mijn ouders willen niet dat ik op buitenrit ga.. (HELP!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

Re: mijn ouders willen niet dat ik op buitenrit ga.. (HELP!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 19:43

maaikedewit schreef:
Damber schreef:
Er zijn geen tips TS... als je ouders het niet willen, moet je het niet doen. Zij hebben vast een goede reden dat je niet mag Lachen Jij ziet de gevaren niet die je ouders wel zien.

nee, zij hebben geen goede reden, die rede zeggen ze nl nie

Eeeehhhh misschien omdat het je OUDERS zijn en ze bezorgd zijn om je?

Vraagje: hoelang rij je al?[/quote]

oke, ik rij 5 a 6 jaar

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:52

Ok, dan heb je denk ik aardige ervaring.
Misschien kun je het dus niet aanvallend hup plompverloren voor hun voeten gooien.
ga er rustig voor zitten en leg uit dat je best begrijpt dat ze bezorgd zijn. En als dat de reden niet is dat je dan wilt weten wat wel. Zodat je daar rekening mee kunt houden en bekijken hoe je tot een compromis kunt komen. Leg uit dat het je hel leuk lijkt, een logische stap om dit ook te leren. Dat je juist met begeleiding gaat voor de veiligheid (dus dat je daaraan gedacht hebt). Rustig praten, goed luisteren, niet boos worden en het ook bij hun laten bezinken. Vinden ze het eng (en dat zal wrs de reden zijn vermoed ik) dan kun je allerlei dingen afspreken: de eerste keer gaat de begeleider lopend mee en ga je kort. De volgende keer ook kort met begeleider op eigen paard en dan niet crossen. Bouw het ook voor hun een beetje op. Ze moeten je loslaten hierin, kunnen je niet begeleiden, helpen etc. Geloof me (ben zelf moeder van een 4 en 6 jarige) dat moeten ouders ook leren hoor. Dat blijft eng! en als je rustig praat en niet opgefokt ofzo kom je misschien ook wel achter de reden als dat dus een ANDERE blijkt te zijn dan bezorgdheid. Maar ik denk dat je een goede eerste stap zet als je zelf uit jezelf die bezorgdheid van hun benoemd. En misschien aangeeft dat je het zelf ook spannend vind.

Succes!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 19:56

Zilfstar schreef:
Ok, dan heb je denk ik aardige ervaring.
Misschien kun je het dus niet aanvallend hup plompverloren voor hun voeten gooien.
ga er rustig voor zitten en leg uit dat je best begrijpt dat ze bezorgd zijn. En als dat de reden niet is dat je dan wilt weten wat wel. Zodat je daar rekening mee kunt houden en bekijken hoe je tot een compromis kunt komen. Leg uit dat het je hel leuk lijkt, een logische stap om dit ook te leren. Dat je juist met begeleiding gaat voor de veiligheid (dus dat je daaraan gedacht hebt). Rustig praten, goed luisteren, niet boos worden en het ook bij hun laten bezinken. Vinden ze het eng (en dat zal wrs de reden zijn vermoed ik) dan kun je allerlei dingen afspreken: de eerste keer gaat de begeleider lopend mee en ga je kort. De volgende keer ook kort met begeleider op eigen paard en dan niet crossen. Bouw het ook voor hun een beetje op. Ze moeten je loslaten hierin, kunnen je niet begeleiden, helpen etc. Geloof me (ben zelf moeder van een 4 en 6 jarige) dat moeten ouders ook leren hoor. Dat blijft eng! en als je rustig praat en niet opgefokt ofzo kom je misschien ook wel achter de reden als dat dus een ANDERE blijkt te zijn dan bezorgdheid. Maar ik denk dat je een goede eerste stap zet als je zelf uit jezelf die bezorgdheid van hun benoemd. En misschien aangeeft dat je het zelf ook spannend vind.

Succes!

hartstikke bedankt voor de tips! ik ga zeker doen wat je zegt.

mvg. maaike

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:56

Ik mocht ook heel lang niet op buitenrit, en dat had een reden.
Ik was, zoals jij nu ook overkomt, te speels, te jong in mijn hoofd en te onverantwoordelijk.
Absoluut niet in staat om wanneer het fout zou gaan, daar op een volwassen manier op te kunnen anticiperen.

Zorg dat je verantwoordelijk word, laat zien dat je snapt waarom je niet naar buiten mag alleen, en los dat op.
Want met zeuren, kom je er helaas niet.

Misschien een tip; ga inititief nemen om een ruiterbewijs te halen, dan heb je van de overheid (cbr) "toestemming".

edit; heb even je andere topics gelezen...

Je komt niet verantwoordelijk over (leeftijd?), dat is echt een punt waar je aan moet werken, wil je het vertrouwen van je ouders winnen wat dit betreft.

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:03

Ik mocht eerst ook niet op buitenrit... maar ik heb mijn ouders overgehaalt...
eigenlijk is mijn moeder is doodsbang voor paarden.. en zodra in de les mijn pony bokt is ze 10 jaar ouder...

Ik ben 14 jaar... Heb mijn ruiterbewijs gehaalt en mag nu alleen naar het bos máár er ik heb nogal wat regels eraan verbonden.

-Ik moet mijn bodyprotector om (hoef ik in de les niet)
-Moet mijn mobiel mee.
-Eigenlijk wil mijn moeder dat we met z'n tween gaan.. (dat doe ik ook eigenlijk altijd hoor!)

Ga gewoon eens rustig praten met je ouders en leg ze alles uit... het helpt echt!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 20:04

Equidea schreef:
Ik was, zoals jij nu ook overkomt, te speels, te jong in mijn hoofd en te onverantwoordelijk.
Absoluut niet in staat om wanneer het fout zou gaan, daar op een volwassen manier op te kunnen anticiperen.

Zorg dat je verantwoordelijk word, laat zien dat je snapt waarom je niet naar buiten mag alleen, en los dat op.

Misschien een tip; ga inititief nemen om een ruiterbewijs te halen, dan heb je van de overheid (cbr) "toestemming".

Je komt niet verantwoordelijk over (leeftijd?), dat is echt een punt waar je aan moet werken, wil je het vertrouwen van je ouders winnen wat dit betreft.

ik heb al vertrouwen van mijn ouders, eerst mogt ik niet op wedstrijd met mijn verzorgpony micha na ee ntijdje praten en toen ging simone ook met mijn moeder praten mocht het ook, ik denk dat dat de manier is;)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 20:05

xmaddyx schreef:
Ik mocht eerst ook niet op buitenrit... maar ik heb mijn ouders overgehaalt...
eigenlijk is mijn moeder is doodsbang voor paarden.. en zodra in de les mijn pony bokt is ze 10 jaar ouder...

Ik ben 14 jaar... Heb mijn ruiterbewijs gehaalt en mag nu alleen naar het bos máár er ik heb nogal wat regels eraan verbonden.

-Ik moet mijn bodyprotector om (hoef ik in de les niet)
-Moet mijn mobiel mee.
-Eigenlijk wil mijn moeder dat we met z'n tween gaan.. (dat doe ik ook eigenlijk altijd hoor!)

Ga gewoon eens rustig praten met je ouders en leg ze alles uit... het helpt echt!

ok

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 20:16

Equidea schreef:

ik ben zeker niet te speels en onverantwoordelijk;), ik weet ok wat er allemaal kan gebeuren dus ben ook voorzichtig.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:18

maaikedewit schreef:
Equidea schreef:

ik ben zeker niet te speels en onverantwoordelijk;), ik weet ok wat er allemaal kan gebeuren dus ben ook voorzichtig.

Daar spreken je eerdere posts je redelijk in tegen..
Bepraat dit goed met je ouders, vaak haal je daar meer uit!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 20:22

maaikedewit schreef:
Equidea schreef:

ja dat merk ik ook

Daar spreken je eerdere posts je redelijk in tegen..
Bepraat dit goed met je ouders, vaak haal je daar meer uit![/quote]

hoezo?
ik ga stoppen met die verzorgpony micha

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:51

maaikedewit schreef:
hoezo?
ik ga stoppen met die verzorgpony micha

Omdat als je het bepraat, je ouders eerder toestemming geven dan dat je hen zeg maar dwingt Knipoog

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:00

Je ben natuurlijk nog wel jong ;) maar goed
tip: Neem een halstertouwtje mee en vraag of 1 van je ouders op de fiets meegaat, zodat ''als'' het fout gaat ze makkelijk kunnen ingrijpen.
Als er echt geen reden is voor ze om zich zorgen over te hoeven maken dan komt het vertrouwen vanzelf wel.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:00

Ik snap best dat je ouders bezord zijn, logisch. Ik weet niet hoe oud je ben en hoe je rijdt. Anders is het denk toch nog even wachten.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:05

Ik zou niet weten hoe je je ouders zou kunnen overhalen ik mocht best veel van mijn ouders maar nee bleef altijd nee, toen ik 11 was maakte ik met een vriendin hele buitenrittne op onze verzorgshetjes er is ook nooit iets gebeurd, de mobiele telefoon was toen nog niet 'in' (is ook al 12 jaar geleden haha) en het vriendinnetje was ook niet volwassen.
Mischien was ik iets anders in mn doen of laten..

tinkelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:19

Ik ben 13 maar begrijp je ouders eigenlijk heel goed. Ze zijn zuinig op je en willen niet dat er dingen gebeuren waar ze later spijt van krijgen. Mijn ouders doen nooit moeilijk als ik met mijn paard de weg op wil. Maar op een gegeven moment ging ik de weg op en zijn mijn paard en ik voor de vrachtauto terecht gekomen,, nou dan begrijp je opeens wel wat je ouders bedoelen hoor!,, je weet niet hoe blij ik was toen ik eindelijk weer veilig op stal ben. En ik was ook gewoon met een volwassenen en heb ook een ruiterbewijs enzo...Hoe braaf je paard ook kan zijn er kan altijd iets gebeuren. Ik denk dat je ouders gewoon bang zijn dat er iets gebeurd,, en dat jij dan niet weet hoe je moet reageren!

Maar aan de andere kant ze moeten je wel een keer loslaten en als er een volwassenen in de buurt is zou er niet veel kunnen gebeuren.(laat ze zelf meegaan, dan kunnen ze zelf ingrijpen als er iets fout gaat)

Misschien moet je gewoon met allemaal sterke argumenten aankomen en laten zien dat je het echt wel aan kan en er niet veel kan gebeuren. En anders misschien je ouders met de ponys kennis laten maken ofzo??,, want als ze zien hoe braaf ze zijn, gaan ze misschien overstag?

Nou veel succes! :9

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:21

Jij was toch van die shet die zo bokte en veel te sterk was enzo? dan begrijp ik dat je ouders nee zeggen..

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:22

hahaa ik was 10 toen mocht ik in mijn eentje de hort op, maar mijn ouders zijn ook een beetje gek.
Pas toen ik een eigen pony kreeg en lekkere verhalen hoorde van mensen die fatale ongelukken kregen, zeiden ze dat ik in iedergeval een cap op moest.

Ik snap het wel van je ouders, ik snap heel erg goed dat je er van baalt, maar ze zijn gewoon bezorgd.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:29

MDJ schreef:
Jij was toch van die shet die zo bokte en veel te sterk was enzo? dan begrijp ik dat je ouders nee zeggen..

Helemaal mee eens. :)

Maar toch sta ik wel een beetje te kijken van de ervaringen van mensen hier. Toen ik Vita begon te rijden was ik net 14, en ik ging gelijk al in mijn eentje op buitenrit. Nou wonen we hier wel in een landelijke omgeving en de paarden staan in een weiland midden in een bos, maar mijn ouders vonden het echt geen probleem dat ik in mijn eentje op buitenrit ging. Ik rij hele dagritten naar bossen in de omgeving of gewoon ergens heen, zolang ik mijn mobiel bij me heb maken ze nergens een probleem van.
Er is nooit wat gebeurt, ik ben er wel een paar keer afgevallen, maar Vita komt altijd weer terug lopen. En ik weet zeker dat als er mocht gebeuren dat mijn ouders nooit zouden zeggen van ''stop maar met die buitenritten''. :n
Nou moet ik wel zeggen dat ik best veel mag en dat ik zelf (sorry :o) best verantwoordelijk ben ;)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:12

Mijn ouders vonden het eerst ook doodeng dat ik alleen met mn pony buiten ging rijden. Was toen 13, recht van de manege af dus ook weinig ervaring met niet-manegepaarden. Heb ze toen meegenomen, en ben in de bak gaan rijden. Daar is mijn pony suuuuupersloom haha, dus mijn ouders hadden toen zoiets van; Goh, dat beest is niet vooruit te branden, dan zal ze er buiten ook niet vandoor gaan. Terwijl we buiten juist superhard gaan, maar dat wisten ze toen niet :P Eerste paar keer ging er wel altijd een vriendinnetje mee op de fiets.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:19

Vraag eens aan je ouders of ze niet een keer mee willen, gewoon een rondje wandelen jij op de pony, halster over de hoofdstel heen en je vader of moeder hem vast laten houden tewijl jullie een rondje door het bos wandelen. Is nog gezond en leuk voor je ouders ook! En kunnen ze gelijk zien dat/of de pony braaf is.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:17

Laat ze mee gaan ? x]

carneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:20

laat je ouders eerst eens zien hoe lief die pony is in de bak! extra showen enzo...
als ze bang zijn dat je gaat vallen en je bezeert. neem je veiligheidsregels..:D
zij willen veiligheid dus zijn betalen:P
bodyprotector en cap zijn wel zo veilig.

bibi1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:29

Ik ga ook wel de weg op (alleen) zonder ruiterbewijs maar mijn verzorgpony is 99% (en ze staat ergens in duitsland en daar is het niet verplicht) betrouwbaar en ik neem altijd een mobiel mee en als ik wat later de weg op ga doe ik reflectie bandjes om enzo maar meestal rijd ik in de bak.maar misschien vinden je ouders je nog te jong want als je paard ergens van schrikt ofzo en je valt eraf dan moet je zien dat je paard stil blijft staan, of je ouders vinden dat niet genoeg ervaring hebt om alleen de weg op te gaan maar er is altijd wel een risico wat je neemt als je alleen gaat.

Maar succes verder

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:42

ik mag alleen op buitenrit ik ging mijn pony is van de wei halen en stiekem mijn cap en hoofdstel meegenomen en toen ik thuis kwam moest mn moeder toch wel lachen en ik zei vol trots ik ben 3 trekkers tegengekomen en ze was heel braaf en sinds die tijd mag ik alles ik rij nu zelfs zonder cap :o terwijl mijn moeder zelf een keer bijna van mijn pony af is gekletterd door een trekker

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:18

maaikedewit schreef:
Damber schreef:
Er zijn geen tips TS... als je ouders het niet willen, moet je het niet doen. Zij hebben vast een goede reden dat je niet mag :) Jij ziet de gevaren niet die je ouders wel zien.

nee, zij hebben geen goede reden, die rede zeggen ze nl nie

Misschien bezorgt ofzo?

Hoelang rijd je al op die pony?

Toen ik mijn 3 jarige merrie hebben gekocht (was toen net 15), verboden mijn ouders mij ook om naar buiten te gaan net dat paard, zij zagen namelijk wel in dat dat verkeerd zou gaan,
ik niet!
Uiteindelijk hadden ze tog gelijk.

Toen ik daarna een ander paard kocht, mocht ik wel alleen naar buiten.
Ze hadden wel vertrouwen in dat paard, zagen dat ze braaf was.

Laat je ouders is een paar keer mee gaan naar je pony, zodat ze zelf kunnen zien
dat het een lief en veilige pony is, dan krijgen ze er misschien wat meer vertrouwen in.

Misschien kun je dat crossen eerst achterwegen laten,
Als je naar buiten gaat maak dan een paar mooie rustige buitenritjes, zodat je thuis kunt
vertellen dat alles goed is gegaan.

Verder geef ik je ouders wel gelijk,
Op die leeftijd zag ik ook geen risico in, ging ook altijd crossen, niks was te gek,
maar er is meer risico dan je denkt.