Paard moeilijk te vangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thea_

Re: Paard moeilijk te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:59

Hm ja je hebt het wel in verschillende mate!
Want mijn oude pony was vroeger ook niet te vangen; tenminste het lukte mijn moeder en mij niet!
Mijn zusje (gek als ze is -.-') ging gewoon op de grond liggen, en de pony kwam meteen naar haar toe! Hij word dan nieuwsgierig! Zelf doe ik dit niet want ik vind het idioot en gevaarlijk:P
Maar nu hebi k ook een pony die niet wil komne, als ik op hem afloop gaat hij weg, nu loop ik hem zachtjes achteraan, want hij draft niet echt weg ofzo, en als hij stilstaat loop ik op hem af, als hij weer wil weglopen stop ik snel!
Daarna lop ik weer naar hem toe, en dan komt die vanzelf wel!
Maar ik vond die techniek van het wegjagen ook wel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:07

Joolien schreef:
Als je het weiland inloopt, doe dan ongeinteresseerd en jaag haar dan weg.

Grappig. Bij een paard op de manege waar ik rijd, werkt dit ook perfect. Als je daarbij de wei in komt, dan begint ze al te hollen, maar ga je haar een beetje opjagen door wat met het halstertouw te zwaaien, dan staat ze direct stil en laat ze zich ook zo pakken. Het is dan net of ze denkt: 'Heh, maar dat was niet de bedoeling!' :D

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:08

ik heb hetzelfde als jou gehad.
ik weet niet of je de join-up kent. maar dat heb ik toen toegepast.
Hij was zo aan het klieren van je kan me toch niet pakken.
helemaal stoer doen, staart omhoog enz. toen heb ik dat stukje wei afgezet, en ben haar gaan opjagen. na een kwartier was hij nog aan het patsen. na een half uur werd hij besweet, en zijn staart en oren hingen al wat meer slap. na een tijdje ging hij slikken en kouwen en met zijn hoofd naar beneden wijzen. toen heb ik hem in een hoek stilgezet. hem geaaid en liep toen weg. hij kwma me acherna, overal waar ik heen ging.
Wil je meer weten over die join-up, moet je me ff pben. ik heb het mezelf niet aangeleerd, maar van een goede bekende die helemaal met dat soort dingen bezig is. nanda van gestel.

succes verder!
ps, ik zou niet zomaar die join-up doen, kom er maar eerst achter wat het betekend. en ik heb het 2 keer moeten doen, en nu loopt ie nooit meer voor me weg.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:52

Ik heb hetzelfde probleem met mn paard, en tot nu toe denk ik dat Jooliens (?) oplossing het best/langst werkend is..

Alleen is mijn weiland 2,5 hectare groot dus als ik dan elke keer mijn paard moet opjagen ben ik nogal aan het lopen voordat ik weer bij haar ben.. Draden gaat ze doorheen :( Schok of niet.

En nog een probleem, ze verschuilt zich ook vaak achter een hele krengerige merrie (zoeentje die je aanvalt en ook echt levensgevaarlijk is, die eigenlijk allang weg had moeten zijn, en blablabla)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:38

Ja, dat probleem herken ik ook wel! Heb dit ook ooit geprobeerd, maar heb toen echt 1,5 uur door 2 hectare gerend... helaas is mijn conditie niet echt top..

Ook mijn merrie zoekt echt bondgenoten in de kudde, waardoor ze altijd afgeschermd wordt door tenminste twee paarden. Leuk dat ze het goed kan vinden met de andere paarden, maar wel vermoeiend voor mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:43

Is er geen mogelijkheid waarbij je het weiland kleiner maakt? Ons weiland is bijvoorbeeld langwerpig en daar kun je zo een lijntje tussen zetten.

Wat je dan ook kunt doen, is het met meerdere mensen doen, vaak loopt een paard toch naar 2 punten toe, en dan kun je afhankelijk van de grootte van je weiland met meerdere mensen dit doen.

Het is wat werk, maar zeker de moeite waard. Bespreek wel goed van te voren dat je allemaal hetzelfde reageert en handelt.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:50

Ja, bij ons was toen alleen het probleem dat het zo'n modderbak was dat je regelmatig vastzat met je laarzen.. :S En daar maakt zij dan lekker gebruik van natuurlijk!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:37

Heb al een boel goede adviezen voorbij zien komen dus die ga ik niet herhalen. Waar ik niet zo'n voorstander van ben is van werken met voedsel en de join up als je daar geen ervaring mee hebt.
Wat ik dan weer wel wil toevoegen is dat je je bewust blijft van je eigen lichaamshouding en de richting die je op loopt tov je paard. Kijk je paard niet recht in de ogen aan (betekent 'ga weg') en benader hem van de zijkant. En het allerbelangrijkste (gelukkig ook al meerdere keren genoemd) ga gewoon es naar die wei om wat anders te doen dan je paard op te halen om te werken. Doe alsof je de omheining checkt (is dat ook meteen weer es gedaan! :P ) en laat m maar naar jou toekomen! Maar nu herhaal ik toch weer andere mensen... :o
Veel succes ermee! :D

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:15

Gewoon met een koekje komen.
Dan komt ze vanzelf hoor!

xxxjosinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:04

Wij hebben ook zo'n leuke merrie die zich in de wei niet laat pakken.! we hebben er eigenlijk nog nooit echt werk van gemaakt..
maar met al deze berichten lijkt het me toch wel wat om het te gaan proberen..
Hoe wij het oplosten was eerst de hele keppel naar binnen brengen en als laatste haar.. Dan laat ze zich wel pakken.
Heel vervelend dus toch maar eens 1 van deze goede tips gaan gebruiken..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:26

Misschien dat een echte Join-up, als je er niet veel kaas van gegeten hebt, niet zo slim is. Als de wei te groot is kan je ook in een binnen/buitenbak het principe van wegsturen (uit je persoonlijke ruimte) en naderen oefenen. Ook negeren als ze het verkeerde gedrag vertonen zonder dat ze dan rustig kunnen verder eten op de weide. De basis van NH is een goede manier om respect EN vertrouwen te krijgen van een paard.

Bij weidegang afwisselend halster aanlaten en afdoen. Einddoel is steeds dat het paard naar jou toe komt of op z'n minst aandachtig kijkt naar jou. En dat je het halster kan beetnemen of omdoen. Je borstels ook een keertje mee de wei opnemen zodat als je ze kan pakken je niet noodzakelijk de weide af moet om te werken, en ze ook niet hoeft los te laten zonder dat ze iets heeft moeten doen. Misschien leert ze dan ook te blijven staan zonder dat je haar vastbindt. Ook al zien wij wandelen als ontspannend, voor een paard is het nog steeds "luisteren/werken", want wij kiezen naar waar we gaan en in welke gang.

succes

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:15

Hoe loop jij als je de wei ingaat?
Met je ogen op het paard gericht?
Het is hierboven misschien al gezegd, maar een paard
heeft niet voor niets zijn ogen aan de zijkant van het
hoofd zitten en wij, mensen onze ogen aan de voorkant.
het paard maakt dan al een onderscheid. Dieren met
ogen voorop het hoofd, dat zijn roofdieren, dus mensen
zijn er ook op uit om ons aan te vallen..

Okee, je loopt de wei in met je ogen strak naar de grond
gericht, je kijkt in geen geval naar het paard. Je laat je schouders
hangen en je loopt met een flinke omweg door de wei, maar dan
steeds dichter naar het paard toe. Als je paard blijft staan, niets
aan de hand. Je probeert dan dichter bij te komen. Wanneer het
paard weg gaat galopperen doe je een paar passen terug en doe je
net alsof je weer weggaat. Het paard staat waarschijnlijk weer stil.
Je probeert het opnieuw. Wil dit niet lukken? Ga dan eens een tijdje
in de wei zitten en kijk een andere kant op. Blijf zitten tot je een ons
weegt :+ op een gegeven moment wordt je paard nieuwsgierig en komt
eens kijken wat 'dat gekke mensje van hem' nou aan het doen is. Als
hij eenmaal bij je is wrijf je hem eens lekker over zijn voorhoofd en maak
je wat masserende rondjes op zijn hals ( ttouch van Tellington ) een ware beloning
voor ieder paard!