Paarden in de wei met sneeuw (en ijzers) of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RRteam

Re: Paarden in de wei met sneeuw (en ijzers) of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:49

Als ik een paard was en ook maar 2 a 3 uurtjes buiten kom zal ik ook gek doen elke dag in de wei ..

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:54

als je het over de mijne hebt die komt zomers hele dagen buiten van 8-18.00
en s' winters normaal van 13-17.00 tenzij de staleigenaar de paarden binnen wil houden,...

maar,.. die 2 dagen overleeft ie dan ook wel Lachen
Laatst bijgewerkt door Qizz op 06-01-09 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:56

Mieke_Cunna schreef:
Moods, mijn ruin dan. Heeft afgelopen nacht met die vorst wel met ijzers buiten gestaan. Hij is dan fjord, en echt een tank type. Maar ik merkte dat hij zich echt aanpaste aan zijn ondergrond. Fijn is anders, maar lopen kon die wel.
Juventus: heb je hem al zien lopen op de stenen en wei met dit weer? want ik denk en weet bijna zeker dat elk paard zich hieraan aanpast.

ja Lachen ging niet al te best hahaha
maar lag niet alleen aan de ijzers Lachen

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:57

zie nu voor me dat ie op van die tennisrackets door de wei gaat Lachen
(fantasie slaat even op hol)
Go jij! Go jij!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:03

onze draver staat ook 24/7 buiten met haar vrienden, ze lopen nu wel minder en dus passen zich aan aan de harde ondergrond. hebben alleen nog geen sneeuw hier in het westen, maar ben wel blij dat ze geen ijzers om heeft.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:07

Mijn paard kan kiezen, maar hij staat ijskoud buiten! Hij heeft een goede deken op, 300 gr. Wij hebben hier geen sneeuw, jammer! Vind ik altijd zo mooi!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:44

Gaan ze dan niet struikelen door al de aangekoekte sneeuw?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:46

de mijne niet
die vreet vrolijk door Vingers aflikken

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:50

Degene zonder ijzers staan bij mij 24/7 buiten, met ijzers staat 's nachts op stal en als de weg het toelaat (niet te glad) staat ze met hoefschoenen buiten.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:04

Onze paarden gaan gewoon elke dag naar buiten van 9:30 tot 17:00. Wat voor een weer het ook is, paarden hebben echt zelf wel door dat ze voorzichtiger moeten doen. En hoe meer je ze op stal houdt hoe gekker ze worden. 2 hebben er ijzers onder maar niks geen problemen mee, ze krijgen weleens ijsklompen maar die gaan er vanzelf wel weer af. Sommige mensen maken zich veels te druk, "ohjee als mijn paardje maar niks krijgt". Mensen laat je paard gewoon elke dag naar buiten weer of geen weer. Krijgen ze niks van, je krijgt er alleen een vrolijk paard van zonder stalondeugden!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:08

sjanien schreef:
Onze paarden gaan gewoon elke dag naar buiten van 9:30 tot 17:00. Wat voor een weer het ook is, paarden hebben echt zelf wel door dat ze voorzichtiger moeten doen. En hoe meer je ze op stal houdt hoe gekker ze worden. 2 hebben er ijzers onder maar niks geen problemen mee, ze krijgen weleens ijsklompen maar die gaan er vanzelf wel weer af. Sommige mensen maken zich veels te druk, "ohjee als mijn paardje maar niks krijgt". Mensen laat je paard gewoon elke dag naar buiten weer of geen weer. Krijgen ze niks van, je krijgt er alleen een vrolijk paard van zonder stalondeugden!

Geloof mij; ik ben geen "tutje" als het op paarden aan komt.
Ze zijn heus niet gemaakt van suiker, maar als je merkt dat hij echt niet goed in zijn vel zit, dan begin je wel al eens te denken.

Gisteren heb ik hun zowel binnen als buiten eten gegeven, en mijn kerel bleef binnen in zijn stal staan ondanks de deur die altijd open staat. Voor mij toch een hint naar mijn kant toe dat hij het echt niet prettig vind... Gisteren heb ik potverdorie mijn ganse hoevenkrabber omgeplooid om die klont ijs uit zijn hoefjes te halen Bloos!

Nuja, meneer kan binnen als hij wil, ga hem dus lekker niks verplichten Lachen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:12

mijn ruin staat met ijzers voor overdag een uurtje of 4-5 buiten...niks geen geks, hij loopt erg voorzichtig, nu het vriest plakt het ook niet (wij hebben wel sneeuw)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 13:47

mijne vond er ook al niet veel aan buiten vanochtend,.. bleef bij het hek staan en wou weer naar binnen,... (4 ijzers)
hij gleed 1x uit en daarna had ie volgens mij zoiets van: hmmm hoeft niet perse van mij,...

de weg naar de wei is spekglad, dat is een stuk linker dan de wei zelf,..

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:53

wij hebben ze ook allemaal binnen, te veel ijs in het land en daar overheen sneeuw. baal wel, maar het is nu echt te gevaarlijk

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:22

Juventus schreef:
las net ergens anders dat je uit een plastic emmer hoefvormpjes knippen moest en die onder het ijzer schuiven, dat zou helpen voor de sneeuwklompjes Lachen
Ga het denk ik maar eens proberen, want dit is ook niks,..

Welk topic?
Bij ons komen de paarden met yzers maar heel even buiten nu in de sneeuw als ik er bij ben, de paarden zonder yzers staan hele dag buiten. Rijden met yzers lukt helaas niet, niet in het bos en niet in mijn bak, ik durf met dit weeer ook niet de trailer te rijden om naar de binnenbak van de rijvereniging te gaa.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:24

adnariM schreef:
staat ze met hoefschoenen buiten.

Helpt dat? en kun je daar ook m,ee rijden met yzers?

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:24

Mijn pony staat overdag een paar uur in de wei.. maar dat valt wel mee met die klonten bij hem
Heb er eigenlijk al die jaren nooit echt last van gehad..

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:59

Bij mijn vader ( 3 shetties ) staan ze op wei met breed en hoog onderdak waar het lekker warm is en hooi voor te knabbelen.

Bij mijn moeder: De 2 grote paarden staan 's morgends op de wei, als het donker wordt op stal maar bovenklep blijft altijd open.

De veulens stonden normaal in een klein onderdakhoekje waar we nu een mega inloopstal van hebben gemaakt, als het echt zeer koud gaat worden kunnen we ze er nog altijd opsluiten. De veulens zetten we soms vast maar de grote gaan elke dag naar buiten.

Foto's

De 2 grote in de stal voor we ze lossen Lachen :
Afbeelding

De stal, dus het normale hoekje was uiterste links maar zie je niet goed:)
Afbeelding

En de veulens lekker in de stal
Afbeelding

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:32

moniquelucky schreef:
Juventus schreef:
las net ergens anders dat je uit een plastic emmer hoefvormpjes knippen moest en die onder het ijzer schuiven, dat zou helpen voor de sneeuwklompjes Lachen
Ga het denk ik maar eens proberen, want dit is ook niks,..

Welk topic?
Bij ons komen de paarden met yzers maar heel even buiten nu in de sneeuw als ik er bij ben, de paarden zonder yzers staan hele dag buiten. Rijden met yzers lukt helaas niet, niet in het bos en niet in mijn bak, ik durf met dit weeer ook niet de trailer te rijden om naar de binnenbak van de rijvereniging te gaa.

IDEM Lachen ga ook echt niet weg met de trailer, wei/bak lukt ook (nog) niet,.

poe ik weet niet waar ik dat heb gelezen gisteren,...
volgens mij een topic over paarden in de wei zonder ijzers

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 22:04

Gevonden:

Het komt van bokker Mist:

Onderwerp bericht: Topic: Re: help bodem koekt vast onder ijzer tips??
Geplaatst: 02-01-09 19:08

Woonplaats: Zeeland pak een deksel van een plastic emmer, knip daaruit een hoefvorm (aangepast aan jouw paard zijn hoeven) en steek die net onder het randje van het hoefijzer (vereist wat veel passen en knippen, maar je kunt ze meerdere jaren gebruiken)

Dat gebruik ik altijd als er sneeuw ligt bij mijn paard, die ook op speciaal beslag staat. In stal blijven is geen optie ! en dit werkt goed, door de beweging die dat plastic geeft blijft er niets onder de voeten kleven.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:08

Weet iemand of het kwaad kan dat ze bevroren gras eten? Naar het schijnt bevat die meer suikers. Er staat nog redelijk wat gras in m'n weide en ik laat hen er toch een 5 tal uren per dag in. Is dat een risico?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:11

als ze gras gewend zijn schijnt het mee te vallen
wel bevat het gras meer fructaan omdat de zon regelmatig schijnt (processen in het gras geactiveerd om te groeien) maar het gras groeit niet, de suikers blijven er dus in zitten Lachen
als ze het gras doorslikken is het al niet meer bevroren natuurlijk Lachen

de mijne (fjord) staat van ong 9 tot ong 5 in de weide non-stop te grazen, maar dat doet hij normaal gesproken ook Lachen

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:29

Mijn paardje staat ook 24/7 buiten met loopstal. Hij stond voor op ijzers maar die heb ik er door de hoefsmid af laten doen. Het is erg slecht voor de pezen als ze er uren of zelfs dagen met klonten onder hun hoeven lopen... En het luchtte hem zichtbaar op dat ze eraf waren.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:17

Naaltje schreef:
als ze gras gewend zijn schijnt het mee te vallen
wel bevat het gras meer fructaan omdat de zon regelmatig schijnt (processen in het gras geactiveerd om te groeien) maar het gras groeit niet, de suikers blijven er dus in zitten Lachen
als ze het gras doorslikken is het al niet meer bevroren natuurlijk Lachen

de mijne (fjord) staat van ong 9 tot ong 5 in de weide non-stop te grazen, maar dat doet hij normaal gesproken ook Lachen

Van die suiker in niet-groeiend gras bij koud weer had ik al gehoord op PN. Niet dat ik al problemen gehad heb met bevangenheid, maar je weet maar nooit...daarom dat ik nog even informeerde. Fijn om te horen dat jou Fjord ook gras eet en geen problemen heeft. Ik laat ze dus lekker genieten en haal ze er 's avonds af.