Wat doe je allemaal met een veulen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat doe je allemaal met een veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:12

Poetsen gewoon zolang als ze blijvens taan, zekers niet langer als 10 minuten met ze bezig zijn! Dan gaan ze zich vervelen en worden ze vervelend en vinden ze het niet leuk meer terwijl je het leuk moet houden! Meelopen heeft die van mij geleert door eerst naast de merrie al mee te lopen, ze hoeft ook nooit ver maximaal 10 meter hoewel ze wel verder kan.. Vastzetten heb ik geleert door haar eerst vast te houden bij het poetsen, dan het touw om een buis en einde vasthouden, dan een losse lus ect ect want door het poetsen blijven ze toch wel staan..

Hoewel ik vastzetten helemaal niet belangrijk vind voor een jaarling, die van mij kent het ook metname door dat ze vrij ziek is geweest en de hoefsmid omdat ze vrij stijle hoeven had bij haar geboorte al om de beenstand goed te krijgen liet ik die al vrij jong en regelmatig komen.. Bij dag 1 begon ik dan ook al met haaroveral aan te raken en benen op te tillen steeds iets hoger en langer dus dit is vanf haar geboorte al gewoon voor haar, ik kan haar dan ook rustig overal aanraken/ schoonmaken en zels een teek van haar uier verwijderen heeft ze niks om ;) Je moet het alleen wel leuk houden dus niet te lang doen!

Niekje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:48

Hoi

Wij hebben nu sinds 1 maand een veulen van 9 maanden. Ze had voor die tijd altijd bij haar moeder gestaan. Ze was helaas ook niet gespeend, dus dit gaf in het begin zeker wel wat "problemen" maar goed met veel geduld en maar een beetje met rust laten in het begin is ook dat goed gekomen.

Ons veulen staat op dit moment in een eigen stal op de manege bij ons. Bij ons op de manege is een veulengroep waar de veulens met 2 of 3 in een grote groepsstal staan. Maar omdat de hierargie binnen deze groepen al was bepaald kon ons veulen hier op dit moment niet meer bij, omdat ze dan hoogswaarschijnlijk vertrapt zou worden door de andere veulens. Maar als het weer straks goed genoeg is om het land op te gaan dan gaat ze met de groep de wei in en na de zomer kan ze dan gewoon met de andere veulens de groepshuisvesting in.
Dus voor dit moment niet helemaal optimaal zoals het eigenlijk het beste zou zijn, maar we hadden even geen andere keuze.
Wel wordt ze door de eigenaars van de manege iedere dag "los" gelaten in de bak zodat ze even lekker haar energie kwijt kan.
Wijzelf gaan er iedere dag wel even naar toe om lekker te knuffelen. Om de dag poetsen we haar en we zijn bezig om haar netjes met ons mee te laten lopen. Dit vergt best heel veel energie en gaat de ene dag beter dan de andere dag.
Voetjes geven doet ze ook al erg goed en ze kan inmiddels tijdens het poetsen ook al best goed vast staan.
Als ze in de wei staat willen we eigenlijk om de dag naar haar toe blijven gaan en dan lekker wandelen, poetsen, knuffelen en weer de wei in bij de anderen.

Ook krijgen wij vanaf volgende week priveles van een heel deskundig iemand in de omgang met een veulen en hoe je het beste met haar om kan gaan om een zo goed mogelijke band met haar te krijgen. Haar vertrouwen te winnen en te zorgen dat wij en niet zij de leiding nemen. Want we hebben inmiddels al wel ondervonden dat dit heel erg belangrijk is bij een veulen.

Nou voor zover even onze ervaringen en wat wij doen met ons veulen.

Heel veel succes en ja luister naar je eigen gevoel en dan komt het best goed, daar ga ikzelf tenminste vanuit. En bij twijfel altijd vragen aan iemand die er verstand van heeft.

Groetjes, yvonne
Wij gaan in deze periode iedere dag naar haar toe en geven haar erg veel aandacht.

MHJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:56

Vandaag voetjes geprobeerd en als ik te lang vasthoud, dan wil hij gaan liggen....Wat moet ik daarmee? Geduldig zijn of doorpakken?
Vaststaan gaat wel goed en het poetsen ook hoor, vind ie lekker. Dat is ie al wel gewend.
Dan merk je dus goed het verschil.

Vandaag stukje met hem gelopen en dat ging iets minder. Hij deed bokken en wilde er vandoor en een flinke ruk aan het halster deed hem alleen maar meer bokken. Dus ik wil van de week eigenlijk wel een hengstenkettinkje voor hem kopen. Iemand hier ervaring mee?
Ik probeer ook zoveel mogelijk advies in te winnen.

Binnenkort ga ik beginnen met westernlessen en de vrouw die les gaat geven ga ik ook om advies en eventueel begeleiding vragen. En bij een vriendin op stal is een vrouw die al behoorlijk wat veulens opgevoed heeft, dus daar ga ik ook even mee om de tafel.

Als het goed is gaat hij morgen of overmorgen heel de dag de wei in met de pony's. Staan ook merries bij, dus hoop dat ie niet opeens ontdekt dat hij hengst is en daar wat mee kan zullen we maar zeggen.
Zodra het weer goed genoeg is, wordt ie gecastreerd.

Groetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:21

Geduldig zijn EN doorpakken is de truck bij het leren voetje's geven ;)
Stukje lopen raad ik echt af, het is een jaarling die hoort gewoon in de wei met vriendje's, wat ik begrijp is dat je van hem op 1 dag verlangt wat je met een volwassen dier wel kunt doen, maar voor zo'n jonkie is het gewoon teveel.. Niet meer doen dus en al helemaal geen henstenketting!!

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 01:32

ik lees.. als ik m te lang vasthoud.. en van iemand anders poetsen zolang als ze stil staan.

De truck is stoppen ruim voor ze gaan liggen/bewegen..
Zodat ze niet leren dat ze van hun plaats af komen en dat er dan gestopt wordt.. nee gewoon zolang ze nog stilstaan stoppen.. dan is er later geen noodzaak voor het paard om overbodig te gaan lopen mieren.. immers hij weet niet beter als je stopt voor hij zich verveelt..

kwa voetjes geven.. begin lekker met alle hoefjes bevoelen.. niet meer dan dat.. als ie dat prima vind en dus niet wegstapt als je daar lekker aan het kroelen bent.. pak je de volgende keer voorzichtig een voetje (voorkant is meestal makkelijker).. laat m dat voetje geven aai het even en zet het direct weer neer (niets vasthouden dat komt later wel eens).. doe dat een paar keer (niet achter elkaar maar op verschillende dagen max 2-3 keer als je er bent en niet direct achter elkaar.. maar eerst wat leuks - hoefje - wat leuks/poetsen- hoefje- wat leuks - op het land..

als dat een poosje goed gaat.. pak je na dat het eerste hoefje gegeven is en lekker gepoetst het andere voorhoefje.. zodat zowel links als rechts nu gegeven worden..

weer een poos later pak je 1 achter hoefje eventueel in combi met 1 voorhoefje..

net zolang tot ie in alle rust alle vier zijn beentjes kan optillen en hoefje kan geven.. dan kun je voorzichtig beginnen met ze allemaal te vragen in 1 middagje.. maar doe dat niet te snel.. je veulen heeft geen concentratie en moeten voelen dat het veilig is om op drie benen te staan..

kan hij ze allemaal geven.. dan ga je ze wat langer vasthouden (paar seconden).. zo bouw je langzaam op.. als hij ze allemaal een paar seconden kan geven.. haal je het borsteltje er maar eens doorheen.. gewoon beetje aaien..

perfect schoonmaken? niet nodig.. immers paarden in opfok worden de hoefjes ook niet van gekrabt

-----------------------
met poetsen kun je ook meteen bomproof dingen doen.. ipv een borsteltje een met een lekkere handdoek aaien en kroelen is weer wat anders.. of een spons.. laat m alles maar lekker bekijken (niet opvreten, knagen aan die dingen anders moet je dat later weer af gaan leren)..

MHJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:08

Hallo allemaal,

Vandaag even overleg gehad met de vrouw bij wie ik westernlessen ga nemen binnenkort (als de nieuwe rijhal af is) en zij denkt dat het onverstandig is van mij om hem nu te gaan opvoeden zonder begeleiding. Zij zegt dat het namelijk wel belangrijk is om hem nu te laten gehoorzamen als ik hem niet in opfok heb. Met het wandelen, poetsen en hoefjes optillen.
Of opnieuw in opfok zetten en het dan opnieuw proberen als hij drie jaar is.
Ik weet niet waar ik goed aan doe, want stel dat hij dit zelfde gedrag dan vertoont als hij nog even een paar 100 kilo zwaarder is? Volgens mij wordt het echt een tank en ik zie het niet zitten om tegen dezelfde problemen aan te lopen als nu als hij drie is.......
Zucht..........lastig hoor.

Wat denken jullie?

Hij mag sowieso de wei in vandaag of morgen bij de pony's en als hij gecastreerd is over een maandje, dan mag hij bij de paarden. Misschien kom ik ook een heel eind als ik hem veel in de wei laat staan en nog niet met hem ga wandelen e.d.? Maar wanneer ga je dit dan leren en heeft hij dan niet hetzelfde probleem als nu?
Dus of in opfok opnieuw of veel in de wei laten staan en nog niet al te veel van hem vragen?
Moeilijk........

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:18

Je bent veel te vroeg met hem bezig, het is nog een baby. Ik zou hem lekker in de opvok zetten of in de wei met vriendjes en als hij 2,5 is eruit halen en dan heb je die basis manieren zo aangeleerd. Zo'n jong dier kan zich totaal niet concentreren en dat moet je ook niet van hem vragen. Wandelen zou ik later mee beginnen, rond 2 jaar. Nu is het gewoon een wild speels beestje en wil alleen maar lekker in de wei.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:52

Eigenlijk begrijp ik je problemen niet met het feit dat in je eerste opfok de hoefsmid komt bekappen en de dierenarts komt (inenten?). Ik vind dat erbij horen. Dat gebeurt dan allemaal tegelijk bij de hele groep. Als ze alle eigenaren daarvoor moeten gaan bellen :roll: ; dat zijn toch de normale "onderhoudsbeurten" ;) ik verwacht dat gewoon. Bij meer speciale zaken, of bij ziekte of verwondingen verwacht ik wel een seintje.

Verder zou ik je jaarling leren: een halster aan te hebben, aan een touw ontspannen mee te lopen, voetjes geven, afspuiten op de poetsplaats, poetsen overal op zijn lijf (ook zijn oren aanraken/zachtjes wrijven, zijn buik) Als dat allemaal ontspannen gaat, weer op de wei zetten en lekker met rust laten tot minstens januari van het jaar dat hij 3 wordt. Ze vergeten nooit meer wat ze van je geleerd hebben dus niet nodeloos lastig vallen met geknuffel en dergelijke. Laat ze die periode nog maar gewoon paard zijn; knuffelen kun je ze later nog meer dan genoeg.
Als je hem in januari/februari (vh jaar dat hij 3 wordt) licht longeert, zadelmak/teugelwijs (laat maken) maakt, kun je hem in de zomer weer in de wei zetten en met rust laten en dan pak je hem eind van het weideseizoen weer op.

En zoals hierboven al meerdere malen gezegd, niet te lang bezig zijn (10 min. is meer dan genoeg) en ophouden voordat ze gaan vervelen.
Dat je contact opneemt met iemand die al meerdere veulens correct heeft opgevoed vind ik een goed idee +:)+