wel of geen paardje kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:26

ik geef jullie geen ongelijk.
maar volgens mij ging het niet over de wajong ;)
maar ze vroeg wat jullie zouden doen
ik heb zelf ook een uitkering omdat ik letsel heb opgelopen op het werk.
mijn baas heeft mij eruit gegooit en ik heb geen werk.
oke mijn uitkering stopt wel halve wege maart maar ik heb ook een paard gekocht terwijl
ik in de ziektewet liep.
ik vind niet dat je daar iemand op moet aanvallen.
je weet vaak niet 100% wat de rede is.
maar het zou een laatste duwtje in de rug KUNNEN zijn waardoor
ze van haar straatvrees afkomt.
ik ben geen dokter dus ga er ook niet te diep op in.
maar ze laten je niet zomaar een uitkering ontvangen.
in dit geval ging het om de vraag of ze het wel of niet zou doen.
en dat ze straks haar uitkering misschien kwijt raakt dat is iets wat zij zelf van te voren
moet bedenken.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:29

Ik ben eens met wat er door Jol1 en biancavos geschreven staat.

Nu mag je me kort door de bocht noemen: maar als je je energie in een paard kan steken, kan je ook gaan werken.
Ben je meteen ook uit je isolement en kan je binnen een paar jaar je eigen paard financiëren en komt het niet van de staatskas. (of hoe wordt dat in NL geregeld?)

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:35

haar vriend werkt ook 50 uur per week.
dus dat lijkt mij geen probleem.
mijn man werkt ook waardoor het mogelijk is dat ik een paard kan houden.

@sin het is niet zo zeer kort door de bocht
maar mensen vallen meteen over het fijt dat patserke een uitkering heeft.
er zijn veel mensen met een uitkering die helemaal niks mankeren.

een voorbeeld:
bij mij aan het einde van de straat woont ook een jong stel.
allebij een uitkering en die jongen werkt 40 uur zwart.
ze hebben de meest dure spullen in huis.
dat vind ik pas asosiaal.
als je zwart kan werken kan je het ook wit.

ik bedoel te zeggen dat iemand met een uitkering niet persee lui hoeft te zijn voor een baan.
maar naar een rustig pension gaan of meteen in een supermarkt met 100 andere werken.
ik denk zelf wel dat dit een goeie opstap zal zijn
en wij weten geen van alle hoe patserke er dagelijks aan toe is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:40

Ik zeg niet doen!

Als je eerst je rijbewijs nog wil halen voordat je een paard wil aanschaffen, ga daar dan aan beginnen!
Daarna kun je verder denken over een paard.

Klinkt mij nu nog teveel als dromen, omdat je verder niks te doen heb. Je zal eerst je handen uit de mouwen moeten steken! Bijv een verzorgpaard zoeken ofzo, zodat je wéét of je het aan kan.

Als je twijfelt, dan is dat over het algemeen beter om iets niet te doen, want je moet het zéker weten, zéker als het gaat om het aanschaffen van een dier!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:04

Zo, hier wordt heldere taal gesproken.... Maar ik kan er wel achter staan.
Op zich is het niet zo'n verkeerd idee om iets met een paard te gaan doen in de zin van therapie. Maar zorg er eerst eens voor dat je je leven weer op de rails krijgt zodat je (aangepast) werk kunt gaan doen en van het verdiende salaris kun je dan wellicht een paard aanschaffen.
Maar ik denk zeker dat het contact met een paard je op weg zou kunnen helpen.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:25

ik persoonlijk vind dat er teveel word ingegaan op de persoonlijke situatie van patserke.
ik neem aan dat ze het zelf ook wel bedacht heeft dat werken altijd nog beter is dan een
uitkering.
maar of ze nou eerst een rijbewijs nodig heeft om een paard te kunnen kopen vind ik onzin.
ik had zelf ook geen rijbewijs in het begin.
mijn man heeft me steeds heen en weer gebracht.
of je kiest ervoor om je paard dicht bij huis te stallen en dan op de fiets te gaan of met de bus.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:23

@Caspar2007, De persoonlijke situatie van Patserke heeft natuurlijk alles te maken met het antwoord op haar vraag. Dat haar vriend 50 uur werkt, heeft er niets mee te maken, want zij ontvangt die uitkering. Als je een uitkering ontvangt dan heb je naast rechten ook plichten. Het zou raar zijn dat een ander voor iemands paardenhobby aan de slag moet gaan. Ik ken genoeg mensen die de hele week hard moeten werken en echt geen leuk werk hebben en nog niet genoeg overhouden om een paard te kopen. Zij betalen echter wel mee aan de uitkering van Patserke.

Voor wat betreft jouw situatie: Als ik jouw werkgever was en jij meldt je ziek, maar koopt wel een eigen paard dan zou ik mij als werkgever ook in de maling genomen voelen. Het komt op een werkgever raar over als je wel in staat bent om een eigen paard te verzorgen (wat toch lichamelijk inspannend werk is), maar niet bij hem kan werken.

Ik wil hier ook helemaal niet oordelen of de uitkering van Patserke al dan niet terecht is, dat is niet aan mij. Waar het mij omgaat is dat je de plicht als uitkeringsgerechtigde hebt om er alles aan te doen om te herstellen en weer aan het werk te gaan. Je kunt dan beter je energie eerst voor andere zaken gebruiken dan voor het aanschaffen van een eigen paard. Dus is mijn advies géén paardje kopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:18

caspar2007 schreef:
ik persoonlijk vind dat er teveel word ingegaan op de persoonlijke situatie van patserke.
ik neem aan dat ze het zelf ook wel bedacht heeft dat werken altijd nog beter is dan een
uitkering.
maar of ze nou eerst een rijbewijs nodig heeft om een paard te kunnen kopen vind ik onzin.
ik had zelf ook geen rijbewijs in het begin.
mijn man heeft me steeds heen en weer gebracht.
of je kiest ervoor om je paard dicht bij huis te stallen en dan op de fiets te gaan of met de bus.

Vind ze zelf!
Dus is dat stap 1.

De persoonlijke situatie is ook de reden dat ze twijfeld, dus lijkt me belangrijk omdat mee te nemen..
Paard moet niet de dupe worden van een inschattingsfout van de ts.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 19:41

ik heb natuurlijk al het een en ander gespaard, en zoals ik in het begin vertelde heb ik ook andere paardjes gehad, dus het geld voor een andere paard, betaal ik niet van mijn wajong uitkering.
en de wajong is alleen om de huur van huis te betalen, mijn verzekering en om voor onnodige voorzieningen te sparen, de huur van stal en andere kosten komen voor mijn vriend zijn rekening.
ik heb trouwens pas sinds deze maand een uitkering, ik heb ander halve jaar op mijn vriend zijn zak zitten teren, hij betaalde alles voor mij. ik wist niet dat ik een wajong kon krijgen. ik heb erg veel meegemaakt, en ben ook 80 tot 100%afgekeurd, als ik er aan toe ben, ga ook naar een psychiater, helpt het uwv mij langszaam weer aan het werk.
ik ga hier natuurlijk mijn verhaal niet doen, waardoor ik een wajong heb.

maar ik wil gewoon wat advies en dingen tegenkomen die ik zelf nog niet gezien heb, om weer een paardje aan te schaffen.
niet omdat ik bijvoorbeeld de uwv oplicht met lekker lui thuis zitten en geld uitgeven en lekker voor niks krijgen, want zo ben ik niet, ik ken genoeg mensen die dat wel doen, en ben jaloers op mensen die wel een dagritme hebben en lekker kunnen werken en onder de mensen kunnen komen,

nou dit was het wel eventjes hihi ik wil niet dat dit een reltopic word ofzo

Charica

Re: wel of geen paardje kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:51

Hmm.. Ik zou eerst proberen om je rijbewijs te halen. Dat geeft toch wel een stukje vrijheid.

Je geeft ook aan dat je eerder een eigen pony hebt gehad. Wil je, nadat je je rijbewijs hebt behaald, toch nog een eigen pony kopen, ga dan een lange tijd op zoek naar een geschikte pony, waar je wel een klik mee hebt.

En ik weet niet precies wat voor slaapprobleem je hebt, maar ik weet wel dat je van thuis zitten, en niks doet, al helemaal duf en levenloos wordt. Daarom zou ik aanraden om een vast slaappatroon te proberen. Zet je wekker standaard om 9 uur, en ga altijd op bed om 11 uur. Wordt je tussen de middag weer moe, ga dan iets doen. Bijvoorbeeld een eindje lopen alleen. Maar zorg dat je wakker blijft. Als je dat een tijdje volhoudt, wordt het iedere dag makkelijker.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:53

Jol1 schreef:
Ik blijf het vreemd vinden dat als je voor de klachten die TS heeft een wajonguitkering hebt en dan eerst een paard gaat kopen en dan aan je genezing gaat werken. Ik ben geen arts maar als ik de klachten lees dan zijn er hiervoor toch zeker behandelingen. Heel veel jonge mensen blijven onterecht in zo'n uitkering hangen, dat is na onderzoek bekend geworden en je zult zelf moeten proberen om daar uit te komen. Misschien ben ik ouderwets, maar ik heb toch een beetje moeite met het gemak waarmee jullie (bijna) allemaal roepen: kopen dat paard. Ik vind dat als je een uitkering hebt, je eerst de verplichting hebt om daar vanaf te komen en dan pas kun je dingen doen zoals een paard aanschaffen. Een paard kost echt heel veel energie en je kunt ook proberen om met die energie een paar uur per dag te gaan werken. Ik heb er echt moeite mee dat iemand die zo jong is er nu al vanuit gaat dat ze de rest van haar leven voor werk is afgeschreven.

Hoewel ik de reactie begrijp ben ik het er niet helemaal mee eens. Het ligt heel erg aan de reden waarom iemand een uitkering heeft. Energie in een paard steken is niet te vergelijken met een baan. Bij een baan wordt verwacht dat je elke dag dat je werkt 100% aanwezig bent. Een paard neemt het je niet kwalijk als hij een dag op wei moet staan omdat de energie op is. Deze hobby kan je ook zien als een opstapje naar een baan (wat kan je wel en wat niet). En daarnaast de meeste mensen kunnen naast hun baan een hobby onderhouden, wat als je dat niet kan. Dus wel de ontspanning van een paard aan kunnen maar niet de spanning van een baan. Moeilijk om daar een oordeel over te geven.

Maar om op de vraag van TS terug te komen. Als je nu al weet dat je voor een groot deel van een verzorgster afhankelijk zou zijn dan zou ik het niet doen. En wachten op betere tijden. De enige die er echt altijd voor een paard zou moeten zijn is de eigenaar en niet een verzorgster

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:53

Ik ga me hier even in mengen hoor!

Ik heb ook een wajong uitkering, en een eigen paard en pony!
Ik ben bezig met een opleiding vanuit vrijwilligerswerk, met de kans om na deze opleiding door te stromen in een reguliere opleiding!

Ik wil TS dan ook aanraden om eerst eens iets in die richting te gaan proberen om te kijken of je het uberhaupt op kunt brengen om jezelf een ritme aan te wennen!

Ga eens kijken op een kinderboerderij, of op een basisschool als overblijfkracht!

Verdien je ook nog een zakcentje bij, je doet iets leuks, en je werkt aan de toekomst voor jezelf!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:59

Jol1 schreef:
Ik blijf het vreemd vinden dat als je voor de klachten die TS heeft een wajonguitkering hebt en dan eerst een paard gaat kopen en dan aan je genezing gaat werken. Ik ben geen arts maar als ik de klachten lees dan zijn er hiervoor toch zeker behandelingen. Heel veel jonge mensen blijven onterecht in zo'n uitkering hangen, dat is na onderzoek bekend geworden en je zult zelf moeten proberen om daar uit te komen. Misschien ben ik ouderwets, maar ik heb toch een beetje moeite met het gemak waarmee jullie (bijna) allemaal roepen: kopen dat paard. Ik vind dat als je een uitkering hebt, je eerst de verplichting hebt om daar vanaf te komen en dan pas kun je dingen doen zoals een paard aanschaffen. Een paard kost echt heel veel energie en je kunt ook proberen om met die energie een paar uur per dag te gaan werken. Ik heb er echt moeite mee dat iemand die zo jong is er nu al vanuit gaat dat ze de rest van haar leven voor werk is afgeschreven.

Offtopic: Hier ben ik het zo niet mee eens ook ik heb een wajong uitkering ben ook voor de volle 100% afgekeurd. Heb twee pony's die ik daarvan betaal, waarom om dat ik dan niet de hele dag thuis hoef te zitten en zo heb ik wat te doen. Nu kunnnen jullie wel zeggen ga dan proberen te werken maar bij mij is het zo de ene dag kan ik gewoon werken en de andere dag ben ik helemaal nergens en kan ik alleen op de bank liggen bij wijze van spreken en heb nog nooit een baas mee gemaakt die zo flexibel is dat ik de ene dag wel kan werken en de andere niet.

Ontoppic: Als jij over alles goed heb nagedacht en je kan het financieel aan waarom niet. Als je je een keer niet weg durft of wat dan ook kan je paard misschien over de streep trekken om toch er na toe te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:27

laura22 schreef:
Jol1 schreef:

Offtopic: Hier ben ik het zo niet mee eens ook ik heb een wajong uitkering ben ook voor de volle 100% afgekeurd. Heb twee pony's die ik daarvan betaal, waarom om dat ik dan niet de hele dag thuis hoef te zitten en zo heb ik wat te doen. Nu kunnnen jullie wel zeggen ga dan proberen te werken maar bij mij is het zo de ene dag kan ik gewoon werken en de andere dag ben ik helemaal nergens en kan ik alleen op de bank liggen bij wijze van spreken en heb nog nooit een baas mee gemaakt die zo flexibel is dat ik de ene dag wel kan werken en de andere niet.

Ontoppic: Als jij over alles goed heb nagedacht en je kan het financieel aan waarom niet. Als je je een keer niet weg durft of wat dan ook kan je paard misschien over de streep trekken om toch er na toe te gaan.

Maar je paarden kan je ook niet een dagje laten staan als jij je een dag minder voelt ?

Ts wil om de 1 of andere (in mijn ogen vrij vage) geen verzorgster ed. Nouja, een paard is in mijn ogen dus een behoorlijke verplichting, dus als je zelf dan niet in staat zal zijn om daar altijd heen te gaan lijkt het mij vrij handig om iemand te hebben om op terug te vallen. Volgens mij onderschat de TS het hebben van een paard een beetje... Maarja mss betrek ik het ook wel een beetje teveel op mezelf , ik ben lichamelijk niet altijd 100% en moet wel gewoon naar school iedere dag. En een paard hebben valt mij dan toch wel heel zwaar af en toe... in de zin van dat het een verplcivhting is...

Ik zou ook niet zonder haar kunnen hoor.. Maar soms heb ik wel het idee dat ik haar tekort doe.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:30

@Laura22, ik vind jouw situatie (als ik zo je profiel lees) niet te vergelijken met die van de ts. In het geval van de ts denk ik dat enkele uren werken per dag in de nabije toekomst zeker haalbaar moet zijn en dat zij beter eerst daar haar energie aan kan besteden. Helaas ligt het voor jouw medisch gezien veel moeilijker.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:35

Ja maar we kunnnen niet oordelen van achter een computerscherm toch, misschien laat ze het wel minder lijken dan het eigenlijk is. Dat doe ik zelf ook altijd als iemand vraagt hoe gaat het of wat is het precies dan zeg ik meestal van ja gaat goed terwijl dat op dat moment niet waar is maar vind het niet nodig dat iedereen weet hoe of wat, beetje moeilijk uitleggen. Maar ik kan me best voorstellen dat ze wat zoekt waarbij ze lekker bezig is en wat te doen heb overdag. En 80 tot 100 % afgekeurd geloof me dat krijg je echt niet cadeau daar moet je echt wat voor mankeren voordat je van de keuringsarts te horen krijgt u mag niet meer werken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:43

even helemaal los gezien van de wajong e.d.( er zijn genoeg mensen die niet kunnen werken maar wel de verandwoordelijkheid van een paard aan kunnen)
eerlijk gezegt denk ik dat een paard teveel verandwoordelijkheid met zich mee brengt...
oke, ze heeft eerder paarden gehad, en andere huisdieren.
maar dan nog vind ik dat je heel sterk in je schoenen moet staan om een eigen paard te nemen...

stel je voor dat je paard "praatjes" krijgt, kan je er dan goed mee omgaan?
wat als je bijv. problemen bij het bekappen hebt, en je moet daar aan werken, gaan je angsten je dan niet in de weg zitten om goed die problemen op te lossen.
wat gebeurt er als je een keer van je paard valt?

jij bent de eindeverantwoordelijke voor wat er met je paard gebeurt( niet je vriend, niet de stalhouder, niet een mogelijke verzorger)
als er iets met het beessie aan de hand is ben jij degene die actie moet ondernemen.

zelf zou ik in dit geval eerder een verzorgpaard of een leasepaard nemen.

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:52

Jol1 schreef:
Je kunt natuurlijk ook met een verzorgpaard als therapie beginnen. Minder verantwoordelijkheden en minder kosten. Ik zou mijn energie eerst gebruiken om uit een uitkeringssituatie te raken.

Dat is nu precies wat mijn eerste gedachte ook was.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 21:46

ik heb zelf al genoeg met paarden meegemaakt eigenlijk alles wel, vallen, beleren, zelf ook nog een andere half jarige gehad die echt niet makelijk was. wedstrijden gereden, en ga zo maar door,
zo zie je maar dat jullie niet weet wat die angst betekend ;) dat betekend niet dat ik angstig word van een paard om dat ik er bijvoorbeeld afval. maar ik raak soms gewoon paniekerig om niks, en dat gaat dan wel weer goed als ik even doorzet.
ik weet wat een paard inhoud, alleen zit ik er overin dat ik in het begin niet veel energie heb, maar dit wel kan gaan opbouwen door eerst bijvoorbeeld om de dag te gaan en dan werken naar elke dag bijvoorbeeld. ik vind het niet fijn dat jullie zo oordelen over mijn wajong, soms kunnen mensen er echt niets aan doen om daar in te belanden

siskeh schreef:
even helemaal los gezien van de wajong e.d.( er zijn genoeg mensen die niet kunnen werken maar wel de verandwoordelijkheid van een paard aan kunnen)
eerlijk gezegt denk ik dat een paard teveel verandwoordelijkheid met zich mee brengt...
maar dan nog vind ik dat je heel sterk in je schoenen moet staan om een eigen paard te nemen...

wat als je bijv. problemen bij het bekappen hebt, en je moet daar aan werken, gaan je angsten je dan niet in de weg zitten om goed die problemen op te lossen.

jij bent de eindeverantwoordelijke voor wat er met je paard gebeurt( niet je vriend, niet de stalhouder, niet een mogelijke verzorger)
als er iets met het beessie aan de hand is ben jij degene die actie moet ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:48

laura22 schreef:
Ja maar we kunnnen niet oordelen van achter een computerscherm toch, misschien laat ze het wel minder lijken dan het eigenlijk is. Dat doe ik zelf ook altijd als iemand vraagt hoe gaat het of wat is het precies dan zeg ik meestal van ja gaat goed terwijl dat op dat moment niet waar is maar vind het niet nodig dat iedereen weet hoe of wat, beetje moeilijk uitleggen. Maar ik kan me best voorstellen dat ze wat zoekt waarbij ze lekker bezig is en wat te doen heb overdag. En 80 tot 100 % afgekeurd geloof me dat krijg je echt niet cadeau daar moet je echt wat voor mankeren voordat je van de keuringsarts te horen krijgt u mag niet meer werken.

Ik ben ook 80- 100% afgekeurd, en ik ga toch echt mijn best doen om gewoon later een baan te kunnen krijgen!

Soms zijn ze idd niet zo makkelijk, maar in sommige gevallen ook weer TE makkelijk vind ik :o

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 21:53

ik wil in de toekomst natuurlijk ook een baan, en een opleiding volgen die ik ook kan afmaken. het is niet dat ik hier lekker lui in me stoel zit, ik werk elke dag aan mezelf

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:55

patserke schreef:
ik heb zelf al genoeg met paarden meegemaakt eigenlijk alles wel, vallen, beleren, zelf ook nog een andere half jarige gehad die echt niet makelijk was. wedstrijden gereden, en ga zo maar door,
zo zie je maar dat jullie niet weet wat die angst betekend ;) dat betekend niet dat ik angstig word van een paard om dat ik er bijvoorbeeld afval. maar ik raak soms gewoon paniekerig om niks, en dat gaat dan wel weer goed als ik even doorzet.
ik weet wat een paard inhoud, alleen zit ik er overin dat ik in het begin niet veel energie heb, maar dit wel kan gaan opbouwen door eerst bijvoorbeeld om de dag te gaan en dan werken naar elke dag bijvoorbeeld. ik vind het niet fijn dat jullie zo oordelen over mijn wajong, soms kunnen mensen er echt niets aan doen om daar in te belanden

siskeh schreef:

ik weet niet wat jouw angst inhoud, maar heb het genoeg van dichtbij gezien, heb zelf 1,5 jaar in een psygiatisch ziekenhuis gezeten voor dagbehandeling dus ik spreek wel uit ervaring.(zelf ADD en was een beetje verdwaald)
ik vraag me ook af hoe het paard reageerd op jouw angst?

heb je die ervaring met paarden in combinatie met die angst.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 21:58

heb je die ervaring met paarden in combinatie met die angst.
ik heb gewoon nog paarden gereden en dan ben ik gewoon ontspannen dus ben niet paniekerig als ik aan het rijden ben, dus ze reageren niet echt op mijn paniek hoor

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:02

en als ze ziek zijn? of als je de hoefsmid erbij hebt?
misschien als ze op de trailer moeten oid?

voor mij is rijden eigenlijk niet het grootste punt, maar vooral in de omgang, ook indirect wat te maken heeft met de paarden...

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:15

de paniek bedoel je dan siskeh?