Van je paard vallen (tijdens buitenrit)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Re: Van je paard vallen (tijdens buitenrit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:23

Ik ben wel een paar keer gevallen. Pony stopte bij de eerste graspol die ze tegen kwam...

proganda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:39

ik ben 1 keer van een paard gevallen op een buitenrit in het bos. en dat ging ook gelijk flink mis. de bedoeling was dat ik rustig zou gaan stappen, en misschien wat draven. toen we gingen draven begon het heel hard te waaien, waar (wat ik denk) het paard van schrok, dus het begon te galoperen en het was niet meer te stoppen. we hebben dat weggetje van 4 km. gegalopeerd (hoe ik erop kon blijven zitten is een goede vraag, was me schoen ook verloren) maar toen kwam er een kruispunt links of recht, en daar twijfelde het paard dus, en toen maakte hij een hele scherpe bocht naar rechts en toen viel ik met een hoge snelheid ervan af maakte zelf wat koprollen wat ik me nog kan herinneren en belande toen op een steen. ik weet nog dat ik het paard heel hard zag wegrennen (was helemaal op hol) en toen weet ik niet meer veel. werd opeens wakker en toen ik opstond kwam de staleigenaar met zijn auto. ik werd gelijk thuis gebracht want me voet stond scheef. paard rende voorbij stal, maar is pas gevonden 8 uur later. paard heeft vele schaafwonden opgelopen, maar gelukkig is alles goed nu. en in het ziekenhuis vertelde ze dat ik heel erg geluk had. ben echt blij dat ik hier nog zit, want kon veel erger zijn.

xPlayboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:24

I ben er ooknog nooit afgevallen .
maar een paar tips : :+
handig om je teugels vast te houden
als ze verder draven of watdan ook zorgen dat jeze weer terug krijgt .
ze gaan meestal grazen .
of als je met 2 paarden of meer bent blijvn ze altijd wel ij elkaar ;)
:(:)

anke_anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:25

een keer heel erg hard maar ik was er daarna gewoon weer opgestapt

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:27

een keertje gehad op buitenrit,
hij bleef gewoon braaf staan :+
gelukkig was ik niet in mijn eentje,
want ik had behoorlijke hoofdpijn en ook al bleef ie staan,
hij hoefde niet zo nodig weer gevangen te worden :')

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:19

Bij mijn C had ik er altijd een longe aan, die had ik vast, en ook gewoon teugels, en als ik viel had ik haar nog vast aan de longe.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:32

In totaal ben ik denk ik, in de 8 jaar dat ik nu paardrijd, ongeveer 3 a 4 keer tijdens het buitenrijden van het paard gekukeld :D 1 van een Shetlander, maar toen liep er ook iemand naast dus kon ie ook niet weg rennen.
En een keer met m'n huidige verzorgpony, alleen toen vielen we allebei (ze gleed uit, 't had gevroren) en kon ik m'n been amper bewegen, dus had ik niet de mogelijkheid om haar vast te pakken. Ze was enorm geschrokken en bleef eerst wel staan, maar vond het nogal eng dat ik naar der toe kwam kruipen :+ Dus toen ging ze er in stap vandoor, richting huis. Maar was met der in een natuurgebied aant rijden, en ik kom altijd langs een behoorlijk drukke weg als ik ga buitenrijden. Dus was hartstikke bang! Gauw naar de eigenaar gebeld, en god zij dank waren er toen mensen op het ijs aan 't schaatsen in dat gebied, die me meteen kwamen helpen. En er was een jongen zo lief dat ie z'n schaatsen uit trok en op z'n sokken door 't koude, natte gras achter Babiche aan ging. En hij heeft der te pakken gekregen. Mijn held :+: Als ik die jongen ooit nog es tegen kom, geef ik 'm spontaan een zoen :)) :P

Denise
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:36

Ik ben één keer gevallen (nou ja, eraf gesprongen eigenlijk, lang verhaal :P ) en paardje draafde gewoon vrolijk verder alsof ze het niet door had. Op een gegeven moment stopte ze en ging ze lekker gras staan te eten, dus na even lopen kon ik d'r weer pakken en erop klimmen :=

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:53

ik ben er ook meerdere malen afgevallen in het bos.

Maar ik heb een super trouwe pony, die terug komt als ik roep, meestal is het eerst paniek en rent ze een stuk weg, en als ik dan roep komt ze terug.
:+:

marjolijn81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:37

ik ben ook wel eens gevallen met buiten rijden, maar reed eigenlijk nooit alleen. Het paardje ging in dat geval altijd bij het andere paard staan, dus nooit zorgen hoeven te maken over wegrennende paarden. ik denk dat als je een schrikkerig paardje hebt je het beste met nog een (rustig) paard buiten kan rijden, is altijd veiliger!

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:32

Als je met een groep(je) naar buiten gaat en je valt eraf zal je pony/paard niet snel wegrennen (op uitzonderingen daar dan..) meestal blijven ze in de kudde. als je alleen buiten rijd..tjsaa dan heb ik maar 1 tip..teugels proberen vast te houden haha!
heb het zelf ook wel eens gehad, alleen viel ik samen met de pony. en ik kan je vertellen, dat is heeel moeilijk blijven zitten! Ik kon ook de teugels niet vast houden en ook zij ging er als een gek vandoor. Uiteindelijk wel kunnen vangen gelukkig!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:41

Is gelukkig al meer dan 15 jaar geleden dat ik er met buitenrijden af ben gevallen (even afkloppen), de pony die ik toen reed rende linea recta terug naar stal. Heb me toen voorgenomen te blijven zitten als ze weer opzij zou springen en dat is gelukt, het is namelijk niet leuk om zelf het hele stuk terug te lopen. En bovendien reed ik altijd alleen en bestonden er nog geen mobieltjes. Dat doe ik nu dus niet meer, als ik nu ga buitenrijden gaat er altijd iemand mee, en neem ik ook een mobieltje mee. Je weet immers nooit wat er kan gebeuren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:46

Joolien schreef:
Het is idd verstandig om de teugels vast te houden, om 2 redenen:

1: je pony loopt niet weg (duh:P)
2: Je maakt altijd een 'opwaardse' val, oftewel, je valt (bijna) nooit op je hoofd, omdat je vasthoud en je bovenlichaam dan omhoog getrokken wordt.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, dat is wanneer je merkt dat je de kans loopt dat je pony over je heen gaat, of wanneer je op hoge snelheid valt.

Dus vasthouden is een slim iets!

Ja slim, maar ik val er meestal af en merk pas als ik gevallen ben als ik land. Dus daar heb ik niks aan. Gelukkig heb ik zo'n lief dier die staat gewoon naast me. Meestal is dat ook de reden dat ik eraf val. Ik verlies mn evenwicht en meneer reageert daarop om stil te gaan staan en ja mijn beweging gaat nog even door.
Hij is er nog nooit vandoor gesprongen, maar hij schrikt ook niet. Hij springt ineens een stap opzij, daardoor zak ik scheef en val ik eraf :D

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:46

Ik ben vorig jaar in mn eentje een bosrit wezen maken. In dat bos heb je zo'n paal dwars voor een weg hangen, zodat er geen auto's gaan rijden. Jullie kennen het vast wel. Normaal spring ik daar nog wel eens over heen als ik niet alleen ben. Nu ik alleen was dacht 'ik zal maar niet springen, dalijk val ik er af'. Dus ik wilde er langs lopen, maar dat vertikte madam! Ik denk, nouja ik stap echt niet af hoor! Dan maar eroverheen. En dat deden we ook. Maar er volgde tijdens het afspringen een minitussenpasje dat ik niet verwacht had. Dus daar vloog ik. Kon haar gelukkig vasthouden met mn linkerhand, anders was ik haar kwijt geweest. Had ik het hele end kunnen lopen. :+ En dus snel weer opgestaan aangezien zij zich rotgeschrokken was en weg wilde rennen. Meteen erop gekropen. Superpijn aan mn heup! Was ook gezwollen en blauw. Maar toch gewoon mn bosrit afgemaakt :). Volgende keer moet ik toch maar ietsje beter naar mn verstand luisteren. :+

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:50

ik ben gister bijna gevallen tijdens buitenrit :=
we waren op de terugweg en we stapten heel ontspannen aan een lang teugeltje en we kwamen bij een kruising met een ander bospad en rechts liep een man en amber dacht daar draaf ik even naar toe(we moesten rechtdoor) en omdat ik daar dus niet op gerekend had dat ze dat deed was ik mn rechterbeugel kwijt en hing ik helemaal scheef en viel er bijna af _O-

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:57

ik ben er een keer hard afgevallen
ik ging alleen een bosrit maken (deed ik vaker met mn merrie)
alles ging goed had al een stuk gedraaft en gegallopeerd
toen moest ik oversteken en ben ik gaan stappen, na 10 minuten weer gaan draven en ineens gaf mn paard een paar hele gemene bokken en toen sloeg ze ophol
ik ben er toen heel hard afgevallen en mn paard rende weg
een vrouw aan de overkant zag het gebeuren en die belde de politie
na 10 minuten zag ik iemand op mn paard naar mij toe komen
die vrouw zat in de auto en zag een paard rennen, zei zette dr auto stil en kon zo mijn paard tegenhouden
ze kwam naar mij toe en zei nou ik hield je paard niet dus ben er maar op gaan zitten!!!!
later kwam de staleigenaar en wat medewerkers van stal
hun hebben mijn paard naar de manege gebracht, en ik werd met de auto naar stal gebracht
ondanks dat mijn pols zeer deed, hebben we keihard gelachen om het feit dat er een vreemde vrouw op mijn paard is gaan zitten en mij is gaan zoeken, omdat mijn paard zo wild was durfte ze haar niet aan de hand mee te nemen hahaha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:58

Weleens gevallen, gelukkig bleef het paard ook staan :D
Je moet eigenlijk proberen om je teugels vast te houden, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:52

Ik bent tijdens buitenrit er 3x af gevallen, 1x in het meer, mijn paard rende weg, maar een vriendin van me heeft haar gevangen aan de andere kant van het bos.
1x is ze gewoon naar huis gerend en heeft de eigenaar van stal haar vlakbij stal gevangen.
En 1x was ik met 2 andere paarden, en die andere 2 lieten hun paard stoppen bij mij, en toen stopte mijn pony zo'n 100 m verder.

kimooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:37

ik ben er ok al een keer afgevallen helaas.. we waren aan het galoperen op een zandpad toen mijn paard dacht: vorige keer gingen we hier rechts dus nu ook, en ik dacht: we gaan rechtdoor.. nou ja, toen was het dus boem:P er was nog een ander meisje bij op haar fries, die wou eerst stopen en toen zei ik: nee ga maar achter hem aan.. dus zij erachter aan, loop ik op een gegeven moment op dat zandpad, zie ik twee paarden rennen... was dat andere meisje van haar fries afgestapt om mijn paard te pakken was die ander er ook vandoor.. dus gingen ze met z'n tweeen leuk over de weg heen galoperen (een drukke weg ook nog ook) en toen leuk naar huis gerend..
en nog een ander keer was ik met een ander meisje op buitenrit... begon mijn paard te steigeren en toen haar paard ook, ik bleef gelukkig zitten. maar dat andere meisje is met paard en al achterover gevallen, en helaas was het niet waar dat de paarden bij elkaar blijven.. dat paard ging er in rengalop over dezelfde weg vandoor richting huis! Dus het is helaas niet altijd zo dat de paarden bij elkaar blijven helaas.. Bij ons rennen ze gewoon leuk naar huis! Helaas!:P

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:39

Ik ben tijdens een trektocht er wel eens goed vanaf gekletterd, gelukkig waren we met een groep mensen en paard stond gelijk stil. Was tijdens een fiks rengalopje, knalde keihard op mijn rug, niks gebroken maar wel wat kneuzingen aan over gehouden helaas, maar ja is allemaal goed gekomen.

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:43

Ik ben afgelopen zomer voor het eerst buiten van een paard afgevallen.
Na een paar gekke bokkensprongen stond ze gras te eten alsof er niks gebeurd was. Mij had ze in het hoge gras gegooid en kwam best zacht neer haha

_smurfje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:06

Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt, maar als het zou gebeuren zou ik toch proberen mijn teugels proberen vast te houden. Stel dat lukt niet dan hoop ik maar dat als ze na even rennen een plekje ziet waar ze rustig gaat staan eten.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:11

Is me een keer gebeurd en helaas kon ik de teugels niet meer vasthouden. Hij is weg gegaloppeerd richting huis maar door de klap deed mijn mobiel het niet meer. Paard moest een hele drukke weg over om thuis te komen en godzijdank is dat goed gegaan, mijn man zag hem voorbij komen en is achter hem aan gegaan, zag hem met een rotsprong de zomerweide in springen en vervolgens staan eten. Ondertussen was ik al bijna thuis dus hij zag mij al aan komen.
Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als er op dat moment net een auto voorbij was gekomen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:25

Er tijdens buitenrit 1 x afgevallen, hilarisch!
Met de nodige moeite in een grote vijver gaan staan (te paard). Sjol plonst met linker been,
Sjol plonst met rechter been. En plons hele pony gaat plons! Kon mevr. nog net overeind schoppen,
maar ik hing er al scheef naast, gevolg, PLONS! Pony vastgehouden en ons krom gelachen.
(is uiteraard ietwat maf om midden in de plomp te gaan liggen met je rijbewijs telefoon etc in je rugzakje)

Mede ruiter op het strand. Haar paard wou uit het water richting het duin, maar daar reed ik.
Haar paard ramt de mijne zo ongeveer, dat pikt de mijne niet (madam was chef van de kudde en deze
dame stond onder haar) Dus gaat geen pas opzij en gooit haar gewicht in de strijd.
Andere wou echt weg, bokt en oeps! daar ging de ruiter, die hield keurig vast.
Gevolg een sleepspoor van zo'n 15 m over het strand.

Niet eraf gevallen, maar wel paarden foetsie.
Buitenrit gehad, vreemd bos. Vriendin houdt beide paarden aan halster en halster touw vast. Ik vul een wateremmer.
Op dat moment zie ik 2 fjorden wegrennen! En mijn vriendin, toch al niet groot, was verdwenen achter een container.
Dus ik roep alles oke? Ja dus! gelukkig. Mevrouw en meneer renden gezamelijk richting de bosrand, wij zuchtend erachteraan.
Mazzel! Vlak voor de bosrand driekhoek van 2 bij 3 van gras, boem, het gezelschap in de ho en eten!
Gelukkig ze dus daar gewoon kunnen pakken. (zagen onszelf al dwalend in het bos, fjorden zoeken)

oefencross, over hindernis geploft onder paard geland. (soort van buitenrit toch?)
Mijn pony had het fatsoen er niet vandoor te gaan, stond op en bleef gelukkig gewoon staan.
Hindernis rechters hebben haar toen gepakt.

Telt van de kar afvallen tijdens buitenrit ook?
Januari, bijna thuis na buitenrit, foutje bedankt. Kar kiept om, voor ik het ook maar door had lag ik op het asfalt.
Groom had minder mazzel hing tussen pony en lamoen. Gelukkig liep ze niet te ver door in sukkeldrafje en ging
toen groom er tussen uit was gevallen meteen over in stap. Meneer haar toen aan stang vastgeknoopt met halstertouw
aan hek, zo'n 10 m verderop. Moet zeggen lag beneden voordat ik er erg in had dat ik vloog.
(zo snel ben ik nog nooit beneden geweest!)
Had graag iets vastgehouden, denk alleen dat dat niet veel had uitgemaakt en misschien zelfs meer paniek had opgeleverd.

xShoeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:06

Nog nooit *D Als ik in de bak val, komt mijn paardje altijd naar me terug of blijft ze een metertje of drie op afstand => dat doet ze als ze iets opzettelijk heeft gedaan, ze weet dat ze dan straf krijgt :D Maar als ze schrikt, galoppeert ze zo lang ze kan, en stopt pas als ik eraf val :+ Als ze dus in de bak naar me toe komt, denk ik dat ze dat op een buitenrit ook wel zal doen. Maar dat is niet zeker, natuurlijk. Voor hetzelfde geldt crost ze ervandoor :+