Diesel of benzine gaan rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:30

Citaat:
APK van dieselauto is ook altijd flink duurder.

Niet mee eens..
Wij hebben in t verleden altijd benzine gereden, en altijd dik in de kosten bij de apk..
Met onze diesel nu, hadden we helemaal niets bij de apk.. alleen de kosten voor de keuring/ het afmelden.

Bovendien zijn jonge gebruikte diesels vaak ex leaseauto's die bij de merkdealers in onderhoud zijn geweest..

Nee, voor ons geen benzine auto meer!

Ettesil

Re: Diesel of benzine gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:57

De APK zelf is duurder, omdat er een roetmeeting bij komt. Dan komt er al zo'n 40,- extra bij. Wat mankementen betreft, bij een benzine-auto zijn het er soms wel meer, maar bij een diesel zijn ze weer vele malen duurder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:00

Ik zou zeggen een diesel, ik vind dat persoonlijk veel fijner rijden. Er bestaat trouwens een site waar je het omslagpunt kunt uitrekenen. Voor de hoge benzineprijzen heb ik het eens uitgerekend voor mijn auto en vanaf 800 km per maand was Diesel goedkoper voor mij.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:13

Up_to_Date schreef:
Ik heb gister mijn ford fiesta te koop gezet,
dit omdat ik een andere auto wil die een trailer kan trekken.

Nu rijdt ik benzine. Ik vraag me af of het goedkoper is als ik diesel ga rijden?
Ik rij circa 2000km per maand. Dus ruim 20.000km per jaar.

Wie kan mij verder informeren??

Het omslagpunt wat voordeliger is, is per auto verschillend.
Ik heb altijd diesels, rijdt veel fijner!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:16

Setti schreef:
De APK zelf is duurder, omdat er een roetmeeting bij komt. Dan komt er al zo'n 40,- extra bij..

Goede garage heb jij dan! Onze Nissan Terrano 3.0DI (diesel dus) is vorige week voor de eerste keer gekeurd.

Kostte ons € 40,- :Y)

Een dieselmotor met bijv. 200.000km op de teller is voor mij totaal geen probleem. Een benzinemotor met deze stand komt er niet in!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:10

Lag dus niet alleen aan mij.. :o
Ik was voor de apk ook niet veel meer kwijt voor mijn diesel.. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:19

Frank schreef:
Setti schreef:
De APK zelf is duurder, omdat er een roetmeeting bij komt. Dan komt er al zo'n 40,- extra bij..

Goede garage heb jij dan! Onze Nissan Terrano 3.0DI (diesel dus) is vorige week voor de eerste keer gekeurd.

Kostte ons € 40,- :Y)

Een dieselmotor met bijv. 200.000km op de teller is voor mij totaal geen probleem. Een benzinemotor met deze stand komt er niet in!

Vier jaar geleden een benzinemotor open gezien met 700.000km op de klok; zag er top uit. Ik heb er hier eentje liggen met 260.000 op de teller en die gaat voor zeker nog 100.000 tot 150.000 in de volgende auto. Kwestie van onderhoud. Ik heb een Diesel zien instorten met 140.000km op de klok, maar heb er eentje voor de deur staan met 350k erop, ook geen centje pijn.
km standen zeggen niet zoveel, het is belangrijker te weten dat het onderhoud goed en regelmatig is gedaan EN dat er op een fatsoenlijke manier mee is gereden.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 02:22

Uitzonderingen zijn er natuurlijk bij diesels en benzinemotoren.
Maar algemeen bekend is, dat diesels een veel langere levensduur hebben.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 02:35

quadripes schreef:
Ha een discussie over auto's. Mijn favoriete onderwerp :)

Ik rijd zelf ongeveer 40000 km per jaar en heb een 407 1.6hdi 110 pk uit 2005 waarvoor ik maandelijks 100 euro aan wegenbelasting en ca 150 euro aan brandstof kwijt ben.

Kun jij mij die pomp ff door geven? Daar wil ik ook wel gaan tanken....rijd jouw wagen 1.30 of zo..... :D

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 02:38

Mijn monteur vertelde mij dat het tegenwoordig pas voordeliger wordt om met diesel te rijden wanneer je meer dan 30.000 km per jaar rijdt. Wegenbelasting van een diesel is veel duurder dan bij een benzineauto. Motor van een diesel gaat wel weer langer mee.
Het verschil tussen die diesel- en benzineprijzen is ook niet zo veel meer als een aantal jaren terug.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:00

Ik vind ee diesel persoonlijk lekkerder rijden dan een benzine auto.
Ook wij rijden dus diesel.
Voor wegenbelasting betaal ik 280,- per 3 maanden. auto weegt 1340kg. En dan woon ik zo'n beetje in het bovenste puntje van groningen (delfzijl), waar nog al wat slechte wegen zijn.

Je moet het echt tegen elkaar afwegen, qua kosten en ''rijgemak''. Nu scheelt de brandstofprijs niet zo veel, maar dat kan maar zo weer anders worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:45

annastasia schreef:
Ik vind ee diesel persoonlijk lekkerder rijden dan een benzine auto.
Ook wij rijden dus diesel.
Voor wegenbelasting betaal ik 280,- per 3 maanden. auto weegt 1340kg. En dan woon ik zo'n beetje in het bovenste puntje van groningen (delfzijl), waar nog al wat slechte wegen zijn.

Je moet het echt tegen elkaar afwegen, qua kosten en ''rijgemak''. Nu scheelt de brandstofprijs niet zo veel, maar dat kan maar zo weer anders worden.

Nope die prijsverschillen worden alleen maar kleiner. De Dieselprijs is z hoog omdat er veel meer accijns op zit. De wegenbelasting wordt niet evenredig naar beneden bijgesteld, zodat de overheid feitelijk bezig is om Dieselauto's "weg te pesten".
Een ander punt is, is dat een benzinemotor simpeler zelf te onderhouden is. Je hebt minder speciaal gereedschap nodig en de spullen zijn goedkoper en eenvoudiger te verkrijgen voor de goede hobbyist.