pony in de B aan de teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 09:58

passieX schreef:
Hier loop ik zelf ook tegen aan, mijn pony is dan wel ouder als jouw pony, maar heel zwaar in de hand. maar net wat er hier gezegt wordt, lopen pony's te diep, heel zwaar in de hand - als het maar rond is - is het goed. Maar, daar wil ik zelf niet aan! Een pony moet licht zijn en op de goede 'hoogte' lopen.

Als je pony in verbinding loopt, zal hij als jong/onervaren beest altijd zwaarder in de hand zijn. Pas vanaf ca. M-niveau kunnen ze al wat gaan verzamelen en worden ze ook lichter.
Een B-pony die al opgericht loopt, zonder de rug weg te drukken en in verbinding van achter naar voren zonder zwaarder te zijn in de aanleuning, is ofwel thuis al op veel hoger niveau doorgetraind ofwel klopt er ergens iets niet in de eerder genoemde voorwaarden (paard is achter het bit, paard heeft achterhand er niet bij, paard gebruikt rug niet correct).

Je kan en mag zowel als ruiter als als jury niet verwachten dat een B-pony als een Z2-pony door de ring gaat. Daar zijn ze gewoon nog niet sterk genoeg voor.

Sjonniej

Re: pony in de B aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:02

Daar ben ik het deels mee eens, Urielle. Maar ook een pony in de B moet absoluut licht in de hand zijn!! Gevolg is dan alleen dat hij dus niet opgericht loopt, maar hij mag absoluut geen steun zoeken op de ruiterhand. Een verbinding tussen mond en hand moet naar mijn mening altijd zo licht mogelijk zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:27

Als ie nog licht loopt in de hand, loopt ie dus ook te diep en dat is precies waar de mensen in het topic over vallen.

En dan nog, wil ik eigenlijk wel iets voelen. Ik kom het met de jonge paarden regelmatig tegen dat ik 'niks' in mijn hand heb, maar daar ben ik dus helemaal niet blij mee, want het is ook een teken dat het paard niet in mijn hand zakt. Als ze in mijn hand zakken en ik geef meer (om dus niets te voelen), wil ik eigenlijk dat ze nog verder zakken, desnoods met de neus door het zand. Dat vraagt ook weer enige balans dus dat duurt ff met de jonkies, maar dat is wel waar ik naar streef. Later ga je dat weer omhoog rijden, en een deel daarvan is voor mij dus dat ik accepteer dat die jonge dingen meer druk op mijn hand hebben dan ik wil voor een veropgeleid paard, omdat ik ook verwacht dat ze zakken als ik die aanleuning weer weggeef van voren.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:28

Ben het met Sjonniej eens, maar dat een pony in de B dressuur al nageeflijk moet lopen kan ik niet inkomen. Tuurlijk heb je pony's die het kunnen, maar er zijn er ook zat die dat nog niet kunnen. En dat jury's een B proef dan gaan bereken als L1 vind ik absoluut niet kunnen.
Er zijn niet voor niks verschillende klassen en je kan ze niet met elkaar gaan vergelijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:37

Waarom denk je dat hij in de B niet nageeflijk moet AngelsDitch?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:39

Ik schreef laatst bij de B, waarbij toch zeker de helft van de pony's geen constante aanleuning hadden, of zelfs met hun neusje eruit liepen. Toch reden ook zij wel winst, als ze de onderdelen maar gewoon netjes afwerkten :)

Hoewel één van de weinige pony's die wél nagefelijk liep meteen 198 scoorde. Ik zie het dus als een fijne bonus als je pony goed nagefelijk loopt :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:27

Dat vindi k ook Aranel. Als je pony in de B goed nageeflijk loopt hoor je van die nette punten te halen. Maar als je pony in de B nog niet nageeflijk loopt vind ik niiet dat dat afgestraft mag worden met slechte punten, simpelweg omdat het in de B dressuur nog niet hoeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:35

AngelsDitch schreef:
Dat vindi k ook Aranel. Als je pony in de B goed nageeflijk loopt hoor je van die nette punten te halen. Maar als je pony in de B nog niet nageeflijk loopt vind ik niiet dat dat afgestraft mag worden met slechte punten, simpelweg omdat het in de B dressuur nog niet hoeft.

en waar heb je dat gevonden in het regelement?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:46

Ik heb zo'n 1,5 jaar over de B gedaan. Waarom? Omdat die van mij simpelweg niet in de aanleuning liep en ik elke keer weer keihard met 165 punten naar huis ben gestuurd.
Als ik dus kijk naar mijn eigen ervaringen moest mijn pony idd al in de aanleuning lopen.
Maar achteraf ben ik er alleen maar heel blij mee dat ze het zo hebben gedaan. Anders kom je jezelf wel in de L tegen.
Sinds ik mijn pony door had gingen de B, L1 en L2 ook opeens ontzettend snel. Nu mogen we alweer M, ben de jurys dankbaar die mij streng hebben gejureerd. Ben met mn neus op de feiten gedrukt. Een pony die niet in de aanleuning loopt en de neus omhoog gooit loopt gewoon niet over de rug. En dat vind ik 1 van de basis dingen die je in de B al moet kunnen beheersen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:34

Idd, B wordt ook gewoon gejureerd op het Skala, en dan met name de eerste punten.
Takt, Ontspanning, Aanleuning, Schwung, Rechtrichten en Verzameling (de laatste twee worden minder scherp beoordeeld en komen vanaf de klasse M1 nadrukkelijker aan bod)
Aanleuning is punt 3 al zoals je ziet, dus ook in de B moet dat voor elkaar zijn, hoewel nog een ander (lager, losser) beeld dan de hogere proeven van de basissport geaccepteerd wordt.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:23

Kinuh zegt het mooi vind ik.
Je kunt die aanleuning maar beter voor elkaar krijgen in de B, anders kom je jezelf keihard tegen in de L1. En zo blijf je achter de feiten aanlopen als puntjes sprokkelend.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:35

Pony moet in een B proef zeker wel nagevelijk staan. In mijn begin proeven was dit regelmatig nog niet goed, en kon dit dan ook terug zien op mijn coupon qua cijfers en commentaar.
Sinds de pony netjes nagevelijk is en zelfs rond, staat dit er niet meer op. Nagevelijk en rond is niet het aller belangrijkste, maar als je het wel voor elkaar hebt, is het altijd mee genomen met je punten. Er word na zeggen ook veel gelet op stelling en goed op de letters en hoeken rijden. Denk dat als je dat allemaal netjes hebt, je toch al wel aan een wp zit.

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:39

Tsja, ik had laatst mn allereerste wedstrijd met Calimero in de B. Haar heb ik netjes voor elkaar maar ik heb dan ook bijna een jaar gewacht voor ik startte om het zover te krijgen.

Toen ik in de inrijdbak kwam vond ik het niveau wel onwijs tegenvallen, niemand (op een enkele uitzondering na) had zijn pony nageeflijk.
Ik werd dus uiteindelijk ook eerste met 205 pnt. En er zaten behoorlijk wat onder de 180 wat voor zover ik gezien heb bij de meeste ook zwaar terecht was.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:15

Ja tegenwoordig willen \ze dat je pony in het B op Z nivo loopt en zeker nagefelijk aan de teugel.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:34

dat vind ik wel overdreven hoor..
op z niveau..

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:36

En over dat nagevelijke...

ik vind dat er toch echt prettiger uit zien dan dat je met een sterrekijker er tussen rijd....

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:27

Dekloktikt schreef:
Toen ik in de inrijdbak kwam vond ik het niveau wel onwijs tegenvallen, niemand (op een enkele uitzondering na) had zijn pony nageeflijk.
Ik werd dus uiteindelijk ook eerste met 205 pnt. En er zaten behoorlijk wat onder de 180 wat voor zover ik gezien heb bij de meeste ook zwaar terecht was.

Geeft toch ook niets?
Als je maar lol hebt samen met je pony..
Ik vind het altijd zo vervelend als mensen alleen maar naar de punten kijken..

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:50

Boktlid schreef:
Dekloktikt schreef:

Geeft toch ook niets?
Als je maar lol hebt samen met je pony..
Ik vind het altijd zo vervelend als mensen alleen maar naar de punten kijken..

Ik zeg ook niet dat het iets geeft ;) van mij part mogen ze hun hele leven zo wedstrijdjes blijven rijden. Maar dat ze dan geen winstpunten krijgen vindt ik niet meer dan logisch ;)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:03

jana79 schreef:
Ja tegenwoordig willen \ze dat je pony in het B op Z nivo loopt en zeker nagefelijk aan de teugel.

Onzin, tussen nageeflijk en wat ze in het Z moeten laten zien zit nog een hele lang weg. :j

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:09

Stimpulerend of niet, de jury vond die punten passend bij het ondereel dat jij reed.
Hij weet aan het begin ook niet waar de punten telling opuit komt, en kan moeilijk overal minimaal een voor geven omdat het anders niet stimulerend zou zijn, nogmaals hij punt naar wat hij ziet.
En de titel past niet echt bij het verhaal wat je typt maar dat terzijde.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:10

Urielle schreef:
Idd, B wordt ook gewoon gejureerd op het Skala, en dan met name de eerste punten.
Takt, Ontspanning, Aanleuning, Schwung, Rechtrichten en Verzameling (de laatste twee worden minder scherp beoordeeld en komen vanaf de klasse M1 nadrukkelijker aan bod)
Aanleuning is punt 3 al zoals je ziet, dus ook in de B moet dat voor elkaar zijn, hoewel nog een ander (lager, losser) beeld dan de hogere proeven van de basissport geaccepteerd wordt.

Mag ik er even op wijzen dat aanleuning nog wat anders is dan nageeflijkheid?

Persoonlijk vind ik het goed om aanleuning te vragen in de B maar ik vind dat een B-paard best iets voor de teugel zou moeten mogen lopen. (Niet tegen de teugel, natuurlijk)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:21

Mee eens Beantsje

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:22

Danique07 schreef:
En over dat nagevelijke...

ik vind dat er toch echt prettiger uit zien dan dat je met een sterrekijker er tussen rijd....

Er zit ook ngo wel een hele hoop tussen nageeflijk en sterrenkijker hoor.....

ShiinexOnly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:26

Het is normaal.
Dat een pony in de B aan de teugel rijdt.
Bijna elke pony doet dat.
Maar sommige jury is daar heel streng op.
En je hoeft hem in de B niet aan de teugel te hebben.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:29

Ik vind wel dat de catagorie van de pony moet meespelen, zo vind ik dat bv A-B-C- pony`s in de klasse B van mij nog niet aan de teugel hoeven lopen, in deze klasses zitten vaker nog de kleine kinderen die nog weinig met hun beentjes doen, een pony met de handen in de krul trekken vind ik dan veel erger als dan maar gewoon lekker onspannen en nageeflijk door een proef sturen.
Bij de grotere pony`s D- en zeker de E, bij de grotere kinderen vind ik het beter als ze wel netjes aan de teugel lopen.