karakter vraag: paard laat zich niet corrigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:00

Waarom zou een paard niet dominant kunnen zijn maar gevoelig of onzeker? Je ziet toch als ze bij andere paarden in de weide lopen al wat ze zijn.Zijn ze daar altijd de baas en dominant in gedrag,dan kun je echt wel stellen dat je een dominant paard hebt.Eentje die daar altijd bij elk paard aan de kant gaat, die is zeker niet dominant.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 15:24

kazary schreef:
Waarom zou een paard niet dominant kunnen zijn maar gevoelig of onzeker? Je ziet toch als ze bij andere paarden in de weide lopen al wat ze zijn.Zijn ze daar altijd de baas en dominant in gedrag,dan kun je echt wel stellen dat je een dominant paard hebt.Eentje die daar altijd bij elk paard aan de kant gaat, die is zeker niet dominant.

een paard is zo dominant als hij kan zijn in zijn/haar gezelschap,denk dat dat echt enorm kan verschillen.

mijn paard krijgt bij sommige paarden meteen de leiding, bij andere paarden moet ze zich aan passen/wat onderdaniger opstellen) en doet dit dan ook.

ik hoop overigens dat de stalhouder nu begrepen heeft dat dit paard anders benadert moet worden,dit is er een van "geen gezeik ze luisteren maar" paard is ook al verklaard tot rotbok (niet letterlijk met deze woorden,maar daar kwam t wel op neer).

ik twijfel ook serieus of ik wel op deze stal moet blijven met mn paard.
op zich heeft ze het daar super naar haar zin,maar het kan altijd beter,ze komen naar mijn mening in de winter te weinig buiten.
ik heb nog wel een andere stal op het oog waar de paarden ook in de winter alle dagen buiten komen in kudde verband,maar daar is het best druk,en mijn paard is erg gevoelig voor drukte,daar kan ze niet goed tegen en wordt dan zelf erg onrustig en wat chagereinig.
de andere stal die ik op het oog heb is dan ook nog eens een stuk verder weg en een stuk duurder,en nu is dat het probleem niet,maar stel dat mijn paard daar niet op haar plaats blijkt te zijn,er is zo weinig waar ze in de winter buiten komen hier in de buurt,dat ik toch wel blij ben met wat ik nu heb.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:29

Citaat:
een paard is zo dominant als hij kan zijn in zijn/haar gezelschap,denk dat dat echt enorm kan verschillen.

mijn paard krijgt bij sommige paarden meteen de leiding, bij andere paarden moet ze zich aan passen/wat onderdaniger opstellen) en doet dit dan ook
Het paard zelf blijft even dominant,alleen zijn gezelschap is meer of minder dominant dan het paard.Het paard veranderd niet ineens van karakter.
De keuze van stal verandering kun jij alleen maken.Jij kent je paard en betreffende stallen.Maar van een enkele keer onbegrepen worden gaat een paard niet dood.Het is anders als dit natuurlijk orde van de dag is.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:31

Wat een heerlijk paard! Een paard met zelfrespect, zonder enige blijk van extreme onderdanigheid. Een paard zoals een paard hoort te zijn!! :)

Paarden horen (in mijn ogen) geen zinloze en onterechte straf te ondergaan. Ze mogen van mij best voor zichzelf opkomen. Ik vind dit ook een typisch kenmerk voor een jong (nog niet veranderd) paard. Heerlijk om mee te werken, aangezien ze je een spiegel voorhouden en niet simpelweg als een machine reageren. Ik heb er zelf ook zo een, en die is nu 3,5 jaar. Hij is nog niet ingereden, maar ik hoop dat hij dit karakter altijd zal houden!

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 15:34

kazary schreef:
Citaat:
De keuze van stal verandering kun jij alleen maken.Jij kent je paard en betreffende stallen.Maar van een enkele keer onbegrepen worden gaat een paard niet dood.Het is anders als dit natuurlijk orde van de dag is.

dat weet ik,ik ga ook zeker goed in de gaten houden hoe de sh in het vervolg met haar om gaat,hoewel ik daar natuurlijk niet de hele dag rond kan lopen helaas.ik moet het toch hebben van goed vertrouwen en van wat de sh mij verteld.
paard heeft al eerder n tik voor dr knar gehad toen het hooinet opgehangen moest worden en ze er van ging eten waardoor sh er niet bij kon,dit was ook totaal onnodig,als je terug tegen haar zegt dan gaat ze,en zo niet dan is dat ook op een andere manier op te lossen.paard heeft toen van schrik behoorlijk hard haar hoofd gestoten waardoor ze twee kale plekken had boven haar ogen.
ook al wordt een paard niet met een paar van dit soort incidenten meteen voor het leven getekend,het gaat hier wel om een nog opgroeiend paard van 2 jaar,en daarbij vind ik dit soort dingen toch net weer wat zwaarder wegen dan bij een paard wat geestelijk al helemaal volgroeid en in balans is zeg maar.
Laatst bijgewerkt door izi op 15-01-09 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Re: karakter vraag: paard laat zich niet corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:48

Dan is dit dus ondertussen al een tweede voorval van wat je weet.Ik kan me voorstellen dat het vertrouwen dan wel daalt.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:09

kazary schreef:
Dan is dit dus ondertussen al een tweede voorval van wat je weet.Ik kan me voorstellen dat het vertrouwen dan wel daalt.

ja dus wat moet je daar nu mee?

in hoeverre zal dit soort dingen mn paards karakter kunnen beinvloeden?
ze is nog jong en best gevoelig,en ik zou het erg jammer vinden als ze door toedoen van een ander afgestompt of zuur wordt.
ze is pas 2 en ik wil niet dat ze verpest wordt door dit soort gebeurtenissen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:09

Een paard wordt niet zomaar zuur of verpest. Ze zijn heel vergevingsgezind. Jij zult zelf in je omgang met haar in de loop der tijd ook wel fouten maken of al hebben gemaakt, en mocht je die al hebben gemaakt: zie jij dat ze daardoor is verandert?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:21

Je hebt een slim paard wat niet met zich laat sollen, misschien heeft ze ooit een situatie meegemaakt waarbij ze tegen je in ging en gezien dat dat resultaat had.

Ik zou iig even met je stalhouder overleggen dat hij haar niet op die manier mag straffen, bied hem dan wel een alternatief; bv een stemcorrectie of zoals bij het hooinet; commando terug. Wees er dan wel zeker van dat het werkt, de sh heeft natuurlijk geen zin en tijd om jouw paard te corrigeren met commado's als het totaal niet uithaalt. (en als ik je zo hoor zou het me niet verbazen als je paard niet of nauwelijks op commando's van vreemden reageert, zeker geen vreemden die haar als eens beledigd hebben)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:20

zoals ik schreef, je bent dominant ten opzichte van.
Dus een paard kan bij het ene paard dominant zijn en bij het ander paard, onderdanig.
Je kunt niet in je eentje dominant of onderdanig zijn. Dit is gewoon wetenschap, geen mening.
Tuurlijk heb je dieren die vaker dominant of juist onderdanig zijn.
Mijn ervaring is wel, hoe harder een dier zijn/haar best doet om "de baas" te spelen, dit vaak niet echt dominante dieren zijn, als je heel zelfverzekerd/dominant bent, hoef je jezelf niet te bewijzen, dan straal je dit uit en hoef je hier niet zo hard je best voor te doen.
Kijk naar de leraren die je voor je in de klas hebt gehad, er waren leraren die continue op een strepen moesten staan en er waren er, die stonden voor de klas, en daar ging je gewoon niet mee spotten! je voelde gewoon dat je met degene niet ging klooien.
Zo is het ook zeker met dieren, paarden honden en nog veel meer.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:18

Dat zeg ik toch ook : Het paard zelf blijft even dominant,alleen zijn gezelschap is meer of minder dominant dan het paard.Het paard veranderd niet ineens van karakter.
Als jij een dominant paard in een groep zet waar al een paard de leiding heeft, dan gaan ze niet gezellig met elkaar lopen kletsen en het op die manier op een mensen manier oplossen. Daar wordt toch echt wel even wat lomper gedaan. En als je dan 2 bijna gelijke hebt kan het toch wel even duren voordat er bepaald is hoe de rangorde zit. En zelfs dan zie je door de tijd heen dat diegene die tweede is het nog wel weer eens probeert. Dan is het vaak snel afgedaan omdat de leider dan aan kortstondig en duidelijke lichaamstaal genoeg heeft.Maar toch dan zie je ook nog wel eens een tik voorbij komen.
Maar als je zo'n leider paard in omgang hebt moet je dus zelf wel altijd duidelijker zijn dan wanneer je dat paard hebt dat altijd in elke groep onderaan staat. Of beter gezegd goed consequent, goed beseffen dat je grenzen altijd hetzelfde zijn.

Maar ik geloof dat dit allemaal net aan de orde is bij het paard hier. Deze komt mij totaal niet over als lastig of dominant. Ook niet als onderdanig. Maar als een paard dat terechte straf heel goed duld, maar onterechte straf niet duld, en ongelijk kan ik haar daar niet in geven. En een stalhouder die te weinig met lichaamstaal lijkt te doen,te weinig gewoon eens alleen probeert wat er gebeurd op een stemverheffing.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:55

izi schreef:
ik herken deze reactie van haar wel,toen ik haar net had heb ik haar ook eens wat te grof gecorrigeerd en dan corrigeerd ze jou dus ook meteen, ze laat merken dat ze daar niet van gedient is.

maar wat zegt dit over haar karakter?
ik vind haar goudeerlijk,ik vraag iets aan haar,vraag ik het verkeerd laat ze dat merken, zo leer je met haar omgaan, vraag ik het op de goede manier dan doet ze alles voor je.

Ik heb er zelf precies zo eentje, Gelderse merrie. Wat het over haar karakter zegt? Dat het een typische merrie is :P Ze geeft het gewoon rustig aan als ze iets niet fijn vindt, als iemand hier dan lak aan heeft, of dit niet oppikt, maakt ze het wel even wat duidelijker voor je;)
Heel handig leerpaard:)

NJD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:59

EvaLuna schreef:
Ja jammer is dat. En als je niet oppast wordt je paard nog zuur en kopschuw ook van die tikken.

Zo kwam er laatst iemand bij me om een zadel aan te passen. Ze wilde mijn paard even 'aaien'. Dit deed ze dusdanig ruw dat mijn paard het hoofd terugtrok. Vervolgens was ze gelijk ineens kopschuw en dwars. Kan hier altijd slecht tegen.

Snap dus heel goed van je paard dat ze de manier van de stalhouder niet echt okee vond! Zouden wij niet ook allemaal het liefste zo reageren?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:02

Je paard is echt niet kopschuw van een keer schrikken. Ook het paard van Izi houd niets over van een keer onbegrip. Maar keer op keer, dat kan wat anders gaan worden.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 21:14

nou het is van de week aardig uit de hand gelopen.
de stalhouder moest in de box zijn omdat er wat lekkage was,dus mn paard moest eruit.

eerst ging mn paard weer voor de deuropening staan met haar kont naar de deur toe,stalhouder heeft haar daarop een klap gegeven met het halstertouw waardoor ze terugdeinsde en de stalhouder de box in kon.
toen wou hij mn paard dr halster om doen en mn paard draaide haar hoofd weg,de stalhouder heeft mijn paard toen met het halstertouw voor haar hoofd geslagen en mijn paard heeft als reactie daarop dus terug geschopt.
het was niet raak,maar het scheelde niet veel.de stalhouder heeft haar toen met het touw de box uitgejaagd.

toen ik die avond kwam was mijn paard erg gestressed,als ze gestressed is wil ze nog wel eens wat happerig zijn,ook tijdens het los werken in de bak ging ze helemaal uit haar dak,bokken en racen en was niet te kalmeren.
er was een stalgenooitje op dat moment die altijd een paar keer per dag komt omdat haar paard medicijnen moest,ik vroeg haar of zij misschien wist of er wat bijzonders gebeurt was die dag,en toen kwam ze met dit verhaal,ze heeft het dus zelf zien gebeuren,en vertelde me ook dat de stalhouder zich heel onbehoorlijk gedroeg tov mijn paard en de schopreactie dus ook echt zelf uitgelokt heeft.
dit was voor mij de druppel,ik zit nu al 3 dagen met een stuiterend paard,morgen gaan we kijken bij een andere stal,de stalhoudster van die stal laat ik voordat het definitief zal worden of we daar gaan staan eerst kennis maken met mijn paard,zodat zij weet hoe mijn paard is,en mijn paard ook weet dat het goed zit.
dit kan zo niet langer,mn paard gaat naar de knoppen zo!
ik vind het zo erg dit,en dat terwijl ik totaal geen problemen met haar heb,ook mijn vriend die geen verstand van paarden heeft kan alles met haar doen.
het gaat er echt om dat je haar rustig benadert en even kennis laat maken en niet meteen op haar aflopen en hup hup snel snel,mijn paard houd van mensen met manieren dus!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:24

Ik heb ook zo'n paard en heb dus ook al met verschillende stalhouders dit soort problemen gehad. Ik neem het die mensen ook niet echt kwalijk: een boel paarden op het erf en een hoop werk, het is natuurlijk veel makkelijker als dat allemaal snel en soepel verloopt.

Slaan vind ik persoonlijk wel uit den boze. Mijn paard pikt dat ook niet: die gaat agressief terug doen.

Nu staan we op een weitje waar we met drie meiden alles zelf doen. Dit is voor mij de oplossing geweest. Alle drie zijn we NH'ers en we gaan met respect met elkaars paarden om. Ja, het kost wat meer tijd en moeite, maar het is het zeker waard als ik zie hoe mijn paard in het jaar dat hij daar nu staat opgeknapt is.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:35

Wat zou ik boos zijn als ik dat hoorde! Dat is echt geen normaal gedrag van de stalhouder. Dat zou hij toch moeten weten als hij stallen verhuurd. Ik geef je groot gelijk dat je nu een andere plek gaat zoeken. Want dit heeft niks te maken met een keer een miscommunicatie maar met een lompe bruut.
Succes met zoeken.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 15:45

nou ik ben net wezen kijken op de andere stal,en het ziet er allemaal super uit!
de paarden krijgen 3x per dag een flinke hoeveelheid voordroog,en lopen van 8 uur sochtends tot 18uur savonds buiten,tussen de stallen zitten halve muurtjes zodat de paarden ook nog contact met elkaar kunnen hebben.
ik kan als ik wil morgen al komen,ik heb dan alleen geen trailer tot mn beschikking of iemand die voor me rijden kan,dat zou dan betekenen dat ik dan wel lopend zou kunnen gaan met haar.
ik ben morgen vrij dus heb alle tijd,het is ongeveer 4 km lopen.
ik heb wel vaker met mn paard langs de weg gewandelt maar dat waren stukjes van 20 minuutjes hooguit,en ik denk dat ik over die 4km wel 3 kwartier zal lopen.
ze is wel erg braaf langs de weg,alleen groot verkeer vind ze eng,maar als ze schrikt blijft ze wel gewoon bij me.
het liefst ga ik morgen al over,mn paard is de laatste tijd echt zichzelf niet meer,en ik wil eigenlijk ook liever niet wachten op een trailer,dat zou namelijk betekenen dat ze hier zeker nog een week of misschien wel 2 weken moet blijven staan.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:41

Kijk dit is een paard dat zich gewoon niet laat beledigen, en terecht. Het gaat er niet om dat ze zich aan past aan iedereen, het gaat erom dat als je weet hoe ze in elkaar steekt je je even een klein beetje aanpast aan haar.

Het is de verantwoordelijkheid van de mens om de eigen ego een klein beetje naar achteren te schuiven en dan maar 1 minuut langer te wachten op resultaat. Als het resultaat goed is gaat het de volgende keer ook weer goed. Maar gaat het slecht dan gaat het van kwaad tot erger.

Niemand hoeft problemen te hebben met zo'n paard, of je nu een prutsmuts bent of een hardzak. Even goed een situatie inschatten en voila! Als stalhouder zou je nu net daarin goed moeten zijn, dat scheelt je namelijk een boel ellende.

Dat heet gevoel voor hebben. Grootheden hebben dat altijd, de moeilijkste paarden doen het voor hen. Waarom zou dan een eenvoudige stalhouder een paard niet respectvol kunnen benaderen?

Goed dat je weg gaat, want dit gaat escaleren. Zijn attitude zal niet verbeteren en jouw paard zal steeds heftiger op hem gaan reageren.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:55

Ga maar te voet izi :-) Wat een snelle en goede beslissing. Overigens is haar gedrag best wel herkenbaar inderdaad. Ik heb een merrie die ook niet houdt van onrecht. Ik heb haar wel een keer een harde schop moeten geven, omdat zij mij had geschopt (sinds ze door anderen gedaan wordt, denkt ze helaas af en toe dat ze de grote mie is, was gewoon tijdens het borstelen en ik liep om haar heen). Ze schrok er niet eens hard van. Meteen daarna is het weer goed. Ze wist het weer en heb sindsdien ook geen enkel probleem meer gehad.
Maar van een zachtere maar niet-correcte correctie zou ze wel uit haar dak gaan... Dat is ook eerlijk :-)

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:11

Dominante paarden bestaan zeker weten! zonder reden, dat ligt gewoon in hun karakter, niet elk paard zou zo mak als een lammetje zijn. Ze willen vaak op een bepaalde manier behandeld worden. Als dat niet zo gaat gaan ze idd 'vervelend' doen. Niet omdat ze je niet mogen, maar omdat ze niet behandeld worden zoals hun dat graag willen.