Schuren, na het rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:01

ze heeft iig jeuk en gaat jou gebruiken als schuurpaal... dwz zij staat op dat moment hoger in rang als jij en jij bent dus de ondergeschikte terwijl het net omgekeerd zou moeten zijn.
De mijne deed het zoveel jaar geleden ook heel erg toen ik hem net had ( en probeert het nu héél af en toe soms nog uit).
Gewoon niet toelaten...
Hij schuurt nu aan zn been zodra ik afgestapt ben, oftewel aan de muur als we terug in de poetsplaats komen.
Met een handdoekje of met met mn handen zelfs over de jeukende plekken gaan doe ik niet omdat hij dit ( kan dan weer bij elk paard anders zijn) als signaal ervaart dat hij ook weer opnieuw aan mij mag beginnen schuren...

Als je het wil afleren , hoef je haar nog niet op haar hoofd te slaan...als ze wil gaan schuren kan je bv. een flinke pas opzij gaan en met je stem duidelijk maken dat je hier niet van gediend bent? Als de mijne het nadien nog doet, durf ik hem al eens n waarschuwende tik op de borst te geven.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:16

Ik vindt t heerlijk als hij na t rijden mij een massage geeft.
Hij poetst eerst altijd zn snoet aan zn been en dan als t hoofdstel uit is en hij op stal staat mag ie nog even mij een massage geven, als ie nog zin heeft... Hij doet dit echter altijd heel voorzichtig en heeft nog nooit geprobeerd om mij omver te duwen. Hij doet dit trouwens alleen als hij erg bezweet is...

Anoniem

Re: Schuren, na het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:54

Ik heb mijn Friese ruin gelijk de eerste keer dat hij het deed, op zijn plek gezet.... hij heeft het nooit meer gedaan daarna maar hij schuurde zo hardhandig dat ik bijna als frieten door de tralies van de box werd gestampt. Niet zo fijn, niet zo lekker. Hij is gewoon lomp en met zijn gewicht zit ie toch wel richting 700 kg, daar kan ik niet tegenop als hij jeuk heeft.

ollielief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:59

dat doet mijn eigen pony ook altijd. maar eigelijk
is dat knuffelen. ja het kan natuurlijk ook zijn dat
hij jeuk heeft. of misschien zit het hoofdstel niet
lekker en gaat hij daarom schuren om dat te laten
merken. heel veel succes en ik hoop dat hij er
snel vanaf is.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:09

Ik schuur mijn paard altijd...
Ze wilde ook altijd schuren, en het is zo dat ze dan hoger (of gelijk) in rang staat. Met mijn paard heb ik al lang niet meer een echte 'dominantieverhouding' maar meer vriendschappelijk dus wat dat betreft zou het kunnen.
Het gaat er meer om dat ze nog ruw is en mij tegen een muur aanduwt in der goede bedoelingen.

Onze oplossing was even een 'krabbelmomentje' na het rijden. Dus hoofdstel af en dan zonder halster even lekker achter der oren krabbelen en dan over der oren, der neus, der hele gezicht.
Zij vindt het lekker, ik vind het fijn. Prima oplossing. Ik zou de status houden en zij heeft geen jeuk!

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:29

Ik ben het wel met JoviBan eens. Mijn Halfinger vind het na het rijden ook fijn om even lekker te schuren (ik wil meer zeggen kriebelen) door dat ze jeuk heeft van het hoofdstel. Ik laat haar altijd even tegen mijn rug aan 'schuren' en dan als ik het genoeg vind laat ik haar stoppen. En als ze dan nog jeuk heeft kriebel ik gewoon op haar hoofd met mijn handen en dan is er niets aan de hand. Ik heb echt niet het idee dat ze mij niet respecteert. Als ik jeuk op mijn rug heb op net een plekje waar ik niet bij kan vind ik het ook fijn als iemand daar even krabbelt :).

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:02

Schuren is normaal, dus ik zou het niet persoonlijk opvatten.
Ik zou haar lekker laten schuren, en anders haar ergens neerzetten waar ze ergens tegenaan kan schuren.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:10

Ik ben het met JoviBan eens. Wat een onzin om met kreten als 'respect!!' te komen als een paard van zijn jeuk af wil. Mijn jaarling is laagste in rang in haar kudde he, toch zie ik haar af en toe heerlijk haar hoofd schuren in de manenkam van een ander paard. Verklaar dat dan eens? Wat heeft 'respect voor elkaar' en 'elkaar van de jeuk af helpen' nu in godesnaam met elkaar te maken? Komaaaan zeg!

Mijn paard mag soms schuren, sterker nog, soms lok ik het uit door te gaan krabbelen op haar favo plekjes. No way dat ze hierna denkt: "haaha, nu heb ik je en ben je voor altijd mijn mindere!" }> Een goed opgevoed paard kun je rustig van de jeuk af helpen, dat is niets persoonlijks inderdaad. Het is heus niet erg ook eens iets aardigs voor je paard terug te doen, hoor.

@sul: hoe kan een paard respect voor je hebben wanneer je het niet met respect behandelt? Getuigt het van respect wanneer je je paard een knietje verkoopt wanneer het simpelweg van zijn jeuk af wil komen? Jouw paard schuurt niet meer aan jou. Heeft het nu respect voor je? Of wil het een tweede knietje voorkomen? Respect kun je niet afdwingen, respect moet je verdienen. (zie dit niet als een persoonlijke aanval, ik ben oprecht benieuwd.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:14

Mijn paard schuurt ook niet aan andere paarden die hoger staan in de rang dan hij. Dat ik hem een knietje geef, is niet anders dan op een "paardse" manier hem wegduwen, snappie?
Ik ben er niet voor om van zijn jeuk af te komen en in een kudde gebruikt een paard eentje die het laagst in de rangorde staat om zich aan te wrijven.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:18

Wel sneu voor de paarden die allerlaagst in rang staan dan. Die moeten maar het hek gebruiken :D.

Gelukkig mag mijn paard wel schuren bij haar kroelmattie, óndanks dat ze laagste in rang is in de groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:40

suleilitha schreef:
in een kudde gebruikt een paard eentje die het laagst in de rangorde staat om zich aan te wrijven.

Dat is niet waar.
Paarden die onderling graag bij elkaar zijn en graag in elkaars gezelschap vertoeven, schuren ook bij elkaar. Het is niet per definitie zo dat een paard altijd naar de laagste in rang loopt om te gaan schuren. Ze doen het ook bij hogere in rang en juist ook bij maatjes (en het maatje kan ook de leider van de kudde zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:53

Het is wel wat ik heb gezien anders. Maar goed, als ik zeg dat ik een vrouw ben geloof je me ook al niet.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:15

Ik ben het met Joviban eens. Mijn paard is zo'n beestje die het met iedereen kan vinden. Hij zal niet laag in rang staan maar ik denk ook niet het hoogste. Toch staat de hele meute heerlijk tegen iedereen aan te schuren en krioelen en helpen ze elkaar (vooral in het voorjaar) van de jeuk af. Je kan idd zien wie maatjes zijn en wie niet. Heeft volgens mij bij ons niks met de rang te maken.

Ach als ik voor hem sta en hij geeft aan dat hij jeuk heeft, dan help ik hem even. Ik heb ook wel eens met mijn rug tegen zijn schouder aan staan schuren.. :D

Wat ik me afvraag is waarom mensen altijd bij alles na gaan denken over rang, positie, dominantie etc. Het heeft er wel vaak mee te maken, maar soms zijn behulpzaamheid en genegenheid ook redenen.
Denk aan een kat. Mijn kat geeft heus niet alleen kopjes omdat ze me lief vind, soms heeft ze gewoon jeuk op een plekje waar ze niet bij kan. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat ze misschien wel de baas wil zijn, ze wil alleen een beetje hulp en ik sta er toevallig!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:21

moet een paard altijd aan wat anders schuren dan? De mijne weet precies, ík ben geeeen schuurpaal, schuren doet hij maar aan zn eigen voorbeen.. Hij mag even schuren aan zn eigen been als het hoofdstel afgaat, eerder ook niet. Even consequent zijn en ze weten het zo.

Wij zijn geen paarden, maar hebben wel een eigenwaarde, een paard mag niet door mij heenlopen, en dus ook niet mij omver duwen/aan mij schuren. Heel simpel te leren, heel veel gemak ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:23

Nee, het heeft inderdaad niets met rang te maken. Mijn paard kan heerlijk staan kroelen met een ander paard en haar hoofd lekker tegen hem aan schuren, om vervolgens, door ditzelfde paard, weggejaagd te worden bij de hooibak.

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:14

hallo, onze haflinger schuurt
haar hoofd ook tegen ons aan na een rit, het heeft volgens mij niks te maken met gebrek aan respect maar ze vindt het gewoon heerlijk om haar hoofd tegen iemand aan te schuren, ze doet dit ook heel hardhandig maar wel lief, ze heeft gewoon jeuk van het sweet onder haar hoofdstel en om haar ogen, ze geniet ervan maar voor ons is het wat minder doordat ze zo sterk is en je onder de haren en het sweet komt, ik straf haar niet voor dit gedrag maar probeer haar alleen een beetje te temperen tijdens het schuren.......het is toch geven en nemen in een relatie met je paard, nu neemt ze dus..... :D

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:17

Als een paard schuurt betekent dit niet dat ze geen respect voor je heeft. Mijn haflinger staat bij ons onderaan de rang en zij schuurt ook vaak zat met de haflinger die bovenaan de rang staat. Om bij wijze van spreken vijf minuten later weer weggestuurd te worden diezelfde haflinger. Paarden zoeken ook gewoon genegenheid en dat wordt dan beantwoord met een klap of knietje. Vind ik niet erg diervriendelijk.

En dat je paard je 'wegduwt' als hij schuurt ja dat lijkt me logisch. Het paard weegt gemiddeld tussen de 450-600 kg. Een normaal mensen gewicht van gemiddeld 60-80 kg duwen ze dan al snel om. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat bewust doen jij bent een veertje qua kg naast een paard dus wordt je al snel een stapje opzij geduwd als een paard even lekker staat te schuren :).