Paard blijkt lucht te zuigen na aankoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Paard blijkt lucht te zuigen na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:16

Kijk, hier heb je wat aan TS! :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:32

inderdaad, wat Urielle zegt is waar.

ze nemen het echt niet van elkaar over, ik het 8 verzorgpaarden, waarvan 1 merrie al zoog toen ze bij ons kwam, en een volle broer en zus doen het ook, maar die hebben allebei iets met de maag ofzo dus nouja, die 3 zijn dus luchtzuigers, staan 24 uur per dag bij de andere 5, naar elkaar te kijken, te luisteren enzo, maar ze zuigen toch echt geen lucht hoor.. zelf het kind van de merrie die het al deed, (kwam drachtig hier) heeft ruim 6 maanden bij dr gestaan, en doet het ook niet...

de kans op koliek is alleen hoger als het paard meer zuigt dan eet, dan raakt de maag vol met lucht ipv eten, waardoor er luchtbellen ontstaan in de darmen enzo, wat dus koliek kan veroorzaken. daarom moeten de broer en zus hier ook elke dag ff samen crossen in de bak en gek doen, waardoor ze scheten gaan laten en de lucht er dus uitkan.

in de zomer, als ze de hele dag op de wei staan, doen ze het minder, maar als nog aan de omheining, dus het is wel minder maar als ze willen doen ze het nogsteeds ;)

dat het erfelijk is, en dat paarden het over nemen, is dus echt niet waar. een paard is er gevoeliger of minder gevoelig voor, dat kan wel maar ze gaan echt niet staan te kijken he, dat lijkt me ook wel wat. ;)

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 17:49

Hier heb ik inderdaad waanzinnig veel aan!!!
Blijkbaar bestaan er nog veel misverstanden over luchtzuigen, want ook ik had schrik voor koliek en voor het copieren van het gedrag van de merrie door haar veulen of door onze andere paarden.

Het beestje heeft nu inderdaad veel te verwerken.
Verandering van omgeving, in een stal staan in plaats van op de weide.
Al die nieuwe paarden erbij.
T zijn geen doetjes, blijkbaar is de merrie zelf niet de onderdanigste, en 2 van onze merrie's zijn ook lekker dominant.
Hierdoor zetten we ze nu nog niet samen buiten.
Eerst een beetje wennen vanuit de stal of vanop afstand.

Ze heeft normaal gezien voldoende ruwvoer om haar bezig te houden.
Ik heb haar ook enkel zien zuigen tijdens het eten, dus dit doet mij eerder nog denken aan maagpijn.
Of misschien toch stress, maar bij stress zou het vaker te zien moeten zijn denk ik.
Ik ga in elk geval de eigenaar vragen of onze DA goed naar haar maag gekeken heeft, onze DA kennende zal hij daar niet naar gekeken hebben.

Nu rijzen er logischerwijs volgende vragen:
- Is een luchtzuigband dan nuttig/nodig?
- Wanneer is de beste moment om onze paarden samen te zetten. Op dit moment hebben we nog 2 lege merries en een volle. Zeker met de merrie die vol is zou ze samen moeten kunnen, zodat de veulens samen kunnen spelen.
Jammer maar helaas is deze merrie de dominanste van het pak.
Hoe pakken we dit nu het beste aan, gezien ze beiden drachtig zijn...?

De prijs ga ik zo laten denk ik, ik heb inderdaad altijd gehoord dat een paard dat zuigt lager is in prijs maar ik denk dat het de moeite niet is om daarover te gaan discussieren met de oude eigenaars, zeker niet nu ik weet dat het kan dat ze bij ons pas is beginnen zuigen.

Bedankt voor alle reacties!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:53

hoihoi

Ik reageer alleen ff over het luchtzuigen

Luchtzuigen is een soort van verslaving, ik ken 2 paarden die het doen, en ze doen het al jaren!..Alles was ze inzuigen, laten ze er via de andere kant weer uit, dus kwalijk is het echt niet!.
Gewoon laten doen..1ntje doet het zelfs onder het rijden!.ach mooi laten doen ze hebben nog nooit wat gehad.
dus denk niet dat het echt daardoor ook kan komen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:57

niet erg??.. luchtzuigen is een stalondeugd en waarschijnlijk zelfs erfelijk. En het is nooit meer af te leren. En 9 van de 10 x nemen andere stalgenoten het over. Door het luchtzuigen krijgt een paard een [b]fijn gevoel, wat voor paarden verslavend is en het blijven doen.

Ik zou het hier niet bij laten zitten, het is onmogelijk dat een paard in korte tijd zoveel lucht gaat zuigen. Ze gaan luchtzuigen omdat ze zich vervelen. Dus als ze 24/7 op stal staan en bijv niet op stro (door stro hebben paarden iets te knabbelen en dus iets te doen)

Je kunt hem het beste lekker buiten zetten, het beste met nog een maatje erbij, op stro zetten en/of regelmatig voeren (in kleine porties, wat ook goed is voor de spijsvertering)..[/quote]
[/b]

Jij haalt 2 dingen door elkaar! luchtzuigen kunnen ze overal wat jij bedoelt is kribbebijten dat is waar ze iets bij nodig hebben!
LUCHT zegt het al kunnen ze in de lucht doen zonder dat ze iets nodig hebben..
Mn verzorgpaard knikt met zn hoofd en doet het zo, het is geen stal ondeugt want ze hebben nog nooit een stal gezien, ze staan 24/7 buiten.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:58

luchtzuigband? niet aan beginnen!! je doet je paard er echt geen plezier mee, en het werkt ook niet.. je paard wordt dan alleen maar heel gestrest omdat ze niet meer kan doen wat ze gewend is (kijk maar eens wat er gebeurt als je een drugsverslaafde zn drugs afneemt, gaat he-le-maal door het lint... ;) )

die band is hier ook wel eens geprobeerd, maar werkt echt niet... ;)

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:02

Voor zover ik er nu uit ben, is ze het niet gewend, is ze het nu maar pas beginnen doen...
Dus die luchtzuigband zou haar geen gewoonte afnemen.
Als we er nog een week mee wachten wordt het natuurlijk wel een gewoonte.

Kribbebijten doet ze ook volgens de andere verzorger, maar dat heb ik haar zelf nog niet zien doen. Lig ziek in bed dus heb nog niet echt de kans gekregen me met haar bezig te houden.

Waarom zou kribbebijten dan wel erfelijk zijn en luchtzuigen niet?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:05

kribbebijten weet ik niet, maar goed.. :P

als ze inderdaad net begonnen is, zou je zo'n band nog kunnen proberen, dan heeft het misschien nog wel effect. dan moet je er nu snel bij zijn! als het niet werkt, laat hem dan ook niet te lang onnodig zitten he.. ;)

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:07

Mijn fjord was ook een luchtzuiger. Op de wei deed hij het niet terwijl daar gelegenheid voor was. Ik ben opp advies van de dierenarts anders gaan voeren, eerst hooi en dan brokken. Ik heb ook iets voor zijn maag gekocht. Het is daar mee toen veel minder geworden. Volgens de dierenarts is het een maag probleem en word het niet overgenomen door andere paarden. En waar ik gestaan heb heeft geen enkel ander het paard over genomen. Hoop dat je hier wat mee kunt.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:14

nja, onze dierenarts zei dat er niks mankeerde aan haar.
En dat dat luchtzuigen niet belangrijk was.
Hij zei het niet met die woorden maar het kwam eruit als negeer het maar.
Die band gingen we normaal deze week halen om eens te proberen.
Ik ben nog nooit in contact geweest met een zuiger, of met een paard met zo'n band, dus had geen idee hoe en of het werkte.
Maarja, de keelontsteking heeft mij geveld. ;)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:18

Ik heb eind juli vorig jaar mijn huidige paard gekocht. Ik ben een keer of 5 daar op stal geweest om te rijden en te kijken hoe hij verder in de omgang was...nooit wat gemerkt aan het paard. Hij is bij ons op stal gekomen en na een paar dagen begon hij lucht te zuigen. Ik heb toen contact gezocht met de eigenaar over hoe en wat. Hij heeft mij toen een x bedrag teruggestort van het aankoopbedrag. Hij was ook erg verbaasd over het feit dat hij was gaan zuigen, ikzelf heb het ook die 5x dat ik daar geweest ben niet gezien.
Hij doet het voornamelijk tijdens het voeren of als hij wat lekkers gehad heeft.

Dat paarden er koliek van krijgen is een fabel, ze kunnen er oud mee worden, ook het steriogedrag is niet aan de orde, die van mij staat tussen de paarden en er is er geen 1 die het overneemt van hem.

Ik heb het paard gehouden omdat het een erg fijn dier is en super betrouwbaar. Eerlijk gezegt heb ik er ook geen last van dat hij zuigt, ik let er maar niet meer op...hij gaat zijn gang maar...Bij mijn paard is het volgens de dierenarts gekomen door de verhuizing/stalsverandering.

Een band moet je niet aan beginnen, er zijn gevallen bekend van paarden die met een band hebben gestaan waarbij het strottenhoofd beschadigd is door de band.

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:25

wat is de afstamming van de merrie en van welke hengst is ze drachtig?

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:32

Vorig jaar hebben wij een paard van ons tijdelijk ergens anders gezet, zodat we hem door konden trainen ivm de vorst.
Waarschijnlijk door stress van het verhuizen is hij ook plotseling gaan luchtzuigen, hiervoor deed hij het nooit.
Op een stal waar ik heb gewerkt is een paard ook plots gaan luchtzuigen nadat er een supplement werd bijgevoerd. Het zou inderdaad goed kunnen dat het paard het eerder niet heeft gedaan.

Ik denk dat er diverse redenen kunnen zijn voor het ontstaan van luchtzuigen.

Je opmerking over geld terugvragen snap ik dan weer niet. Voor minder geld zuigt het paard nog steeds lucht. Breng dan het hele paard terug.
Laatst bijgewerkt door KellyenXena op 27-02-09 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:33

LadyLynn schreef:
niet erg??.. luchtzuigen is een stalondeugd en waarschijnlijk zelfs erfelijk. En het is nooit meer af te leren. En 9 van de 10 x nemen andere stalgenoten het over. Door het luchtzuigen krijgt een paard een fijn gevoel, wat voor paarden verslavend is en het blijven doen.

Ik zou het hier niet bij laten zitten, het is onmogelijk dat een paard in korte tijd zoveel lucht gaat zuigen. Ze gaan luchtzuigen omdat ze zich vervelen. Dus als ze 24/7 op stal staan en bijv niet op stro (door stro hebben paarden iets te knabbelen en dus iets te doen)

Je kunt hem het beste lekker buiten zetten, het beste met nog een maatje erbij, op stro zetten en/of regelmatig voeren (in kleine porties, wat ook goed is voor de spijsvertering)..

Dit is echt de allegrootste onzin die er geschreven kan staan :)

Mijn paard heb ik inmiddels al bijna 6 jaar. Hij heeft op diverse adressen direct naast luchtzuigers gestaan in die 6 jaar en nog nooit lucht gezogen!

Als jij zorgt dat je paard voldoende uit zijn stal komt, voldoende aandacht krijgt en voldoende beschikking heeft over ruwvoer, dan is de kans dat je paard luchtzuiger word vele, vele malen kleiner als wanneer je je paard 24/7 op stal houd en er niet naar om kijkt. ( dus daar ben ik het wel met je eens )

Een paard wat als een idioot lucht stond te zuigen ging het in de zomer als hij de hele dag buiten stond ook veel minder doen, omdat hij zich heel de dag vermaakte met zijn maatjes :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:36

ik zeg ook niet dat het bij ieder paard gebeurd, maar ik heb het óóit gezien en ook écht een paar keer gehoord, ik zal de namen er niet bij zetten van wie dat zijn, maar dan zijn redelijk grote namen in de paardenwereld.

En idd, dat heb ik ook gezegd, als je je paard lekker buitenhoud en zorgt dat hij zich niet stierlijk zal vervelen dan wordt het minder maar zet hem dan maar weer terug op stal. Hij zal het gedrag weer herhalen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:53

Als jij goed bent met je paard en zorgt dat hij zich niet stierlijk verveelt is de kans vele vele male kleiner dat hij het ook zal gaan doen. ;) Het is overigens echt niet erfelijk ( zie de post van marrlinde maar eens, moeder zuigt lucht, veulen neemt het niet over. )

Maar goed, dit topic is geen discussietopic over het wel of niet "besmettelijk" zijn van luchtzuigen :)

Ik zou zelf een luchtzuiger gerust kopen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:55

Ik persoonlijk niet, maar ieder zijn eigen mening.

Er zijn ook toppaarden die luchtzuigen, en die komen een paar keer per dag uit de box, en die zijn echt wel goed voor de paarden.. ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:57

LadyLynn schreef:
Ik persoonlijk niet, maar ieder zijn eigen mening.

Er zijn ook toppaarden die luchtzuigen, en die komen een paar keer per dag uit de box, en die zijn echt wel goed voor de paarden.. ;)

Daar kunnen we ook een discussie over voeren :P Maar daar ga ik me niet aan wagen :+ Het lijkt me zinvoller om ontopic te blijven :D

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:02

heb ook een paar luchtzuigers staan, en anderen nemen t niet over!

ik heb ook een soortgleijk verhaal gehad, paard gekocht, blijjkt lucht te zuigen, verkoper houd ons aan t lijntje, je raakt t zat en start een rechtzaak.. je verliest t omdat de rechter je kundig genoeg vind omdat je het op moment had moeten zien

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:02

of je m koopt moet je zelf weten, ik ben er nu zo aan gewegnd dat ik een echt leuk paard er niet om zou laten staan hoor! :)

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 11:26

@ KellyenXena: Ik heb altijd gehoord dat een paard dat luchtzuigt zogezegd een gebrek heeft en dus minder kost. Ik vraag me dus af of ik moet vragen om een deel van ons geld terug te betalen.
Zoals ik het hier hoor is het niet echt een gebrek, aangezien het niet voor extra gevaar op koliek zorgt en de andere paarden het niet overnemen. Deze merrie gaat bij ons toch niet in de sport. Ik ga het dus zo laten omdat het luchtzuigen wss pas bij de verhuis begonnen is. (stress, verandering van eten en omgeving)

Zolang het onze veulens dan niet minder waard maakt is het oke voor mij. En ze er zelf geen last van heeft natuurlijk.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:28

het luchtzuigen is bij jou pas begonnen, dus je kan sowieso de vorige eigenaar er niet op aankijken.. lijkt mij :P

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:42

je kunt vaak aan de tanden zien of ze t al langer doen..

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 12:30

marrlinde schreef:
het luchtzuigen is bij jou pas begonnen, dus je kan sowieso de vorige eigenaar er niet op aankijken.. lijkt mij :P

Dat is dus niet zeker.
Gezien het warrige verhaal over de vorige eigenaars etc.
Dat is wat ik denk, als ik beter ben ga ik eens kijken naar haar tanden. Als ik daar niks aan zie weten we zeker dat het pas bij ons begonnen is :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:36

ja,dat zou ik inderdaad wel doen ja :j