Paard gaat liggen en wil rollen met zadel om! HELP tips aub

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy1978

Re: Paard gaat liggen en wil rollen met zadel om! HELP tips aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:02

Ow, das misschien wel een goede marjon
morgen gaat iemand anders hem rijden
(ik ben er dan wel bij)
en even kijken of hij weer die nijging heeft tot rollen
ik wandel in iedergeval met een grote longeerzweep mee, mocht hij het weer proberen...

Ik ben idd bang dat hij nu deze bak met speel bak assosieert
en dat hij idd lekker ondeugend baasje aan het pesten en testen is tot hoever hij kan gaan...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:05

Even goed duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.
Neem een dressuurzweep in je linkerhand en zodra hij ook maar aanstalten maakt om stil te gaan staan geef je hem een flinke tik achter je rug langs, onder zijn buik. Doe het zo hard dat hij er even flink van schrikt en grijp dat schrik moment aan om even door te lopen en na 2 stappen flink te belonen.
Je hoeft dus niet perse hard te slaan, enkel te zorgen dat ie schrikt en even vergeet dat ie wilde gaan rollen.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:06

Voor het rijden flinke borstel beurt (bv. met zo'n rubberen ronde ronde roskam). En als je daarna de bak binnenkomt doen wat andere verstandige bokkers je vertelden: stamp het eruit.
't Is gevaarlijk voor jou, je paard en omstanders!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:07

MarjonTampon schreef:
Iemand met het paard laten lopen en dan onder het lopen opstappen? Zorgen dat hij heeeel goed voorwaarts is dan.

O nee, niet doen. Daarmee leer je hem weer een andere ondeugd aan; namelijk dat ie niet stil hoeft te staan met opstijgen.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:07

anneliesdj schreef:
Even goed duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.
Neem een dressuurzweep in je linkerhand en zodra hij ook maar aanstalten maakt om stil te gaan staan geef je hem een flinke tik achter je rug langs, onder zijn buik. Doe het zo hard dat hij er even flink van schrikt en grijp dat schrik moment aan om even door te lopen en na 2 stappen flink te belonen.
Je hoeft dus niet perse hard te slaan, enkel te zorgen dat ie schrikt en even vergeet dat ie wilde gaan rollen.

Oke
das ook wel een goede tip
ik sloeg hem nu op zijn borst
misschien maakte dat net iets wat minder indruk

Ohw @ Baal, en paardje wordt uitbundig gepoetst voor het rijden
met iedere borstel die er bestaat bijna hahaha

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:08

anneliesdj schreef:
MarjonTampon schreef:
Iemand met het paard laten lopen en dan onder het lopen opstappen? Zorgen dat hij heeeel goed voorwaarts is dan.

O nee, niet doen. Daarmee leer je hem weer een andere ondeugd aan; namelijk dat ie niet stil hoeft te staan met opstijgen.

Ow... ja
daar zit idd ook weer wat in...
keb hem net zover dat hij nu rustig stil blijft staan zonder een pas te verstappen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:14

En dat zou je dan meteen de wereld weer uit helpen Knipoog
Allerlei foefjes werken niet in dit geval, paard moet gewoon leren dat hij alleen mag rollen als ie los loopt. Ander zou het betekenen dat je nooit meer kunt stilstaan met hem en dat kan niet de bedoeling zijn.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:17

Ik ga het morgen is proberen zoals jij zegt Anneliesdj
met die zweep naar achter op zijn buik slaan, mocht hij evt. stil willen gaan staan...
dat lijkt me dat dat toch indruk moet maken..

Bedantk voor het meedenken Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:25

En gaat hij toch liggen dan nog een stevige tik erachter aan hé? Maak er snel korte metten mee want als het een gewoonte wordt ben je verder van huis.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:29

Ja dat zal ik zeker doen
ik zal wel moeten
want het kan me me zadel en zijn rug kosten
en dat wil ik ook niet...

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:03

Zoals er al enkelen gezegd hebben...
Als hij aanleiding geeft om door z'n benen te zakken ,hem direct een pets verkopen.
Gaat hij dan toch nog liggen...tja...dan zou ik persoonlijk mijn maatje 38 gebruiken of hetgeen dat ik op die moment vastheb. Haha!
Je kan beter één keer doorslagen dan dat je 100 keer tikjes geeft die hij amper voelt...
Hij moet echt leren dat gaan liggen met een zadel op onaanvaardbaar is...voor je het weet gaat hij liggen als je erop zit omdat hij er zin in heeft .

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 03:06

Ik ben het er mee eens dat je moet voorkomen dat hij gaat rollen met zadel op, hij moet idd leren dat ie niet mag rollen als jij daar geen toestemming voor geeft (of ie nou een zadel op heeft of niet!). Ik vind brigitta's tip erg goed om ook zonder tuig te oefenen in de bak. Mss dat iemand met een longeerzweep erbij kan lopen om hem niet de kans te geven, of jijzelf met een zweep zoals ook werd genoemd.

Maar het lijkt me toch wel een teken dat hij echt heel graag wil rollen. Is er geen longeerbak of paddock waar je je paard voor het poetsen even lekker in kan laten rollen? Toen mijn paard nog niet elke dag buiten stond zette ik haar bij aankomst àltijd eerst even in de paddock (ging vrijwel altijd rollen binnen een paar minuten). Daarna poetsen en rijden; na het rijden zette ik haar ook altijd nog even in de paddock om de mogelijkheid te geven te gaan rollen.

Ik kreeg heel vaak de vraag of ik het niet lastig vond dat ze ging rollen en dus vies werd voordat ik ging poetsen, haha. Nou vond ik dat 'vies' worden altijd wel meevallen, maar dan nog: ik had het er voor over omdat ik zag dat ze er behoefte aan had en ervan genoot. Nu staat ze 'gewoon' buiten en zie ik haar nog zelden rollen omdat ze daar de hele dag de kans toe heeft. Helaas voor mij, want ik vind het een heerlijk gezicht, maar fijn voor haar natuurlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 03:29

Dit kan ook heel goed uitproberen zijn en dat lijkt me waarschijnlijker als hij het altijd zo wil doen.
Als ik de beginpost lees krijgt hij voldoende 'vrije tijd' en wil hij toch steeds bij het rijden gaan rollen. Wss heeft hij een keer jeuk oid gehad en is gaan liggen waarna hij dacht; 'hee, als ik lig kan ik lekker luieren, baas trekt wel wat maar grijpt niet in, dit is veel beter dan rondjes lopen'. Als je hem er direkt van overtuigd dat het zo niet werkt is er niet zoveel aan de hand, als je dit op zijn beloop laat komt hij in een spiraal terecht en weet op den duur zelf niet meer waarom hij het doet en dan wordt het een heel gevecht om het weer af te leren.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 12:06

Muizenissen schreef:
Ik ben het er mee eens dat je moet voorkomen dat hij gaat rollen met zadel op, hij moet idd leren dat ie niet mag rollen als jij daar geen toestemming voor geeft (of ie nou een zadel op heeft of niet!). Ik vind brigitta's tip erg goed om ook zonder tuig te oefenen in de bak. Mss dat iemand met een longeerzweep erbij kan lopen om hem niet de kans te geven, of jijzelf met een zweep zoals ook werd genoemd.

Maar het lijkt me toch wel een teken dat hij echt heel graag wil rollen. Is er geen longeerbak of paddock waar je je paard voor het poetsen even lekker in kan laten rollen? Toen mijn paard nog niet elke dag buiten stond zette ik haar bij aankomst àltijd eerst even in de paddock (ging vrijwel altijd rollen binnen een paar minuten). Daarna poetsen en rijden; na het rijden zette ik haar ook altijd nog even in de paddock om de mogelijkheid te geven te gaan rollen.
Ik kreeg heel vaak de vraag of ik het niet lastig vond dat ze ging rollen en dus vies werd voordat ik ging poetsen, haha. Nou vond ik dat 'vies' worden altijd wel meevallen, maar dan nog: ik had het er voor over omdat ik zag dat ze er behoefte aan had en ervan genoot. Nu staat ze 'gewoon' buiten en zie ik haar nog zelden rollen omdat ze daar de hele dag de kans toe heeft. Helaas voor mij, want ik vind het een heerlijk gezicht, maar fijn voor haar natuurlijk.

Had ik dat maar...
hier wat foto's van onze buitenbak (maar nu moet je ipv Water, IJs voorstellen Knipoog )
[ITP] Mijn paard... heef een Hobby!!!!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 23:49

@Anneliesdj
Vandaag liep ik de bak in met hem
en hij gaf een soort van aanleiding tot stil te gaan staan, meteen een tik gegeven zoals jij zei, achterlangs op zijn buik en hij liep meteen door. Daarna heeft hij het (voor nu) niet meer geprobeerd, dus dit ga ik volgende keer zeker weer proberen!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:59

Verrassingseffect werkt altijd Knipoog

Ben benieuwd of hij het nog weer gaat proberen.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 00:01

Ik hoop het niet
maar voorlopig ga ik nu zo naar binne
met mijn zweep in de aanslag Haha!
Het werkte verrassend goed...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:13

Zorg wel dat hij de zweep niet ziet anders kan hij het weer gaan proberen als jij de zweep een keer vergeet.
Tenminste, als je een slim paard hebt Knipoog

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 00:14

Mmmm
eigenlijk vergeet ik mijn zweep nooit
die ligt standaard bij mijn chaps en cap
en die heb ik altijd op Knipoog
maar... zal er idd op letten Haha!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:20

DiegoWendy schreef:
@Anneliesdj
Vandaag liep ik de bak in met hem
en hij gaf een soort van aanleiding tot stil te gaan staan, meteen een tik gegeven zoals jij zei, achterlangs op zijn buik en hij liep meteen door. Daarna heeft hij het (voor nu) niet meer geprobeerd, dus dit ga ik volgende keer zeker weer proberen!!!

Super!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:24

suleilitha schreef:
Een vroeger paard van mij heeft dit ook eenmalig gedaan, dag zadelboom!!!
Beest heeft het zolang ik hem heb gehad daarna nooooooit meer gedaan. Ik heb hem overeind geschopt!!!
(overeind gegrondwerkt met de punt van mijn laars)

Dat is inderdaad de grondwerk methode voor dit probleem Haha!.

Edit: leuk dat het probleem opgelost is Ja. Succes verder!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:27

t is misschien hard idd ik heb ook een pony gekend die ging rollen maar dan als je erop zat levens gevaarlijk! voor hem zelf en de gene die erop zat (was een shet) zoiezo was ie van een 4 jarig kind die er af en toe ook een rondje op ging. ik ben een keer mee gelopen toen de bijrijdster dr op zat en toen ie ging rollen een enorme optater gegeven met de zweep, normaal ben ik echt niet van het slaan maar dit is gewoon zo gevaarlijk ook voor het paard zelf!

maar goed het hielp wel pony heeft nooit meer gerold Vork (met rijden dan he)

browneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:24

Ik heb ook zo'n paard gehad: na het werken met mij erop (!) door haar benen gezakt en hup daar lag ze. Ik kon er nog net onderuit en had gelukkig mijn zweep bij me. Voordat ze het voorelkaar kreeg om echt door te rollen (dag zadel) een flinke pets op haar kont gegeven, waardoor ze opstond en wegrende... Daarna heeft ze het nooit meer gedaan.

Verder heb ik een manegepony gekend die ook dat geintje had, maar dan alleen met beginners (kinderen)... Kwestie van meteen consequent aanpakken dus, want ongelukken (en/of een kapot zadel), daar zit niemand op te wachten.

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:28

kun je er niet op gaan zitten voor je in de bak komt?
als je dan in de bak komt, niet eerst aan de lange teugel in laten stappen, maar gelijk de teugels op maat maken en vooruit drijven. wil hij als nog gaan rollen dan spring je er snel vanaf, maar als hij opstaat geef je hem een tik met je zweep. desnoods ga je als je in de bak komt eerst een rondje draven, daar gaat hij echt niet dood van, hoor!
en je moet je pony door laten lopen en bezig houden. veel overgangen maken en figuren rijden, een beetje aan de teugel vragen enz. als hij geconcentreerd is denkt hij minder snel aan rollen.
ik weet dat het lastig is, maar als je even doorzet heb je straks ook resultaat!
veel succes! ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:35

Hihihi mijn eerste paard deed dat ook, toen gaf ik m een schop hoor, dat is gewoon heel onbeleefd van hem, en het zadel kost een fortuin, rollen doet hij maar als hij klaar is en hij los is, hij heeft het nooit meer gedaan bij mij (het was een voormalige manegepaard, dus die heeft allerlei kunstjes geleerd).

Maar helaas wel bij een ander, maar ja ze lacht erbij en bleef eropzitten, bijna werd ze meegesleurd bij het rollen, nou ik had haar erafgehaald en paard een tik met de zweep overeind geholpen, toen deed hij het ook nooit meer bij haar, is ie nou helemaaaaal?