Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
troi schreef:chanouk schreef:Bij mijn pony is het ook een drama ijzers, ze krijgt een verdovingsspuit van te voren( ze staat nu al een tijd niet meer op ijzers) die ik haar geef een uurtje voordat de hoefsmit komt
In t begin was t alleen wat steigeren en wat vervelend met haar voeten doen, een praam op bij haar werkt totaal verkeerd word ze nog veel erger mijn vorige hoefsmid wou t niet meer doen dus opzoek naar een ander die wou t wel proberen nou goed verdovingsspuit enz ijzers eronder gekregen dit is zon 3 jaar gelukt maar op een gegeven moment werd ze echt gemeen en ging ze gericht meppen toen heeft de hoefsmid de ijzers er nog onder gekregen maar durfde het niet nog een keer aan.
Nu ben ik de laatste tijd wat met haar aan t oefenen eerst steeds tikken op haar hoefen met een hoefenkrabber, daarna oud ijzer erop gelegd en met een hamer erop tikken, dit ging goed accepteerde ze, mijn vader gevraagd of die dat ook een keer wou doen dit liet ze ook toe, een week trg was de smit er verhaal verteld hij even proberen nou dat wou ze echt niet weet jullie wat het probleem kan zijn? Dit doet ze overigens bij elke hoefsmit
Ja ze word nu ook niet meer op ijzers gezet, en dat vuurtje en die geluiden vind ze niet eng ze vind alles prima wat de hoefsmit doet en dan is ze ook erg braaf alleen zodra ze tikken oh haar hoef voelt of hoort dan is het helemaal mis, ik oefen nu met haar ze accepteert het wel van mij nu wat ze eerst ook niet deed de hoefsmit vorige keer proberen nou dit ging nog niet goed, ook met bekappen dan moeten ze ook altijd stukje tikken dit vind ze ook vreselijk( hoefsmit doet t nu op een andere manier) en dan is ze echt heel braaf, de hoefsmit zelf zegt denkt dat er een keer wat gebeurd moet zijn maar ik kan me niks raars herrineren ben er altijd zelf bij geweest zou het ook kunnen dat haar hoefjes heel erg gevoelig zijn en dat het haar pijn doet of dat ze een keer vernageld is ofzo?
Ik kan zelf verder ook alles met haar voeten, hoefjes doen en de smit ook zodra ze maar geen tikken voelt of hoort misschien helpt wat ik nu aan het oefenen ben ik hoop het zo want ik rij met haar zomers heel veel op de weg en dan slijten haar hoefen heel snel en zonder ijzers kan ik lang zo vaak niet buiten rijden en daar hebben we alle 2 erg veel plezier in weet iemand nog een andere oplossing?
Volgens mij ben je hiermee wel op de goede weg, je zou de smit kunnen vragen om een paar keer komen zonder te beslaan. Dus je paard wat aaien en eventueel ook met een krabber tikken. Ze moet leren dat de smit niet per definitie eng is. Als ze niet meer bang is voor de smit kan die steeds een klein stapje verder. Met wat enge geluiden erbij, eng vuurgeurtje erbij... Kan wel lang duren natuurlijk maar uiteindelijk zou het moeten werken
Onderdrukken van haar angst werkt duidelijk niet dus zul je er mee aan de slag moeten.
Succes!
aira2005 schreef:Ik ga dat ook maar 2 maanden lang oefenen met dat tikken en langer het been ophouden! Ik hoop echt dat het dan beter gaat want hoop niet dat het net zo erg word als bij jou! Dit was al drama namelijk!
chanouk schreef:aira2005 schreef:Ik ga dat ook maar 2 maanden lang oefenen met dat tikken en langer het been ophouden! Ik hoop echt dat het dan beter gaat want hoop niet dat het net zo erg word als bij jou! Dit was al drama namelijk!
Ja dat kan ik me voorstellen is ook erg vervelend, heb mijn verhaaltje even gezet moet je maar even leren hoe oud is je paard?
smokey17 schreef:Paar maand terug hoefsmit geholpen met paard van 1.85 waarvan ze de achterbenen niet konden optillen zonder dat het paard volledig hysterisch werd.
Heb hele verhalen tegen het paard staan lu.llen en heerlijk in zijn manen(waar de manen beginnen) gekroeld... paard was volledig ontspannen. Bijna te erg want pleurde bijna om...
aira2005 schreef:[quote="chanouk"
Me paard is nog maar 3,5 half hoor dus er kan nog veel veranderen! Maar vind dit niet grappig! Heb het ook nog nooit bij de andere paarden gehad dus wist niet wat ik meemaakte haha.
ik was er zelf al niet gerust op dat heeft ze vast ook gevoeld! Heb echt getwijfeld om te zeggen van stop er maar mee maar ze had toen al 1 ijzer om!