wat doen jullie met een blubberige wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:07

Bij mij lopen ze overdag in een blubberige wei afwisselend met droge stukken....
Ik heb ze het hele land gegeven.....zo is de schade het minst en het gras van de zomer weer mooi groen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:09

Mijn wei staat onder water, ongelooflijk hoe veel het geregend heeft.

uniqueV

Re: wat doen jullie met een blubberige wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 01:27

morgen gaan de paarden niet op de wei, veel te nat. Zondag weer!

P_etra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:01

wij doen de paarden niet in de wei als het nat is, dat is zonde. Dan gaan ze in de paddock en anders staan ze binnen. Het gras is dan slecht en als we ze in de winter ook op doen, wordt het van de zomer nog slechter.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 22:13

tjsa maar helaas hebben wij geen stallen tot de beschikking. vanaf volgens jaar is er een schuilstal aanwezig dus dat is nog even afwachten

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:54

de paarden konden in de wei,maar ze kozen ervoor om op het erf te blijven.Er lag te veel water op het land en dan moesten ze eerst door de prut.Lekker hooi gegeten en toch de benen kunnen strekken was voor hun de beste keuze.groetjes...

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:55

blubber is op zich niet zo erg , als er maar wel ergends een droge plaats is waar ze tenminste droog kunnen liggen/staan...
tenminste dat vind ik wel heel belangrijk.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:30

Ik heb hetzelfde probleem: grote blubber. Ik laat zand storten voor een terp. Ik had er al 1 laten storten van zo'n 22 m3, maar dat is voor die 5 pony's (gemidddeld D-maat) niet genoeg. Ze staan er wel heel graag!
Dus terpen kan ik je aanraden, ze kunnen daarop lekker droog liggen en staan.

Ook is me geadviseerd een pad te laten leggen: eerst 20 cm afgraven, dan fijn puin laten storten, dan die 20 cm er weer op. Ik wil ook best het weiland nog wat ronder laten maken. De sloten worden steeds jaarlijks uitgebaggerd, maar dat wordt gewoon op de rand gemiks, hierdoor heeft het weiland een oplopende rand gekregen. Met een soort extra slootje ervoor!

Maar het punt is dat ik niet zoveel kan investeren. Ik moet echt slimme oplossingen vinden.
Gras beton is al te onhandig, want te zwaar en dan betaal je weer veel aan vervoer. Zelf hebben we geen aanhanger/bus oid. Grastegels zijn niet sterk genoeg.

Meer tips?

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:34

keeyzie schreef:
ja idd maar dat kapotlopen is dus echt geen optie met die fries dat vind ik gewoon zielig hij heeft heel zwaar behang en dan komt dus alles vol te hangen. Ik heb nu het achterste deel afgezet waar het nog droog is. Hopenlijk haalt dat iets uit en anders dan maar de hele wei en dan straks het modderigste deel afzetten en inzaaien.. scheelt het ook dat een wei steviger word als er meerdere jaren paarden op staan. de onze betreden deze weide nu voor het eerst. er heeft 5 jaar niets opgestaan

lol mijn fjord stata op een weiland waar in principe alleen in de winter paarden op staan, al dik 10 jaar staan er paarden maar altijd het zelfde stuk is dikke prut de rest blijft goed :p

akash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:13

afzetten als je geen aparte paddock tot je beschikking hebt... dan spaar je de rest van de wei, maar lopen ze toch buiten... in de zomer kun je dan het kapot stukje laten bijkomen door het afgezet te laten, maar de paarden op het goede stuk te zetten...

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:23

Ik zou een stukje afzetten waar ze in kunnen lopen, zodat de rest gewoon zijn gang kan gaan.

frank39

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:14

Ik heb precies hetzelfde probleem maar zet ook het beste stuk af. Zo wordt de rest niet belast en kan straks sneller herstellen als het weer wat beter wordt. En verder maar gewoon aanmodderen, het is niet anders.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:36

Maar als dat betekend dat de paarden dag en nacht in de blubber moeten staan, dan heb je grote kans dat je de dierenbescherming op de stoep krijgt. En terecht...
Dan liever de hele wei geven en zodra het opdroogt en de bodem weer steviger wordt stukken afzetten zodat die alvast weer bij kunnen trekken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:58

Wij hebben de paarden eind december toch maar weer verhuisd.
We hadden "zandstallen" gemaakt (mag hier niets bouwen :( Voorbeeld: http://www.mijnalbum.nl/Foto-OXNUWHXH.jpg ), waar ze de nacht doorbrachten. Mijn 2 pony's stonden samen op 1 stal van 4x8 ongeveer, prima dus. Vanaf daar hadden we een gang afgezet naar het achterste stuk land (het minst in het zicht liggend van voorbijgangers ivm het 'zieligheidsgehalte'), daar stonden ze dan gemiddeld van 10 tot 5 overdag.
Onze wei is dik 5000m2 en de winterweide die we hebben afgezet was zo'n 800m2. Daar stonden dan 4 d-pony's op.
We hebben echter kleigrond hier en het heeft in november zo ontzettend veel geregend dat het niet te doen was; ze hebben toch mok gekregen. Nu staan ze ergens op pension waar ze 24/7 in een paddock staan van hetzelfde formaat. Zandbodem dus droog en de mok is gelukkig weg :)

Als we het volgend jaar weer op ons eigen land gaan proberen (vind het op pension staan wel errrrug fijn!!!) dan ga ik twee van deze winterweides gebruiken en ze bv iedere 2 weken omwisselen. Ik zie dat de winterweide nu hij een dikke maand niet is belopen alweer helemaal opgedroogd is. Uiteraard heeft het in januari weinig geregend vergeleken met de natte maand november (zul je altijd zien als je weggaat blijft het droog :( ) dus ook dat speelt mee. Misschien maak ik echter ook de 'stallen' wel groter zodat het een kleine paddock wordt en laat ik ze alleen met mooi weer eruit op het land.
Ik twijfel alleen nog even hoe groot een oppervlakte minimaal per paard moet zijn om ze er 24/7 op te houden. Ideaal zal het nooit zijn, maar alles beter dan 24/7 op stal zoals alle maneges/pensions hier in de buurt.

Blijft lastig dit.
Heb jij niet de mogelijkheid om zand te laten storten (is misschien nu ook mosterd na de maaltijd omdat het steeds redelijk goed weer is en het snel voorjaar wordt?) bv aan je bestrating vast, om dat stuk groter te maken? En dan daar hooiruiven plaatsen met onbeperkt hooi, dan zijn ze weinig in de rest van de wei te vinden denk ik ;)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 03:15

nou ik moet zeggen dat stukje afzetten was dus niets, er loopt 1 fries tussen en die kreeg 5x zo zware benen door de blubber en het zand. ze hebben nu de halve wei incl dat betegelde stukkie. Ze staan vaak op de tegels maar ook vaak achterin de weide. De voorkant van dit stuk is een grote blub, maar ze staan er ook best vaak. ze hebben nu de keuze om droog te gaan liggen/staan en voor de rest mogen ze het zelf uitzoeken. Het hooi geef ik op de tegelplaats zodat ze dan verplicht zijn om droog te gaan staan. Hopenlijk is ons land volgend jaar wat beter want dit is weer de eerste keer dat er paarden op staan in 6 jaar. het land moet dus waarschijnlijk ook nog wennen aan het belopen.

Wij mogen ook geen schuilstal bouwen voor zover het er nu uitziet. Dus als dat echt niet mag gaan we waarschijnlijk ook terpen aanleggen. Ik denk dat dit de slimste en beste oplossing is. Want we zien nu al dat onze paarden automatisch op de hoger gelegen delen van de wei gaan staan. Bedankt in ieder geval mensen voor alle fijne berichten. het stelt me wel gerust dat mijn paarden niet de enige zijn die in de blub staan :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:10

Onze paarden gaan nu ook maar een paar uur naar buiten, we hebben ze ook het hele weiland gegeven. (beschikken wel over 2 stukken land, dus dit stuk kan na het winterseizoen rusten) Waar de paarden smorgens naar buiten gaan en savonds naar binnen is er veel blub, maar omdat ze voor de rest rustig, verspreid in het land staan valt het mee.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:54

Peachy schreef:
Bedenk wel hoe kleiner je de wei maakt hoe sneller ze het kapot lopen!
De mijne staan nu ook in een blubberige wei. Van het voorjaar als het gras weer begint te groeien ga ik stukken afzetten zodat dat weer kan groeien. Nu heeft het nog geen zin.

ja dit is zeker zo

wij doen het ook zo dat ze nu alle stukken krijgen
heb 4 stukken en heb er 3 open, 1 dus niet meer om alvast bij te komen
en eind deze maand gooi ik nog 1 stuk dicht zodat die kan bijkomen
ff rollen in voorjaar en komt altijd weer goed

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:54

ik zet mijn paarden gewoon in de bak, en anders in een zand weiland die ze helemaal kapot mogen lopen, maar daar zijn ook nog wel stukjesin droog.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:52

Mijn paardje heeft zijn inloopstal met daarvoor een modderploeterstukje van zo'n 8 m op 4m. Dan heb ik nog een kleine weide (iets van 10 op 15 ofzo) waar hij in mag als het iets of wat droger is (dus geen zichtbare plassen meer). Dan heb ik nog een grotere weide voor in de lente/ zomer. Maar die kleine weide is dus ook een hoop modder! Geen sprietje gras meer te zien in het voorste stuk. In het achterste stuk zie je nog iets groenigs.. maar dat is ook niet de moeite waard! Dus deze weide zou ik wat willen bijzaaien. Weet iemand rond wat tijd dat het beste is? En ik las hier iets over bemesting? Welke bemesting is dat dan?
En nog een laatste vraagje! Wat zijn die tegels waar jullie het over hebben? (ik voel me best dom)
Vroeger had ik als vzpaard een fries en die stond ook de hele winter door buiten in de modder! Dat paard heeft nooit ergens last van gehad (mok ofzo) Ik kamde wel zeer regelmatig zijn sokken uit!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:56

natte sokken moet je niet aan zitten. pas als ze droog zijn schoonborstelenen en controleren op mok.Zo doe ik het tenminste.
Zaaien kan nu al dacht ik. Moet zelf ook aan de slag.
Kunstmest kun je doen,maar das nu nog niet geloof ik de goede tijd. Zelf gooi ik mijn eigen mest over de wei :j

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:59

ja de eigen mest (van mijn paard ;) ) heb ik er al over gegooid in het najaar! Maar als je nu al gaat inzaaien.. Waar mag je paard dan nu tijdelijk op? Toch nog niet op de goede zomerwei? Ik denk niet dat men paardje het fijn gaat vinden 6-8 weken (groeitijd gras) op zijn modderstukje te staan! Zaaien jullie gewoon zo in (op een half omgeploegde weide) of laten jullie het eerst wat gelijkslepen ofzo?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:09

Pff ik moet ook even gaan zien hoe ik dat doe. Het weitje dat ik ga huren (binnen nu en een week) is nu hardstikke droog en staat flink wat gras. Maar twee dagen regen en je hebt 1 grote modderboel. Ik zit eraan te denken van die losse paaltjes te kopen en daar draad door te spannen en zo vast maken. Helaas is de wei niet van mij en moet het ook in overleg met de eigenaar. Ik hoop dat hij er geen probleem van maakt want ik heb geen zin om tegen april al een kale wei te hebben :+

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:17

ik zet ook af met prikpaaltjes. heb 2 grote weides zegmaar. en 1 is de winter wei, welke is ingedeelt in kapot blubber winter deel + paddockje ,en 1 deel gras voor het weekend en mooie middagen.

Kun je de mest nu nog over het land gooien? Heb nog genoeg wat er wegmoet... of is dat al te laat?
en ik moet nu in zaaien denk ik, waarze van de zomer op mogen.
En zodra danhet wintergedeelte leeg staat, zaai ik dat gewoon in. Inzaaien kan altijd dachtik, maar het beste IS nu.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:07

mest mag van 1 februari tot 15 augustus (over het algemeen) over het land. Als je het nu de komende periode uitrijdt en goed verspreidt, dan kan het gras het gebruiken om te groeien zodra de temperatuur hoog genoeg is.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:01

welkom in nat kikkerland!(al is het in verschillende provincies de grond erg verschillend)

enige wat helpt is de weide echt met rust te laten en een stuk afzetten en netjes betegelen...blubber is voor niemand gezond,niet voor paardenbenen,niet voor het gras(dat komt namelijk niet meer terug)

ik heb zo medelijden met paardjes die alleen zo gehouden worden..vrijheid/natural paarden houden oke,maar zorg dat ze ook droog kunnen staan op goede bodem..