pijn bij Aansingelen .. ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Re: pijn bij Aansingelen .. ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:23

Mijn paard deed het ook, heb er een fysio bij gehad en nu is het weer normaal, hij had zijn heup gekanteld staan (waarschijnlijk al jaren!), waardoor hij zijn rug altijd hol had, zadel erop en erop gaan zitten, rug nog ff extra weg drukken, druk op het borstbeen en tja,... dat doet pijn,....
Dus het zou een rug/bekken probleem kunnen zijn,...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:29

Singeldwang is vaak een teken van pijn..
Voor mij ook echt een graadmeter, paard wat ik rijd verdraaid amper haar oren met aansingelen.
Als ze dan nu raar gaat doen dan gaat er bij mij direct een zadelmaker komen want dan is er iets niet goed.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:13

Opstappen met een krukje is veel beter het geeft minder druk.
Een zadel die schuift past zo en zo niet, dan ligt hij er te veel boven op i.p.v. om de wervelkolom,zodat hij echt om het paard 'valt'"als het ware :)

Dat hij het altijd al gedaan heeft wil niet zeggen dat het normaal is.
Of hij heeft b.v. al een spierprobleem opgelopen in zijn jonge jaren en/of je zadel past niet.
Een knellend zadel zorgt ook weer voor spierproblemen.
Een verkleving(spierprobleem)gaat nooit vanzelf over :)
Laatst bijgewerkt door taffy op 27-02-09 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:15

wendietjuhhh schreef:
mijn paard begon ook oppeens na dikke twee jaar te gillen en te happen/bijten. ik heb een zadelmaker laten komen en er was niets aan de hand... waarschijnlijk omdat het een merrie is...

omdat het een merrie is :o? Want? :)

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:08

mijn merrieke slaat sinds een paar weken naar de singel als ik hem vastpak onder haar buik... :\
bij het aansingelen zelf staat ze echter muisstil met oortjes naar voor, dus denk niet dat ze ergens pijn heeft...of toch???

ik let er echt op dat het zadel goed achter haar schouders ligt, dekje omhoog aan schoft, wolletje rond de singel, zet hem in eerste gaatje, dan het hoofdstel aan dat ze trouwens zelf opzoekt ;) en dan pas nog wat bijtrekken... dan met m'n hand onder singel haar vel goedleggen, beentjes naar voor strekken...
en als ik opgestapt ben trek ik nog een gaatje bij
bij al deze handelingen reageert ze dus absoluut niet!

zou het eventueel ongeduld kunnen zijn? ze schreept ook soms met haar voorste hoef als zij klaarstaat en ik nog vest en tok moet aandoen

tijdens het uitstappen wil ze haar wel eens schudden gelijk een hondje, maar dan zucht ze ook zacht en begint ze met haar bit te smekken
heel af en toe komt er eens een bokje uit als we in snelle galop gaan, denk dat dit eerder van contentement is ;)

moet ik me echter zorgen maken over dat trappen naar de singel??

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:14

Soms wil het ook wel eens helpen een singel te nemen met aan beide zijden elastiek, en dan nog langzaam en met rust gaatje voor gaatje aansingelen aan beide zijden....

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:22

taffy schreef:
wendietjuhhh schreef:
mijn paard begon ook oppeens na dikke twee jaar te gillen en te happen/bijten. ik heb een zadelmaker laten komen en er was niets aan de hand... waarschijnlijk omdat het een merrie is...

omdat het een merrie is :o? Want? :)

Hebben nogal eens merriekeuren... beetje kattig soms net zoals vrouwen en meisje wel eens kunnen zijn :P haha
MIjn merrie heeft verder nog geen keuren getoond hoor!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:04

Lelijk doen bij het aansingelen kan ook wijzen op longproblemen. Vrijwel alle paarden met longproblemen vinden de singel extra vervelend, omdat die tegen de longen drukt. Spannen, happen en kammen zijn reacties die dan veel voorkomen.
Ook zadelperikelen of ander ongemak dat een paard associeert met het zadel kunnen vervelend gedrag bij het opzadelen opleveren. Je kunt dus je zadel laten nakijken door een goede zadelmaker die het zadel op de rug van je paard en met jou erop controleert, een fysio laten komen om de rug te beoordelen op problemen (spierspanning wijst ook op ongemak) en een dierenarts die de luchtwegen onderzoekt. Een goede fysio kan ook je zadel nog eens goed bekijken. Ik heb zelf altijd de neiging daar ook veel waarde aan te hechten omdat een fysio geen eigenbelang heeft bij het vellen van een oordeel over het zadel, maar hij kan wel goed beoordelen of het zadel het paard in zijn beweging belemmert.

Het krukje om op te stappen dat eerder werd genoemd, is ook aan te raden als het gedrag afneemt. Dat is zowel voor je paard als voor jezelf prettiger en nog beter voor je zadel ook.
Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat met jou & je paard, laat je het nog even horen als je erachter bent wat het gedrag veroorzaakt?

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:47

Probeer eens om hem in plaats van in 1 maal aan te singelen, eerst wat losser te singelen en dan wat laten bewegen, dan nog een beetje, en weer laten bewegen en dan een derde maal.
Wat je ook kan proberen om zijn gedrag te veranderen is de singel aantrekken, maar niet vast doen en daar houden tot hij stopt met zijn gedrag, en de moment dat hij ermee stopt laat je los. en zo doe je dat een aantal keren zodat hij doorheeft dat het gedrag hem niets oplevert, maar wel het stoppen van het gedrag.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:25

wendietjuhhh schreef:
Hebben nogal eens merriekeuren... beetje kattig soms net zoals vrouwen en meisje wel eens kunnen zijn :P haha
MIjn merrie heeft verder nog geen keuren getoond hoor!

Een merrie heeft vaak 'meer' karakter(niet dat een hengst en ruin dat niet hebben, maar anders) waardoor ze het wellicht sneller laten weten wanneer hen iets dwars zit,maar dat de reden van singeldwang is omdat het een merrie is,daar ben ik het niet mee eens :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:39

Mijn (jonge) paard was erg lastig met aansingelen. Onrust, slaan, bokken en bijten. Zadel was gecheckt en was goed. Ik deed 't heel rustig, maar 't was steeds weer ellende. Hij bleek een aantal verklevingen te hebben op de plek van de singel. Door sportmassage is dit verholpen. Ik bleef 't zelf ook nog losmasseren en bij zwelling deed ik er wat traumeelgel op.

Ik heb een simpele neopreen singel, die hij 't minst erg vindt. Ik zadel altijd rustig op, maar tolereer geen buitensporige reactie. Dan zet ik 'm rustig weer even terug. Voordat ik 'm aansingel, wrijf ik altijd eerst even rustig over de huid totdat hij weer ontspant, dan singel ik 'm heel lichtjes aan.

Vervolgens ga ik m'n chaps aan trekken, cap op, hoofdstel om en heeft hij rustig kunnen wennen. Voordat ik met 'm naar de bak ga singel ik 'm voorzichtig nog een gaatje aan en bij de bak nog een keertje. Als ik even gereden heb singel ik nog een keer aan. Ik singel dus eigenlijk totaal in 4x aan.

Ik kan nog steeds merken dat hij 't niet prettig vindt (hij is wat gespannen), maar hij staat netjes stil en is niet overdreven onrustig of gespannen. Z'n orenspel is ook goed. Ik denk dat als ik een paar maanden verder ben, het probleem helemaal over is.

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:37

Citaat:
mijn merrieke slaat sinds een paar weken naar de singel als ik hem vastpak onder haar buik...
bij het aansingelen zelf staat ze echter muisstil met oortjes naar voor, dus denk niet dat ze ergens pijn heeft...of toch???

Vorig weekend heb ik met haar vanalles meegemaakt: staken, in stap ineens door de kniëen, beginnen rollen met mij erop, happen naar haar buik, happen naar mijn been, kop schudden, overmatig zweten, bokken, steigeren....

en heb op haar rug witte haren ontdekt....

Ik ben gisteren bij een fysio geweest, heb hem kort verteld wat er gebeurd is, en wat mijn vrees was is waar: mijn paard had immens pijn van het zadel :n
En nu voel ik me zo stom, dat ik de tekens niet eerder in de juiste context geplaatst heb...dat ik ze nodeloos pijn gedaan heb, en ik dus niet het goede baasje was...
maar kijk, fysio komt vrijdag om haar na te kijken, mss is ze ook asymmetrisch en versterk ik dat door zelf asymmetrisch te zijn

hoop maar dat het goed komt met een nieuw zadel, en ze buiten weer het vrolijke rustige paardje wordt dat ze anders is

dus mensen: als je iets abnormaals merkt aan je paard, laat het niet te ver komen en laat je zadel checken!!!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:45

Ik heb ook zo'n probleem met het zadel.

Gaat hier om een 12 jarige connemara merrie, staat hier al een tijdje vanwege exceem. Eerst reed er altijd iemand anders op, maar die is gestopt met het verzorgen. De pony word ook gemend.

Steeds als je het zadel op zijn rug legt gaan de oren in nek en probeert ze te happen, dit is ook zo met de deken. Maar als je er op zit is er niks aan de hand.

Ga even met de eigenaresse overleggen.