In de winter dag en nacht buiten met deken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:45

_rosita_ schreef:
Neee... ik zou zeggen... vooral niet klooien met troep in de hoeven. Dat regelt allemaal zichzelf wel.. eraan rommelen zorgt er alleen maar voor dat de natuurlijk balans verstoord wordt

Onzin. Als een paard, omdat wij het paard zo huisvesten 24/7 in de nattigheid staat (en ja, dat gebeurt dus ook op nat zand, dat het paard dus niet uit zichzelf een droge ondergrond kan zoeken) moet je als baasje er zorg voor dragen dat de hoeven/stralen zo goed mogelijk in takt blijven.

_rosita_

Re: In de winter dag en nacht buiten met deken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:54

Onzin... vind jij! Ik zie dat anders.... Die zorg geef je door er vooral niet aan te klooien en de natuur zijn gang laten gaan. Eraan klooien met allerlei middeltjes sluit alleen de hoefwerking maar af, wat er dus weer voor zorgt dat er problemen ontstaan
Net als mok, mensen smeren en scheren maar aan, terwijl het 9/10 van binnenuit komt.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:58

_rosita_ schreef:
Onzin... vind jij! Ik zie dat anders.... Die zorg geef je door er vooral niet aan te klooien en de natuur zijn gang laten gaan. Eraan klooien met allerlei middeltjes sluit alleen de hoefwerking maar af, wat er dus weer voor zorgt dat er problemen ontstaan
Net als mok, mensen smeren en scheren maar aan, terwijl het 9/10 van binnenuit komt.

Ik ben het inderdaad met je eens.
Ik smeer liever ook niet te veel troep overal op. als ze mok heeft smeer ik er goede zalf van de DA op.
Maar ik ga niet alles in het voren lopen smeren.
Teer vindt ik toch al iets heel onnatuurlijks.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:15

Een vacht werkt natuurlijk erg goed. dus een deken hoeft niet nodig te zijn. Dat een deken ongezonder is, en dat ze het kouder hebben door haren die platgedrukt zouden worden, geloof ik niet in. Mijn paard doet het nl. veel beter met een waterdichte en gevoerde deken. Maar ik heb een deken voornamelijk omdat ik hem anders na het rijden nat weg moet zetten en hij daardoor sneller spierpijn krijgt. Mijn paard staat ook 24 uur per dag buiten en heeft een schuilstal. Ook staat hij meer in zijn schuilstal als hij geen deken om heeft. ik vind het dus fijner met deken, al staat er 100 keer iets anders op paardnatuurlijk, ik kijk naar mijn eigen paard hoe hij reageert. Vooral als het regent en hard waait, dat is nooit leuk, voor geen enkel paard.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:53

_rosita_ schreef:

Wat is er natuurlijk aan een paard dat ongevraagd 24/7 met z'n voeten in de nattigheid staat..? Een paard in de natuur gaat in elk geval een drogere plek zoeken. Helaas loopt 'ie bij die zoektocht in Nl negen van de tien keer tegen een schrikdraadje aan..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:44

Moderatoropmerking:
TS vraagt naar ervaringen met dekens en het zou dan ook rijn om het topic daar over te laten gaan. Wel of niet teren is een heel ander onderwerp, die je kan bespreken bij BEH, Beweging en Hoefverzorging.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:57

Moderatoropmerking:
Nieuwe offtopic berichten verwijderd. Houd het onderwerp graag bij de vraag, die TS in de beginpost heeft gesteld.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:51

onze paarden staan ook 24/7 buiten,hebben wel de mogelijkheid om in stal te gaan staan.Ik heb vrij laat een outdoordeken 200 gr. opgedaan.Door het vele regenen gingen ze steeds rollen,in de klei,waardoor ik dan niet kon rijden omdat de rug dan nog onder de natte prut zat.Onze dekens zijn waterdicht maar wel ademend.Je moet doen wat jou het beste lijkt,als er daar een gure wind staat en hij kan niet echt schuilen en jij wilt rijden zou ik hem een deken opdoen.groetjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:54

als je paard niet geschoren is waarom dan een deken op doen?

daarbij vind ik het ook nog eens levensgevaarlijk om een paard altijd met deken te laten lopen. ( kwam van de week langs een weiland, paard zat verstrikt in deken en kon niet eens meer opstaan)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 18:50

breezy302 schreef:
als je paard niet geschoren is waarom dan een deken op doen?

daarbij vind ik het ook nog eens levensgevaarlijk om een paard altijd met deken te laten lopen. ( kwam van de week langs een weiland, paard zat verstrikt in deken en kon niet eens meer opstaan)

als je even het topic door leest dan weet je waarom ik een deken op wil doen.
Ik kom elke dag bij de paarden soms twee keer per dag en er komt elke dag nog iemand naar de paarden kijken. Dus als er iets los hangt aan de deken kan ik dat altijd vast maken.

ArianeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:39

Mijn paard, arabisch x kwpn staat 24/7 buiten met haar vriendjes, met een geweldige nette schuilstal waar ze ook gevoerd worden. Ze heeft een erg dun velletje en daarom lekker warm met een ademende winterdeken 400 grams met hals, lekker warm zo met deze koude temperaturen. Zodra het kan weer terug naar 300- 200 en zo gauw mogelijk weer zonder!

Heeft iemand ervaring met dekens eraf halen zodra je wilt gaan rijden, buiten wel te verstaan.
Ik heb afgelopen periode niet gereden vanwege de harde grond en ziekte aan mijn kant.
Kun je zomaar ineens die 400 gram eraf gooien en gaan rijden?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:07

@ArianeW:

ik rij daarom met een uitrijdeken (die kan eraf als je paard goed warm is, maar ik hou de deken op met buitenrit). En tijdens opzadelen, leg ik altijd wel direct een deken over.

mijn paard krijgt anders toch wel sneller spierpijn.

je kunt gerust buitenritje maken hoor, ook op harde grond. in ieder geval in stap en draf. en op vlakke stukken ook galop.
Laatst bijgewerkt door Judje op 29-01-09 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig. Meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.