renee16 schreef:Om even een vergelijking te maken.. De opvoeding van een hond.
Toen onze hond jong was, mocht deze absoluut niet op de bank (zij is met martin gaus curses opgevoed). Toch deed ze dit steeds. Het klinkt heel lomp, maar we hadden een ketting (wat je wel is bij grotere honden ziet voor om de hals) een keer flink haar richting ingegooit: raak. Ze piept wat en gaat braaf op haar kussen liggen...
Een keer later probeert mevrouw weer de bank op te springen, ik hoef het kettinkje maar op te pakken en ze druipt af naar haar kussen.
Het kettinkje heeft zoveel indruk gemaakt, dat we het nu alleen maar hoeven op de te pakken ze weet dat ze verkeerd bezig is.
Ook bij andere dingen, bijvoorbeeld iets van het aanrecht pakken. Even het geluid van de ketting laten horen en ze is weg.
Ze is ondertussen 9 en we hebben het kettinkje al jaren niet meer gebruikt, maar nog steeds als het opgepakt wordt, ze reageert.
Het lijkt misschien lomp, maar het is denk ik beter dit 1 keer goed af te straffen als 100x half.
Nu werkt dit kettinkje gooien waarschijnlijk niet bij een paard. maar een flinke trap terug met een schreeuw, heeft in principe hetzelfde effect.
Ik heb laatst een trap gehad van mijn VZpaard, die vloog vol enthiousiasme de bak trok zich los, trapte mij en rende weg. Op zo een moment vind ik het wel heel moeilijk hoe ik haar kan straffen. Want ja, zodra ik haar te pakken heb, is het te laat. (nu was ik hier zelf niet toe in staat).
Iemand hier ook adviezen over? Toch achteraf straffen ? een volgende keer met de bak in lopen extra opletten?
Niet achteraf straffen ...snapt hij niks van...als je het paard aan de hand naar de bak brengt moet je ervoor zorgen dat je met je rechterhand OF het halster OF vlak onder het halster vast hebt..met je linkerhand houd je het uiteinde van de staplijn vast..zorg dat zn hoofd naar jou is toe gebogen (eventueel met je rechter elleboog in zijn hals duwen) als je door de ingang bent draai je het paard helemaal richting jou (tegenover jou komt hij nu te staan) DAN pas knip je m los of doe je zn halster af...dit is de meest veilige methode ...je hebt tijd om aan de kant te stappen mocht ie gekke bokkesprongen maken