eerste keer naar buiten met 3,5 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:14

Bij ons gaan ze ook wel eens met een grote groep naar buiten. Alleen heb ik er voor gekozen om de eerste keren met die van mij (ook jonkie) in een kleiner clubje te gaan (met 1 a 2 paarden erbij). Want de groep moet zich toch aan jou aanpassen met je jonge dier en dat is niet handig, lijkt mij. Maar goed, ik ken jouw paard niet en ik ken die groep niet.

Ik zag het in elk geval niet zitten met die van mij en ben blij dat ik naar mezelf geluisterd heb. Ik wil namelijk ook helemaal niet dat hij hei/bos gaat associeren met 'crossen' en dat is toch wat velen voornamelijk doen, is mijn ervaring. Een keertje crossen, prima natuurlijk, maar niet alleen maar..... En dan vind ik een paar fijne voorbeeldpaarden erbij een stuk relaxter dan zo'n hele groep. Je geniet er veel meer van en als je op een gegeven moment moet gaan lopen (heb ik ook wel eens gehad), dan blijven ze gewoon bij je (wij hadden afspraken gemaakt, al hoewel, ze namen dat meteen al aan eigenlijk ;) ).
Want als je moet gaan lopen en de groep rijdt door, is dat heel onrustig voor je paard.

Succes!!!!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:46

Ik zou dit eerlijk gezegd niet doen. Ik ben zelf met zo'n jong paard bezig en ik verkies nu nog steeds (na 4 maanden) rustig buiten wandelen met 1 ander ervaren paard en ruiter erbij. Af en toe een drafje, maar in de galop voel ik gewoon dat het nog te vroeg is, hij zit dan ook niet lekker. Nochtans doet hij dat al netjes in de piste. Ik wil nog meer die nageeflijkheid voelen buiten en zo stilaan opbouwen.
De eerste keer kan je paard misschien echt onder de indruk zijn en als het dan "opgedreven" wordt door andere paarden kan het echt wel een traumatische ervaring zijn.
Een groep is altijd hectisch, een rustig galopje zit er meestal niet in (want er zijn er altijd die harder moeten om te kunnen aangaloperen), meer eentje van het type vertrekken en we zien wel (ik spreek uit ervaring) en dat wil je je paard niet leren!
Als je je lesgever echt vertrouwd en je kan verzekeren dat het heel rustig gaat blijven, dan kan je het misschien overwegen. Maar ik zou eerst oefenen met 2.
Als je toch gaat, veel succes en enjoy the ride!