Paard leren plassen op commando

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard leren plassen op commando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:01

Kan prima hoor. Inderdaad het geluid werkt 'plasopwekkend' maar je kan het prima als commando gebruiken. Of je nu plassen zegt, gaat fluiten of zelfs gewoon boom zegt. Zodra het paard de link tussen het woord en de klank daarvan en de actie kan leggen kan het op commando dus.

CharlieTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:07

Lange lange tijd geleden had ik een pony die telkens plaste als ik in het parcour kwam. Héél vervelend aangezien je maar 45s hebt om te starten en hij soms pas na 20s begon. Daar hebben we toen erg ons best voor gedaan om hem te leren plassen op commando (zo met die emmer en het snoepje zoals hier al omschreven staat) en na een tijdje plaste hij altijd net voor hij binnen moest :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:09

CharlieTP schreef:
Lange lange tijd geleden had ik een pony die telkens plaste als ik in het parcour kwam. Héél vervelend aangezien je maar 45s hebt om te starten en hij soms pas na 20s begon. Daar hebben we toen erg ons best voor gedaan om hem te leren plassen op commando (zo met die emmer en het snoepje zoals hier al omschreven staat) en na een tijdje plaste hij altijd net voor hij binnen moest :=

Volgens mij moet als een paard moet plassen of mesten in de ring de tijd stilgezet worden...

SportHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:29

dat vind ik niet normaal hoor op comanndo zijn behoefte doen :(

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:56

Sorry hoor, maar waarom vind je dat dan niet normaal?
Het kan een paard juist heel goed helpen als hij niet durft te plassen tijdens het rijden, en het dan maar inhoud.
Dan is het toch juist veel fijner voor het paard als hij wel durft te plassen op commando, dan is hij het maar kwijt, hoeft ie ook niet onnodig op te houden.
En als het paard weer thuis is plast hij waneer ie maar wil, het gaat er maar om dat je het net wat makkelijker gaat als je ergens anders bent, lijkt mij helemaal niks mis mee hoor.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:02

Mijn pony gaat gewoon plassen als hij moet, maakt niet uit waar hij is of ik er nou wel of niet op zit. Het intresseerd hem totaal niet. Wat je wel kan doen om je paard te leren plassen onder het zadel als deze het niet doet eerst alleen met zadel en dan belonen als hij plast(dmv snoepje ofzo), dan met zadel en singel, en daarna met erop. Ook kan je als hij dat doet fluiten of een ander geluid maken als hij plast, en dan overdreven belonen. Dit vaak herhalen en je paard plast op commando. Waarom wil je je paard eigenlijk laten plassen op commando??

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:24

SportHorsess schreef:
dat vind ik niet normaal hoor op comanndo zijn behoefte doen :(

Kun je je mening ook onderbouwen? Het maakt niet uit of je het wel of niet eens bent, maar het leest voor anderen prettiger als je je mening onderbouwt en dan heeft je bericht ook een toegevoegde waarde voor het topic.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:37

troi schreef:
bij honden doen ze het door associatie, als het dier toevallig plast een bepaald woord erbij zeggen, dit heel vaak herhalen zodat ze de link gaan leggen en dan proberen om eerst het woord te zeggen en duimen dat ze gaan plassen. Ik weet niet of het echt kan maar is lijkt me het proberen waard..

klopt.. mijn achternichtje heeft het gedaan met haar paard.. die plaste telkens als hij net op de trailer stond en dat was nogal lastig als ze een paar dagen op concours was.. (achter elkaar, niet op een plaats)
telkens als het paard plaste begon zei te fluiten en na een tijdje plaste het paard als zij begon met fluiten..

Trismo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:05

Heb nog nooit van een zindelijk paard gehoort,

Zal wel makkelijk zijn voor als je ze op transport zet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:31

Lang geleden heb ik een ruin gehad die niet kon/wilde plassen onderweg en iedere keer over z'n water was.

De ruin die ik nu heb, heb ik geconditioneerd met paardensnoepjes. Zodra ie geplast heeft tijdens het rijden, krijgt ie een snoepje en wordt ie de hemel in geprezen.

Daar kan je dus alleen mee beginnen als ie toevallig een keertje plast als je erop zit :) maar na 3 x weet ie het.
je kan er ook een woord/fluitje/whatever aan verbinden, maar een snoepje werkt nu eenmaal het beste bij die van mij.

Ik voel nu wanneer ie moet plassen (langzamer lopen, af en toe stilstaan) en doe dan mijn hand in m'n zak en in no time staat ie te plassen.

Zo heb ik hem ook geleerd om aan de kant te mesten en niet midden op een pad/op straat

marshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:34

Het enige waar ik bang voor ben als je ze leert op commando te plassen, met dat fluitje bijvoorbeeld, is dat ze het dan alleen ook nog maar op commando doen, en ik ben niet de hele dag bij mn paard in de buurt. Werkt dat ook zo, of is het gewoon iets extra's? Als ze bijvoorbeeld dan in de stal staan of buiten in de wei dat ze dan niet gaan staan ophouden tot jij er bent?

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 08:43

@ roxxxiejj
Paradox schreef:
@Fitzchivalry: mijn paard moet meestal na +/- 10 minuten werken al plassen. Hij houdt het op totdat hij in de box komt, maar moet na een kwartier zoooo nodig dat hij niet meer voorwaarts wil. :Y)
Thuis heel lastig, maar op wedstrijd nog meer.
Dus als hij dan op commando kan plassen, helpt het mij én hem ;)

Daarom wil ik graag mijn paard op commando leren plassen ;)

Voor alle mensen die tegen het aanleren van plassen op commando zijn;
Kijk eens naar mensen dan? Zodra een kind een jaar of 2 wordt, wordt het toch ook zindelijk gemaakt? Je leert zo'n kind dat het alleen mag plassen of poepen op de WC en niet in de tuin of de huiskamer!
En zelfs als volwassenen proberen wij altijd op de wc onze behoefte te doen. (uitzonderingen niet meegerekend :+ )

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:55

*proest*

Ik had er eigenlijk nooit over nagedacht, wel handig.
Een vriendin haar paard wil nooit plassen op verplaatsing.
Soms gaat ze een heel weekend op concour en stalt ze haar paard daar dus. Heel lastig om met een volle blaas te springen, en best gevaarlijk denk ik voor blaasontstekingen ofzo

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:30

marshee schreef:
Het enige waar ik bang voor ben als je ze leert op commando te plassen, met dat fluitje bijvoorbeeld, is dat ze het dan alleen ook nog maar op commando doen, en ik ben niet de hele dag bij mn paard in de buurt. Werkt dat ook zo, of is het gewoon iets extra's? Als ze bijvoorbeeld dan in de stal staan of buiten in de wei dat ze dan niet gaan staan ophouden tot jij er bent?

Nee hoor daar hoef je echt niet bang voor te zijn :D .
Mijn ruin hebben we 10 jaar terug al geleerd om op commando te plassen, maar als wij er niet zijn plast hij ook gewoon zelf hoor.
Zolang je hem niet straft als hij spontaan plast is er niets aan de hand. Het heeft zoveel voordelen als ze het op comando doen.
Voordat ik hem aan het werk zet laat ik hem plassen en geef hem als beloning een koekje.
Ik fluit trouwens niet maar geeft gewoon het commando:"ga eens plassen".
Ik ben het mijn nieuwe merrie nu ook aan het leren. Als ze op stal gaat moet ze zeker plassen en als ze dat dan spontaan doet geef ik het commando en beloon ik haar. Plast ze op andere momenten toevallig als ik er bij ben doe ik hetzelfde.
Ze gaan dan vanzelf de link leggen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:25

Marshee, daar hoef je inderdaad helemaal niet bang voor te zijn hoor!
Je moet het inderdaad zien als een extratje.
Ik doe ook vrijheidsdressuur met mijn paard, en hij kan liggen op commonda, dat wil niet zeggen dat hij nooit meer uit zich zelf durft te gaan liggen hoor.
Zo is het met zo veel kunstjes, je kunt het op commando zetten, maar daarbuiten is een paard gewoon een paard en geen machine!
Succes met het aanleren in ieder geval!

marshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:36

Ik ga het zeker proberen, al zei onze staleigenaar het niet te doen, ze is er al te oud voor( 10 jaar) volgens hem, en bovendien zouden we een schoon paard hebben dat niet houdt van gespetter tegen haar benen en daarom alleen maar in de stal plast. Ze mest ook altijd op dezelfde plek in de stal. Ik ga hier toch maar eigenwijs zijn denk ik en mn eigen gevoel volgen.