Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Mresz schreef:Mijn tip:
zet alles vast op papier,
zodat je bij nader inzien toch niet ''genaaid'' wordt
heeft mij verteld dat er twee soorten keuring zijn (en dan heb ik het over de klinische keuring), namelijk eentje voor recreatiepaarden en eentje voor sportpaarden. Kan iemand me vertellen wat het verschil precies is? hestejente schreef:Deze bokker leest even mee! Ook ik wil dit jaar graag eindelijk een eigen paardje en ik heb hier al veel nuttige tips gezien. Mijn instructrice-van-weleer en tevens "hippisch adviseur"heeft mij verteld dat er twee soorten keuring zijn (en dan heb ik het over de klinische keuring), namelijk eentje voor recreatiepaarden en eentje voor sportpaarden. Kan iemand me vertellen wat het verschil precies is?
,
Of die klik er meteen is vind ik wat minder interessant, ik ken paarden die ik heeel leuk vind maar waarbij het een paar weken heeft geduurd voor ik ze ook echt zo verschrikkelijk leuk vond. In het begin vond ik ze dan "gewoon" leuk, zeg maar. Wel is het natuurlijk zo dat een paard dat me qua rijden of omgang niet ligt 'm waarschijnlijk niet gaat worden, maar of ik ermee kan samenwerken en of het paard een beetje meedenkt, open staat voor nieuwe dingen en niet al te flegmatiek of gewoon DOM is vind ik belangrijker dan dat ik er meteen helemaal verliefd op ben. Dat komt vanzelf wel naarmate we groeien als combinatie
En het paard dat ik het liefste wil hebben is niet te koop. Dus laat ik nou maar gewoon zoeken naar een paard waar ik mee kan opschieten en waar ik heel veel van kan gaan houden.
Aan de andere kant ben ik nogal veeleisend wat huisvesting betreft (liever niet op stal, rijbak met verlichting, fatsoenlijke uitrijmogelijkheden, iemand die 's ochtends voert) waardoor het me ook weer niet slim lijkt om dat soort dingen op het laatste moment te regelen. Hoe hebben jullie dat aangepakt?
waar hij meteen geplaats kan worden

Hier onder mijn raam (2 verdiepingen naar beneden) is wel een veldje maar om 'm nou daar neer te zetten... voor je het weet wordt hij daar gegijzeld door de penny aan de overkant
Proefjes zijn wat mij betreft gewoon voor de gezelligheid en om eens te kijken waar je bent met je paardje en verder wil ik lekker naar het bos en wat aan VD doen, en eventueel ooit nog eens op trektocht en dat moet hij wel aankunnen, vandaar dus mijn vraag
justme83 schreef:wat voor soort paardje zoek jij? en in welke prijs klasse??
Ik zoek een IJslander van maximaal een jaar of 15, vierganger, netjes doorgereden die werklustig en intelligent moet zijn en niet te klein, te smal maar ook weer niet te groot (max. rond de 1,40 m.). En vooral gezond. Verder heb ik niks met flegmatieke paarden, kijkerigheid vind ik niet erg en een beetje prettige sensibiliteit stel ik zelfs zeer op prijs zolang hij maar wel koel in de kop is. Geen lichte kleur of bont met veel wit en liever ook geen zilverappel zwart en in prijscategorie C. Lager is natuurlijk geen bezwaar
maar voor een goed recreatiepaard heb ik dat bedrag wel over.
hoe meer je van een paard verlangt,hoe minder wenselijk bemerkingen zijn.
Less schreef:Je vraagt een paard met schofthoogte vanaf 1.70 m. Of je nou gaat springen of dressuur rijden, dressuur is de basis van elke discipline. Bij een paard hoger dan 1,70 m. kan verzamelen best eens moeilijk worden.
Ik weet je niveau niet maar een groot paard oogt mooi bij binnenkomst maar er is meer kans op blessures.
!