kan je in het donker rijden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annemariej

Re: kan je in het donker rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:23

vet maanritten eigelijk nog nooit van gehoord gwoon met volle maan gaan rijden of zo?? :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:24

annemariej schreef:
vet maanritten eigelijk nog nooit van gehoord gwoon met volle maan gaan rijden of zo?? :D

Kun je bij Poelenburgh ook.. Dan rijd je savonds om 10 uur of 12 uur en dan ga je over het strand heen crossen met volle maan

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:27

oke dat vind ik dan weer tever gaan want je ziet niet heeeeeeeeeel veel maar het is idd wel heel leuk maar ik houd er dan liever bij stap en een klein drafje

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:28

Paarden zien prima in het donker, is ook gewoon nodig om te overleven uiteraard :j Zelf heb ik al wel in verlichte bakken gereden, maar wanneer het licht het niet doet laat ik het maar. Hoewel het er soms echt wel best licht is.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:31

oh ik galopeer ook op langere stukken, heerlijk alsof het een sprookje is. je kunt bijna je ogen dicht doen. gewoon je paard laten lopen , laat je meevoeren en wat meer teugel geven. ze zien goed hoor in het donker! ik rij niet in een donkere rijbak, dat lijkt mij dan weer niets :+

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:33

nee idd dat lijkt me ook niks heb niet eens ene bak dus dat kan ook niet maar ja ik vind het dan alsnog wel een beetje gevaarlijk straks is er een kuil of iets dergelijks :s

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:42

annemariej schreef:

Yep. In mijn geval door het bos, duin en over het strand. En de paarden zagen echt alle laaghangende takken in het bos hoor, ik niet... :o Op het strand is het heel gaaf dat de algen oplichten. Ik vond de paarden in het donker aanzienlijk rustiger dan wanneer ik ze 'gewoon' mee had. In elk geval wel supergaaf om te doen!

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:12

doe je dat dan met je eigen pony??

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:44

wij maken altijd spooktochten
dat is voor alle pensionklanten.
dat is in de nacht, voordat we weg gaan word er een eng verhaal verteld over geesten enzo en dan gaan we rijdenin het bos, en dan lopen er mensen die stage lopen op de manege met enge pakken,
en dan hoor je opeens een kraai.
en dan staat er iemand in de bosjes met een zaklantaarn onder z'n hoofd.
alleen myn pony sloeg een keer op hol. was heeeeel leuk maar niet heus.
en toen was ik verdwaald.
en toen ging iederee my zoeken

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:55

StillAngel schreef:
annemariej schreef:

Kun je bij Poelenburgh ook.. Dan rijd je savonds om 10 uur of 12 uur en dan ga je over het strand heen crossen met volle maan

En dat vind ik dan weer compleet onverantwoord :(
Ja paarden kunnen goed zien in het donker. Maar een kuil zien ze overdag ook vaak genoeg niet (ken geen een paard die met zijn ogen constant de grond volgt voor oneffenheden?) laat staan in het donker.
Als ik buitenrijd dan kijk ik zelf steeds nar de grond om zo zelf kuilen te omzeilen, dat kun je in het donker als ruiter dus niet doen, oftewel daardoor in mijn ogen onveilig!

Gewoon stappen wil prima en als je op de weg rijdt (=vlak, geen kuilen) kun je vast ook prima draven.
Mijn voorkeur zou het echter niet hebben ivm mede-verkeer enz.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:17

Een beetje paard let natuurlijk wel op waar ie z'n poten (o sorry; benen! ;) ) zet. En voorzover ze het kunnen zien, doen ze dat ook in het donker.
Maar je hébt paarden die in het donker minder goed zien dan de mens. Ik ken tenminste 1 paard dat nachtblind is (de mijne) en het schijnt bij Appaloosas vaker voor te komen.
Toch ben ik in het donker wel eens met haar buiten maar in een vreemde omgeving laat ik haar alleen maar op straat lopen en moet ik voor haar kijken. Wél grappig hoe ze dan volledig op me vertrouwt. ;)
Maar 's nachts over het strand galopperen zou ik dus niet doen, denk ik. Ook niet met een paard dat wél goed ziet.

P_etra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:41

Als je buiten gaat rijden in het donker, gebruik dan altijd reflecterende bandjes en of lichtjes. Erg belangrijk voor jezelf en het verkeer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:38

Hangt ervan af, bij volle maan die ook nog flink weerkaatst op het water + het licht van de dijk denk ik dat het wel voldoende licht kan zijn, in effen hard zand zie je ook heel snel kuilen gewoon. Sneller of op het gemiddeld veldje bij daglicht denk ik.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:15

Ik dacht altijd dat het gevaarlijk was om in het donker te rijden, tot ik een haflinger ging rijden bij de Ropers Ranch. Daar organiseren ze nachtritten. Heb t 1x gedaan, suuuuupergaaf! Je pony ziet genoeg, jij ziet niks, dus dan is het écht blindelings vertrouwen op je pony! Maar echt een aanrader, voor mensen die geinteresseerd zijn, kijk even op www.ropersranch.nl!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:26

In het donker rijden kan idd best! :j
Schemering naar het schijnt een stuk minder, dan zouden paarden een stuk minder zien ofzo..
En áls je in het donker gaat rijden, een headlight is voor jezelf heel handig, maar voor het paard niet, die ziet dan alleen nog maar wat in de lichtbundel valt en niet verder. Je kunt beter de ogen van ruiter en paard aan het donker laten wennen en gaan met die banaan, gaat best ;)

Echt keihard crossen in galop vind ik zwaar onverantwoord! :=

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:30

Vlinder32 schreef:
ze zien goed hoor in het donker! ik rij niet in een donkere rijbak, dat lijkt mij dan weer niets :+

Nee, helaas heb ik alleen een onverlichte rijbak, dus nu in de winter kan ik erg weinig rijden, omdat ik 4 dagen per week werk. Ben wel opzoek naar een bak in de buurt, maar nog niks gevonden.
Buitenrijden in het donker zou ik niet snel doen, als ik het zelf allemaal niet goed kan zien, voel ik me toch niet zo prettig.

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:48

vroeger rijde ik wel is in donker
met reflecterende deken of reflecterende bandjes wat je om ze bene doet

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:54

Paarden zien beter in het donker dan wij.
Het lijkt me heerlijk s 'avonds in het donker rijden lekker rustig.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:38

JewEmm schreef:
Ik rijd soms in het donker nog na het rijden een stukje buiten om haar uit te stappen. Paarden kunnen veel beter zien dan wij in het donker. Ik blijf wel meestal op de weg.
Verder heb moet je er alleen voor zorgen dat je goed zichtbaar bent. Ik gebruik (misschien een beetje erg veel, maar onze verlichting langs de weg is er op sommige stukken niet) een hesje, om alle 4 de benen reflectie dingen, fietslampjes (op knipper stand) aan mn chaps en binnen kort ook een borst reflectie ding voor het paard, dat je van voren ook goed zichtbaar bent.

wij gaan ook altijd met z'n tweeën naar buiten (vriendin en ik met de paardjes) en hebben net zo veel verlichting PER PAARD je kunt namelijk niet voorzichtig genoeg zijn in het donker, vooral op stukken die buitenaf liggen en waar autos als gekken langs razen...

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:33

Gisteravond nog :D En dat doe ik wel vaker, in het donker naar het bos, alleen of met iemand samen. Dan heb ik zo'n koplamp op mijn voorhoofd om een beetje bij te schijnen (meer voor mezelf dan voor mijn paard) en verder reflectoren om de benen en een reflecterende halsband.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:53

Paarden kunnen in het donker best zien :)
Zolang jij je goed aankleed met reflecterende dingen en lampjes etc. zodat andere mensen jou ook kunnen zien, moet het toch wel goed komen denk ik :)

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 07:52

Wij doen met de ponykampen ook nachtritten. Er loopt dan een aanspanning voorop met een losse leidsels. De pony's zien alles. Ze zien veel meer als wij in het donker. We gaan sommige stukken echt door het bos over zwart asfalt, maar het gaat altijd goed. De zandpaden kunnen we zelf ook zien, als onze ogen eenmaal aan het donker gewend zijn.

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:10

ik heb zelf al een nachttocht gedaan in de bergen: volle maan en pakken sneeuw, echt een sprookje :z
de paarden in kwestie kennen de steile baantjes in het bos wel uit hun broekzak, en weten perfect waar er een tak of put is
het is met de buurman van m'n schoonpa in de pyreneën, we doen er ook in de zomer meerdaagse, en dan rijden we soms ook 's nachts voor de koelte, wel creepy soms met al die uilen en everzwijnen-geluiden

als wij hier in de winter nog 's avonds buitenrijden, krijgt mijn mies haar reflectiedeken aan, en ik heb flikkerlampjes en reflectors rond de armen en de chappen.
niets zo gevaarlijk om op de baan te komen zonder dit alles, een donkerbruin paard in een bocht waar geen lantaarns staan...
heb ooit al een ree op mijn auto gehad, wil niet meemaken dat het mijn paard en ik zijn op iemands anders auto...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:14

ik rij in het donker wel buiten over straat, hij krijgt een deken met reflecterend rand ik een hesje en hij nog 4 reflecterend bandages om en dan rij ik eigenlijk alleen op plekken met straat verlichting moet er wel bijzeggen dat het vrij druk is met autos bij mij in de buurt maar mn pony geeft er niet zo om. dat paarden in het donker beter zien is niet waar er is laatst een onderzoek gedaan waar uit kwam dat ze niet beter zien dan wij dat doen in het donker. ik heb daar over na zitten denken want het lijkt altijd wel alsof ze beter zien dan wij maar misschien si het wel niet het zien maar het horen en ruiken want dat kunnen ze zoveel beter dan wij!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:21

Kwam hier toevallig net iemand te paard door de straat in het donker! Goed opvallend met reflecterende deken en bandages, en de ruiter droeg een reflecterend hesje en lampjes bij d'r enkels. Zolang je goed opvallend op stap gaat, moet het gewoon kunnen :)