Hoe op veilige manier 2 'vreemde' paarden laten kennismaken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Hoe op veilige manier 2 'vreemde' paarden laten kennismaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:48

Ja maar jullie weiland is volgens mij ook wel een stukje groter dan wat het gemiddelde paard in dit topic tot zn beschikking heeft :Y)
Die van mij heeft een paddock ter grootte van een halve bak ongeveer met zn tweeen, daar durf ik ze geen kennis in te laten maken want als ze willen knokken lopen ze zo door het hek en ze kunnen niet weg als ze willen.. Dan vind ik het prettiger om eerst de bak te gebruiken en als alles goed gaat en de eerste spanning er af is gaan ze de paddock op. Daar ben ik echt niet moeilijk in, trekt vanzelf bij.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:49

Ik zou ze eerst even aan elkaar laten snuffelen aan de hand en dan de bak in. Maar iniedergeval samen de bak in.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:52

BrittKitt schreef:
Ja maar jullie weiland is volgens mij ook wel een stukje groter dan wat het gemiddelde paard in dit topic tot zn beschikking heeft :Y)
Die van mij heeft een paddock ter grootte van een halve bak ongeveer met zn tweeen, daar durf ik ze geen kennis in te laten maken want als ze willen knokken lopen ze zo door het hek en ze kunnen niet weg als ze willen.. Dan vind ik het prettiger om eerst de bak te gebruiken en als alles goed gaat en de eerste spanning er af is gaan ze de paddock op. Daar ben ik echt niet moeilijk in, trekt vanzelf bij.

Ja, het land is behoorlijk groot. Maar de kudde is hecht en komt er een nieuweling, dan zoeken ze elkaar wel op, hoor. ;)
Dan maakt de grootte van het land echt niet uit.

Succes met het koppelen, het komt vast wel goed. :)

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:38

Hoi,

ik zou toch even oppassen met zomaar 2 paarden bij elkaar te "gooien". Het kan goed gaan maar ook fout aflopen.

Mijn paardje is een maand geleden ook aan het vechten geraakt met een andere pony. Een paar 'rake klappen' uitgedeeld met het resultaat dat mijn lieve schat zijn been was gebroken en we hem hebben moeten laten inslapen. |(

doe dus AUB voorzichtig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:43

Naast elkaar zetten met een lijntje er tussen, er bij blijven en laat de manegepony eerst wennen aan zijn omgeving, laat ze lekker snuffelen en gillen en klauwen met een lijntje er tussen. Ik zou dit zeker 2 weken zo houden en dan bij elkaar. Ze kunnen dan al signalen geven zonder dat er blessures komen, vaak durven ze meer te laten zien als er een veilig lijntje tussen zit. Idd achterijzers er af.

Meteen bij elkaar zetten kan een flinke rangorde gevecht worden met flinke beten en trappen. Dat je paard onderdanig is naar de ene hoeft niet naar de andere zijn. Trappen en bijten is paardentaal geen garantie dat ze het NOOIT doen.

Je zal niet de eerste zijn die meteen voor zijn ogen zijn nieuweling kapot getrapt ziet worden omdat ze meteen maar bij elkaar moeten en het maar moeten uitvechten en paarden zo vredelievend zijn, dus niet zeuren en mutsen hops bij elkaar. Wees verstandig.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:44

Ongelukken gebeuren altijd, wel triest wat er gebeurt is.

Ik blijf toch de beste manier vinden, los bij elkaar, en er zelf bijblijven. Je kan ze aan de hand aan elkaar kennis laten maken, maar los gedragen ze zich toch anders.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:46

Mijn ervaring is dat je ze beter bij elkaar kan zetten meteen en het ze meteen samen uit laat vechten. Als je je ze gescheiden gaat houden, maak je ze alleen maar gefrustreerd, vliegen ze door het draad of schoppen ze zichzelf kapot tegen de tussenwand. Ze gaan hoe dan ook een rangorde bepaling houden, en dat kan er hard aan toe gaan, maar doorgaans blijven ze daar wel heel van. Ook als je ze eerst gescheiden houdt gebeurd dat alsnog als ze smaen komen te staan. Denk wel aan bescherming en een veilige plek uqa bodem en draad.

Britt

Re: Hoe op veilige manier 2 'vreemde' paarden laten kennismaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:48

Dat is ook mijn ervaring vanitymay; Ze worden gefrustreerd omdat ze het niet kunnen uitvechten. Mn pony heeft wekenlang met een kapot hoofd rondgelopen omdat ze uit schrik steeds haar hoofd stootte aan het afdak omdat het paard in de andere paddock haar 'aanviel' :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:52

Als je zorgt dat ze niet kunnen neuzen, dus de draden zo ver staan, dus 2 draden, dan schoppen ze niet naar elkaar. Juist dat neuzen zorgt voor problemen. Ik zou dus wel even alleen laten zien, showen en interessant laten doen.

Doe ze ook met de HIT stallen, die paarden gaan eerst 2 weken apart van de kudde op stal met een uitloop en de uitloop grenst aan de paddock waar de kudde loopt. Deze nieuwe paarden krijgen nu de kans om veilig met de kudde kennis te maken, allemaal komen ze in orde van rangorde even kijken, en laten zien wie ze zijn.

TS is baas van beiden en haar merrie die ze al even heeft moet ook leren accepteren dat baasje nu aandacht geeft aan de nieuwe en dat die er ook bij hoort. Dat hebben ze snel door en die processen moet je met voorzichtigheid betrachten. Aan de hand aan elkaar voortstellen zou ik dus nooit doen, dat is gevaarlijk voor je zelf, stel de ene merrie draait zich om en wil trappen, oeps jij bent er ook nog.

Merries kunnen behoorlijk gemeen worden, echt merrie gedrag ook al zijn ze zo lief in de hand en zo onderdanig naar een dominante ruin, die haar niet voor niets zo steeds wegsnauwt, dat is paardentaal en die paarden zijn zo snel en duidelijk, dat kunnen wij niet...

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:54

russel schreef:
Naast elkaar zetten met een lijntje er tussen, er bij blijven en laat de manegepony eerst wennen aan zijn omgeving, laat ze lekker snuffelen en gillen en klauwen met een lijntje er tussen. Ik zou dit zeker 2 weken zo houden en dan bij elkaar. Ze kunnen dan al signalen geven zonder dat er blessures komen, vaak durven ze meer te laten zien als er een veilig lijntje tussen zit. Idd achterijzers er af.

Meteen bij elkaar zetten kan een flinke rangorde gevecht worden met flinke beten en trappen. Dat je paard onderdanig is naar de ene hoeft niet naar de andere zijn. Trappen en bijten is paardentaal geen garantie dat ze het NOOIT doen.

Je zal niet de eerste zijn die meteen voor zijn ogen zijn nieuweling kapot getrapt ziet worden omdat ze meteen maar bij elkaar moeten en het maar moeten uitvechten en paarden zo vredelievend zijn, dus niet zeuren en mutsen hops bij elkaar. Wees verstandig.

Ik geef je hier gelijk in!

Yms

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:18

Ik zou een weitje / bak in tweeën verdelen met een schikdraadje ertussen. Zo kunnen ze wel bij elkaar komen, maar wel veilig genoeg dat ze alleen gelaten kunnen worden.
Succes!