[EG] Afstamming merrie gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:27

Ja, signalement en een duidelijker foto zou wel handig zijn.

Lante

Re: [EG] Afstamming merrie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:57

Als die merrie nog leeft en je die op zou kunnen sporen, dan moet je wat manen met de wortel eruit trekken. Dan kan je daar bij het KWPN een DNA onderzoek laten doen eventueel (ik weet niet hoe belangrijk het voor je is, want dat kost volgens mij zo'n 150 euro of zo).

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 04:18

Lante schreef:
Als die merrie nog leeft en je die op zou kunnen sporen, dan moet je wat manen met de wortel eruit trekken. Dan kan je daar bij het KWPN een DNA onderzoek laten doen eventueel (ik weet niet hoe belangrijk het voor je is, want dat kost volgens mij zo'n 150 euro of zo).

Ja en daar zit nog wat aan vast, je moet drie mogelijke namen van paarden op geven, want ze doen maar 3 keer een onderzoek. anders kun je opnieuw dat geld dokken

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 07:48

Nu is het verhaal wat duidelijker.

Ts heeft een nakomeling van een merrie, waar mee is gefokt, maar waarvan de papieren kwijt waren geraakt al voor de dekking.

De moeder moet kwpn zijn, en papieren hebben gezien er een brandmerk aanwezig is.
Dit wil zeggen dat ze destijds opgenomen is in het kwpn stamboek.

Helaas is idd DNA de enige mogelijke manier, maar dat is duur en idd ook nog lastig.
Wat je beter kunt doen is via de oude eigenaar de verkopers achterhalen, en zo het balletje aan het rollen doen.

Overigens iemand had het over paardenfokken.nl maareh die site is alles behalve heiligmakend hoor, daar staat maar een deel van de wpners in, alles word door de mensen zelf ingevoerd namelijk. dus ook niet altijd alles hoeft te kloppen...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 07:59

newt schreef:
Lante schreef:

Ja en daar zit nog wat aan vast, je moet drie mogelijke namen van paarden op geven, want ze doen maar 3 keer een onderzoek. anders kun je opnieuw dat geld dokken

Dat wist ik dan weer niet; weer wat geleerd. :)
Dat wordt nog een hele puzzel dus, maar het is niet onmogelijk als je via de laatste eigenaar de vorige eigenaren op weet te sporen en je de merrie eventueel terug kunt vinden als ze nog leeft.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:34

crossmonster schreef:
Overigens iemand had het over paardenfokken.nl maareh die site is alles behalve heiligmakend hoor, daar staat maar een deel van de wpners in, alles word door de mensen zelf ingevoerd namelijk. dus ook niet altijd alles hoeft te kloppen...

Als je beter had gelezen had je kunnen lezen dat je daar misschien een merrie vind maar dat de kans niet heel groot is omdat daar lang niet alles op staat!

even een weetje..over paardenfokken.nl alias Horse Telex

Nee het is niet alleen eigen invoer, ja het kan door de mensen zelf worden ingevoegd, maar word door de site beheerders en het KWPN gecontroleerd, nieuwe veulens worden ook door hen (KWPN) toegevoegd die op de keuringenn zijn verschenen met de premie's er bij en plaats. Ook prestatie's worden door het KNHS geweizigd! Prestatie's die de site beheerders niet direct tegen komen, kun je via mail verwittigen dat je paard op een bepaald niveau loopt. Ook keuringsresultaten worden door het KWPN verranderd..

steffie__xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 21:56

Lante schreef:

de merrie leeft nog en ik kan er nog bij enzo dus een paar haren uittrekken zal zeker geen probleem zijn..

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:10

Dus vader van je paard is calvaro en moeders vader weet je dus niet neem ik aan? En het paard op de foto is dan de moeder en het veulen jou paard?
Kan je het papier niet inscannen?

steffie__xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 18:21

mayday schreef:
Dus vader van je paard is calvaro en moeders vader weet je dus niet neem ik aan? En het paard op de foto is dan de moeder en het veulen jou paard?
Kan je het papier niet inscannen?

ja , calvaro is de vader van mijn paard en de vader van de moeder is onbekend. Het grote paard op de foto is mijn paard haar moeder en het veulen dat er bij loopt is een broer van mijn paard, dus niet mijn paard.
Ik heb zelf geen scanner maar ik zal mijn best doen...

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:47

Weet je misschien wat de vaders van de andere veulens zijn?

steffie__xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 23:10

mayday schreef:
Weet je misschien wat de vaders van de andere veulens zijn?

nee, maar ik kan wel eens rondvragen. Alleen zal het niet voor direct zijn, maar ik ga mijn best doen. Het veulen van op de foto's is inmiddels verkocht maar er loopt nog een nakomeling uit dezelfde moeder op de wei. Ik ga het eens navragen.