stilstaan bij opstijgen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:00

barbarella schreef:
ik heb van een man geleerd omdat dit bij een paard van een vriendin ook zo was, iedere x als je op wil stapen en ze loopt weg, laat het paars maar een paar rondjes om je heen lopen,
en dan vrij boos het paard tot stilstand brengen,
je mag gerust als het vaak gebeurd tijdens het rond jouw lopen een paar x boos worden, zodra je haar/hem weer stil zet proberen op te stappen, op een gegeven moment merkt het paard dat het helemaal geen zin heeft om rond te lopen wand daar word jij boos van, en hoe het paard het went of keert er word tog gereden.

bij het paard van mijn vriendin is het over die in nu supper lief met opstappen

het is het proberen waard

je hoeft niet boos te worden, maar moet idd wel duidelijk zijn ;) halt is halt, en geen stap meer naar voor of achter.

Sander_ schreef:
Ligt een beetje aan het type paard welke methode het beste werkt. Ik gebruik er meestal 2:

- Als paard gaat lopen, laat 'm maar rondjes lopen totdat hij genoeg gelopen heeft. Bij stilstaan belonen. Dit werkt alleen bij rustige paarden die het meer doen om je uit te proberen.
- Als paard gaat lopen, terug op de plaats zetten via achteruit wandelen. Niet via de teugels achteruitzetten, maar gewoon tegen zijn schouder 'duwen'.

Bij beide methodes heb ik nooit de teugels strak. Als je je paard bij het opstappen alleen stil krijgt met druk, denkt hij dat 'ie meteen weer mag weglopen als je de teugels loslaat. Een paard moet met een los teugeltje gewoon kunnen blijven staan, dus dat oefen ik er meteen bij. :j

de tweede optie is goed, hij moet op die plek blijven staan waar JIJ op wilt stappen. De eerste ben ik het niet mee eens, als een paard je 'uitprobeert' wil hij dus kijken hoe ver hij kan gaan, en wie hier de leider is, en als je die methode toepast ben jij dat dus duidelijk niet.Dan zal hij dat waarschijnlijk morgen weer doen, en de dag erna en dan en dan..Ook niet met een los teugeltje opstappen en zeker niet als dit het probleem is, je moet wel met de teugels contact houden aan zijn mond(dat gebeurd met het rijden met overgangen ook dus met opstappen ook)

Monica24 schreef:
Geduld, geduld, geduld. Blijven proberen en beloon goed gedrag. Er zijn al veel goede tips gegeven. In een hoek opstappen lost het probleem niet echt op. Veel succes met oefenen!

Ik de hoek opstappen kan het wel zeker verhelpen, of gewoon met zijn voorkant naar de bankrand zetten.. als je bij de C opstapt met zijn gezicht naar de A bijvoorbeeld dat ziet hij een grote open ruimte voor zich en zal hij dus sneller geneigd zijn te gaan lopen dan wanneer hij niet makkelijk weg kan ;)

suus_ schreef:
Goede tips
Als je opgestapt bent tot 10 tellen en wegstappen. Ook tussen het trainen door af stappen en opstappen, dan weer ff stil laten staan en dan pas weer lopen
Dikke kans dt het een gewoonte wordt om met het opstappen stil te staan, zoals het nu een gewoonte voor 'm is om te gaan lopen

Ik zou de eerste keer dát hij dan goed stilstaat niet 10 tellen hem laten staan. Gewoon als je goed opgestapt bent en hij bleef stil staan, voeten goed in de beugels, teugels meteen goed aannemen, Zeker belonen en dán wegstappen. Maar zou hem niet meteen dwingen. Als je voelt na een tijdje dat hij niet meer naar voren wil gaan als je zit dan kun je wel proberen iets langer te blijven staan, maar dat zou ik nu nog niet doen. En even een paar keer de hemel in prijzen als hij stil blijft staan!..

Monica24

Re: stilstaan bij opstijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:28

@ladylynn: ik begrijp dat hij in de hoek minder makkelijk weg kan lopen, maar volgens mij wil ze hem leren in het midden stil te staan met opstappen. Ik heb het ook gehad bij een paard en vond het ook lastig om in de hoek op te stappen als er nog anderen aan het rijden waren. Het doel is dat hij gewoon luistert en stilstaat.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:14

Maar lukt het in de hoek wel dan?.. want als het helemaal niet lukt, dan zou ik toch proberen om het eerst in een hoek te laten lukken.

Zoals ik al zei als een paard ruimte heeft om te lopen (en dat ook gewend is bij het opstappen) dan zal hij daar ook gebruik van maken. En in een hoek voelt hij zich meer opgesloten.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:57

waarschijnlijk ben je voorheen niet consequent genoeg geweest.
verdeel het opstijgen in stappen en herhaal elke stap totdat hij 2 keer helemaal goed gaat en ga dan verder met de volgende stap:
1: voet in de beugel
2: je ophijsen aan het zadel
3: even blijven hangen boven het zadel
4: je been eroverheen zwaaien en gaan zitten
5: minstend 3 sec. blijven stilstaan als je zit.
geloof me als je hier conceqeunt in bent lukt het vanzelf, en vergeet vooral niet om je paard niet te straffen, laat hem de fout maar maken hij komt er vanzelf achter dat jij telkens opnieuw begint als hij niet het gewenste gedrag vertoont. Het snelle wegstappen kan ook te maken hebben met angst van voorgaande straffen die je hebt gegeven ( weet niet of dit het geval is hoor )
voor het begin

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:03

Volgens mij kan je best eerst wat doen aan dat bang zijn, dit gaat
eenvoudig door met hun op de grond te spelen en ze veel dingen
te laten zien, zodat ze zien dat niet alles gevaarlijk is.
Bij het opstijgen consequent zijn (dit wil niet zeggen brutaal)
Als ze beweegt zet je haar terug waar ze stond en begint opnieuw
net zo lang tot ze het moe is, dit is een questie van geduld aan jouw
kant, want het kan zijn dat dit heeel lang duurt, maar je hebt er
achteraf wel plezier aan.
Eenmaal op haar rug vraag je de eerste twee minuten niets van haar,
je streelt haar enkel. Als ze voorwaart wil zet jij haar terug achterwaarts.
Het is allemaal moeilijk uit te leggen via mail tuurlijk, ik had het zelfde
probleem en heb dit zo opgelost, dit is een greep uit het Parelli programma.

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:05

Hey, sorry Keeyzie, had je antwoord niet gelezen, is in principe hetzelfde... :-)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 01:50

haha geeft niet, berust idd op hetzelfde :) alleen heb ik het via ONC i.p.v. Parelli

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:32

Laat haar door iemand vast houden!

summerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:40

weet je mischien waarom ze zo doet, ik bruik altijd een stoel of een andere verhoging bij het opstappen heb zelf een paard wat mooi staan blijft naar rij ook op een paard wat altijd wilde wegstappen maar door het gebruik van de stoel is dit een heel stuk minder moet je wel eerst met het paard oefenen.

NinaJajaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:20

zoiezo checken of het haar geen pijn doet? Misschien heeft ze last van het zadel?
Zo niet, een paardje van een vriendin deed het ook, het werken met stapjes werkte goed. Wat ook kan helpen, als ze naar voren loopt, afstappen en achteruit laten gaan naar de plek waar je vandaan komt. Als ze uit zichzelf om je heen gaat draaien, gewoon laten draaien, ze stopt vanzelf als ze ziet dat het geen zin heeft om weg te lopen.