paard stormt trailer uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: paard stormt trailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:23

precies daarom moet je het ook in stapjes oefenen en niet gelijk de hele trailer inlopen.... dan gaat dat stormen echt wel over hoor. Toch zou ik het je paard wel gaan leren, je weet nooit wanneer je onverhoopt een keer met de trailer weg moet en dan heb je geen tijd meer om het te oefenen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:40

@ Sillyhorse: Mijn paard heeft zich nog nooit ermee bezeerd nee, gelukkig niet. Maar het is wel een pechvogel, en heeft snel iets (hij loopt/springt een boom in, heeft een schaafwond in zn oog (weken zoet mee) ofwel hij loopt tegen een muur aan, 7 maand revalideren met verschoven ruggenwervels en een gekneusde heup, dat soort dingetjes)..
Wat cissy zegt, ik zou inderdaad wel gaan oefenen, maar zolang ze in de trailer gaat en er weer uit (makat even niet uit hoe) dan is het goed.. voor als je toch eens naar de kliniek zou moeten. Maar als je echt wilt oefenen op t rustig worden met het uitladen, dan zul je echt wel heel regelmatig moeten oefenen, ofja het regelmatig moeten blijven doen! Van herhaling leren paarden het meeste.. maar als er weken tussen zitten, sja.. dan krijg je elke keer hetzelfde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:59

Bitterbal schreef:
@ Sillyhorse: Mijn paard heeft zich nog nooit ermee bezeerd nee, gelukkig niet. Maar het is wel een pechvogel, en heeft snel iets (hij loopt/springt een boom in, heeft een schaafwond in zn oog (weken zoet mee) ofwel hij loopt tegen een muur aan, 7 maand revalideren met verschoven ruggenwervels en een gekneusde heup, dat soort dingetjes)..
Wat cissy zegt, ik zou inderdaad wel gaan oefenen, maar zolang ze in de trailer gaat en er weer uit (makat even niet uit hoe) dan is het goed.. voor als je toch eens naar de kliniek zou moeten. Maar als je echt wilt oefenen op t rustig worden met het uitladen, dan zul je echt wel heel regelmatig moeten oefenen, ofja het regelmatig moeten blijven doen! Van herhaling leren paarden het meeste.. maar als er weken tussen zitten, sja.. dan krijg je elke keer hetzelfde...

Misschien een hele rare vraag al bedoel ik t wel serieus, maar ziet jou paard wel goed???

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:51

Die van mij die loopt er zo op nooit geen last van gehad met het laden, dat is klep naar beneden stang aan de kant paard los laten, dan de stang er achter en klaar, maar ja dat er af stormen is bekendt zelfs al zat de stang er nog achter er gewoon door heen proberen te komen, vond het eerst geen probleem, tot dat mijn vader, me ging helpen, en de stang er niet snel genoeg achterweg kon krijgen, paard ramde gewoon door naar achteren en die arme man bijna onder het paard, nou geen moment bedacht stang gepakt, en een beste klap gegeven, ze stond meteen weer op de trailer, maar bleef nu wachten tot dat ik haar er af haalde, daarna echt er achter blijven staan, en zeggen van wachten, begon ze dan al te drukken dan een klap op de kont en wachten zeggen, en nu is het gewoon zo dat ze niet eerder komt dan ik zeg van terug, en dat was zelfs een tijdje zo dat ik bij elke pas terug moest zeggen, maar geduld heeft ze geleerd, het hoeft niet altijd op die hele zachte manier, ze weet heus wel dat ze iets doet wat niet mag, en als een ander paard haar bestraft doen die dat ook niet op de zachte manier, die zeggen ook niet van foei, maar die delen ook een goede tik uit.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:57

Misschien toch eens een "cursus" trailerladen volgen bij
Petra Vlasblom van 2 moons. Na deze cursus weet ik zeker dat jouw
paard rustig de trailer op en af loopt, nooit geen problemen meer :)

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:39

Ik ben op moment ook bezig mijn 'jonkie' aan de trailer te laten wennen (toen we d'r op gingen halen wilde ze er echt niet in en toen dat eenmaal gelukt was en thuis weer als een idioot uit) en ga voor jouw probleem mee met wat Cissy zegt.
Wat ik afgelopen dagen heb gedaan om dat eruit stormen af te leren is 1 pasje op de klep zetten en dan gehoorzaam weer 4 pasjes (beheerst!) achteruit. Paar keer herhalen en als dat goed gaat, 2 pasjes op klep/ trailer en weer 5 pasjes netjes naar achteren. Dit langzaam uitbouwen en nu zijn we zover dat als ze er helemaal instaat we ook weer stapje voor stapje naar achteren komt.
Het gaat er niet om dat ze erin gaat, maar dat je langzaam controle hebt over voorwaarts, achterwaarts gaan en stil staan. Volgens mij doe je dat het beste met uitbouwen van de moment die goed gaan (eerst 1 pas, die goed, dan 2 en pas doorgaan met meer als het helemaal goed gaat, niet eerder)
Hier zou ik op deze manier echt even de tijd voor nemen en het zo langzaam uitbouwen naar helemaal erin + stang dicht en dan los en op commando pas rustig naar achteren.
Erin gaan lukt blijkbaar wel, maar voor het beheerst achterwaarts gaan moet je weer terug naar slechts 1 pasje op de trailer, dat bedoelde Cissy volgens mij.
Zal dan steeds makkelijker worden.

edit; Petra Vlasblom ken ik niet, maar qua cursussen vind ik de trailer-laad DVD van 't Balingehof een positief beeld over hun geven.