Wel is aangehouden met trailer met B rijbewijs wat kan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:37

Maarre, on topic; het is ons dus wel eens overkomen dat we met twee combi's onderweg waren en dat de ene werd aangehouden en de andere niet.
De ene combi: Mitsubishi L200 met twee-paards en een struise vrouw van 50 aan het stuur en ik erbij.
De andere combi: babyblauwe Daihatsu Feroza met 1,5 paards en lief, blond meisje aan het stuur met mijn vriendin erbij.

Mogen jullie raden welke combi aan de kant moest..........
Laatst bijgewerkt door Judje op 30-01-09 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic over EA-advertentie verwijderd.

annastasia

Re: Wel is aangehouden met trailer met B rijbewijs wat kan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:45

@ ikke, ik denk niet dat het geholpen heeft, TS is nogal eigenwijs ;-)

Maarre, ik gok dat de 2e combi aan de kant moest, die wouden ze vast even van dichtbij bekijken.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 00:08

En was het in orde?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:58

annastasia schreef:
@ ikke, ik denk niet dat het geholpen heeft, TS is nogal eigenwijs ;-)

Maarre, ik gok dat de 2e combi aan de kant moest, die wouden ze vast even van dichtbij bekijken.

Ik ben nogal hard }>

Die tweede combi moest inderdaad aan de kant.
cile205 schreef:
En was het in orde?

Uiteraard was het in orde. De chauffeur ziet er wel uit als een lief poppetje, maar is zeker niet stereotiep blond :D Accountant wordt je niet zomaar.........

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:05

Wat de politie al dan niet gaat zeggen lijkt me minder belangrijk dan of je wel of niet verzekerd rondrijdt.

Niet volgens de regels op stap = niet verzekerd.. tja.. een boete kan iemand vaak wel betalen maar iemand invalide rijden....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:43

Ik ben met mijn B-rijbewijs gewoon verzekerd Rhodos, ik begrijp niet hoe je daarbij komt. Overigens rij ik keurig met de trailer, heb wel mijn acht lessen gehad met de aanhanger maar vond die weinig toevoegen (integendeel eigenlijk, je moet rijden alsof er een lading betonblokken inligt ipv een paard in staat. Als ik zo met mijn paard zou rijden stapte hij er nooit meer op! :o ). Daarnaast reed ik voor de blessure met regelmaat 2 uur enkele reis richting lessen en 1-2,5 uur richting wedstrijden aangezien ik over de grens start. Nooit een centje pijn, geen instabiele combinatie en de paarden die ik vervoer stappen stuk voor stuk heel gewillig op de trailer dus zo erg zal ik niet zijn met mijn B-rijbewijs. Snap ook echt niet hoe jullie aan de buitenkant kunnen zien dat die idioot die de drempels opknotst alleen een B-rijbewijs heeft, ken genoeg mensen met hun BE die mijn paarden nooit of te nimmer zullen vervoeren! Mijn trailer wordt overigens ieder jaar gekeurd, wordt opnieuw gewogen daarbij dus ik weet zeker dat mijn papieren kloppen ook.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:05

Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoe je op pad gaat. Als je als BE combinatie op pad gaat met je B rijbewijs, dan ben je niet verzekerd, dan gaat het er niet meer om hoe de politie reageert en of je wel of niet aangehouden wordt maar of je wel of niet correct op pad gaat.

Ik lees hier dat mensen denken dat ze met een 1,5 paards trailer per definitie met een B rijbewijs mogen rijden, dat is natuurlijk niet zo.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:05

ben wel eens aangehouden met hoogblonde vriendin met B rijbewijs met 1,5 paards trailer die eigenlijk op papier net niet kon qua gewichten achter haar auto, maar moesten ijslander wegbrengen, ik als bijrijder mee (ik heb wel E en achteraf had ik beter kunnen rijden maar ze wilde perse zelf rijden voor de ervaring, ik reed wel op de heenweg met paard erin)
Werden aangehouden door jonge motoragent die wilde weten wat we achterin hadden (was net aan einde varkenspest periode) niks meneer agent, alleen een laagje zaagsel en een flinke drol,. vond ie niet leuk.... maar was wel de waarheid ;)
Hij ging even kijken achterin, we moesten vertellen wat we waren wezen doen en controlleerde niet eens de papieren.... hij viel kennelijk op blond :+

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 23:10

Rhodos schreef:
Wat de politie al dan niet gaat zeggen lijkt me minder belangrijk dan of je wel of niet verzekerd rondrijdt.

Niet volgens de regels op stap = niet verzekerd.. tja.. een boete kan iemand vaak wel betalen maar iemand invalide rijden....

NOGMAALS HET TOPIC HEET: WEL IS AANGEHOUDEN MET EEN TRAILER EN B RIJBEWIJS WAT KANN!!!! DUS HAD IK HET OVER DE COMBINATIES WELKE KLOPPEN NIET MET EEN COMBINATIE DIE DAAR BUITEN VALT!!!!!!!!!!!
dus over mensen invalide rijden is geen sprake!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gelukkig snap Urielle me wel...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 01:06

Moderatoropmerking:
Aangezien de discussie over wel of niet met E-rijbewijs met trailer rijden al op meerdere plaatsen gevoerd is lijkt me dat hier overbodig. TS vraagt naar ervaringen van mensen, die wel eens zijn aangehouden tijdens het rijden met de trailer met alleen een B rijbewijs. Dus graag ook weer ontopic verder. :)

Aan TS het verzoek om de capslock niet zoveel te gebruiken en te TeMmen (in deze link kan je daar meer over lezen), zodat de moderators er iets aan kunnen doen in plaats van zelf op deze wijze te reageren. :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:11

Nou graag gedaan hoor ik heb toch een lijst gegeven van cbr als jeje daar aanhoudt ben je gewoon verzekerd en houd je je aan de regels
Laatst bijgewerkt door Judje op 30-01-09 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst verwijderd, omdat dit geen quote was, maar wel een tekst van TS uit dit topic met caps lock.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:28

Als je zeker weet dat de combinatie klopt en je deze dus mag rijden met alleen B, dan kun je zorgen dat je een uitdraai mee hebt vanaf de site van de RDW. Daar staat precies op wat je wel en niet mag trekken met B. Een onwetende politieagent kan dan op die manier erop gewezen worden dat alles klopt.

Inderdaad ben ik het wel eens met het feit dat de verzekering veel belangrijker is, als er wat gebeurt, en de combinatie klopt niet, ben je officieel niet verzekerd.

FleurS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:47

Ik rijd ook met B-rijbewijs en 1,5 trailer (kloppende combi) en ben nog nooit aangehouden, dus kan niet uit ervaring spreken.
Het verbaasd me wel wat Ikke zei, over dat het een europese regel gaat worden dat je voor een trailer zwaarder dan 750 kilo altijd een E rijbewijs moet hebben. Ik dacht juist dat NL een van de weinige landen was waar een E rijbewijs nodig is, in DLD mag je met een B rijbewijs gewoon een gevulde tweepaardstrailer rijden. Met die nieuwe regel van Ikke zou dat teveel veranderingen veroorzaken in te veel landen. Maar goed we zien wel, wie dan leeft wie dan zorgt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:01

Tegenover m'n stage stonden ze heel vaak te controleren (zo'n 1 a 2 keer in de week), gewone auto's op snelheid en alles met een aanhanger werd aan de kant gezet. Het gebeurde bij elke controle wel één of meerdere keren dat er een aanhanger moest blijven staan.

Dus ik zorg wel dat ik alles op orde heb.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:09

ikke schreef:
Maarre, on topic; het is ons dus wel eens overkomen dat we met twee combi's onderweg waren en dat de ene werd aangehouden en de andere niet.
De ene combi: Mitsubishi L200 met twee-paards en een struise vrouw van 50 aan het stuur en ik erbij.
De andere combi: babyblauwe Daihatsu Feroza met 1,5 paards en lief, blond meisje aan het stuur met mijn vriendin erbij.

Mogen jullie raden welke combi aan de kant moest..........

Meeste oudere mensen hebben vroegah automatisch bij het B-rijbewijs hun E erbij gehad.
Snap de drama niet
én ben blij dat de politie ook een beetje nadenkt over wat hij wel en niet moet aanhouden.

Eerder had ik al gereageerd over het wel of niet aangehouden ;)

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:20

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:30

FleurS schreef:
Ik rijd ook met B-rijbewijs en 1,5 trailer (kloppende combi) en ben nog nooit aangehouden, dus kan niet uit ervaring spreken.
Het verbaasd me wel wat Ikke zei, over dat het een europese regel gaat worden dat je voor een trailer zwaarder dan 750 kilo altijd een E rijbewijs moet hebben. Ik dacht juist dat NL een van de weinige landen was waar een E rijbewijs nodig is, in DLD mag je met een B rijbewijs gewoon een gevulde tweepaardstrailer rijden. Met die nieuwe regel van Ikke zou dat teveel veranderingen veroorzaken in te veel landen. Maar goed we zien wel, wie dan leeft wie dan zorgt!

Toen ik begon met trailer rijden stond er al op Bokt dat er binnen een jaar zeker een E-rijbewijs nodig was. Dat was in 2006. Inmiddels is het 2009 en er is nog steeds niet meer duidelijk. Wie dan leeft, die dan zorgt. Ik ga mijn BE echt nog wel eens halen, maar aangezien ik niet graag paarden samen vervoer op de trailer is er voor mij nu nog geen noodzaak.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:32

ik heb altijd begrepen dat als de totaal massa(auto + trailer) meer dan 2500 kilo bedraagt je zo in zo een BE moet hebben.
en inderdaad vroeger kreeg je meteen je E erbij en nu moet je het apart doen.
geldklopperij noemen ze dat ook wel.
en natuurlijk moet het trekkent voertuig het aankunnen.
ik rij zelf niet met trailer.
ik wil eerst mijn E gaan halen.
maar aangezien in binnenkort een bottransplantatie aan mijn voet krijg
wacht ik daar even mee tot ik helemaal genezen ben.
dus het zal voor mij eind van de zomer worden.
maar wij hebben wel de geschikte auto,trailer kan ik huren en de buurman heeft zijn E
dus dat is geen probleem.
maar het is wel fijn als ik hem zelf heb.
kan ik zelf rijden en ben ik niet afhankelijk.
dan alleen nog een trailer aanschaffen.
ik neem het risico gewoon niet dat ik aangehouden word en niet verder mag rijden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:40

Wij rijden ook met B en een 1,5 paardstrailer, legaal. We zijn nog nooit aangehouden. We wonen in Duitsland, dus we gaan geregeld (met paarden) de grens over, maar ook daar zijn we nog nooit gecontroleerd.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:30

Mijn eerste combinatie mocht ik ook zonder E rijden (Volvo met 1 1/5 paards trailer).
Daar ben ik wel eens mee aangehouden en kon ik na controle van alle papieren gewoon weer verder, geen probleem dus.

De volgende auto was lichter dan de Volvo en heb ik een keer mee gemaakt dat de politie een paar keer langs kwam rijden en daarna mij weer langs liet komen.
Na een paar keer hielden ze mij aan.
Wat bleek, ze hadden de kentekens na getrokken en de eigenaar van de auto.
Volgens de gegevens had de eigenaar geen E en mocht de trailer dus niet met die auto getrokken worden.
Ik heb ze toen met een big smile mijn papieren gegeven, de auto stond op mijn vriend zijn naam en ik had wel mijn E gehaald (gelukkig direct gedaan toen we een nieuwe auto moesten hebben). Alles goed :D

Het kan dus zijn dat ze alles controleren voor ze je staande houden, maar als alles klopt maakt het helemaal niets uit :P

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 20:04

Laten we het hopen.. ik heb vaak het idee dat vele politieagenten niet eens van deze regel af weten :S

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:06

cile205 schreef:
Laten we het hopen.. ik heb vaak het idee dat vele politieagenten niet eens van deze regel af weten :S

Dan helpt de rechter ze wel even daaraan herrineren...............
Verwijzen naar art15 van het reglement rijbewijzen wil ook wel helpen.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 20:13

bedankt die ga ik onthouden...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:26

Piezze hier op bokt is dit jaar van de weg af gehaald voor controle. En alles was gewoon in orde en ze mocht gewoon door. *D
De agenten haden ook nog belangstelling voor het paard in de trailer (vonden het een mooi paard) en wensen zelfs nog succes voor de keuring 8-)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:54

caspar2007 schreef:
ik heb altijd begrepen dat als de totaal massa(auto + trailer) meer dan 2500 kilo bedraagt je zo in zo een BE moet hebben.

Nee tot 3500 kg mag je met B rijbewijs rijden mits je b.v een auto hebt met gewicht 1500 kg en trailer met het volledige gewicht van 1400 kg zolang het trekkende gewicht hoger is als massa ledig gewicht van trailer tot een maximaal gewicht van 3500 kg mag je met een B rijbewijs rijden