Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Utixo schreef:De endorfine zelf doet geen pijn, de bevalling doet pijn. De endorfine is een stof die ervoor zorgt dat je in een soort roes komt.
. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat endorfine blijkbaar wordt aangemaakt omdat de bevalling pijn doet. Dus bij veel pijn komt er endorfine vrij en raakt je lichaam in een roes. Daardoor ben ik geneigd te denken dat de praam in eerste instantie wel veel pijn doet, en dat er daardoor endorfines vrij komen, waardoor het paard in een roes raakt. Alleen waarom ze dan niet helemaal over de zeik gaan bij het zien van een praam, na eerdere ervaringen, kan ik niet verklaren.... Ik vind het in ieder geval een rot gezicht, zo'n praam op de lip van een paard. loulou schreef:wanneer de praam niet werkt, werkt verdovingspasta waarschijnlijk ook niet.
dan zit er niks anders op dan hem te laten sederen door een DA.
in het bloed spuiten helpt eigenlijk altijd.
wel opletten dat een paard dat gesedeerd is en er doorheen komt over het algemeen
nog veel heftiger reageerd.
Sabientjeuh schreef:Dat kun je hier ja niet meer kopen...
Het ziet er misschien niet echt leuk uit maar het helpt al jaren lang en het kost ook nog eens bijna niets om het te proberen. detour schreef:Wij dienden ook sedalin in, ruim van te voren, en soms de praam er bij.. Uiteraard kan een paard er door heen breken maar het aantal is te minimaliseren. we hadden destijds maar één Volbloed die ogenschijnlijk mafte aan de voorkant, maar raak mepte aan de anchterkant...
We vonden eht overall een super oplossing!
En platspuiten bij de DA, tsja, dat vind ik dan weer zo kostbaar.
. anneliesdj schreef:Dit ging niet om een hoofd meid, als ie er ook maar enigzins toonbaar uit had gezien had ik het echt wel zo gelaten.
, maar weet wel dat er genoeg mensen rondlopen die het de normaalste zaak van de wereld vinden om hun hele paard 'voor de mooi' te scheren van top tot teen en het dan wel plat willen laten spuiten door de veearts... Daarom bedoelde ik dus dat ik DAT niet snel zou doen, medisch gezien of om wat voor geldige reden die niks met 'mooi' te maken heeft, is dan weer een ander verhaal..