Probleem met trailerladen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Probleem met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:38

dan kan je stal als land lezen :) :) je gaat toch wel vaker ergens doorheen met hem :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 18:42

hem= haar
Ga door de smalste en raarste/engste dingen heen

denk dat ik mezelf meer op zit te fokken dan zij.
Loopt ze gewoon achter me aan de trailer in

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:43

Precies :) :) gewoon vinden dat het de normaalste zaak van de wereld is............. vind het paard het vrij vlot ook :)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:43

Goed op je lichaamshouding/taal letten ;) Blijf rustig en doe alsof je álle tijd van de wereld hebt ;)
Ik ben er zelf op tegen om allerlei touwen enzo te gebruiken..
Wat je wel kunt doen, is de trailer 'tegen' een muur aanzetten, dat je bijvoorbeeld aan de rechterkant al iets hebt, zodat ze daar niet langs kan vluchten..;)
Als je nog meer tips wilt, zeg je het maar (PB)

Heb 3 cursussen gedaan en veel clinics bezocht van Annemarie van der Toorn/Monty Roberts NL

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:44

Vjestagirl schreef:
En vooral NIET terug zetten, rondje lopen, aanloopje, nog een keer proberen, gaat niet, weer rondje lopen. Iedere keer als je wegloopt van de trailer wint je paard.

Inderdaad ;)
Zelfs als hij er schuin tegenover staat of aan de zijkant, kan hij alsnog er gewoon in. ;)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:46

Het gaat hier niet om 'winnen'.. ;)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:48

Naomi_Star schreef:
Candymarilyn schreef:
Dat is nou wat ik bedoelde! Alleen kun jij het beter verwoorden. Verder wil ik de ts ook even vragen waarom oefenen niet kan. Eventueel via pb?

Dat heeft ze gezegd dacht ik, geen trailer ter beschikking om te oefenen

Ja dat weet ik.
Maar ik snap dus niet waarom je dan niemand kan laten komen mét trailer zodat het probleem van de baan is.
Zelfs tijdens de begeleiding kan het misschien vanaf de eerste keer wel lukken. Heb je dan geld voor niets betaald? Nee, tuurlijk niet. Die persoon geeft je tips. Ik snap dus echt niet dat het niet kan. Een trailer kan je ook altijd huren of lenen. Er niet voor willen betalen is een andere zaak, maar dat is even offtopic.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:39

Candymarilyn schreef:
maj0 schreef:
Wij hadden dus laats ook het probleem dat ze de trailer niet in wou.
Wij hebben toen 2 longeerlijnen gepakt vast gemaakt aan de trailere en dan kruislings achter haar kont vast en dan rustig haar na voren duwen door de longeerlijnen iets straker aan te trekken. Wij hebben haar er zo met 5 man sterk in gekregen

Dit is nou niet bepaald een oplossing voor het probleem! Behalve als je wilt dat je paard nog angstiger wordt.
Ga iemand zoeken die er wat van kent. Die zal je paard helpen met het trailerprobleem. En zo iemand zal heus wel een trailer hebben die hem wilt meebrengen. Hij zal zowel jou en je paard begeleiden om het probleem voor eeuwig van de baan te doen. Ga vooral niet aan de slag met een katrol, touwen van achteren of slaan. Succes nog verder!

Nou het probleem is neit dat zij bang is, alleen dat ze haar kop dwars had staan en waarom ik dat weet omdat ze die week er voor er gewoon normaal in liep, maar je moet haar toch in de trailer krijgen als je ergens staat. Wat ze precies had maar ze heeft niets geen nare ervaringen er mee, ze wou gewoon werkelijk niet. Normaal gaat het heel makkelijk zonder geweld. (en ook nu geen geweld, en dr waren mesne bij die er verstand van hadden)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:26

ik zie hier weer super tips voorbijkomen, NOT! :x handdoeken om het hoofd, longeerlijnen achterlangs kruisen, bezems, gauw klep dicht zodra paard er in staat.... gaat allemaal maar 1 of 2 keer werken en daarna laad je paard niet meer of ze worden steeds lastiger.

TS, een simpele handleiding trailerladen is er niet, elk paard heeft weer een andere reden waarom ze niet willen laden, de meesten hebben het nooit geleerd als veulen of volwassen paard en 'men' vindt dat ze dat zomaar moeten kunnen terwijl het paard wat anders vind. Ik zal proberen je een paar tips te geven, uitgebreid behandelen kan ik het niet via bokt want ik ken het paard niet en je kan nou eenmaal niet alles opschrijven dan ben ik 6 weken bezig ;)

Het enige wat je kan doen is trailer huren en toch gaan oefenen of avonturen dat zij er wel in 1 keer ingaat op de dag zelf. (of professionele hulp inschakelen uiteraard) Je grondwerk is een goede basis hiervoor.

Als je gaat oefenen neem dan de tijd en laat je paard goed kijken wat het fenomeen trailer nou eigenlijk is, laat haar de klep besnuffelen en er langzaam in gaan, laat haar ook weer eruit gaan als ze wil. Neem de tijd en rust.
Doe handschoenen aan en neem ook een leadrope ipv een halstertouw (te kort) of een longeerlijn (te slap en te lang) en laat het touw vieren als ze naar achteren gaat en blijf zelf op je plek staan. Dus als jij al in de trailer bent en zij gaat achteruit laat haar lopen laat het touw vieren en blijf zelf in de trailer. Als jij mee gaat lopen gaat ze alleen maar harder achteruit omdat je haar achtervolgt en sommige paarden kunnen daar niet tegen, ze hebben allemaal hun persoonlijke ruimte en voelen zich veiliger als jij daar niet in staat op moment van paniek. (Je hebt dr net zo goed aan het eind van het touw vast als vlak bij het halster alleen vergeten een heleboel mensen dat, paarden vinden het prettiger als je ze niet te kort bij het halster beet houdt)

Als ze dan stil staat ga je dr weer halen of als je touw tekort wordt loop je rustig mee. Ik blijf meestal op mn plek en haal het touw binnen en laat het paard het werk doen, ze krijgen dan meer respect voor je omdat de leider van de kudde nooit opzij gaat voor een ondergeschikte en aan een blik of kleine beweging vaak al genoeg heeft, als jij steeds mee gaat lopen ziet ze jou niet als leider, hoe meer stil je kunt staan en hoe meer zij dr voeten beweegt des te meer respect en vertrouwen krijgt ze in je.

Als ze gaat, pas belonen als ze er in staat, niet met voer erin proberen te lokken. Staat ze erin, gewoon laten staan en lekker kroelen en kriebelen op dr schoft. Wil ze eruit laat maar gaan, blijf zelf rustig, dan weer erin en eruit, dat tig keer herhalen en dan als ze braaf blijft staan pas balk erachter gaan doen.
Als je een 2 paards hebt (wat wel handiger is met oefenen, meer ruimte) maak dan met de andere stang de bewegingen alsof je de stang dichtdoet met de bijbehorende geluiden, stapt ze dan achteruit houdt haar met zachte dwang tegen, als ze toch gaat niet trekken want dat win je niet.
Dit bouw je steeds verder uit tot ze alles rustig en gelaten over zich heen laat komen, dan kun je weer stapje verder.
Je zou wel met twee touwen aan de zijkant kunnen werken maar dan moeten je helpers ook wel wat scills hebben om die touwen te hanteren en op tijd te reageren, dus dat laat ik even weg hier.

Nog wat tips, nooit trekken dat win je niet! laat je touw onder lichte druk vieren en begin gewoon opnieuw. Als ze staakt en je neemt lichte druk wacht dan even en neem dan als ze nog niet reagert iets meer druk (dus ook hier weer niet trekken!) en zodra ze van die druk loskomt gelijk druk eraf laten vallen, dat is de grootste beloning die je ze kunt geven, je zult zien dat ze dan gaat kauwen en smakken, het kwartje landt dan. Hoe minder druk en hoe meer beweging richting trailer hoe beter.
Dan weer een stapje onder lichte druk, komt ze ook maar een klein beetje jouw kant op gelijk druk los.

Vergeet ook niet het daadwerkelijke rijden, rijd alsof je een lading losse rauwe eieren achterin hebt die niet kapot mogen gaan onderweg, rem rustig af, neem de bochten beheerst, trek rustig op en anticipeer op het verkeer, je hebt een langere remweg dus laat op tijd je gas los.
Je wilt niet weten hoeveel paarden moeite hebben met de rijstijl van de chauffeur die zelf vindt dat ie rustig genoeg rijdt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:35

Naomi_Star schreef:
kijk een op http://www.2moons.nl en mail daar eens naar! Mijn paard was echt een ramp maar heeft alle angst overwonnen!

Petra is dus ook degene die Yvke heeft geholpen, ze stond er binnen 10 minuten op... En hebben daarna zelf ook begeleiding gekregen om haar erop te krijgen :P

Alles gaat nu probleemloos. We deden er normaal 2 uur over gemiddeld :+
Echt een aanrader vind ik :) .. Ik heb er zelf ook heel veel van geleerd!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:42

Vjestagirl schreef:
Altijd blijven rijden. Niet stoppen. Als je paard stampei maakt en jij stopt wint hij. Al rij je maar 20 km/h

Best lastig aangezien we in Nederland verkeerslichten hebben die weleens op rood staan enzo. Wordt een duur en gevaarlijk ritje dan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:51

maj0 schreef:
Candymarilyn schreef:

Dit is nou niet bepaald een oplossing voor het probleem! Behalve als je wilt dat je paard nog angstiger wordt.
Ga iemand zoeken die er wat van kent. Die zal je paard helpen met het trailerprobleem. En zo iemand zal heus wel een trailer hebben die hem wilt meebrengen. Hij zal zowel jou en je paard begeleiden om het probleem voor eeuwig van de baan te doen. Ga vooral niet aan de slag met een katrol, touwen van achteren of slaan. Succes nog verder!

Nou het probleem is neit dat zij bang is, alleen dat ze haar kop dwars had staan en waarom ik dat weet omdat ze die week er voor er gewoon normaal in liep, maar je moet haar toch in de trailer krijgen als je ergens staat. Wat ze precies had maar ze heeft niets geen nare ervaringen er mee, ze wou gewoon werkelijk niet. Normaal gaat het heel makkelijk zonder geweld. (en ook nu geen geweld, en dr waren mesne bij die er verstand van hadden)

Yvke was ook niet bang ofzo, slechts heel koppig. Toen ik haar net had liep ze er ook gewoon in 5 minuten in. Probleem is telkens groter geworden omdat de weerstand ook steeds groter werd. We 'moesten' zelf telkens met grovere hulpmiddelen aan de slag, waardoor ze helemaal zoiets had van 'dacht het dus effe niet' (dan heb ik het dus over die touwen ed) ... En zo duurde het niet lang, en 5 minuutjes werden een kwartiertje, een kwartier werd een half uur... etc. tot het dus echt niet meer ging.

Ieder paard met een laadprobleem vertoon probleem gedrag met een reden. Die redenen zijn allemaal verschillend, en daar moet je je methode op aanpassen. Dus imo kan je niet leren trailerladen via een draadje op bokt. Ik ben zelf niet het type van 'aaaahw goshie poshie , paardje wil je alsjeblieft de trailer in, ik heb lekker appewltje voor je' . Ik ben meer van het 'geen gezeur, gewoon erin' maar een paard onder druk zetten om er in te gaan helpt gewoon niet op lange termijn.... Je krijgt je paard mss de trailer in, maar de volgende keer is het probleem alleen maar groter.

En nu Yv een blessure heeft en we om de zoveel weken naar een kliniek moeten, heeft het wel mijn ogen geopend hoe belangrijk het is dat een paard zonder druk/strijd op een trailer kan. Stel dat je paard ineens ernstig geblesseerd raakt en je moet met spoed naar een kliniek. Dan draagt het niet echt bij aan de situatie als je eerst 2 uur strijd hebt (en als je geen trailer hebt kun je die ook huren :) ).

Janneke987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:23

Hoi,

Als je paard je je volledig vertrouwt duurt het laden zelfs geen 5 minuten. Dan heb je geen snoepjes nodig, dan heb je niks nodig. Als je paard je volledig vertrouwt, loopt hij zo achter je aan de trailer in.
Ik heb les van Janneke Buddendijk. Zij heeft samen met Eric Janssen een trailerlaad-bedrijfje. Zij werken zeer systematisch. Dat is erg leuk maar ook duidelijk voor je paard en voor jou.

Je zou eens op hun site kunnen kijken: www.trailerladen.com

Groetjes,

Janneke

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:09

Toen wij een pony op de trailer moesten zetten hebben we het als volgt gedaan:

aan de achterkant van de stal de trailer tussen de deuren geplaats. zodat ze er iig. niet naast kan gaan lopen.
verder heel voorzichtig erheen gaan (pony vond het maar niks). touw een beetje laten vieren zodat het geen trekpartij word want daar heb je ook niks aan. steeds belonen met brokjes oid. als hij weer een stapje op de kar deed of in de goede rchting. naar een half uurtje stond het paard erin :D
terugweg van manege naar huis. hebben we de trailer ook langs bosjes gezet zodat ie er aan een kant niet meer langs kon, verder ook met brokjes en belonen lekker rustig blijven alsof je alle tijd van de wereld hebt. we hadden hem er met 10 min al in. en nu loopt ie gewoon achter je aan in de trailer :) krijgt nog wel altijd een snoepje als hij erin is haha.

mijn eigenpaard loopt normaal gesproken zo achter mij aan in de kar. laad en los hem altijd alleen. maar soms vertikt hij het gewoon. doen we het met 2 man... allebij de hand achter de kont langs en hem er zo een beetje indrukken. maargoed....dit paard is dan niet angstig maar gigantisch eigenwijs :+ hij doet het nu gelukkig ook bijna nooit meer :D

hoop dat je er wat aan hebt!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:00

Je kunt het beste gewoon vragen of iemand zijn trailer een dagje wil uitlenen zodat jij rustig met vertrouwens kan werken,
dat kost tijd maar is wel het beste en het paard vriendelijkste. Ook helpt het vaak (weet niet op wat voor traile rhij moet)
om een 1paards trailer te gebruiken zodat het paard niks naast hem mist of ziet en gikke dingen gaat doen.(wat bij ons op
stal nog wel eens wil voorkomen)en als je dan toch een 2paards trailer gebruikt dan kun je meschien het schot eruit halen
(of scheef te zetten bij het inladen, en daarna weer recht) verder is het eigenlijk gewoon afwachten

groetjes

kleefie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:11

Mijn verzorgpaard wilde ook de trailer niet in. We waren 3 kwartier bezig met rondjes lopen,
met appels naar binnen lokken enz.

Toen hebben we de trailer vlak naast een muur gezet zodat ze aan die kant er niet langs kon.
Aan de andere kant van de laadklep stond dan iemand, en schuin achter haar. En het luik aan
de voorkant hebben we open gedaan zodat het lichter in de trailer werd.

En toen liep ze er zo in :D