen brengen en dat ook doen dan is dat wel handig om te weten natuurlijk.

Persoonlijk denk ik niet dat de vorige eigenaar het heeft geweten.
Ik ben mee geweest en ze kwamen op mij heel betrouwbaar over. Ze heeft het dier een aantal jaar gehad en zelf zadelmak gemaakt het was dus niet zomaar 1 van haar handelspaarden.

Het wondje zat er. Die is volgens hun met het scheren gekomen. Maar het zit op een vlak plekje dus dat is dan wel weer raar. Het wondje wilde maar niet goed genezen en is op een begeven moment (na een maand ofzo) gaan groeien wij dachten wildvlees maar is dus een tumor

Het kan zijn dat als ze geen geld terug krijgt ze het dier wel weg doet. En als ze wel een deel terug krijgt ze het houd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:08

Citaat:
conclusie blijft dat als je zoiets van te voren weet je geen 8 ruggen voor een paard neerteld
.

Ja "als".... maar een 50% prognose geeft bepaald geen basis. Zoals ik al schreef is de andere 50% ook aanwezig en dat kan volledig herstel betekenen. Als hier een 'zaak' van zou moeten komen heeft de huidige eigenaresse betere argumenten nodig.

Persoonlijk zou ik in zo'n geval de volgende weg bewandelen: ten eerste zou ik overleggen met de verkoper en ten tweede ( mede aan de hand van de uitkomst van het gesprek) de situatie en bevindingen in een aangetekende brief vastleggen met de uitspraak dat ik mij 'alle rechten voorbehoud' om bij een negatieve uitkomst/niet herstel op de zaak terug te komen en de koop eventueel ongedaan te maken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 12:11

Dat is inderdaad wel een goede.
Maar geld dat niet tot uiterlijk 6 maanden?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:22

Misschien.... maar dan is het in ieder geval 'vastgelegd' op een tijdstip dat dichtbij de aankoopdatum ligt (dus binnen de wettelijke grens) en kan er door de tegenpartij niet meer ontkend worden dat de huidige eigenaresse pas na veel later haar beklag is komen doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:26

is het paard onbruikbaar voor het doel waarvoor het gekocht is?

Piro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:39

Het lijkt erop dat er deze tumor een equine sarcoid is. Equine sarcoiden zijn goedaardige tumoren die worden veroorzaakt door het Bovine Papilloma Virus (BPV), welke waarschijnlijk wordt overgedragen door bepaalde muggen. Het is onderzocht dat wondjes vele malen gevoeliger zijn voor een besmetting met BPV. Vaak zie je dus ook dat een equine sarcoid groeit op de plaats waar eerst een wondje heeft gezeten. Het kan in dit geval dus best zo zijn dat er idd een wondje is ontstaan door het scheren en dit wondje vervolgens geinfecteerd is met BPV. De vraag zou dan zijn hoe het paard deze BPV infectie heeft opgelopen. Dit kan bij de oude eigenaar gebeurd zijn, maar mogelijk ook pas bij de nieuwe eigenaar. Dat is natuurlijk onmogelijk te achterhalen. Wat ik wil zeggen is dat het paard bij aankoop dus waarschijnlijk nog geen tumor had en misschien ook nooit gekregen zou hebben als hij niet verkocht was (in het geval dat het paard pas bij de nieuwe eigenaar geinfecteerd is). Als deze tumor idd een equine sarcoid is, veroorzaakt door BPV, dan lijkt het mij erg moeilijk voor de nieuwe eigenaar om dit op de verkoper te verhalen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 12:48

dat durf ik niet te zeggen. Enige wat ik weet is dat de dierenarts die het heeft weggehaald heeft gezegt dat de grootste kan is dat door het wondje de cellen zijn geactiveerd en daardoor de tumor is ontstaan.

Paard is zolang het verder niks krijgt wel bruikbaar voor het doel waar het voor gekocht is (sportpaard) maar als het terug komt eventueel erger kan dat dus maarzo veranderen.

Heb gezegt dat het verstandig is de oude eigenaar zo snel mogelijk in te lichten. Dus dat zal ze wel doen. Denk dat ze even een paar dagen bedenkt wat nu te doen.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:57

ik zou gewoon eens goed gaan praten met de eigenaren..
als ze zo eerlijk zijn als je dacht kan je misschien tot een overeenkomst
van een bepaald bedrag komen of zoiets als dat als het terug komt je
een deel van het geld terug krijgt ofzo..
willen ze niet meewerken of lukt het niet om tot een overeenkomst te komen
kun je nog altijd naar een rechter..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 12:58

dat is inderdaad ook de bedoeling. Maar wilde wel vast een richting van wat eventueel mogelijk is. Dat is toch fijn om aan te halen bij een gesprek.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:05

Als het paard bij verkoop volledig is goed gekeurd door een desbetreffendde dierenarts, dan kun je het moeilijk een verborgen gebrek noemen. Wondje was zichtbaar, en als er eerder een tumor heeft gezeten en weg is gesneden, dan moet dit bij de desbetreffende DA bekend zijn, en had het op het keurings raport moeten staan.
Ik heb ook al eens een 1 jarige fries verkocht die helaas ook een darm tumor bleek te hebben,wat pas later er uit was gekomen, ik heb het paard terug genomen en de DA kosten betaald. Hij is later voor de verzekering weg gegaan.
Dit lijkt mij echter niet een belemering, jah dat er een bult zit, maar het paard kan wel in de sport hierdoor lopen. Ik denk dat ze het paard niet terug kan "geven", maar ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van dit alles

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:10

Ben geen expert op het gebied van rechten maar als je logisch nadenkt denk ik dat het heel moeilijk gaat worden.
Op het moment van keuren is het paard goedgekeurd. Daarmee heeft de verkoper dus een gezond paard verkocht met een klein wondje waar ook de keurende dierenarts niets in heeft gezien.
Als zelfs de dierenarts er niets vreemds inziet lijkt me dat de verkoper dat al helemaal niet hoeft.
Erg ongelukkig allemaal. Misschien dat de verkopende partij wel wat geld terug wil geven, maar denk niet dat ze dat hoeft.
(tenzij er een dierenarts is die kan vertellen dat hij al eerder het paard heeft geopereerd en er een tumor heeft weggehaald)
Maar de vraag is dus of dat uberhaupt wel zo is.

Newt: neem persoonlijk aan dat de keurende dierenarts niet dezelfde da is als de eigen da van de verkoopster.

En idd, als er alleen een balletje naast zijn oor zit kan hij gewoon als sportpaard gebruikt worden. Maar dan moet het daar natuurlijk wel bij blijven en dat zal dan van het soort tumor afhangen. Hoe dan ook erg vervelend, maar denk dat het gewoon erge pech is.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 13:14

Natuurlijk kan een dier met een balletje bij zn oor gewoon in de sport lopen. Het is nu weggehaald en er is een jaap van 6 hechtigen voor terug gekomen.
Echter heeft de dierenarts dus gezegt dat de kans 50% is dat het terug komt en erger terug kan komen.
Als het erger terug komt is het maar afwachten wat er dan gebeurd.
Weet niet of zoiets kan uitzaaien ofzo?

Hopelijk komt het helemaal niet meer terug maarja je weet maar nooit.

dier is door eigen da gekeurd dus niet door de verkopers.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:19

__Nathalie__ schreef:
Natuurlijk kan een dier met een balletje bij zn oor gewoon in de sport lopen. Het is nu weggehaald en er is een jaap van 6 hechtigen voor terug gekomen.
Echter heeft de dierenarts dus gezegt dat de kans 50% is dat het terug komt en erger terug kan komen.
Als het erger terug komt is het maar afwachten wat er dan gebeurd.
Weet niet of zoiets kan uitzaaien ofzo?

Hopelijk komt het helemaal niet meer terug maarja je weet maar nooit.

dier is door eigen da gekeurd dus niet door de verkopers.

Hangt dus geheel van het soort tumor af.
Zou even overleggen met verkoper en evt hun da bellen. Denk niet dat je daar toestemming voor nodig hebt, het gaat tenslotte om de ziektegeschiedenis
van een paard dat in eigendom is van degene die ernaar vraagt.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 13:23

denk dat ze beste eerst gewoon die mensen kan bellen en als ze daar niet uit komen verder kijken wat ze kan doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:32

Citaat:
Denk niet dat je daar toestemming voor nodig hebt, het gaat tenslotte om de ziektegeschiedenis
van een paard dat in eigendom is van degene die ernaar vraagt.

Dat vraag ik me af.
Ik heb zelf ooit wat nadere informatie willen achterhalen bij een kliniek over de behandeling van een paard wat op dat moment al in mijn bezit was. Men wilde die informatie alleen maar geven met toestemming van de vorige eigenaar. ( die ik uiteraard gekregen heb)
Ik vind dat ook terecht want in dit geval kan het wel eens uitlopen op een juridisch geschil en het is aan de ex-eigenaar om te besluiten openheid van zaken te geven. Als je achter iemands rug om informatie probeert weg te halen, compromitteer je daarmee ook de betreffende arts. Niet netjes dus, zeker als lang niet vaststaat wat de oorzaak van de verwonding is.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 13:37

nou zonder toestemming zal ze dat toch niet doen. Als ze wat wil doen gaat ze toch eerst naar de vorige eigenaar. Maar dat maakt ook allemaal niet uit. Punt is wat haar rechten zijn.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:41

Zou ook zeker eerst met verkoper gaan praten en het vragen..
Maar als verkoper paard wel heeft laten opereren en dit bewust zou verzwijgen geeft verkoper natuurlijk geen toestemming en dan?
(je zou dan natuurlijk ook kunnen vragen of hij het dier geopereerd heeft, zonder dat je verdere gegevens in wil zien, alleen ja/nee zal hij niet moeilijk over hoeven te doen)

Zoals ik al zei denk ik niet dat ze veel rechten heeft...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:55

Citaat:
Punt is wat haar rechten zijn.

Tja, en dat is nou precies het... punt..!
Die rechten zijn, zoals ik al eerder schreef, niet 100% duidelijk.

Als het paard een door de verkoper gekende aandoening zou hebben gehad en dit door de verkoper bewust verzwegen zou zijn, dan ligt de zaak heel anders. Als het paard binnen een bepaalde periode een aandoening ontwikkeld waarvan aannemelijk gemaakt kan worden dat deze aandoening reeds in ontwikkeling was ten tijde van de verkoop, dan zou je kunnen proberen de koopovereenkomst nietig te laten verklaren. Nog van het één, noch van het ander is hier echter sprake , en dat maakt het bepalen van rechten erg moeilijk.

Nogmaals een diagnose als "een tumor" zegt nog helemaal niks. Pas als deze aantoonbaar kwaadaardig is en de levenskwaliteit c.q. levensverwachting of gebruik van het paard daardoor gelimiteerd is of wordt ( dus veel meer dan 50%) dan heb je een handvat.

De onduidelijke 50-50 basis van dit specifieke geval geeft de huidige eigenaresse zelfs geen handvat om een deel van het aankoopbedrag terug te eisen.

Nog een punt ( even advocaat van de duivel spelen) - je schreef "na een maand was de wond nog niet genezen".. voor de handliggende vraag is dan: hoe is dan de specifieke behandeling van de wond geweest. Heeft de eigenaresse niet meteen actie ondernomen om de wond eerder te laten behandelen? Is ZIJ dan niet nalatig geweest?

Zo zie je maar - het is niet zo simpel.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:57

Ik denk ook niet dat ze erg sterk zal staan gezien het paard geheel en uitgebreid goed gekeurd is voor verkoop.
Vrees dat ze gewoon vette pech heeft nu hiermee.
En verder is het dan maar hopen dat het glas half vol is ipv half leeg.