Belgische auto met nederlandse trailer, wonen in Nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Belgische auto met nederlandse trailer, wonen in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:29

Ze kunnen je bij de RDW waarschijnlijk de exacte info hierover geven... (www.rdw.nl).
Neem eens contact met hen op. Dan weet je zeker dat je info juist is.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:39

Niet de RDW, maar de belastingdienst (douane).

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:19

Ik moet ze toch nog bellen, dan vraag ik dit ook wel meteen. Is nl een verwand onderwerp.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 09:59

ok ben benieuwd.
Wilde ze zowiezo een mailtje sturen.
De auto heeft tot eind maart een nederlands kenteken maar daarna zullen we een oplossing moeten zoeken. Mischien kopen mijn vriend en ik zelf wel een goede auto....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:44

De RDW heeft daar net zo goed wat mee te maken, en zal er absoluut ook de juiste info over kunnen geven ;-)

Maar de douane zal het ook wel weten inderdaad.
En 1 zoekterm " buitenlands kenteken" op de site van de douane geeft direct al het antwoord op de vraag van de TS:

(Bron http://www.douane.nl)

U rijdt met een buitenlands leen- huur- of lease-motorrijtuig
Als u als inwoner van Nederland of een in Nederland gevestigd lichaam (bijvoorbeeld een bedrijf) een personenauto, bestelauto of motor met een buitenlands kenteken leent, huurt of leaset, en gebruik maakt van de Nederlandse weg, dan moet u belasting van personenauto's en motorrijwielen(bpm) en motorrijtuigenbelasting(mrb) betalen. Degene die de personenauto, bestelauto of motor feitelijk tot zijn beschikking heeft, moet zelf aangifte doen en betalen.

Leent, huurt of leaset u vanuit het buitenland voor een korte periode een personenauto, bestelauto of motor met buitenlands kenteken en gebruikt u dat motorrijtuig op de Nederlandse openbare weg? En brengt u het motorrijtuig daarna weer terug naar het buitenland? Dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk. De vrijstelling geldt voor maximaal 2 weken, gerekend vanaf het moment dat u voor het eerst met het motorrijtuig op de Nederlandse weg komt. De vrijstelling geldt voor u en uw inwonende gezinsleden. Of, als een in Nederland gevestigd lichaam (bijvoorbeeld een bedrijf) de auto of motor feitelijk tot zijn beschikking heeft, dit lichaam. U moet het beroep op deze vrijstelling elektronisch melden vóórdat het gebruik van de weg in Nederland begint.

U kunt het beroep op de vrijstelling alleen via internet doen met het programma vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik. U kunt de elektronische melding zelf doen. Ook een verhuur- of leasebedrijf of een familielid kan de melding doen. De melding hoeft niet ondertekend te worden.

Let op!

U kunt per aanvrager (inclusief inwonende gezinsleden) maar 1 keer per jaar, 2 weken vrijstelling krijgen voor dezelfde auto of motor.

Als u na de periode van 2 weken in Nederland gebruik blijft maken van de personenauto, bestelauto of motor op de Nederlandse weg, moeten de bpm en de mrb vóór het aflopen van deze periode op aangifte worden betaald. In dat geval vervalt de vrijstelling en moeten de belastingen alsnog worden betaald vanaf de gemelde aanvangsdatum van de vrijstelling.

Blijkt bij een controle door de Douane dat u zich niet aan de voorwaarden voor vrijstelling hebt gehouden? Dan geeft de Douane u bij een 1e constatering een 'informatieformulier buitenlandse kentekens'. U wordt dan in de gelegenheid gesteld om uiterlijk op de dag volgend op de constatering het motorrijtuig buiten Nederland te brengen of af te leveren bij de Nederlandse vestiging van het verhuurbedrijf.

De herstelmogelijkheid wordt niet geboden en u krijgt direct een naheffingsaanslag:

als u eerder een 'informatieformulier buitenlandse kentekens' hebt gekregen of
als u op een andere manier schriftelijk bent geïnformeerd over het gebruiken van een niet in Nederland geregistreerde personenauto, bestelauto of motor
Let op!

Constateert de Douane dat u opnieuw gebruik maakt van de openbare weg in Nederland met een motorrijtuig waarvoor een informatieformulier is uitgereikt? Dan krijgt u van de Douane een naheffingsaanslag als u door uw functie of door uw activiteiten op de hoogte bent of zou moeten zijn van de regels voor de heffing van bpm. U bent bijvoorbeeld autohandelaar of im- en/of exporteur van auto's.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:41

Heb net gebeld met de douane, ben er echt geen steek wijzer van geworden... Toen ik vroeg hoe lang ik erover mocht doen om een auto met buitenlands kenteken hier in NL te laten registreren, kreeg ik als antwoord dat dat meteen moest, anders moest de auto op eigen terrein staan. Auto mag dus niet op de openbare weg. De vraag hierboven kreeg ik al helemaal een nietszeggend antwoord op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:12

Zie tekst hierboven... Hier staat alles gewoon precies uitgelegd, en dit komt regelrecht van de site van de douane af.
Dus je vraag is met die tekst toch gewoon beantwoordt? ;-)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:57

Als je als Nederlander zijnde in een belgische auto wilt rijden dan mag dat simpelweg niet, tenzij je bij de douane ontheffing hebt aangevraagd. Deze ontheffing kan je slechts 1 x per jaar per kenteken voor 10 dagen lang krijgen.

Wordt je aangehouden en heb je deze ontheffing niet dan kan je rekenen op een dikke boete omdat ze je dan zien als belastingontduiker....

Edit: las er een beetje overheen maar is al eerder gemeld :o

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:48

Ik heb de link naar die tekst al eerder geplaatst, maar lezen schijnt nogal een opgave te zijn.....

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 06:51

Je zou bij de douane ook een vergunning kunnen aanvragen. Deze krijg je gewoon omdat je op het zelfde adres woont als je ouders dat is geen probleem. Die vergunning moet je dan altijd bij je hebben als je in die auto rijd en deze is ook onbeperkt geldig op dat kenteken waar je die voor aanvraagd. (1 x per jaar 10 dagen is een regel om een mensen de kans te geven een auto over de weg in te voeren zonder dat het kenteken is omgezet)
Je kan ook gewoon met nederlandse aanhanger achter buitenlandse auto. Het enige wat je dan na moet kijken is je auto verzekering in belgie of die dat dekt. Kan gewoon in je polis kijken of het erbij verzekerd is en anders alsnog die optie erbij nemen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:03

Ik belde met de douane om een heel andere vraag, daar ben ik niet veel wijzer van geworden bedoelde ik... de vraag die in het topic stond heb ik alsnog gesteld, maar de tekst is 10x duidelijker dan de medewerker die ik aan de lijn kreeg.
Toen hij mij vertelde dat ik voor een bepaalde zaak een ontheffing aan kon vragen en ik dus vroeg of ik daarover op de site meer kon lezen, zei hij doodleuk:"Hoezo, u weet nú toch dat u een ontheffing aan kunt vragen?"
Ja, wakkere, tuurlijk, maar hoe dat in zn werk gaat, op welke termijn en wat ik daarvoor allemaal bij moet voegen zal ik toch ook moeten weten!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:24

AngelofLove schreef:
Als je als Nederlander zijnde in een belgische auto wilt rijden dan mag dat simpelweg niet, tenzij je bij de douane ontheffing hebt aangevraagd. Deze ontheffing kan je slechts 1 x per jaar per kenteken voor 10 dagen lang krijgen.

Wordt je aangehouden en heb je deze ontheffing niet dan kan je rekenen op een dikke boete omdat ze je dan zien als belastingontduiker....

Edit: las er een beetje overheen maar is al eerder gemeld :o

Volgens mij dekt het begrip Nederlander niet de lading. Het gaat niet om nederlanders alleen maar ook mensen die in Nederland wonen en een andere nationaliteit hebben. Anders had ik wel een italiaanse auto voor de deur staan.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:41

@ Belker, met Nederlander bedoelde ik idd de mensen die in een Nederlandse gemeente ingeschreven staan. Deze mensen zijn woonachtig in Nederland en dus in Nederland belastingplichting en daarom zien ze je als belastingontduiker als je in een belgische auto rijdt omdat ze in België geen bpm op de auto's rekenen.