Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MarjonTampon schreef:Iemand met het paard laten lopen en dan onder het lopen opstappen? Zorgen dat hij heeeel goed voorwaarts is dan.
anneliesdj schreef:Even goed duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.
Neem een dressuurzweep in je linkerhand en zodra hij ook maar aanstalten maakt om stil te gaan staan geef je hem een flinke tik achter je rug langs, onder zijn buik. Doe het zo hard dat hij er even flink van schrikt en grijp dat schrik moment aan om even door te lopen en na 2 stappen flink te belonen.
Je hoeft dus niet perse hard te slaan, enkel te zorgen dat ie schrikt en even vergeet dat ie wilde gaan rollen.
anneliesdj schreef:MarjonTampon schreef:Iemand met het paard laten lopen en dan onder het lopen opstappen? Zorgen dat hij heeeel goed voorwaarts is dan.
O nee, niet doen. Daarmee leer je hem weer een andere ondeugd aan; namelijk dat ie niet stil hoeft te staan met opstijgen.
Muizenissen schreef:Ik ben het er mee eens dat je moet voorkomen dat hij gaat rollen met zadel op, hij moet idd leren dat ie niet mag rollen als jij daar geen toestemming voor geeft (of ie nou een zadel op heeft of niet!). Ik vind brigitta's tip erg goed om ook zonder tuig te oefenen in de bak. Mss dat iemand met een longeerzweep erbij kan lopen om hem niet de kans te geven, of jijzelf met een zweep zoals ook werd genoemd.
Maar het lijkt me toch wel een teken dat hij echt heel graag wil rollen. Is er geen longeerbak of paddock waar je je paard voor het poetsen even lekker in kan laten rollen? Toen mijn paard nog niet elke dag buiten stond zette ik haar bij aankomst àltijd eerst even in de paddock (ging vrijwel altijd rollen binnen een paar minuten). Daarna poetsen en rijden; na het rijden zette ik haar ook altijd nog even in de paddock om de mogelijkheid te geven te gaan rollen.
Ik kreeg heel vaak de vraag of ik het niet lastig vond dat ze ging rollen en dus vies werd voordat ik ging poetsen, haha. Nou vond ik dat 'vies' worden altijd wel meevallen, maar dan nog: ik had het er voor over omdat ik zag dat ze er behoefte aan had en ervan genoot. Nu staat ze 'gewoon' buiten en zie ik haar nog zelden rollen omdat ze daar de hele dag de kans toe heeft. Helaas voor mij, want ik vind het een heerlijk gezicht, maar fijn voor haar natuurlijk.
)

DiegoWendy schreef:@Anneliesdj
Vandaag liep ik de bak in met hem
en hij gaf een soort van aanleiding tot stil te gaan staan, meteen een tik gegeven zoals jij zei, achterlangs op zijn buik en hij liep meteen door. Daarna heeft hij het (voor nu) niet meer geprobeerd, dus dit ga ik volgende keer zeker weer proberen!!!
suleilitha schreef:Een vroeger paard van mij heeft dit ook eenmalig gedaan, dag zadelboom!!!
Beest heeft het zolang ik hem heb gehad daarna nooooooit meer gedaan. Ik heb hem overeind geschopt!!!
(overeind gegrondwerkt met de punt van mijn laars)
.
. Succes verder!
(met rijden dan he)