Pony doet altijd hoofd omhoog!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elbrich

Re: Pony doet altijd hoofd omhoog!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 11:41

Oké! Bedankt voor de handige tips.

seabiscuitje

Re: Pony doet altijd hoofd omhoog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:56

Prima, graag gedaan!

Veel suc6

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:23

Ik zou inderdaad proberen om rustig en voorzichtig met het halster en het touw om te gaan en als je denkt aan kopschuwheid kun je daarmee trainen. Begin dan met op een rustig moment (dus niet als ze met haar hoofd gooit) zachtjes met aaien over de neus en het hoofd en bereid dit uit. Doe dit zonder plotselinge bewegingen, maar laat haar rustig aan je hand ruiken en aai haar dan rustig. Dit kun je steeds verder uitbreiden door haar met een borstel te aaien en haar neus en oren te masseren.

Bij het rijden kun je eens proberen of rijden met een lossere teugel haar wat kan ontspannen. Als ze ontspant kun je de teugel steeds wat meer aanhalen. Bijzetteugels en martingalen zou ik persoonlijk niet zo snel proberen, omdat je het probleem dan niet oplost. Ook is mijn ervaring met hulpmiddelen dat je steeds strengere dingen moet gaan gebruiken voor hetzelfde effect en ik vind dat een paard iets voor je moet willen en niet moeten doen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:42

Hier komt misschien een verhaal hoor:P

Mijn paard deed dit eerst ook altijd. Erg gespannen, ook aan de hand. Nooit is een briesje van ontspanning, terwijl een andere pony bijna de hele tijd aan het briezen was van pure ontspanning. Na een tijd ging het helemaal niet meer. En zo ben ik dus gaan zoeken naar het 'probleem'. Uiteindelijk ben ik heel anders gaan rijden, dan dat ik eerst deed. Hij moest een héle andere stijl hebben. Gister zijn er de eerste paar briesjes van ontspanning gekomen, éindelijk. Hij loopt ook meer nageeflijk uit ontspanning. (Ik denk dat het té lang word, als ik hier alles ga vertellen, dus als je wil moet je maar pb-en, mijn paard loopt nu met geen touw achter me aan. Of eentje waar een hele boog in hangt.)