Snoepje geven met bit in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milatje

Re: Snoepje geven met bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:41

Het kan gewoon. Het is alleen minder fijn voor het paard en je bit wordt meestal vies..

caaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:51

kijk uit voor je vingers

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:55

volgens mij zit het bit niet in de weg bij het kauwen (ligt op de lagen) of wel?

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:01

Mijn paard at op een lange buitenrit ook gras met bit in, met hoog of hoog gras vind ik het anders,
maar een snoepje kan wel.

Jollybal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:05

Ik geef mn paard vaak een snoepje voor het rijden. Dan knabbelt ze lekker op het bit.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:35

ik zou het niet doen.
Een meisje bij mij op de manege had een paard met bit in een snoepje gegeven en die stikte er haast in,
gelijk dat bit uit enzo

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:39

Oh, ik doe dat geregeld hoor. Mijn merrie laat me bijna niet opstappen zonder eerst een snoepje te hebben gehad :D . Ook onderweg krijgt ze geregeld wat lekkers, vindt ze heerlijk en ze werkt het zonder problemen weg. Ik heb nog nooit gemerkt dat ze het lastig vond met bit in, geen van mijn paarden trouwens.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:58

Fries van m'n moeder heeft er trouwens ook geen last van maar nadat ik dat manegepaardje zag 'stikken' heb ik het nooit meer geprobeerd

sandra_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:39

Ik geef altijd een snoepje, kan prima!!

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:36

gerano schreef:
ik heb de raad gekregen om geen snoepje te geven met het bit in, omdat ze dan leren te kauwen op het bit, en dit is niet ideaal voor met het rijden (vastnemen bit). Daarom geef ik voor het rijden mijn paard een suikerklontje, vermits hij hierop kan zuigen en heeft het voordeel dat die al begint te schuimen

Is schuimen goed voor een paard dan?

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:03

Ik geef met buitenritjes weleens snoepjes, en ze gaan er net zo snel in als zonder bit.

koosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:30

meisje op de manege deed dat met haar pony ook tijdelijk haar pony deed toen niet zo makkelijk zijn bit in.

Nu weer wel :)

ilovehorsesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:30

Op de manege bij ons doen ze dat ook vaak, denk niet echt dat het eenprobleem is voor die beestjes.

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:03

hallo
het is niet erg handig maar het kan wel
maar heb paard vind het wel moelijk om het weg te krijgen dus wel ff mee bezig

gr blizzart

Lis_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:07

Dan doen mensen best vaak, maar zo erg is het toch niet?
Alleen het bit word er vied van, dus als je het bit uit doet goed afspoelen denk ik!

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:09

Ik geef mijn pony ook altijd 1 snoepje nadat hij het bit heeft ingenonmen. Als beloning voor het in zijn mond nemen van het stukje ijzer. Voelt voor hem ook niet fijn :n
Gras of (veel) brok moet je nooit doen! Dit kan zich ophopen voor het bit en voor je het weet stikt hij erin. Gewoon het bit even uit doen of niet laten eten :))

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:13

De mijne vreet alles met bit in. Hoewel ik haar niet bewust hooi laat eten natuurlijk, maar ze wil wel eens een hap meegrissen als we terugkomen en langs het hooi lopen.

Mijne eet gewoon brokjes (uit de hand) en gras onderweg. Gaat prima, hoewel ze er dan ook echt getraind in is ondertussen. Meestal moeten ze toch wel even leren hoe ze gras wegwerken, maar de mijne werkt zelfs de grootste langste plukken zonder problemen naar binnen. Ik trok het wel eens uit dr mond vroeger, maar dat laat ze niet meer toe O:) Maar gaat altijd goed.

Moet er wel even bijvermelden dat ik geen neusriem en al helemaal geen sperriem heb, dan wordt gras namelijk wel een beetje lastig. En kauwen met een (te) strakke neusriem lijkt me ook vrijwel onmogelijk.

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:14

Doe ik altijd wel hoor:D , volgensmij hebben ze er totaal geen last van, alleen wel ff je sperriempje losmaken.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:17

natuurlijk hebben ze er last van. Beeld je maar eens in dat je een band om je hoofd hebt (onder je kaak door) dan kan je toch een stuk minder goed kauwen, waardoor je dus moeite hebt met het klein maken ervan en dan óók nog zo'n bit in je mond hebt..

Manonnetjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:21

Ik geef me paard altijd een snoepje met het bit in doen. anders gaat het niet zo makelijk :P
Ze krijgt het ook zo weg
now problemo *D

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:40

Marloessjee schreef:
natuurlijk hebben ze er last van. Beeld je maar eens in dat je een band om je hoofd hebt (onder je kaak door) dan kan je toch een stuk minder goed kauwen, waardoor je dus moeite hebt met het klein maken ervan en dan óók nog zo'n bit in je mond hebt..

Ja ze zullen het vast minder makkelijk wegkrijgen dan zonder hoofdstel, en het duurt wat langer. Maar het lukt mijn verzorgpony toch nog
altijd prima hoor ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:46

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-07-23 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:49

ponylief krijg van mij meestal snoepjes, met bit in. Ook tijdens het rijden, bv een buitenrit. Als ze gewoon goed haar best doet krijgt ze een snoepje. ze gaat alleen een beetje schuimen, maar verder heeft ze er geen last van. Spoel bit altijd goed af, met kokend heet water, zodat de restjes er ook vanaf gaan.

edit: ponylief kan toch ook wel goed snoepjes eten met sperriem om. Maar goed dat jullie het zeggen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:55

Volgens mij kan het ook gewoon. Het eet alleen wat minder fijn maar dan kan je de neusriem anders wel losmaken, dat eet dan wat makkelijker. Verder kan het geen kwaad ofzo volgens mij.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 00:28

Het kan, maar het bit wordt wel een grote ranszooi :=