Paard ziet me niet staan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:06

Sieppus, ik zou zelf geen vrede hebben met zo'n situatie als waarin jij je dieren nu houdt. Maar goed, blijkbaar ben ik een ander mens, dat kan toch? Heb als jong meisje/tiener jarenlang op een New Forestfokkerij(tje) meegeholpen, waar de dieren buiten stonden in de groep. Heb dat met de paplepel binnen gekregen, zeg maar. ;)

Voor een jong, groen en sensitief dier als jouw KWPNer is het natuurlijk ook een kwestie van vertrouwen opbouwen (wat je zelf ook al aangeeft). Respect krijgen van een paard, verdien je dan vanzelf wel, als jij je gewoon leidend, duidelijk en eerlijk opstelt. Dat is mijn ervaring dan weer. Bij het ene paard bouw je dat wat sneller op dan bij het andere paard. Ik vind wel dat een paard niet over je heen mag lopen, maar zoals ik het lees heb jij een tijdje achter hem aangelopen om hem te vangen. Daarin verschil je al met mijn benadering. Ik loop nooit achter paarden aan, die zich niet laten vangen. Ik werk liever in op hun natuurlijke nieuwsgierigheid en als het moet neem ik daar gerust urenlang de tijd voor. Ik weet dat niet iedereen dat doet, verre van zelfs. :D
Maar ik kan je vertellen dat het wel werkt. Maar goed, je wil niet aan de NH, geloof ik, dan weet ik het ook niet. Sterkte ermee.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 02:01

Ik hoor al dadelijk aan je antwoorden dat je NH als iet hocus-pocus ziet, iets gek dat de mensen bedacht hebben , maar al van heel lang voor die film " the horsewhisperer " die materie bekent maakte was dat al in gebruik, de Cow-boys in Amerika maar zeker ook de indianen en spanjaarden hebben daar echt prachtig werk mee verricht.
In alles zijn commerciele uitwassen hierin dus ook, NH , is niet enkel maar lief zijn en paarden betuttelen, nee het is ermee werken en ermee aan de slag gaan , maar met aandacht voor het paard, en een stappenplan opbouwen in begrijpbare taal voor een paard.

En de problemen die jij nu hebt , zijn duidelijk , het paard heeft jou hier zeker niet als leider herkent want dan zou hij zo niet tegen je tekeer gaan das toch duidelijk.
Zo'n probleem is rijtechnisch zeker niet op te lossen, dat kan je ook niet door het paard op stal op te sluiten, dat kan je ook niet door hem geen eten te geven of een andere straf te bedenken, nee de enige oplossing hier is tot een soort compromis te komen met je paard en dit in paardentaal dus begrijpbaar voor je paard.
Elke stap die je met je paard zet , als is het maar aan het halster vanuit de weide naar de stal stappen is in wezen " Grondwerk " daar is dus niks speciaals achter te zoeken.
En hoe vroeger je dingen eigen maakt aan een veulen oe makelijker het ermee is ermee te werken nadien, een veulen van een jaar zou eigenlijk best al behoorlijk en volgzaam " nageeflijk " moeten kunnen meestappen , het moet ook zijn hoefjes geven op jouw vraag, die dingen zijn een pak lastiger aan te pakken als je daar nog aan moet beginnen als ze 4j zijn hoor.
Het paard treft hier echt geen fout , het zocht alleen een uitweg, en heeft die ook gevonden , met een betere comunicatie kan je die dingen echt vermijden en zal je paard echt veranderen , dit gedrag is echt het resultaat van jouw werk, het is dus ook aan jou dit te veranderen en je zal je paard gewoon niet meer herkennen.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 10:45

aeolusnr1 schreef:
Ik hoor al dadelijk aan je antwoorden dat je NH als iet hocus-pocus ziet, iets gek dat de mensen bedacht hebben , maar al van heel lang voor die film " the horsewhisperer " die materie bekent maakte was dat al in gebruik, de Cow-boys in Amerika maar zeker ook de indianen en spanjaarden hebben daar echt prachtig werk mee verricht.
In alles zijn commerciele uitwassen hierin dus ook, NH , is niet enkel maar lief zijn en paarden betuttelen, nee het is ermee werken en ermee aan de slag gaan , maar met aandacht voor het paard, en een stappenplan opbouwen in begrijpbare taal voor een paard.

En de problemen die jij nu hebt , zijn duidelijk , het paard heeft jou hier zeker niet als leider herkent want dan zou hij zo niet tegen je tekeer gaan das toch duidelijk.
Zo'n probleem is rijtechnisch zeker niet op te lossen, dat kan je ook niet door het paard op stal op te sluiten, dat kan je ook niet door hem geen eten te geven of een andere straf te bedenken, nee de enige oplossing hier is tot een soort compromis te komen met je paard en dit in paardentaal dus begrijpbaar voor je paard.
Elke stap die je met je paard zet , als is het maar aan het halster vanuit de weide naar de stal stappen is in wezen " Grondwerk " daar is dus niks speciaals achter te zoeken.
En hoe vroeger je dingen eigen maakt aan een veulen oe makelijker het ermee is ermee te werken nadien, een veulen van een jaar zou eigenlijk best al behoorlijk en volgzaam " nageeflijk " moeten kunnen meestappen , het moet ook zijn hoefjes geven op jouw vraag, die dingen zijn een pak lastiger aan te pakken als je daar nog aan moet beginnen als ze 4j zijn hoor.
Het paard treft hier echt geen fout , het zocht alleen een uitweg, en heeft die ook gevonden , met een betere comunicatie kan je die dingen echt vermijden en zal je paard echt veranderen , dit gedrag is echt het resultaat van jouw werk, het is dus ook aan jou dit te veranderen en je zal je paard gewoon niet meer herkennen.

Rijtechnisch???? Ik rij niet op een jaarling hoor!!! Hij stond te bleren in de bak dat zijn maatje eruit uit was en was geenzins van plan om bij me te komen!!!! Dat is het probleem, hij is totaal niet in de mens geinteresseerd.
Ik heb er ook niet lang achter aan lopen vangen, hij laat zich niet vangen.
We hebben zijn maatje uit de stal gehaal en hem op deze manier weten te lokken. Op het moment dat hij vast gepakt werd aan het halstertouw begon hij te trekken en ver je heen lopen, omdat hij ondanks alles gewoon naast zijn maatje moest lopen. Koste wat het kost.