Wil mijn eigen paard gaan kopen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Re: Wil mijn eigen paard gaan kopen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:17

Ik zou mijn paard ook niet met een proeftijd verkopen. Moet je kijken wat voor gezeur je daarmee kan krijgen (paard wordt ziek, paard verstapt zich en is kreupel)! Nee hoor, van het erf af is verkocht! Komen proberen mag, ook wel 3x! Maar geen wekenlang..de klik is er of de klik is er niet..zo simpel is het! Dus ik zou het niet gek vinden als mensen niet akk. gaan met een proeftijd!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:40

Met op proef meegeven vind ik ook niet geweldig,toch zijn er wel uitzonderingen.
Mijn 2e paard was zo'n uitzondering...zijn voeten waren wat kort bekapt en daardoor gevoelig op harde bodem en ik kocht er een 2e paard bij als maatje voor mijn 1e.De verkopende partij vond een periode van 14 dagen proef prima,daar was ik ook heel erg blij mee...voor hetzelfde geld klikte het niet met mijn andere paard.
Ze vonden ons professioneel genoeg om daarin toe te stemmen en daar heeft niemand spijt van gehad.

Maar ben absoluut met je eens,je weet nooit hoe je je paard evt terug krijgt...helaas ook een paard gekend wat compleet verknoeit terug kwam.Daar heeft een paar maanden werk ingezeten om hem weer verkoopklaar te krijgen,gelukkig staat hij nu wel op een goede plek.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:49

Neem iemand mee die er ook verstand van heeft Lachen
Zelf vind je het harstikke leuk natuurlijk dat je een eigen paardje krijgt, dus dan ben je misschien (onbewust) niet realistisch Tong uitsteken
Zet duidelijk op papier wat voor paard je zoekt, en wijk daar niet teveel vanaf.
En laat hem keuren door een zelf gekozen dierenarts!
Zodat hij niet gekeurd wordt door misschien een partijdige dierenarts.. (helaas gebeurd dat regelmatig)
Check de papieren, of er niet mee gerommeld is.
En vraag of je hem bijv. een maand op proef kan nemen!
Zet belangrijke dingen op papier samen met de eigenaar, zodat als er iets gebeurd, je niet alles op je rekening hoeft te nemen bijv.
Qua pensionstallen, kan je denk het beste zelf bij een aantal langs gaan Lachen
Kijken en vergelijk de verschillende stallen, en kijk dan wat het beste bij je past..
Succes, en alvast veel plezier met je toekomstige paardje!

Mresz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:22

Mijn tip:

zet alles vast op papier,
zodat je bij nader inzien toch niet ''genaaid'' wordt

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 08:29

Advies aankoop paard VSW-->TAO.

Wat wordt hier precies mee bedoeld?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:38

justme83 schreef:
Advies aankoop paard VSW-->TAO.

Wat wordt hier precies mee bedoeld?

Je topic is verplaatst naar de juiste pijler

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:44

Mresz schreef:
Mijn tip:

zet alles vast op papier,
zodat je bij nader inzien toch niet ''genaaid'' wordt

Vandaar dat ik met een "verkoopcontract" werk...dit is een standaard contract wat je naar behoeven (en uiteraard in overleg met de andere partij) kunt aanpassen.Heb het een paar x gebruikt en ik ben nog geen negative reacties tegen gekomen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:41

Deze bokker leest even mee! Ook ik wil dit jaar graag eindelijk een eigen paardje en ik heb hier al veel nuttige tips gezien. Mijn instructrice-van-weleer en tevens "hippisch adviseur" :P heeft mij verteld dat er twee soorten keuring zijn (en dan heb ik het over de klinische keuring), namelijk eentje voor recreatiepaarden en eentje voor sportpaarden. Kan iemand me vertellen wat het verschil precies is?

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 00:42

wat voor soort paardje zoek jij? en in welke prijs klasse??

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:58

hestejente schreef:
Deze bokker leest even mee! Ook ik wil dit jaar graag eindelijk een eigen paardje en ik heb hier al veel nuttige tips gezien. Mijn instructrice-van-weleer en tevens "hippisch adviseur" :P heeft mij verteld dat er twee soorten keuring zijn (en dan heb ik het over de klinische keuring), namelijk eentje voor recreatiepaarden en eentje voor sportpaarden. Kan iemand me vertellen wat het verschil precies is?

Hee Heste :wave: ,

Bij mijn weten is een klinische keuring een klinische keuring,er wordt gekeken naar de basis.Buigproef, hartslag,ademhaling,hoe loopt hij op harde/zachte bodem...ogen enz.
Kan mij voorstellen dat ze bij sportpaarden wat intensiever kijken naar bepaalde onderdelen omdat er van deze paarden meer verwacht wordt.
Omdat deze paarden vaak toch erg kostbaar zijn wordt er ook vaak verzekerd...hoe uitgebreider de verzekering en hoe hoger de verzekerde waarde,hoe hoger de eisen van de verzekering zijn.
Kan nergens vinden dat er een speciale "sportpaarden-keuring" wordt geëist...als die er zou zijn zullen ze daar denk ik wel uitdrukkelijk om vragen lijkt mij...kan mij vergissen hoor,heb er iig nooit van gehoord.

http://www.hippozorg.nl/content.asp?id=12

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:09

Naar mijn ervaring met paardjes kopen,,zou ik ten eerste echt heel goed nadenken over welke ik wou :)
Als je echt intensief wilt gaan wedstrijdrijden moet je ook al goed weten of je de dressuur of springkant opgaat:)
Anders kan je ook prima wedstrijden rijden voor de lol met een recreatiepaardje.
Ik heb nu bijvoorbeeld het probleem dat ik het paardje heb gekocht dat ik al héél lang wou,,ookal wist ik toen dat ik er nog maar een jaar of 2 op zou kunnen rijden,,en nu ben ik dus te groot voor haar,,ze is al te oud om nog te verkopen,,heeft een peesblessure dus ze kan niet weg,,en we hebben geen geld voor 2 paarden.Begrijp me niet verkeerd,,ben héél blij dat ik dr heb,,Maar ik zit nu beetje vast om zo maar te zeggen.
niet dat ik mn hele leven wil vertellen ofzo,,wou gewoon even voorbeeld geven,,goed uitkijken welk paardje je wilt kopen dus:)

En verder,,zeker laten keuren,,
verkopers niet te snel vertrouwen,,
proeftijd proberen te ontwijken,,want als er iets mee gebeurt in de tijd dat hij bij jou is of het komt uit dat er iets mis mee is ,,is de kans heel groot dat ze hem niet meer terugwillen.
En zeker 2x komen proefrijden voor je koopt.
En zowieso iemand anders meenemen als je gaat kijken:)

veel succes!

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:41

Wat ik heel belangrijk vond toen ik op zoek ging naar een paard, was de klik die je hebt met een paard.
Een paard kan nog zo geweldig zijn, maar als de klik er niet is, wordt het niks.
Voor de rest dingen die al gezegd zijn: neem een deskundige mee, ga veel verschillende paarden zien (dan kom je er vanzelf achter wat je wilt) en laat het paard keuren.
Heel veel succes en plezier met de zoektocht naar je paard!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:30

Dank je wel tinky, ik had begrepen dat je bij zo'n klinische keuring je paard kunt laten keuren voor recreatie (= je kunt er af en toe een ritje op maken) of sport (= je kunt lekker iedere dag aan de slag met 'm en paard is ook geschikt voor competitieve doeleinden) Klopt dat dan niet?

Fien_: wat ik wil weet ik heel goed, ik weet wat ik qua rijden wil gaan doen en ik weet wat ik wat karakter betreft zoek in een paard. En ik wil persé een vierganger. Moet te vinden zijn toch :) Of die klik er meteen is vind ik wat minder interessant, ik ken paarden die ik heeel leuk vind maar waarbij het een paar weken heeft geduurd voor ik ze ook echt zo verschrikkelijk leuk vond. In het begin vond ik ze dan "gewoon" leuk, zeg maar. Wel is het natuurlijk zo dat een paard dat me qua rijden of omgang niet ligt 'm waarschijnlijk niet gaat worden, maar of ik ermee kan samenwerken en of het paard een beetje meedenkt, open staat voor nieuwe dingen en niet al te flegmatiek of gewoon DOM is vind ik belangrijker dan dat ik er meteen helemaal verliefd op ben. Dat komt vanzelf wel naarmate we groeien als combinatie ;) En het paard dat ik het liefste wil hebben is niet te koop. Dus laat ik nou maar gewoon zoeken naar een paard waar ik mee kan opschieten en waar ik heel veel van kan gaan houden.

Wat ik me ook nog afvroeg: hoe zit het met stalletje/weitje zoeken? Stel, ik heb een leuk paard op het oog, kan ik dan alvast een plekje voor hem zoeken of moet ik daarmee wachten tot ik zeker weet dat er ook een paardje komt? Het lijkt me zo lu llig om achteraf misschien af te moeten zeggen als de koop toch niet door mocht gaan :o Aan de andere kant ben ik nogal veeleisend wat huisvesting betreft (liever niet op stal, rijbak met verlichting, fatsoenlijke uitrijmogelijkheden, iemand die 's ochtends voert) waardoor het me ook weer niet slim lijkt om dat soort dingen op het laatste moment te regelen. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:12

Heste,ik denk dat het zeker verstandig is om te melden als je paard de sport ingaat...aan de andere kant...een rapport opstellen is een rapport opstellen.Als het beestje ergens iets mankeert dan wordt dat verteld en in het rapport gezet.Daarna is het een kwestie of jij een paard wil hebben met die bemerking of niet en of de prijs nog gerechtvaardigt is of aangepast moet worden.

Ga je eerst oriënteren op de locatie waar je je paard neer wilt gaan zetten,als je daar uit bent dan kun je op zoek naar je paardje.Het is niet handig om een geweldig paard op het spoor te zijn en dan nog onderdak moet regelen.Niet iedereen heeft een achtertuin of buurman met achtertuin :P waar hij meteen geplaats kan worden ;) :D
Ik had de locatie al en dat zoekt enorm ontspannen...je weet dan dat als je wat tegenkomt en alles is rond,je hem meteen op kunt halen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:27

Haha, mijn buren hebben een open achtertuin, daar zou hij zo weglopen :P Hier onder mijn raam (2 verdiepingen naar beneden) is wel een veldje maar om 'm nou daar neer te zetten... voor je het weet wordt hij daar gegijzeld door de penny aan de overkant :+

Het is ook niet dat ik de sport in zou willen, het paardje dat ik op het oog heb heeft wel sport C-potentie maar als ik ooit zou promoveren naar een hogere töltproef in de recreatieklasse vind ik dat al heel wat :Y) Proefjes zijn wat mij betreft gewoon voor de gezelligheid en om eens te kijken waar je bent met je paardje en verder wil ik lekker naar het bos en wat aan VD doen, en eventueel ooit nog eens op trektocht en dat moet hij wel aankunnen, vandaar dus mijn vraag ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:49

justme83 schreef:
wat voor soort paardje zoek jij? en in welke prijs klasse??

Wacht, ik had je vraag over het hoofd gezien :Y) Ik zoek een IJslander van maximaal een jaar of 15, vierganger, netjes doorgereden die werklustig en intelligent moet zijn en niet te klein, te smal maar ook weer niet te groot (max. rond de 1,40 m.). En vooral gezond. Verder heb ik niks met flegmatieke paarden, kijkerigheid vind ik niet erg en een beetje prettige sensibiliteit stel ik zelfs zeer op prijs zolang hij maar wel koel in de kop is. Geen lichte kleur of bont met veel wit en liever ook geen zilverappel zwart en in prijscategorie C. Lager is natuurlijk geen bezwaar :Y) maar voor een goed recreatiepaard heb ik dat bedrag wel over.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:49

Dan is het simpel...je wilt een lekker recreatiepaard waar je zo nu en dan een wedstrijde mee wilt rijden :D hoe meer je van een paard verlangt,hoe minder wenselijk bemerkingen zijn.
Tuurlijk is een 100% paard een 1e uitgangspunt,maar je komt wel eens wat anders tegen he.Niet geschikt voor de topsport maar wellicht wel geschikt voor jouw doel ;)

Maron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:59

Ik lees dit topic ook met veel interesse mee! hier staan hele goeie tips tussen!!
Brutaal vraagje maar wat hadden/hebben jullie over voor je paard/pony qua €? Het paardje dat ik op het oog heb is zo rond de 6000

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:47

Prijs is geheel afhankelijk van het paard...afstamming (voor evt fok of wedstrijd aanleg),leeftijd,trainingsgraad,karakter,evt beperkingen.

Een 3-jarig paard(net onder het zadel) zal goedkoper zijn dan wanneer ditzelfde paard 8 jaar zou zijn en al goed gepresteerd heeft.Aan de andere kant kan dit paard op 8-jarige leeftijd ook goedkoper als blijkt dat het paard bv artrose heeft.
Belangrijk is dat je voor jezelf een budget in gedachte neemt,zo kun je gericht zoeken en onderhandelen.

Een paard van dat bedrag zou ik zeker klinisch laten keuren en waarschijnlijk ook röntgenologisch...afhankelijk wat je ermee wilt gaan doen ;)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:29

Maron schreef:
Ik lees dit topic ook met veel interesse mee! hier staan hele goeie tips tussen!!
Brutaal vraagje maar wat hadden/hebben jullie over voor je paard/pony qua €? Het paardje dat ik op het oog heb is zo rond de 6000

Heb je dat paardje nog steeds op het oog???? ;)

Maron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:01

hij is idd nog steeds niet uit mijn gedachten,..... |o

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:35

Inmiddels al paardjes bekeken? Ben benieuwd :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:38

Ik wel. En komend weekend ga ik hem nog eens heel goed bekijken :D

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:44

hestejente schreef:
Ik wel. En komend weekend ga ik hem nog eens heel goed bekijken :D

Spannend! Laat even weten hoe het afloopt altijd leuk om te horen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:47

Less schreef:
Je vraagt een paard met schofthoogte vanaf 1.70 m. Of je nou gaat springen of dressuur rijden, dressuur is de basis van elke discipline. Bij een paard hoger dan 1,70 m. kan verzamelen best eens moeilijk worden.
Ik weet je niveau niet maar een groot paard oogt mooi bij binnenkomst maar er is meer kans op blessures.

!

Wat een onzin zeg, alleen bij jonge paarden geld dat een grote meer tijd heeft om te groeien, maar wat jij hierboven schrijft slaat helemaal nergens op.

Tegenover de TS
Probeer een kenner mee te nemen
Koop bij een betrouwbaar adres
Laat altijd het paard klinisch en rontgenologisch door een goede arts keuren
Zorg dat je minimaal 2 keer gaat kijken en rijden
Een eerste paard is heel spannend, koop er een die wat meer ervaring heeft dan jij. Bij je eerste paard maak je vaak nog zoveel fouten dat je beter een ouder dier kan kopen waar jij veel van kan leren.

Aangezien je wil springen en dressuren zijn er gelukkig nog genoeg paarden die allround gefokt zijn. Dus zoek een paard welke correct in elkaar zit, die 3 functionele gangen heeft en netjes springt. Dan heb jij precies wat je wil!

En verder wens ik je veel succes en vooral plezier naar het zoeken van een geschikt paard!